Jump to content

Tips til et godt men rimelig kikkertsikte?


Elgjeger88

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en ny kikkert til min Winchester M70 .308

Jeg fikk rifla med kikkert av min fars onkel, og kikkerten er en gammel amerikaner. Synes generelt den er litt for uskarp, pluss at trådkorset er utrolig vanskelig å stille inn rett.

 

Har ikke så mye erfaring med kikkertsikter, så håper noen dere ute kan hjelpe meg litt.

 

Hvilket merke er å anbefale?

Pris?

Ellers andre ting vært å ta med!

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at Zeiss Classic 1.5-6X 42 er et glimrende kikkertsikte til den prisen XXL selger den for. Men når det gjelder bildet av Zeiss`n til XXl sin link så er det ikke en Zeiss Classic men en Zeiss Victory Varipoint, og den har en helt annen pris.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at Zeiss Classic 1.5-6X 42 er et glimrende kikkertsikte til den prisen XXL selger den for. Men når det gjelder bildet av Zeiss`n til XXl sin link så er det ikke en Zeiss Classic men en Zeiss Victory Varipoint, og den har en helt annen pris.

Etter min oppfattning er det rett kikkert som er avbildet på siden til Xxl, og her er samme kikkert til en helt annen pris enn xxl har.

Ingen tvil om at dette er et godt kjøp når en ser prisforsjellen.

 

http://www.sportsbutikken.no/index.html?lang=no&target=d298.html&lmd=39939.319491

Link to comment
Share on other sites

Hei

Mange gode, vellkente kikkertsikter fyller forumet.

Kikkertsiktene det oser prestisje av, som Zeiss og Zwarovski, for å nevne to av mange - er ofte dyre.

Et kikkertsikte jeg kom over for noen dager siden er av tjekkisk kvalitetsoptikk - Meopta Meostar. Fordelen med dette sikte er at dets mellomrør er laget av et stykke aluminium og har derfor ingen sårbare skjøter - den er vanntett og nitrogenfylt - som er en fordel for å "holde det rent". Dette ligger nok på rundt 6000.- NOK

En annen god, kjent fabrikat som du får for under 5000 lappen er Bushnell som selger sin toppmodell - Elite 4200 - til nøyaktig 5000. - Du får nok dette billigere, men Bushnell er annerkjent og billig - og lager ofte kikkertsikte til jakt under krevende forhold - som hjortejakt i bratte skråninger eller reinsdyrjakt mot steinura.

 

Dette var to av mange produkter/kikkertsikter - men som kan anbefales - selvfølgelig er Zeiss å betrakte som det beste på markedet - men det var noe rimelig du ba etter.

 

Bare Hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Falk! Varipoint er det ikke som er avbildet, den har knapp for lyset i kikkerten på venstre side.

Jeg har selv en vicktory 1,5-6x42. Det er ikke den heller etter det Jeg kan se, V'en mangler.

Da er det bare en igjen etter det jeg kan fatte... :wink:

Vicktory og classic er vel ganske identiske bortsett fra innvendig, variopointen har ett ekstra ratt/knapp...

 

Kansje linkene fungerer annerledes på din maskin, på min ser jeg vertfall en classic på bildet til xxl.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg vil foreslå Zeiss Conquest 3-9x40, som du får til knappe 4000kr flere steder. Det er etter min mening et svært godt kjøp. Utseendemessig er denne nesten identisk med Classic'en. Sylskarp optikk, behagelig retikkel (har tysk nr 4), og holder treffpunkt skremmende godt under hard bruk. Jeg er i alle fall strålende fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Ved å kjøpe en Zeiss Classic, vil man med XXL pris, få mest for pengene, tror ingen andre gidder å selge kikkerter med så lav fortjeneste. Conquest og Leupold er, nok en gang, etter min mening ikke i nærheten.

Å hevde at Classic er noe gammelt som avhendes billig, er feil, at konstruksjonen er noen år, men fortsatt i toppskiktet gjennom testet som den er. Navnet burde jo forklare det også, da, klassisk definerer ofte ting som ikke er helt nye, som Win M70 pre64 i nye tappninger.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg lett etter brukt Swarovski, Zeiss diavari eller S&B.

Er alltid noen av disse ute til salgs til fordelaktig pris :)

Sjøl har jeg blant annet en S&B classic 3-12x50 som jeg har hatt i 12 år. Har sammenlignet denne med nyere Zeiss diavari og swarovski sikter, og verken jeg eller de som har hatt de andre siktene har klart å se optiske forskjeller.

Så min erfaring er at alder på et toppsikte ikke er noe problem hvis det er holdt godt i hevd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...