Jump to content

11 grader kroning


Magnus

Recommended Posts

Alle 20 maskinene jeg har tilgang på greier uten nevneverdige problemer å dreie en 11 grader kon iallefall.. På alle maskinene jeg har vært borti kan man justere fra minst 0 til minst 60 grader på toppsleiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den blir dreid, hvordan i all verden gjør man det på en manuell maskin? Man kan jo ikke sveive inn det på egenhånd mener jeg :-)

 

På de fleste dreibenker kan man snu "toppsleiden" til ønsket vinkel.

 

 

 

han har da noe som ser ut som er slags brotjs eller noe...:P se på ca 1 min

Link to comment
Share on other sites

hmm, dårlig formulert spørsmål av meg ser jeg i etterkant.

 

Jeg har NULL greie på dreibenker. De jeg har sett har 2 "justeringshjul" 1 for høyrevenstre og en for inn ut. Det jeg så for meg var sveiving på begge for å få feks 11 grader. Eller en form for giring som kjørte begge slik at det ble feks 11 grader. Synes begge deler ikke hørtes optimalt ut, så jeg tenkte det måtte være en annen løsning...

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... =-25&pos=0

fikk ikke til å legge inn bilde men her er link

litt dårlig bilde men var det jeg fant.

 

 

nr 1. toppsleiden

nr 2. er sveiva til X aksen på hovedsleiden og

nr 3. er til Z aksen

 

 

hele den nr1 kan vanligvis snus på til man får den vinkelen man ønsker...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen dreier kroningen, men det finnes også brotsjer for å kutte kroning. Kan man dreie så er det en smal sak å lære seg å dreie kroning. Kan man ikke dreie må man først lære seg dette før man kan forvente å klare å krone en munning.

Med en brotsj for kroning kan man bruke en fresemaskin eller en god boremaskin til kroning. Man kan også krone våpen som er vriene å spenne opp i dreiebenk, f.eks. revolvere, med en brotsj.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, det var interressant. Kan en kutte en pipe med f.eks en baufil og så krone slik du nevner? Bruker du en håndholdt boremaskin eller mener du helt for hånd ved at du både roterer og presser brotsjen mot munningen med håndmakt?

Selv har jeg bare kuttet kroning på egne og i sjeldne tilfeller for kjente når jeg har hatt tilgang på dreiebenk i jobbsammenheng. Da har jeg spent chucks på kammerdia og brukt støttebrille nær munningen etter om nødvendig å ha dreid et sentrisk spor på spiss der hvor rullene skal lande. Deretter har jeg kuttet kroning.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

I teorien bør det fungere, så lenge kroningen er konsentrisk og såpass dyp at den går godt ut forbi borringen burde ikke små skjevheter i enden på pipa gjøre noe utslag. Men selv med pilotstyring kan verktøyet styre skjevt om munningen ikke er rett, så man bør etterstrebe å kappe pipa så rett som mulig.

 

Ellers bør det vel nevnes at dette med 11° er litt oppskrytt, etter det jeg forstår er selv benkeskytterne uenige om hva som er optimalt, og da kan du regne med at det ikke har stor verdi for oss vanlige dødelige.

Link to comment
Share on other sites

verktøyene fra brownells fungerer, men det krever litt bruk å finne riktig teknikk, de har lett for å "hugge".

pilotene er litt underdimensjoner, skil at de skal passe alle piper, og dermed både hugger og slennger det. jeg dreier egne piloter som går med tilnermet sugepasning i pipene jeg kroner. det er ikke alltid det er parktisk mulig å spenne opp aller piper, og da er det greier å bruke pilotsyrt kroningsverktøy.

Link to comment
Share on other sites

Man kroner helt for hånd med denne brotsjen, og man må olje, rense og spraye for å unngå det meste av spon og sperring. Jeg har bare kronet 6,5mm pipe, og da var den medfølgende piloten trang og fin (tysk pipe, og de har gjerne høyere bommer enn amerikanske).

 

Men det er litt vanskelig å få en perfekt finnish, verktøyet vil gjerne sperre litt. Hvor rett kroningen blir har jeg heller ikke utstyr for å måle, så det vet jeg ingenting om. Jeg kronet et ukappet originalløp, og verktøyet rettet opp munningen/original kroning. Presisjonen ble helt klart bedre.

Link to comment
Share on other sites

Som andre skriver har dette verktøyet lett for å hugge litt på bommene og har det først begynt vil det fortsette. Jeg eksperimenterte litt med verktøyet i en batteridrill og det gikk bedre, men så var det å vispe rundt med denne piloten i løpet da.

Derfor kommer jeg igjen dragende med kulefresen min. Med avrettet munning, sett løpsmunningen ned på kulefresen, drei løpet for hånd og la tyngden på løpet sørge for matingen. Rund kulefres på rundt hull tar likt hele veien rundt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...