Jump to content

Baikal Taiga


Jensemann

Recommended Posts

Hei

 

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en Baikal Taiga i kaliber 12/6,5x55 eller 308Win.

Har vært rundt i flere butikker men, ingen som har den inne på lager.

 

På XXL sin nettside står det at den kan skaffes i 223,308,30.06. Men de har den bare i kal 223.

 

Hvis det er noen der ute som har en brukt kombi til salgs ca pris 5-7000kr. Så er jeg interessert å høre fra dere.

Jeg bor i Buskerud.

 

Mvh

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, og takk for tips.

 

Det var mulighet for at Winge Våpen kunne skaffe meg en i 308win.

Men jeg syns kanskje 308 var vel kraftig i et slikt våpen.

Men siden jeg må/ønsker å ha mulighet for å skyte elg, må jeg vel kanskje gå for dette.

 

 

Mvh

 

Jens

 

Vil anbefale deg å heller få en i 7x57R, som nevnt over. Kragepatron er etter mitt, og mange andres skjønn, et must i brekkvåpen.

 

7x57R:

7x57rmau.gif

 

.308:

308win.gif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

heisan hvis du går for kal 6,5-55 så havner du vel på de eldre modelene som gresvig bygget om.

og da tror jeg att du får 12/70 kamring på hagleløpet.

 

på de nyere kombiene er haglløpet 12/76 det er ikke et must men det gir deg mye mere valgmuligheter i hagleammo.

og du vil også få et løp som er godkjent for stålhagl.

 

jeg er ikke helt sikker på dette men jeg har en stor misstanke at det er tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

tja. hør om dem kan få bestilt en til deg? å ha kombier i så mange kaliber på lager for en levrandør er ikke akkurat forsvarlig selv om vi mener motsatt :?

 

.222Rem

.223Rem

5,6x50R Мag

6,5x55SE

7x57R

7x65R

7,62x39

7,62x51 (.308Win)

7,62x53R

7,62x54R

.30-06 Springfield

9х53R

9,3x74R

 

 

Har hatt rifle selv i både 6,5x55, .223 og .308 og disse er gode allroudere som det er enkelt å komme over ammenisjon til i butikkene.

Link to comment
Share on other sites

Ja får undersøke det, synes bare det var litt rart at ingen av de oppgir f. eks. 7x57R som et alternativ. Skjønner at de ikke kan ha alle mulig kombinasjoner som lagervare, men hvis det er mulig å bestille i andre kalibre kan de vel bare liste de opp? Kan ikke se noe uforsvarlig med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tok Taigaen for meg i dag. Tok av kolben og inspiserte mekanismen. De eneste jeg modifiserte var selve rifleavtrekkeren. Den var så grovt maskinert at de flatene som løpte mot gods hengte seg opp ved en hver horisontal bevegelse under avtrekk. Disse kantene på avtrekkeren slipte jeg og polerte. Helhetsinntrykket av avtrekket ble veldig mye bedre. Det er fremdeles et ganske langt avtrekk og det er mulig at det rett å slett er mulig å file ned hakket som hammeren sitter i for å gi avtrekket en mere normal lengde, men det skal jeg ikke gi meg ut på.

Nå føles i alle fall avtrekket glattere om enn like hardt og langt.

 

Fjæra som spenner hammerne er forresten grove saker. Greide ikke å spenne ned med håndmakt og måtte sette på løpsettet for å greie dette. Sammenlignet med feks. rem. 870 vil jeg si at taigaen er min. 5 ganger tyngre å spenne ned. Dette forklarer kanskje hvorfor jeg får punkterte tennhetter i rifleløpet med noen typer ammo.

Satte inn ei tommhylse etterpå for å teste avtrekket og tennstemplet hadde perforet tennhetta helt etter 3-4 klikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Akkurat kjøpt en Baikal 12/308W, av ymse årsaker skal en Aimpoint 9000SC monteres på denne, og lurer på om noen vet hvilke montasjer som passer direkte på Baikalen?

Jeg har sett at det er noe Tsjekkisk som heter Kozap, men ikke funnet noen anbefalinger eller frarådinger av denne.

Finnes også noe som heter Virtus som selges via tysk jaktnettside som skal fungere.

Det er 30mm diameter på Aimpointen..

 

Tips og trix tas imot med takk, er jo en lett kikkert så trenger vel ikke allverden av montasje, men vil ha stål ihvertfall.

 

Mvh

Gard

Link to comment
Share on other sites

Har denne kombien i 12/76,7x57r.Perfekt kaliber til rådyr jakt.Kjøpte en weaver 1,5-3x32(trur jeg) på Jaktdepoet.var litt sær skinne på børsa sa de men de fixa montasje etter litt prøv og feil.Funker som tusan for meg.

Børsa ser kanskje ikke så bra ut men det bryr meg filla,bare den går godt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...