Jump to content

Finnclassic 512S


flanged

Recommended Posts

Saken er det at drillingen min snart fyller 24 år (Sauer fra 1986), og da mener jeg det ville være klokt å selge den nå siden den fortsatt har en god verdi. Jeg har tenkt mye på å anskaffe meg en kombi, fordi jeg kun har hatt bruk for alle 3 løpene en gang siden jeg kjøpte den i romjula 96. Siden vekten ikke har så mye å si for meg, så må vell 512S være ei god jaktbørse ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde for en tid tilbake en Valmet 412S, i praksis samme våpenet. Med tre løpssett, 2 x 9.3x74R, 12/12 og 12/7x57R var det et greit våpen, topp presisjon, godt avtrekk og lett å skyte med. Men ett stort ankepunkt, vekta. Når den første entusiasmen over ett nytt systemvåpen hadde gitt seg ble den stående ubrukt i våpenskapet, -og da har jo våpenet plutselig liten bruksverdi. :( Jeg byttet den ut med en drilling som veide mindre- selv med med en tung Zeiss på toppen :wink: . Nå kommer Finnclassicen i en lettvektsutgave, dette kan være et bra alternativ selv om prisen er drøy.

Du får forresten en lett og hendig Merkel for tilnærmet samme prisen, jeg ville nok gått for denne i kombinasjon 20/76- 7x57R om jeg skulle kjøpe ny kombi i den prisklassen i dag. :wink:

Hmm, jeg skjønner det dere alle skriver om kravepatroner i brekkvåpen, men jeg har aldri hatt noe tull med drillingen i 6,5x55 uansett vær.

Jeg hadde hatt kravepatroner i tre brekkvåpen da jeg gikk over til drilling, denne var i 6.5x55. :( Du vil bli positivt overrasket om du velger en kravepatron neste gang, det må oppleves før en egentlig forstår forskjellen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Saken er det at drillingen min snart fyller 24 år (Sauer fra 1986), og da mener jeg det ville være klokt å selge den nå siden den fortsatt har en god verdi. Jeg har tenkt mye på å anskaffe meg en kombi,

 

Tja, drillingen kommer neppe til å synke nevneverdig i verdi (kanskje tvert i mot øke), mens en ny tungvekter er garantert å synke i verdi så snart du bærer den ut av butikken.

Link to comment
Share on other sites

Ville aldri solgt drillingen.

 

 

Når det er sagt så er jeg eier av en Valmet (som heter finnclassic nå). Dette våpenet kvitter jeg meg aldri med. Mulig min er lettere enn andre eller at jeg er sprekere enn de fleste (hehe), men vekta har jeg aldri lagt merke til. Heller tvert imot. Et bruksvåpen som er helt rått. Jeg har et sånt hurtig feste greier og det er ingen problemer med å ta av montasjen, det har ikke gitt treffpunktendringer. Den er dessuten suveren å treffe med som fluktvåpen, med kikkerten av. Dette er det ingen andre kombier som er (jeg har prøvd mye rart)..

 

Har 2 avtrekkere på min. liker det best..

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen på 512 har jeg sett selv, da min onkel med åpne sikter plasserte ei .308 i brystet på ei rype som satt på en skavl

100meter unna :D

Bilder og historie: http://hjortefot.vgb.no/2009/01/04/pa-rypefot-i-fjellet/

 

 

Vurderte lenge å kjøpe ei slik jeg også, men som jeg skrev tidligere, jeg syns at en kombi ser best ut med sammenlodda løp. Dette med varmgang og klatring for så være slik det er, jeg avfyrer som regel kun ett skudd pr vilt.

 

Og et kombivåpen blir for meg synonymt med fjelljakt etter småvilt og hjort, og da merkes noen kilo ekstra våpenvekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter kun rådyr og småvilt. Bruker drillingen pr dags dato kun til rådyrjakt og kommer ikke til å bruke kombien heller til noe annet. Vekta har som sagt ingenting å si. Jeg skyter faktisk bedre med tunge våpen enn lette ! Blir liksom mer stødigere for meg med tyngre våpen. :shock:

Link to comment
Share on other sites

For de som er opptatt av sammenloddede løp for utseendets skyld: Har sett at kombiløpene til Finn Classic 512 nå kommer med en plastlist mellom hagle- og rifleløpet. Ser ganske bra ut. Finnene er praktiske som vanlig.

 

Guttungen fikk en 512 hagle i konfirmasjonsgave sist vår. Flott våpen. Nå vil han bli med på elgjakt - da blir det dobbeltrifleløp.

Link to comment
Share on other sites

...Guttungen fikk en 512 hagle i konfirmasjonsgave sist vår. Flott våpen. Nå vil han bli med på elgjakt - da blir det dobbeltrifleløp.

Jeg fikk en 412 S til min konfirmasjon. I 1985. Snakk om gave som varer! Nå nylig kjøpte jeg et brukt dobbelriflesett her på forumet i 7x65R. Ser etter brukbar kikkert nå, gjerne brukt. Skal brukes til drivbørse etter elg, lei av å slepe rundt på lang mauser.

Link to comment
Share on other sites

For de som er opptatt av sammenloddede løp for utseendets skyld: Har sett at kombiløpene til Finn Classic 512 nå kommer med en plastlist mellom hagle- og rifleløpet. Ser ganske bra ut. Finnene er praktiske som vanlig.

Det er lenge siden Finn Classic var laget i Finland. Når Tikka kom inn i bildet, så ble produksjonen flyttet til Marocchi. Der har den vert siden, men når Beretta kjøpte Sako / Tikka så ble båndene brutt. I dag er Finnclassic nanvet det eneste som minner om Finland.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som sagt av flere er dette en forholdsvis tung kombi. Fordelen er at den er veldig solid og presis. Jeg har en med 2 løp i 12/7x57r og 12/12. Bytter ofte løp og tar av og på kikkerten, har til nå aldri stilt et eneste knepp p.g.a treffpunktforandring. Det syns jeg er helt utrolig bra. Som gammel DFS skytter liker jeg å ta noen prøveskudd før jeg drar på jakt, dermed blir det noen skudd i løpet av året. Som sagt sitter alltid skuddene der de satt forrige gang. Presisjonen er også veldig bra. Den orginale montasjen er også veldig bra, tas av og på meg fingrene. Jeg går som regel med kikkerten i sekken og setter den på ved behov. Jeg er som en skjønner veldig fornøyd etter mangen års bruk, men en kjenner en dag i fjellet eller skogen med kombien i hendene. Med hagleløpet på er vekten som en vanlig hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...