Jump to content

Valg av pistol


Øyvind999

Recommended Posts

Hei, er ny til praktisk skyting men ønsker å komme igang med det i en lokal klubb nå.

Kjenner forløpig ikke så godt de ulike klassene. Hvilke pistol og kaliber anbefalles for nybegynner i praktisk ?

Gjerne en som også passer til vanlig felt skyting. Er ute etter en pistol som passer nybegynner, men som jeg også kan bruker etterhvert som jeg blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

skal du skyte praktisk så er production veien å gå i starten.

 

glock 17 og CZ sp01 shadow er de som du ser overalt.

 

Production er veldig enkelt "rett ut av esken og ikke rør noe din løk" klassen.

 

glocken kan også brukes i militærfelt. CZen også såvidt det er meg bekjent.

 

hvis du tar steget videre med en gang så er det å kjøpe noe i .40 til standard.

 

i standard så er det veldig fritt frem utenom optikk og comp og den må passe i en målboks.

 

her florerer det av STI, para. SVI, noen USP expert og tanfoglio.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Om du tar deg litt tid til å søke og lete på dette forumet vil du nok finne masse om forskjellige pistoler. Men jeg skal prøve å gi deg et lite dytt i riktig retning uansett. Jeg tipper at du er rimelig fersk pistolskytter i tilegg til at du har tatt praktisk kurs?

Uanset så er det du er ute etter en 9mm til å skyte production med. ( I første omgang) Det gir deg muligheten til å skaffe deg en konkurransedyktig pistol med forholdsvis rimelig kjøpeammo tilgjengelig. Nå som det er innført max 15 skudds regel i Production divisjonen uansett er valgmuligheten store. Jeg vil anbefale deg å prøve å få kjenne på og gjerne teste så mange pistoler som mulig. Det viktigste for deg er å finne et våpen som ligger bra i dine hender. De tre toppkandidaten jeg vil anbefale (Ike fordi de nødvendigvis er best, men de er populære og jeg liker dem) er Glock 17 eller en CZ variant. Selv med magasin kapasitet begrensning er Shadow og andre SP01 varianter gode våpen til ditt bruk, eller du kan satse på å få tak i en umodifisert CZ 75 eller 85. Det finnes mange andre alternativer også, se deg litt om og dann deg en mening.

Link to comment
Share on other sites

CZ'en er trolig ikke rett ut av esken til pallen. Det er ofte småting som må rettes. Når dete r sagt så er den tung og med bra avtrekk = god å skyte med spesielt som uerfaren, derfro bruker de fleste som hevder seg i Production Shadow.

 

HK P30, Glock, S&W M&P9 er tjenestevåpen, laget for å bæres ikke skytes med. Den lette vekta og avtrekket gjør at du må trolig trene endel for å treffe. Utover det er de billige og driftssikre. PERSONLIG hadde jeg droppet Glock (avtrekket) å kjøpt S&W M&P9 (jeg har HK P30) om valget stod mellom våpen i denne prisklassen.

 

Går du opp litt pris litt kan sikker skytesport selge deg en Sig P226 Blackwater Tactical. Jeg ahr skutt 2 mag med den og likte den veldig.

 

Summa sumarium hadde jeg kjøpt Shadow under forutsettning av at du kjøper fra butikk som kan hjelpe deg med å rette småfeilene (evt noen i klubben som KAN).

 

Har du penger og skal lade selv så hadde jeg kjøpt konkurranse jern til standard klassen, STI/SVI 2011 eller tanfoglio.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du lader selv er 9milimeter det mest fornuftige alternativet, .40 s&w er uansett en ulempe i production da du ikke scorer mjaor i den divisjonen. Skal du skyte Standard er det en helt anne "ballpark" vi snakker om..

'Forløvrig er det mitt råd at du også skaffer deg en .22 pistol til mengde trening. Jeg starte med pistolskyting i praktisk sjøl, og den første pistolen min var en cz75. NÅ, mange år senere angrer jeg på at jeg ikke fikk lagt et presisjons grunnlag med .22 trening.

Skla du skyte production bør du vøre klar over hvilke pistoler som er på godkjent ista (Se Ipsc.org) og at det ikke er så veldig mye du kan gjøre før du risikerer å ikke være production legal lengere. Eller så vil sikker Think gjerene selge den sin HK P30 *fnis* :wink:

Vil dessuten anbefale å se etter en brukt pistol i første omgang, og helelr bruker penger på ammunisjon og ladeutstyr.

Hvilken klubb skyter du praktisk i?

Link to comment
Share on other sites

Dere har det morro :oops: Jeg har trent å begynner å treffe med HK P30, men det er nok lettere å bli fornøyd med en ZC shadow. I utgangspunktet er den ikke lengere til salgs men alt kan selges om prisen er den rette.

 

9 mm i Production - kan varmt anbefale fabrikk ammo magtech med 124 grs kule. Den er vel billigst hos Pedersen våpen (pvas.no) i kristiansand, Jaktdepoet i Drammen har den også. Dette kaliberet må du ikke lade selv, det er bare noen få 10-ører å tjene pr patron.

 

.40sw i standard - Her må du lade selv, billigste fabrikk ammo jeg vet om er Fiochi på xxl til kr 2,85 eller 2,95, da får du gode hylser (merket med gfl).

 

Om penger til våpen, lade utstyr og komponeneter ikke er noe problem forslår jeg at du starter direkte med standard divisjon. Da er våpnet STI/SVI 2011 eller Tanfoglio GK. Begge deler er tvers igjennom konkurransevåpen = de behøver å innkjøres, sorteres (SVI er svindyr men ferdig sortert om den er kjøpt gjennom norsk importør) for feil og ladninger må tilpasses våpnet. Når det er gjort har du et holdbart våpen laget spesielt for konkuranse i mange år. Vær klar over at 2011 folket ofte ikke kan fordra Tanfoglio, og motsatt = du får forskjellig svar på "hvem som er best" utfra hvem du spør (personlig er jeg ikke tanfoglio mann).

 

De fleste av oss har økonomiske begrensninger så vi starter den naturlige veien å kjøper Glock, HK P30 eller S&W M&P9 (nå er pro og L modellen godkjent, så jeg hadde kjøpt en av disse). Etterhvert finner vi ut at vi vil ha noe bedre, så vi kjøper en ZC Shadow.

Link to comment
Share on other sites

Er i samme båt som trådstarter,og har store kvaler med valget.

Har etter litt seriøs forskning funnet M&P 9mm Pro som kommer med avtrekksjobb,fibersikte og en svært fin pris.

Og den står seff på Prod.lista..

"Alle"mener Shadow er evangeliet,men den er jo ikke lytefri i følge div.fora rundt omkring..Og kommer den ikke i pappeske?

Hva sier fagfolket her?

 

Får jo M&P i en praktisk koffert+1400 skudd for prisen av en Shadow...

 

Anyone?

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om akuratt den pistolen du skal ha står på lista over godkjente pistoler.

 

I production kan du kun benytte originale deler i avtrekket, samt file/polere bort urenheter. Endring av vinkler, bytte av fjærer og uoriginale deler sender deg rett opp i open klassen om du blir kontrollert. Blir du ikke tatt, er det forstsatt teit å jukse....

Link to comment
Share on other sites

M&P 9 Pro series står vitterlig på lista.

Winge har den,koster 5790,-blanke

 

Avtrekksjobb fra fab,fibersikte og litt lengre løp.

Har korttommel-syndrom og shadowen ble litt bred..(kanskje alu-grip retter det)

 

Dessuten har S&W hatt det så vanskelig i mange år(sigma) at jeg gjerne vil støtte dem..he he

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis den S&W har hatt en avtrekksjobb, så kan den ikke brukes i Production lengre.

 

Men det viktigste er at du kjøper noe som passer deg best. Personlig ville jeg holdt en knapp på CZ'en av de to da

 

Pro serie ligger med 4,5-5lbs avtrekk fra fabrikk. er en diskusjon på ipsc forumet om den. den er godkjent. men du er selv ansvarlig for at avtrekket er over kravet.

Link to comment
Share on other sites

Alu grep kurrer kort tommel. Alu grepet bygger 0 sideveis, originalgrepet bygger "masse". Et problem med Shadow eer at det er laaannnnngggtt frem til DA avtrekkeren, SA avtrekket er veldig bra. Eric Grauffel lærte oss å prespenne DA avtrekket i det vi engasjerte første skive for så å bare ha "lite" avtrekk idet vi var inne i målet. Jeg tør det ikke fordi det er lett at skudd går av for tidlig.

 

HK P30 skal ha et avtrekk på 4,5 til 5,5 pund. Den ble målt på Kongsvinger til 11 pund (endel shadower ble målt til 8 pund). Årsaken til forskjellen er hvor avtrekksvekta blir plassert på avtrekker (vekt x arm).

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis den S&W har hatt en avtrekksjobb, så kan den ikke brukes i Production lengre.

 

Men det viktigste er at du kjøper noe som passer deg best. Personlig ville jeg holdt en knapp på CZ'en av de to da

 

Pro serie ligger med 4,5-5lbs avtrekk fra fabrikk. er en diskusjon på ipsc forumet om den. den er godkjent. men du er selv ansvarlig for at avtrekket er over kravet.

 

Det var ordet avtrekksjobb jeg reagerte mot. Han så vel heller ikke i det første innlegget at pistolen var helt ny :D

Link to comment
Share on other sites

Hrm...

CZ pistoler kommer ikke i pappeske nei, hvor du har det fra aner jeg ikke. Min75 kom riktignok i en ispor boks med papprundt, men den er også så gammel at den er laget i tsjekkoslovakia.... NY CZ'r komer i hendig blå plastkoffert. At du ser mer "Issuses" med CZ en andre våpen skyldes nok at det er fryktlelig mange fler CZ'r der ute en tilsvarende. Er vel bare glock som kommer på samme volum nivå.

Du vil også ha en bedre gjennsalgs vedi i en CZ en eller glock en det du har av de mer obskure pistoltypene og det er enklere å få tak i reserve deler eller utstyr. /Desuten er de enkelere å fa tak i brukt også, som betyr mer penger til ammo!)

 

Jeg sier ikke at S&W pro er dårlig, men som andre har påpekt er den muligens dodgy i forhold til avtrekksvekt og production reglene.

 

Det viktigste for deg som pistolskytter, er om pistolen passer deg. Ikke hva den heter eller hvor kul den ser ut eller hvor mye amerikansk våpnenpresse har skrevet om den.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt desinformert ang.pappeska på Shadowen,tror kanskje det var en spøk jeg ikke forstod..

 

Trodde det var tut og kjør når det stod på Prod.lista men det er tydeligvis ikke så enkelt.

Når det gjelder utseende og "tøffhetsfaktor"er ikke dette viktig for meg,Shadowen ser jo ut som en million spør du meg.

 

Slutningen må da bli at hvis ergonomi,passform og generelt design passer meg og prisen er riktig er Shadow det riktige våpenet for meg.

Med min svært begrensede erfaring med 9mm pistoler,synes jeg det er merkelig at en pistol skiller seg så ut fra de andre,men jeg bøyer

meg for de erfarne og deres meninger..

 

Er dette med for lett avtrekk noe som er lett å fikse/regulere?

Man kan vel ikke leke tannlege for mye i en Prod.pistol om jeg har forstått det riktig.

 

Takker for svar og innspill.

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal "tune"/leke tannlege med pistolen så kan du bruke den i standard istedenfor :D

 

du kan bytte nye sikter, sette på grepsteip på grepet, fjerne ujevnheter som er i følge av produksjonen av pistolen(merk ikke polere avtrekket) bytte til deler som er orginale fra levrandør av pistolen(fjærer, magutløser O.L)

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper Pistolen på Winge så setter de inn en annen hovedfjær (den som driver hanen) om du spørr (de gjorde det for meg gratis, du må selvfølgelig avklare dette med winge våpen direkte). Det medfører at avtrekket blir lettere og sleiden går lettere. Jeg vet ikke vekta på fjær som er satt inn/ut. I tillegg har jeg satt inn competition hammer, da blir reset veldig kort og avtrekksvekta holder ikke felt kravet (1360 gram) på SA. DA avtrekket holder Plenty 5 punds kravet i praktisk. Det meste av DA avtrekksvekt er i starten av avtrekket, så blir det bare lettere og letter. En fordel om du har trent og tør å prespenne avtrekket idet du engasjerer målet, da har du bare lett avtrekk igjen når du skal skyte. MEN DETTE MÅ DET TRENES PÅ.

 

Edit: Det er snakk om en Shadow.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det heter slagfjær... desuten greit om du poengterer hvilket våpen det er snakk om.

Den reduserte slagfjære er vel prod godkjent siden den kan fåes orginalt fra fabrikk om jeg ikke tar helt feil.

Jeg skyter som regle tre skudd på første skive med Shadowen, for å bli kvitt da avtrekekt. Men det blir kanskje mer kinkig med 15skudds begrensingne å sløse med skudd. Nenste sesong så skal jeg jo nedgradere å skyte striker fired :twisted:

 

(om du klarer å skaffe en ruger 9mm i grei stand rook, så skal jeg vurdere å bytte den i min CZsp01 som er grise moddet innen production reglene....)

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg har kuppet tråden med mine dumme spm,men here goes:

 

Hvor aktiv,og hvor lenge må man ha trent og konkurrert for å kvalifisere til reservevåpen?

Tror Mr.Shadow blir litt dyr for meg,skal kjøpe skap,våpen,rigg og søke.

Blir nogle kroner i en smell og fruen vil murre når min nye hobby ikke er så billig

som det var snakk om.."det er jo en engangsutgift da!"trodde jo ikke på det selvfølgelig..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Du må kunne dokumentere 10 starter i den konkuranseformen du ønsker å erverve reservevåpen til.

 

 

Koster peng ja...

Kan lønne seg å handle brukt i første omgang (Jeg kjøper bare nye våpen om jeg MÅ)

SOm nevnt... sporer du opp en ruger pistol i 9mm så skal jeg vurdere å la den gå som et delbytte i min ferdig trimmede CZ, har hylster, magholdere og sånn også ;))

Link to comment
Share on other sites

Begynner å tro at klassen skulle hett"Production Shadow"her nå..

 

Det er jo åpenbart at denne pistolen har kvaliteter som veldig få andre i klassen innehar.

Er nok bare jeg som nybegynner som ikke helt får fatt i hva disse kvalitetene er.

Den skrytes jo opp i skyene herfra til Sør-Afrika..

 

Traff også på SP-01 Phantom på min endeløse surfing,virket spennende den også.

 

Har et spm.som jeg ikke får svar på verken på ipsc.org eller i FAQ der.

 

-Må man skyte tomt mag.(slide open) før man lader om under COF eller kan man slippe ned magasiner med ammo underveis?

(tøffer meg litt med engelske uttrykk,for dekke over at jeg egentlig er helt grønn)

 

Takker for svar(begynner kanskje å drifte litt OT,men det får våge seg.)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

-Må man skyte tomt mag.(slide open) før man lader om under COF eller kan man slippe ned magasiner med ammo underveis?

 

Det er fritt opp til deg når og hvordan du vil bytte magasin. Bare å droppe mags med ammo.

 

Med CZ må du derimot starte med hammer nedspent. Dvs første skudd med doubble action avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Whoa...

Rook, sorry men jeg er nødt til å stille et atalt spørsmål. Du er klar over at man må ha et godkjennings kurs holdt i NFPS regi og være medlem av NFPS for å kunne skyte og erverve våpen til praktisk skyting? Spørsmålet om magasiner tilser at du ikke har dete kurset fra før. Skyter du "vanlig" pistol allerede eller er du helt nybegynner som skytter?

 

CZ SP01 familiens store fortrinn i Production divisjonen vil forsvinne neste år, når det kommer em begrensning på magasin kapasitet (max 15). Men det er fortsatt en meget god pistol til å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Selv funderer jeg på Tanfoglio Stock 2 Crom.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1754

Den skal brukes til praktisk og feltskyting.

Noen som har noen mening om den?

 

Skal du bruke den pistolen til praktisk er du nødt til å skyte standardklassen og ikke production, da Stock custom ikke er godkjent for klassen. Pistolen er dessuten omtrent dobbelt så fyr som en CZ shadow, og på ingen måte dobbel så bra...

Tanfoglio er uansett en kopi av CZ

 

Hvordan den er til felt kjenner jeg ikke til.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke den pistolen til praktisk er du nødt til å skyte standardklassen og ikke production, da Stock custom ikke er godkjent for klassen. Pistolen er dessuten omtrent dobbelt så fyr som en CZ shadow, og på ingen måte dobbel så bra...

Tanfoglio er uansett en kopi av CZ

 

Hvordan den er til felt kjenner jeg ikke til.

 

Siden det er en Stock 2 linken går til, så står jo denne på listen.

 

Men ellers enig med deg at den er i overkant dyr(altså Tanfoglio generelt)

Link to comment
Share on other sites

Hassel:

 

Trodde jeg hadde gjort det ganske klart at jeg var ganske fersk i dette gamet.

Og ja,er klar over hvilke kurs og kvalifikasjoner man må ha for å trene og konkurrere i praktisk pistol.

 

Hadde jeg visst at forumet bare var for innvidde og de med 5 våpen i skapet hadde jeg kanskje skulle stilt spørsmålene mine

i beginners seksjonen på feks.Brianenos.com.

 

Beklager dette.

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Nei til alt,er i gang med det du spør om..

Har meldt meg inn i TFS,men har ikke fått svar så jeg er ikke formelt medlem enda.

 

Var og kikket på forrige trening(onsdag),tirsdag er en veldig dårlig dag for meg.

Virket veldig bra opplegget der.

 

Har holdt på bare noen mnd i den andre klubben,grei trening men blir litt uinspirerende i lengden.

 

Har sendt mail ang.kurset hos TFS,men ikke fått svar.

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å "sette deg på plass" på oen måte, men det er greit å vite hvilket utgangspunkt man skal ha når man svarer på spørsmål. Jeg har også vært borti folk som tror at man kan kjøpe "praktisk" våpen uten å være medlem av NFPS osv.

Startet selv min pistolkariere i TFS, så det MÅ jo være et bra valg :D

 

Skal skyte singlestack og sivilpistol 19 og 20 desember på piren, så da syns jeg du må komme innom. Kanskje de blir anledning til å tafse på og skyte litt med forskjellige våpen også?

Link to comment
Share on other sites

Nei til alt,er i gang med det du spør om..

Har meldt meg inn i TFS,men har ikke fått svar så jeg er ikke formelt medlem enda.

 

Var og kikket på forrige trening(onsdag),tirsdag er en veldig dårlig dag for meg.

Virket veldig bra opplegget der.

 

Har holdt på bare noen mnd i den andre klubben,grei trening men blir litt uinspirerende i lengden.

 

Har sendt mail ang.kurset hos TFS,men ikke fått svar.

 

 

Ole

 

Ok, det er mulig nybegynnerkurset blir utsatt til januar. Vedkommende som skulle ha det nå i desember hadde dobbelbooket seg.

 

Men som Hassel sier, bare møt opp å se. Det er pistolstevne den 5/12 på Jonsvannet, og Singlestack og sivilpistol senere i desember

 

Og tolker jeg det rett så har du jo noen måneder på å få sett på og muligens prøvd litt forskjellig

Link to comment
Share on other sites

Okay,har forsåvidt basic sikkerhetskurs hos TPK.

Vet ikke om dette er nok for å trene hos dere,om jeg er medlem av TFS.

Lån av klubbvåpen er vel begrenset til tirsdager om jeg har forstått det riktig,det er en nesten umulig dag for

meg(må ha barnevakt osv.)

 

Tar allikevel turen nedover i dag for å få litt input..

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Har du sikkerhetskurs/nybegynnerkurs i TPK så er det godt nok. Bare sørg for å ha kopi av kursbevis eller noe.

 

Men som du har funnet ut så er det foreløpig bare tirsdagene man har tilgang til klubbvåpen(dette går på antall nøkler, og hvem som har tilgang til våpenskap etc) Mulig det vil bli noen endringer her over nyttår. Ellers så finner vi alltid utav det.

 

Og når du da har gått de nødvendige antall måneder/antall treninger, så er det bare å kjøpe eget våpen, og ta godkjenningskurset for Praktisk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker. Har lest noe om en ny regel knyttet til 15 skudd. Har dette noen betydning ved valg av pistol ? er det ok å bruke pistol med magasin som tar mer enn dette ?

 

Sorry for nybegynnerspørsmålene, men ikke helt lett å orientere seg i alle regler når man prøver å kjøpe pistol som kan passe til litt ulike formål :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også meldt meg på kurs i praktisk skyting :D Satser på Production i første omgang. Så dukker det evige spørsmålet opp. Hvilket våpen skal jeg kjøpe :?:

Da vi er to i familien som skyter blir det antagelig to våpen og da er det greit med to forskjellige fabrikat.

Jeg har lest i diverse tråder her på Kammeret og sjekket i listen over lovlige våpen og står igjen med at dere helst bruker:

CZ 75 sp-01 Shadow

H&K USP

Glock 17

S&W MP9 Pro

SIG Sauer P226 (dyr?)

Berette 92 (dyr og upopulær)?)

 

Så blir jo spørsmålet hvilke 2 våpen som blir kjøpt forutsatt at de passer til skytter :?: Tar gjerne imot gode råd og argumenter for og mot de forskjellige alternativ :D

Kanskje dere har andre alternativ også :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...