Jump to content

S&B FMJ kuler, stålmantel?


høggern

Recommended Posts

Har sjekket S&B's 45 grainer FMJ i .224. De er magnetisk, og kjernen er av bly. Har ikke skåret opp noen kuler, men har liten tro på at det er noe stål foran blyet i fyllinga. Fargen på mantelen er mere gul en vanlig tambak, og er rimelig sikker på at det er den som er legert med stål og er magnetisk.

 

Hvis ingen VET noe mer, må jeg kanskje prøve å file litt av mantelen og prøve filspona med magneten??

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg testet 45 gr FMJ cal .224. Den eldste loten levert i bulk, iallfall 10 år gammel hadde magnetisk mantel, magneten tok filspona. Den nyeste loten, levert i grønne pappesker à 100 kuler var ikke magnetisk i det hele tatt, og var også en nyanse rødere i fargen!

Kanskje har S&B sluttet å bruke "stålmantel" i kulene sine??

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk meg eit sjokk eingong eg satt og lada. Hadde mista ei tennhette ned i pressa, og skulle bruke magnet for å plukke den opp. Vel det funka dårlig, hetta var ikkje magnetisk. Men når eg la magneten ned på bordet, så vips var det ei 6.5 kule av S&B rett i magneten.

 

Eg er usikker på det her, men i følge ein her på Kammeret, så blei det påstått at blyet i kula, var blanda med stålspon, for å få billigere kuler.. Men eg spurte om å få det bekrefta, men det har eg ikkje fått med meg at det har kome dokumentasjon på dette..

Link to comment
Share on other sites

mye militær ammo har stålmantel. Bla svensk 7,62 og 6,5 ammo, norskbrukt FFV 9mm Mil ammo fra 80 tallet har også stål mantel. Russisk ammo som selges idag har og stål mantel. Samme har portugisisk mil 7,62 som ble solgt som "spreewerke" for noen år siden har og stål mantel.

Link to comment
Share on other sites

ja. mye amerikansk ww2 ammo i 3006, tysk 8X57 fra krigen(endel av disse hadde i tillegg stålkjerne), norsk RA 6,5 kragammo med blank kule, alle disse hadde stålmantel.

 

men tilbake til S&B. hvem har slike kuler som kan teste med magnet?

rams gjerne opp kaliber og kulevekt og ca alder på ammo om man vet det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...