Jump to content

Første sivile bolt rifle - som tydeligvis blir langhold


spissmus

Recommended Posts

Da skal jeg omsider skaffe meg min egen rifle.

 

Kaliber blir .308W av lett tilgang til match ammo. Jeg vil si at den hovedsaklig vil bli brukt til langhold >1000m og litt jakt, har også lett tilgang til meget lange skytebaner. Deretter blir det komplisert. Jeg har saumfart forum etter forum og lest meg grønn. Kjøpe "off the shelf" eller legge litt ekstra i og be en børsemaker ( ex Magnumhansen) sette sammen en (evt gjøre det selv).

 

Off the shelf jeg har sett på hittil, hvis noen har noen kommentarer til de enkelte mtp erfaring så gjerne skyt.

 

Rem 700 XCR Tactical LR / Compact (kommer ann på hvor langt løp jeg bestemmer meg for)

Rem 700 SPS Varmint

Rem 700 Police LTR

Rem 700 Police Medium Long Range.... ( denne finner jeg lite info om )

 

Har lest en del omtaler om de forskjellige og kan ikke se den store forskjellen.

 

Alle er hentet fra Jaktogfriluft. Grunnen til at jeg har sett på Rem er at det virker som et meget allsidig våpen mtp customise. Tanken bak en Rem er å evt bytte skjeftet til McMillan HTG (ser litt på A5), mulig til Shilen eller Krieger løp. Optikk har jeg nok av.

 

Det andre valget er å la ex MagnumHansen sette sammen en rifle, regner da med at prisen vil og gå opp. Vekt er ikke noe jeg er så veldig bekymret for.

 

Vet at dette er nok en post "hva skal jeg kjøpe", håper at noen tar tid til å svare. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte rundt 1000 meter så burde du vel strengt tatt sett deg om etter et annet kaliber.

Opptikk har du nok av? Hva slags type? Er vel der du burde legge penga om du skal skyte på langt hold.

 

Selv har jeg en slik Rem 700 LTR og er i grunn fornøyd med den, men skulle gjerne hatt noe som gikk litt lenger. Har skutt på 600 meter med den og det går jo, men mye som går mye bedre..

Link to comment
Share on other sites

Kenny, jo kunne gått for 30-06 eller 338 men da kommer ammo inn i bildet. Når jeg har tilgang på tilstrekkelig 308 match ammo. Hvis jeg skulle sette sammen ei rifle til i fremtiden så blir det nok 338. Hvis jeg ikke hopper rett på .407 :)

 

Optikk har jeg NF 2.5-10x32, NF F1 3.5-15x50, Leupy 1.5-5x20, samt mulig en SuB 5-25x56 på vei.

 

Og bare for å rette på det jeg nevnte med >1000m. Det er jo snakk om alle distanser der i mellom. Burde heller skrevet 30-1000 eller noe sånt. Men alle de skuddene jeg har sent avgårde så er det de på lange hold som jeg føler har krevd mest, avstandsbedømmelsen før skuddet lese vinden etc.

 

Jeg heller nok mest mot en "off the shelf" rem 700, for så å bytte komponentene.

 

Noen som har erfaring med HTG og A5 skjeftet? Pros - Cons.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har klart å resonnere deg frem til en god løsning helt selv!

Et alternativ ville kanskje vært å tittet på Sauer 200 / 202 systemet. Da har du stor mulighet til å bygge videre, ha fler kalibre (6,5 x 55 bør være neste, utropt til en glimrende 1000meter patron av den eneste på forumet her som virkelig vet hva han driver med i den gata) Greit med billige ladekomponeter er det også. Sauer kommer jo dessuten med ferdig løstagbart magasin og sånne fine ting.

 

Nå er jo nettop langholdsbørsa mi akkurat en sauer 202 i 6,5x55 Men det er bar til 500 meter (Stående :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Blaser...myste litt inn på jaktogfriluft. Er det noe bugs med prisinga? Billigste rifla lå på rundt 30000. Greit nok at jeg skal legge litt penger i rifla etter hvert men et sted går grensen. Og gravering er fint, men jeg er ikke 80 år gammal og jakter gnu i afrika. Ikke enda iallefall.

 

Grunnen til at jeg at sett mest på rem, som jeg nevnte i stad, er det virker som om det er lettere å få tak i komponenter spesielt skjefte. Nå har jo jeg som mange andre sett på AICS upgrade fra UK, meget flott skjefte. Men da jeg prøvde AIAW så lå ikke tommel grepet så godt i hånda mi. De fleste våpen jeg har hatt har fått gjennomgå skumgummi og duct tape for at de skal passe godt.

Link to comment
Share on other sites

Dette valget er jo enkelt: Sako TRG 22! Der får du alle "custom" specs du lister opp +++ (sannsynligvis rimeligere enn en custom remington). Kvalitet/design messig banker den en hvilken som helst remington :wink: Til 1000 meter er som sagt .308 helt helt marginal den har problemer med hastighet på denne avstanden...

 

img39041nb7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har sett på TRG-22. Winge har den til ca 25000. Nydelig rifle, kolben minner veldig om McM A5.

 

Men siden TRG ble tatt opp, de som har meget god snøring på komponenter etc. Hvis dere fikk 20-25000 for å skru sammen ei rifle uten optikk. Hva hadde dere valgt. .308W vel å merke...... :)

Link to comment
Share on other sites

Har sett på TRG-22. Winge har den til ca 25000. Nydelig rifle, kolben minner veldig om McM A5.

 

Men siden TRG ble tatt opp, de som har meget god snøring på komponenter etc. Hvis dere fikk 20-25000 for å skru sammen ei rifle uten optikk. Hva hadde dere valgt. .308W vel å merke...... :)

 

 

Et godt forslag er å kjøpe en Sauer200 kasse og løp, McM skjefte og Picatinny skinne - og du er vel fremdeles under 20K!

Link to comment
Share on other sites

Om rifla ser Tacticool (tøft uttrykk) eller ikke bryr meg midt i....... Så lenge den kan trøkke hull i hull så er jeg happy.

 

Fikk svar fra Hansen på to mulige konfigurasjoner.

 

702 kasse med walther chrome moly pipe,brunert , mc-millan HTG glassfiberstokk, picatinny 20moa skinne og recknagel ringer

 

702RT med kriegerSS pipe, Mc-millan A5 stokk med just kam , løst sentermatet magasin , picatinny som ovenfor, teflonbelagt

 

Den siste da dyrere en den første, sist nevnte ligger på 30k og første ca 20k. Kjenner vann dannelser i munnen.....

 

Ser ann muligheter for innførsel av stokk fra USA da dette ikke er sett på som våpendel her i landet (mener jeg) for å spare noen kroner, og jeg stusser litt på 702RT kassen, som sikkert er utrolig bra. Men i sammenligning med deler fra Badger og Surgeon så virker den dyr.

 

Dessuten "Buy expensive, cry once. Buy cheap, cry all the time"

 

 

En Rem 700 vil ligge på rundt 8000-12000, bytte stokk pluss på 5000-8000. Rem 700 kan være litt "off" og må innom våpensmed pluss på litt til. Det baller på seg.

 

Noen som har prøvd Remington 700 Tactical Target. Og finner mann Rem 700 5R her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det bunner ut i hva du har mest lyst på, og det ser ut som du har sett deg ut Remington/Remington kloner! Sikkert ikke dumt, men som sagt en TRG gir deg alle specs og mere til, og i tillegg rimeligere enn en 702RT-bygg. Sako'en går så det griner og er bygd opp etter et moderne modulært design - stokken er blant de beste å få tak i med mange muligheter for individuell tilpasning (mer enn McM A5). Låskassen er dønnsolid med en integrert rekylklakk og hele greia er montert i en aluminiumsbeddeblokk. Den er bygd for formålet du beskriver :wink:

 

Lykke til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så kommer spørsmålet til stigning.

 

1:10 eller 1:12 (vet at 1:11) ligger mellom.

 

Kommer nok til å bruke mest Lapua Scenar 155gr samt 175gr. Har jeg behov for 1:10?

 

Klarer man presse gjennom ex 190 / 210 gr gjennom 1:12 med brukbart resultat, hvis jeg skulle plutselig lyst til å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Har lest endel av trådene med Poacher sine innspill og Langholdsprosjektet.

 

Jeg har falt på .308W siden det blir den første fela jeg skaffer meg. Etter denne blir det nok enten 300WM eller 338LM. Dessuten har jeg tilgang til mye bra gratis ammo til 308W.

 

Slik det ser ut nå så er det McMillan A5, RH 702RT, Jewell avtrekk, NF 3.5-15x50, NF Uni-mount.

 

Løp......

 

Regner med 26", lenger enn det blir bare plunder å håndtere. Stigning, enten 1:11 eller 1:12. Selvom alt jeg leser der ute sier 1:10 hvis man ønsker å sende avgårde tyngere prosjektiler.

 

Jeg kommer ikke til å flute løpet, men når det gjelder diameter etc. Er det fordelaktig med løp som har homogen diameter? Vil dette ha noe å si på nøyaktighet / stivheten i løpet? Ser fra Lilja sine sider at 26" løp anbefales 0.944" diameter i enden. Mens på Krieger siden blir jeg litt forvirret.

 

Satser på at noen av langhold guruene kommer med noen tips.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en rem700 med ultimate sniper stokk.

personlig meget fornøyd med den. treffer fint en jerrykanne på 920 meter.

min erfaring med remington er at den er kresen på ammoen. jeg lader selv og har lyktes å "forske" meg fram til en ladning som fungerer meget bra. bruker lapua hylser, sierra mk palma 155grs (2156) kuler, vv n-140 krutt.

jeg fant fram til at en endring på 0,3grs i kruttmengde utgjorde stor forskjell på samlingene.

 

rem er et rimelig alternativ til en bra rifle. rifla og en sniperstokk til ca 10000,-

Link to comment
Share on other sites

Har NF F1 3.5-15x50 MRAD og en NF NXS 2.5-10x32 MRAD så har optikken dekket.

 

Det eneste jeg leser litt og forhører meg om er rifle stigning. Regner med at jeg kommer til å legge meg på 1:10 for å kunne ekperimentere med 190-210gr. Samt at den vil kunne bruke Lapua Scenar 155gr. 1:12 er og i luften da med litt ekstra punch vil kunne trykke ut tyngere prosjektil. Vil tro at jeg vil bruke mest 155gr - 175gr.

 

Det meste jeg har lest meg til ang stigning er at det er ikke noe "fasit" svar på det. Hvis jeg går for enten 1:10 eller 1:12 så må jeg prøve forskjellige ladinger for å finne den riktige for løpet. Dette blir morro nå jeg får den engang på ny året.

 

Slik ser det ut foreløpig

 

McMillan A5

RH 702RT m/20MOA picatinny

Jewell trigger

Krieger SS #10 MTU 26"

 

Kommer ikke til å benytte demper på denne. Skaffer en rimelig Rem 700 mod. for demper bruk.

Link to comment
Share on other sites

Største fordelen med kalibervalget ditt, er at når du har skutt noen hundre skudd, og skjønt hva som betyr noe, for å treffe på lange hold. Så kan du vri ut pipa di, og sette inn en 6,5 pipe, og kamre denne i sjuogførr eller toseksti.

 

Denne "match" ammoen din, hva slags prosjektil er det på denne, og hva BC har den???

Husk at på lange hold, så har BC ofte mere å si enn hastighet.

 

Orginal pipa i min TRG22, ble bare 300 skudd gammel, før denne kom ut, og en i et slankere alternativ kom inn, først da ble det fart på sakene, og treffa satt der jeg forventet.

 

Lytt til folket, mange her inne vet hva de snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Hmm trodde jeg svarte på BC spørsmålet....ligger sikkert i en annen tråd.

 

BC Lapua Scenar 155gr .508

M118LR 175gr .496

 

Jo jeg vurderte Str200, og jeg vet det er flere som bruker den om en langholdsrigg. Men jeg bestemte tilslutt på .308W på grunn av tilgang på skudd.

 

Tipper om noen år skrur jeg sammen en .300WM eller .338LM, time vil show.

 

Imens skal jeg bruke .308.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt med Sauer folk som dukket opp.

 

Hvordan vil STR200 kassen være sammenlignet med RH 702RT?

 

Etter nå 3 uker med lesing og samtaler med våpensmeder i norge og utlandet falt på 702RT. Så også på Surgeon sine produkter i USA men da blir det bare mye papir arbeid. Har egentlig bestemt meg for at det blir som nevnt over.

 

Jeg har lest mye her og om 6.5x55 som det "ultimate" kula, men falt tilslutt på .308W. Får heller se hva ny året bringer :D

Link to comment
Share on other sites

en grunn jeg kan se til at mange (meg selv inkludert) anbefaler 200STR om noen skal ha en presis børse, er at den er relativt billig i forhold til det som er i samme "prisklasse" ellers i verden.

den børsa får du vel komplett for ca 15 000 idag (+ eventuell optikk da) mens en tilsvarende børse koster omtrent det doble.

du kan bytte løp på kjøkkenbenken, og den samler mer enn godt nok for de fleste rett ut av eska.

 

jeg har hatt slike børser i 20 år snart å de går godt.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt med Sauer folk som dukket opp.

 

 

 

Jeg har lest mye her og om 6.5x55 som det "ultimate" kula, men falt tilslutt på .308W. Får heller se hva ny året bringer :D

 

Du har fått med deg at sauer 200 kommer i 308 også? Det er vel bare et forsøk på å hjelpe deg til å spare penger som ligger bak den massive anbefalingen av sauer...

Jeg har vel i bunn og grunn blitt overtalt selv til at jeg trenger en sauer 200...

Link to comment
Share on other sites

Hmm nok en gang at posten min ikke kom opp.

 

Joda har lest gjennom posten til Poacher, knall bra og nydelig rifle. Litt uenig i det at han sier at .308W butter ved 600m, jeg skal ikke påstå å være like dreven om mange her i forumet på lading etc. Men har skutt litt.

 

Til å være den første jeg setter sammen og skal ut å "leke" med ønsker jeg fremdeles de delene jeg har valgt meg. Så får vi heller sette STR200 på prosjekt listen til en annen gang.

 

Selv på 6mmbr siden hvor de diskuterer 308W,

While it may not be the "ulimate" 1000-yard cartridge or short-range paper-puncher, the .308 remains one of the best cartridges in the modern arsenal, with versatility that few other calibers can match. As a "do-it-all" cartridge that can take game, win shooting matches, and defend against foes, the .308 Winchester has few rivals.

 

Hva er levetid på løp som skyter 6.5?

 

Det er ikke mye 6.5 i denne artikkelen 8):lol:

 

http://www.northfloridashooting.com/Misc/2MilePrarieDogs/2MilePrarieDogShooters.htm

Link to comment
Share on other sites

Jo har lest en del yank litteratur om swedish som de kaller den.

 

Men da kan man si at det 6.5 klarer kan 338 gjøre bedre, og 408 bedre en det igjen osv. Men det blir starten av en heller kjedelig diskusjon. Pappa´n min etc.....

 

Til mitt bruk (foreløpig) så er .308W ok.

Link to comment
Share on other sites

Joda har lest gjennom posten til Poacher, knall bra og nydelig rifle. Litt uenig i det at han sier at .308W butter ved 600m, jeg skal ikke påstå å være like dreven om mange her i forumet på lading etc. Men har skutt litt.

 

Kan nevne at Poacher ikke bare har skutt "litt"

Mistenker at du har skutt mere på internett en i friluft spissmus, det GÅR ann å treffe med 308 på 1000m, men det er meget marginalt, Jeg skyter en Rem, i 300WM og den er i grunnen nær marginal på 1000m.

Skal du skyte 1000m i Norge om vinteren, må du virkelig fylle masse pulver bak den 155 scenar kula

Link to comment
Share on other sites

Jo har lest en del yank litteratur om swedish som de kaller den.

 

Men da kan man si at det 6.5 klarer kan 338 gjøre bedre, og 408 bedre en det igjen osv. Men det blir starten av en heller kjedelig diskusjon. Pappa´n min etc.....

 

Til mitt bruk (foreløpig) så er .308W ok.

 

så lenge 6,5X55 og 308w er i samme prisklasse på driftsutgifter og våpen, så er de i mine øyne umiddelbart sammenlignbare. derfor sier jeg at alt en 308w kan på 600+ er en 6,5X55 bedre på.

338, 408, 50 BMG er alle bedre valg om du skal skyte på 1000+. men de befinner seg i en helt annen prisklasse både på våpen og på driftstugifter....

Link to comment
Share on other sites

Nei hør nå her, nå har vi bestemt at du skal ha 6,5 x 55 og det skal skytes i ei sauer 200 kasse, du kan da ikke drive på å ikke høre på oss her inne!!! :wink::lol::mrgreen:

 

Og at du har en grei tilgang på ammo nekter vi å ta hensyn til!

 

Lykke til med prosjektet, gleder meg til å høre mer.

(Så håper jeg rette vedkommende ser det løpet og den 200 kasse som lå på finn, skaffer det og et 6,5 x 55 løp, putter det oppi en stokk som egner seg for stående skyting og bytter det i mot 202'n min.)

Link to comment
Share on other sites

forresten, om tilgangen på treningsammo i det ene kaliberet er bedre enn det andre, er det noe man må ta hensyn til ved valg av kaliber. det var en vurdering jeg gjore da jeg skaffa 308w løp til sauern min på 90 tallet. hadde litt billlig 308w ammo tilgjengelig, faktisk så mye at det rettferdiggjore et løps-kjøp. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...