Jump to content

Første sivile bolt rifle - som tydeligvis blir langhold


spissmus

Recommended Posts

Dessuten "Buy expensive, cry once. Buy cheap, cry all the time"

 

Nuvel, rifla i denne videoen kostet meg rett over 4000 fra hylla og 8 ferdig bygget.

 

Har vel inntrykk at du er militær med den vanlige smale horisonten som går i internettfella. :wink:

Når du oppdager det reelle behovet griner du godt da slike prosjekter som regel blir gedigne tapsprosjekter - spesielt i 308 med nevnte konfigurering da det lille markedet som finnes for disse nisjevåpna ikke vil ha kaliberet.

 

Kan være verdt å gjøre en nøktern vurdering av verditapet mot besparelsen det reelle ammoforbruket ditt med gratis Lapua/NM60 gir. På en slik rifle får du kanskje 1/3 av penga igjen som svært mange før deg har erfart.

 

Håper ikke teksten var støtende.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Knall bra video snurter forresten.

 

Greit jeg skal gjøre mitt beste på å være fleksibel.

 

6.5, som jeg leser det, kommer mest i 55, 47, .284. Hvor av, mulig tar feil, 55 er det mest brukte. Det virker og som om denne er den som er mest snill på løpet. Her er det sikkert flere som kommer med innspill. Gjerne om komponeter som kan brukes etc.

Link to comment
Share on other sites

som andre har nevnt så er vel grunnen til at du har hørt lite om 6,5 x 55 at det er en norsk/svensk patron som ikke ble kjent for 'rikanerene før 70 tallet og oppover. (Og de er jo litt eiegode på sine egne greier som kjent)

 

Når det gjelder en av grunnen til at mange anbefaler sauer 200, så er det jo fordi du faktisk bare kan skru ut en pipe og sette inn en ny i et annet kaliber. (Bokstavelig talt hjemme i din egen stue) Ekstra pipe koster et par tusenlapper og de vår du innvilget erverv på som våpendel. Det finns også meget gode "sniper" stokker til Sauer kasse der ute i den vide verden. 6,5 x 55 er vel også det riflekaliberet du får billigste lade komponenter til (Blant annet igjennom DFS)

 

Tror du vil sitte igjen med penger til ammo og ladeutstyr om du velger sauerløsning med 2 piper (slik at du kan skyte 308 og 6,5 x 55) og god stokk i forhold til å få bygd noe.

 

(Og som andre sier, det er betydelig høyere igjensalgsverdi på en sauer en en spesisl rigg tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Først lykke til med prosjektet. Du får holde oss oppdatert etterhvert, gjerne med bilder. :D

308W er en omgjengelig patron som er lett og lade, går stort sett meget bra i de fleste scenarier.

 

 

 

 

Hvis jeg kan, som flere andre her, slenge meg på i debatten rundt 308w som langholdspatron, så kan jeg oppsummere kort og greit etter ett og annet skudd på lange hold med 308w;

308W + Avstand over ca 600m + Vind = Mye ratting + Ett klart hode.

 

Men, jeg er ikke fasiten og andre har sikkert andre erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Hmm så ok.

 

STR200 låsekasse ligger på finn til 7000 (sikkert noen her inne sin), slik jeg leser det fra Poacher sin post så er ikke avtrekket justerbart.

 

308W pipe følger ok, den kan jo da byttes ut med en 6.5 ex Krieger eller Lilja.

 

Stokk, det visst kun McMillan som har en synth SIG-3000.

 

Må nok ta noen telefoner for å finne prisene.

Link to comment
Share on other sites

Mener låskassen og løpet stammer fra ett konkurssalg.

Lå ute på finn for 1-2mnd siden også, sammen med mye annet rart.

Sikkert mulig å presse prisen litt.

 

Avtrekket på 200STR er justerbart mellom 1-2kg hvis jeg ikke husker feil.

 

McMillan SIG3000 stokken koster rundt 7-8k i Norge. Sikkert rimeligere å bestille selv via USA, og evt jetcarrier.

 

Våpensmia.no selger gode piper. Bruker S&L selv, kjempe presisjon med diamondline i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest enda mer om div kaliber og et hodet som surrer enda mer, skal jeg med nytt mot hive meg ut i forumet.

 

Greit mulig jeg avskrev andre kaliber litt raskt. .338 ble avskrevet for, vel det er grise dyrt. 300WM har jeg avtalt å prøve, men hittil virker det som mange mener det er litt mye punch i våpnet. Deretter kom jeg ned til 308W som jeg har endel erfaring med, komponenter er lette å finne etc.

 

Har lest tråden til Poacher og Prosjekt .260 (mener det var det kaliberet). Poacher valgte 6.5x284 og det går så det suser etter alt å dømme. Men da kommer levetid inn i bildet. 6.5x55 virker å vare lenger, med mindre man gir full thottle.

 

Mtp komponenter er STR200 et knall valg, utskift bare piper etc. Men hittil har jeg kun funnet Sig 3000 stokk som en mulighet. Velger man custom låsekasse kan man benytte andre stokk til fela si. Derfor titter jeg på RH 703 sin kasse.

 

Så noen spørsmål:

 

- Anbefalt løps lengde og stigning

- Med en 6.5x55 hva skal til for å konvertere til 284

- Hvem selger STR200

 

Og litt off topic : Walther CM vs Krieger SS løp? Vil man merke noe forskjell på lengere hold?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder løpslengde er 6.5x55 og 6.5-284 kaliber som bør ha litt lengde på løpet for å yte maksimalt.

Gjerne 60-70cm langt løp.

 

Du kan brotsje opp ett standard 6,5x55 kammer til kaliber 6,5-284.

Så hvis du kjøper en STR kan du kjøpe ett vanlig DFS løp og få det brotsjet opp.

 

STR selges av Magne Landrø som er sauer importør, og av skytterkontoret.

Sistnevnte er vel billigst, men forutsetter at du er medlem av ett dfs lag.

Link to comment
Share on other sites

Angående levetid på 6,5-284.

Hvis man forventer Br presisjon, så faller nok pipen av lasset på 1200 skudd som de skriver på 6mm br.com.

 

Men til jaktbruk og langhold så varer det nok lenger. Jeg har 2800-3000 skudd igjennom min, og den holder enda mål. ( <20mm/3sk)

Jeg har kronet den opp to ganger, og tatt godt av når jeg har vært på jobben.

Pass på å ikke kjøre farten for høyt opp så brenner den ikke for fort. Kjøp gode, men rimelige piper, prøv deg frem. Jeg ligger på 905m/s. Slik som det går regner jeg egentlig med at den holder et par tusen skudd til med kroning nå og da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...