Jump to content

Erfaring med Zeiss 6-24x72T?


Kronhjorten69

Recommended Posts

Jeg har brukt nevnte sikte i noen sesonger, brukte tidligere en 3-12x56 av samme merke med lys. Jeg har ikke testet dem mot hverandre men ser jo at man greit kan skru opp på 10-12x på 72'en og fremdeles ha en relativt stor utgangspupill. Dette gjør at man ser mer detaljer. Det viktigste for meg er det å vite at jeg har det beste siktet som er å oppdrive utenom restlysforsterkere etc. , om natta.

Angående siktekorset så har jeg # 40 eller 44 (husker ikke) men det er jo de korsene som vel er mest vanlig i 3-12x56 også når man har lys.

72mm siktet er fysisk ganske stort og passer nok best på ei spesial bøbørse og ikke i bratte Vestlands-urer.

Link to comment
Share on other sites

Det beste siktet som er å oppdrive utenom restlysforsterkere etc. , om natta.

 

Jeg har flere både Zeiss og andre merker med god optikk og 56mm åpning. Men alt C.E.A sier stemmer. 72mm gir ikke my mer i form av lysere bilde, men større spillerom. Min sitter med svingmontasje, og blir kun brukt når det er mørkt. Må også si at med lyddemper og 72'en på .375'en så er det min foretrukkene villsvinbørse om dagen. Men hendig og kompakt, det er den ikke..

Link to comment
Share on other sites

Der blir stor forskjell på en håndkikkert og et kikkertsikte, øyenavstanden til siktet gjør at man får inn div strølys etc som forstyrrer sikten. Mange ganger kan man nærmest telle taggene på bukken i håndkikkerten men det er meget vanskelig å se godt nok i siktet til å skyte. Forskjellen kan være ganske stor, alt etter mengden av strølys som forstyrrer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den var myntet på meg så må jeg bare si at jeg ikke kan se at det går an å svare mer konkret på det du spør om. Det er ikke noen menneskerett å få de svarene man ønsker.

Jeg foreslår at du låner deg et 72mm sikte og tar en grundig test og sammenligner med en 56mm under alle tenklige forhold og legger testen ut på Kammeret.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det har du nok rett i amatør, men jeg fikk ikke opp siden til zeiss i går.

Retikkelet jeg leste om heter Rapid Z 1000, og var det eneste som sto oppført med fluorit.

http://www.eurooptic.com/Zeiss/Zeiss-Victory-Rifle-Scopes_6-24x72.asp?category=VR07&vendor=XXZE&parent=XXZE

 

Siden du viste til viser de nye victory modellene, heldigvis har alle nå fluorit glass.

Nå gjelder det bare og få tak i forhandleren med best pris, samt og selge varipointen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Noen tips ved valg av kikkert:

 

Ved valg av kikkert er det viktig å vite hvordan kikkerter betegnes. En kikkert som kalles 8x40, har 8x forstørrelse og objektivdiameter 40 mm. Forstørreslen avgjør hvor stort motivet blir på din netthinne. Med stor forstørrelse trekker du motivet nærmere deg. Objektivdiameteren forteller hvor mye lys som kan komme inn i kikkerten. Stor diameter gir større lysstyrke og anvendelighet i skumring/mørke, og som regel blir kikkerten også bedre i motlys.

En kikkerts utgangspupill er den lysåpningen du ser i okularene når du holder kikkerten rettvendt omtrent en armlengde fra deg. Utgangspupillens diameter kan utregnes ved å ta objektivdiameteren og dividere den med forstørrelsen. Utgangspupillen til en 8x40-kikkert blir 40:8=5.

Kikkertens geometriske lysstyrke regnes ut ved å ta kvadratet av utgangspupillen, dvs. multiplisere utgangspupillen med seg selv. Lysstyrken til en 8x40 kikkert blir dermed (40:8)2=5x5=25. Ved hjelp av lysstyrken får du en pekepinn på hvor lyst bilde kikkerter med ulik forstørrelse og objektivdiameter gir. Desto større tall for lysstyrke, jo lysere bilde.

 

 

Når du skal avgjøre hvilken lysstyrke som er passende for den kikkert du skal velge, er det også andre forhold som bør tas i betraktning. Pupillen i menneskets øyne kan være 2 mm i diameter i dagslys og øke til 8 mm i svakt lys. Så lenge kikkertens utgangspupill er lik eller større enn øyets pupill, vil kikkerten ikke minske lyset som når netthinnen. I dagslys opplever du en 8x20 lommekikkert like lys som en stor 8x56-kikkert fordi øyets pupill er mindre enn begge kikkertenes utgangspupiller.

I svakt lys vil øyets pupill utvide seg, og hvis pupillen blir større enn kikkertens utgangspupill, vil synsopplevelsen være mørkere gjennom kikkerten enn

med det blotte øye.

Et voksent menneskes nattsyn avtar i takt med økende alder. Det skyldes i hovedsak at pupillens evne til å utvide seg, avtar. I tabellen ser vi hvor stor pupillen kan bli i nattemørket. Det er viktig å ha dette i tankene når du skal velge kikkert – det er liten hensikt å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn ditt eget øyes maksimale pupill.

 

20 år: 8,0 mm

30 år: 7,0 mm (7x50/8x56)

40 år: 6,0 mm (7x42/8x50/10x56)

50 år: 5,0 mm (7x35/8x42/10x50)

60 år: 4,1 mm (7x30/8x32/10x42)

70 år: 3,2 mm (7x22/8x25/10x32)

80 år: 2,5 mm (8x20/10x25)

Fra 50 års-alderen kan øyets pupill åpne seg til bare 5 mm. Med tanke på lysstyrken alene vil det være bortkastet å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Til Sauer 6,5x55:

 

Montasjen blir veldig høy med dette siktet. Så høy at jeg mener du ikke kommer utenom justerbar kolbekam, eller annen form for påbygging av kolben. Jeg har dette siktet på en Blaser R93 Varmint. Denne har justerbar kolbekam. Selv i høyeste posisjon oppnår jeg ikke optimal kinnkontakt med denne kolben. Siktet mitt er montert med ca 2 mm klaring til pipa. Uten noen form for forhøyning av kolben tror jeg en vanlig rifle blir jævlig å skyte med. Jeg har ikke prøvd.

 

Ellers er det verd å merke seg at siktet er blytungt. Så tungt at det demper en del av rekylen. Min rifle ( som er litt tung i seg selv ), med dette siktet er i kaliber 300 winmag. Den sparker ikke særlig mer enn en standard jaktrifle i 308win.

 

Etter min mening passer dette siktet best til sporter-, langhold- og varmintliknende rifler. En vanlig lett jaktrifle vil nok fort bli veldig topptung og vinglete, med en 1,25 kg tung kikkert i høy montasje.

Link to comment
Share on other sites

Salmon: Mye rett i det du sier, men jeg føler det er på sin plass å presisere:

 

Det er bortkastet å kjøpe seg en HÅNDKIKKERT som har større utgangspupill enn din egen maksimale pupillestørrelse.

 

Det er også bortkastet med stort objektiv på riflekikkerten hvis dette ikke har høy forstørrelse. En 1,5-6x42 er for eksempel ikke lysere på 6xforstørrelse enn en kikkert med 30mm objektiv hvis du er så gammel at pupillen din blir maks 5mm stor i mørket.

 

Det er imidlertid ikke helt bortkastet med stort objektiv hvis kikkerten har høy forstørrelse. En 50åring vil da for eksempel med en 3-12x56 ha maks lysstyrke i kikkerten over hele forstørrelsesspekteret. En 20åring vil se bedre enn ham på 8xforstørrelse, fordi han har større pupille, og dette bildet vil være lysere enn noe en 50åring kan se, men på 12xforstørrelse ser de akkurat like godt/lyst. 20åringen ser da et mørkere bilde enn på 8xforstørrelse, mens 50åringen teoretisk sett ikke ser noen forskjell i lysstyrken.

Link to comment
Share on other sites

Salmon: Det er imidlertid ikke helt bortkastet med stort objektiv hvis kikkerten har høy forstørrelse.

Osv..

I tillegg er det et poeng som mange ser ut til å glemme, nemlig at stor utgangspupill (større enn øyets pupill) gjør at det er mindre kritisk hvor øyet havner i forhold til senter på siktet. En utgangspupill større enn øyets pupill fører altså til at man får maks lys inn på øyet selv om øyet ikke er sentrert 100 % i siktet. Stor utgangspupill er derfor en fordel for de aller fleste av oss, uavhengig av alder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...