Jump to content

Sluttstykke i nesa!


arne mo

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg min første rifle :D , ei Tikka T3 6.5x55. Jeg monterte kikkertsiktet mitt (S&B 3-12x50) med orginale tikka montasje. Med den lave montasjen plasserte jeg kikkertsiktet så langt tilbake uten at det tok i løpet (har nå ca 1 mm klaring). Jeg vet ikke hvor lang øyeavstand det er på min kikkert, men når jeg lå og sikta og skulle ta ladegrep så passerte sluttstykket mitt nesetippen med ca 3 cm når sluttstykket var i bakre stilling. Jeg blir liggendes med nesa like langt fram som kolbeforhøyeren.

Sluttstykket traff meg ikke hard, bare sneia forbi, men var litt ubehagelig.

Når jeg flytta ansiktet bakover på kolben slik at nesa var bak sluttstykket når sluttstykket var i den bakre stillingen følte jeg at jeg var unaturlig langt bak på kolben.

Er det uvanlig at sluttstykket går lengre bak enn nesetippen?

Hva må jeg i såfall gjøre, kjøpe høyere montasje, plassere kikkerten lenger bak og få tak i høyere kolbeforhøyer?

(Som sagt er jeg helt fersk på dette området)

 

93304_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ganske vanlig at sluttstykket butter i nesa om du klemmer kinnet ned mot kolben når du tar ladegrep.

 

Noe problem er det imidlertid ikke, fordi de aller fleste løfter hodet når de tar ladegrep. Det er praktisk av flere årsaker; ladegrepet vil lage så mye bevegelse i våpenet at det ikke har noe for seg å se gjennom siktet uansett, så lenge ladegrepet pågår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei M690, og har aldri hatt det problemet?

 

Merker særlig sånt på våpen med lange låskasser, og bolter...

 

Men, den verste børsa jeg har vært borti med tanke på det der er Blaser R93... :roll:

 

Med litt høyere kolbeforhøyer og ringer så vil nok også problemet bli mindre, du retter mer op hodet på det viset, men da blir liggende skyting mer anstrengende igjen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd endel fram og tilbake nå, og jeg tror jeg må få tak i en høyere montasje for å få kikkertsiktet lenger bakover. Når jeg monterer børsa, så blir jeg liggende for langt bak siktet, og må så flytte meg framover får å se godt i kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Jepps. Jeg må flytte hodet både på min Krag, M67 og M98, i allefall. - Det er i allefall ikke et uvanlig fenomen.

På Krag, M/67 og Sauer kommer ikke sluttstykket i kontakt med trynet mitt, iallefall - ville jo blitt litt problematisk å skyte Stang da.

 

På jaktriflene kan dette kanskje være et problem - når jeg sier kanskje, er det på grunn av at jeg tar ladegrep umiddelbart etter skuddet, sluttstykkebevegelsen skjer når våpnet er på vei ned etter rekylimpulsen. Da har kinnbeinet fått seg en dult av kolbekammen, og hodet er dyttet litt unna kolben - når kinnet lander på kolben igjen, er sluttstykket på vei fram.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd endel fram og tilbake nå, og jeg tror jeg må få tak i en høyere montasje for å få kikkertsiktet lenger bakover. Når jeg monterer børsa, så blir jeg liggende for langt bak siktet, og må så flytte meg framover får å se godt i kikkertsiktet.

 

Jeg bruker å legge an våpnet i den skytestillingen jeg skal bruke med lukkede øyne.

Hvis kikkerten ikke er der den skal være når jeg åpner øynene bør siktet justeres.

Det er fort gjort å justere litt på hodet uten at man merker det, men da blir skytestillingen anspent.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål litt på siden: Hva slags kolbeførhøyer er det du har og hvor har du fått tak i den? Så fin ut!

Det er en orginal Sako kolbeførhøyer som jeg kjøpte sammen med rifla. Fungerer fint, festes med en skrue ned i kolben.

 

Jeg bruker å legge an våpnet i den skytestillingen jeg skal bruke med lukkede øyne.

Hvis kikkerten ikke er der den skal være når jeg åpner øynene bør siktet justeres.

Det er fort gjort å justere litt på hodet uten at man merker det, men da blir skytestillingen anspent.

 

Jeg kom fram til denne metoden også. Han som solge meg børsa solge meg også de lave ringene uten base dvs 30mm fra bunn av montasje til senter av ringene. Dette ble for lite for 50mm lysåpning, derfor ble kikkerten satt langt fram. I morgen skal jeg hente medium ringene med base (ca 35mm høyde til senter av ring). Dette burde gjøre susen!! Lørdag blir det innskytning / innbrekking:D !

 

Jeg har akkurat pussa børsa så den er klar, men da jeg kikket inn i løpet fra tuppen så jeg at det var litt rust mellom bommene. Jeg antar at dette kom pga at børsemaker som kappa pipa og gjenga lot det ligge igjen fukt i løpet. Blir dette borte når jeg begynner å skyte??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...