Jump to content

Hjemmelaget lyddemper eller rekylbrems?


sirhitalot

Recommended Posts

Halla, har nettopp hatt dreie/fresekurs og fått tilgang på noen heftige verksteder, og har tenkt å prøve meg på i første omgang å lage en rekylbrems til .30-06 rifla mi, som uansett skal gjenges til lyddemper, omtrent som denne 251_0.JPG. Det jeg lurer på er om noen har laget noe lignende før? Bilder eller erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

@ tor87, er svært nøyaktige maskiner det er snakk om, med tilkoblet skjerm som viser tusendels millimeter. Laget en kloss som skulle være 22,00mm på fresen, endte opp med 22,01mm (og et a4 ark er 0,10mm tykt).

Tenkte rundt 9mm åpning, så det blir en del klaring på 7.62-ammo

 

@ Oddgeir, hva mener du med avfyring med trekksnor?

 

 

noen tegninger i NX6:

rekyldemper2-2.jpg

rekyldemper2-3.jpg

rekyldemper2.jpg

 

Tenkte å lage i aluminium, og bore ut en bolt av typen M14 med ønsket diameter (blir nok 9mm) og skru den inn foran...

Link to comment
Share on other sites

Ikke no problem.

 

Har laget noen dempere i garasjen. Går greit det når man har en tårlig nøyaktig dreibenk ,så er det utrulig hva man kan får til. Har primært laget til 308 ol både konvensjonelle dempere og teleskop dempere, og en med modul. Men det blir mye jobb ut av det. Men morro lell

 

Viktig å gjøre ting i riktig rekkefølge ol. For å si det sånn så må ting være på linje. Men ingen problem å sikte igjen ei pipe å se om demperen sitter rett eller skakt.

 

Også er det mange ganger greit å spørre om råd.

Link to comment
Share on other sites

Mente som det ble forklart ovenfor at det kan være greit å være ekstra sikker når du fyrer av første skuddet.

 

Har jo hørt om folk som skyter av dempere som er laget selv. (ikke at jeg ikke tror du skulle greie å mekke opp en som funker altså)

 

 

Hva slags materiale planlegger du å bruke?

Link to comment
Share on other sites

hvordan har du tenkt å lage de skrå sporene inn fra siden, har du rundbord eller må du trikse med oppspenning?

 

heh men bare pass på så du har nok klaring mellom hullet gjennom og kula ;P det er vel nevnt over her også, jeg lagde en demper te salongen min som var litt for trang, dro i avtrekkeren og hørte bare sånn prrooov..... subba i ytterste baffel...:P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg laget en liten sak til salongen. Den er laget av et gammelt paintballøp med kun én insnevring på tuppen, så den har trolig ikke den beste dempingen, men det er utrolig hva som hjelper på en sub. .22lr...

Baffen er laget av stål som er festet i midten med en presspassning, samme med den forrerste holderen til ytterrøret. Den er svakt konisk, så den låser relativt bra røret, men skal etterhvert få festet den bakerste med en set-skrue på inner røret. Den forresrte holderen sitter altså på innerste røret, og bakerste på ytterste, slik at det er greit å rengjøre...

 

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

 

Jeg har ikke høye forhåpninger, men har prøvd a-tecen med bare to moduler, som ble gangske bra, så får se...

Måtte bare drive med noe, siden det var en annen luring som brukte fresen når jeg var der:P

Link to comment
Share on other sites

Har testa lyddemperen i dag, og ble imponert. Den demper svært godt, og fikk mye skryt av den. Testa den i forhold til en Atec CMM4 rimfire på helt likt våpen med et sekund mellomrom, og var en som mente at den hjemmelagede var stillere, men var nok ikke det:) Merka at atecen var stillere, men ikke mye.

Det ble kun brukt sub. (samme type) til sammenligning...

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd det her! Noen er visst litt flinkere enn andre til å fikse ting gitt!

 

Har sjøl en lyddemper til salongrifla som brodern skal prøve å tilpasse rifla i .222 jeg har bestilt meg. Han bytter ut innmaten, som pr i dag består av plast avstandsringer og et par rør, med aluminium, evt stål. Tipper aluminium holder lenge med .222. Dette er for øvrig også en hjemmelaget demper (av brodern) i utgangspunktet. Veldig enkelt bygget opp med en god del avstandsringer og skiver som holder det på plass. Demper helt topp på salongrifla, så spørs det om den demper noe på .222en og. Målene er 25,5 cm lengde og 40 mm diameter. "Skroget" er i 4 mm aluminium. Det litt dumme her er at den ikke er laget for å tre nedpå løpet. Den forlenger med andre ord børsa ganske kraftig. MEN, den er gratis! :wink:

 

Hva slags diameter har du på senterhullet? På min er det 8 mm. Virker litt mye egentlig. Kula er jo bare 5,56 mm i diameter.

 

Vil det ha så mye å si på dempingen om hullet er litt stort? Kan vel nesten passe på en .308 og, denne demperen!

Link to comment
Share on other sites

 

Hva slags diameter har du på senterhullet? På min er det 8 mm. Virker litt mye egentlig. Kula er jo bare 5,56 mm i diameter.

 

Vil det ha så mye å si på dempingen om hullet er litt stort? Kan vel nesten passe på en .308 og, denne demperen!

 

Jeg ville heller tatt det litt for stort enn for lite for å si det sånn. hullet på den hjemmelagde er 6.6mm, så det blir .5 mm klaring på hver side av kulen. Ville ikke gjort det så trangt om det ikke var salong. men det kommer ann på hvordan du skal lage det(hvor nøyaktig det blir. En måte er å sveise sammen alle spacerne og skivene helt rett, og så dreid den rett og rund, og så dreid senterhullet ut. Da blir det rett... men du kan ikke ta den fra hverandre etterpå...

 

Har forresten puttet inn en bafle til i salongdemperen, men etterhvert blir prosjektet å få til en gjengedel som passer til salongen, de denne har vært brukt på en kammerat sin som ikke hadde gjenger ennå...

 

Noen tips til hvor man kan få tak i 1/2x20unf bolter og muttere? Tenkte å putte dem i dreibenken, og få en gjengebeskytter/ gjengeparti, både til rekyldemperen og lyddemperen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller tatt det litt for stort enn for lite for å si det sånn. hullet på den hjemmelagde er 6.6mm, så det blir .5 mm klaring på hver side av kulen. Ville ikke gjort det så trangt om det ikke var salong. men det kommer ann på hvordan du skal lage det(hvor nøyaktig det blir. En måte er å sveise sammen alle spacerne og skivene helt rett, og så dreid den rett og rund, og så dreid senterhullet ut. Da blir det rett... men du kan ikke ta den fra hverandre etterpå...

 

Greit å vite. Funker nok med 8 mm hull og. Har for øvrig akkurat ringt J&F og bedt dem gjenge børsa i 1/2x20 UNF da lyddemperen har denne gjengedimensjonen. Funker ikke dette får en visst bestilt både Hausken og Atec med samme gjenger. Funker demperen har jeg jo en som går både på salongrifla og .222'en, gratis! :D

 

Her er for øvrig bilde av demperen jeg har:

001-2.jpg

Inni de to lange plastrørene er det faktisk luftfilterelement. Avstandsringene er også i plast. Plasten blir byttet ut med aluminium. Enkelt og greit bygget opp. Skivene i mellom avstandsringene er for øvrig i aluminium og.

 

På Salongrifla:

002-1.jpg

Det dumme med demperen er at den forlenger børsa ganske mye.

Link to comment
Share on other sites

når jakt og friluft gjenget opp salongen min ble det ganske stygge gjenger synes jeg... men gjorde det mens jeg venta, kanskje hastverksarbeid... Nå skal jeg i morgen få gjenget opp innsiden av en sylinder, slik at jeg kan bruke den som både gjengebeskytter og som foring mellom rekyldemper og gjenger...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

fått laget nødvendig mellomstykke nå, men mangler fortsatt å få kuttet bakerste delen fra hverandre og bore og gjenge opp for strammeskruene...

web.jpg

web.jpg

desverre passer ikke denne delen til storviltrifla, da gjengene er for trange. Biten er laget med gjengetapp, mens rifla er dreid. Har noen tips til hvordan jeg kan lage denne biten slik at den passer gjengene på rifla som er tipasset demperen min?

 

Laget også en gjengebeskytter

web.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har endelig fått laga meg ein liten dempar til minien. Kravet var at den dempa lyden nok til at eg ikkje trenger hørselsvern på jakt og at de opne siktemidlane fortsatt er tilgjengelige.

 

Endte med denne krabaten:

montert.jpg

 

15 cm lang

3,7 cm i diameter

210 gram

 

Div av byggeprosessen:

halvinnmat.jpg

halvinnmatssk.jpg

ferdig%20inv.JPG

framsikte.jpg

 

 

 

Funka gjorde den, sikkert ikkje verdens beste, men eg må sei meg nøgd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...