Jump to content

Helstekt ytrefilet hjort ikveld-Trenger AKUT hjelp!


.300 Win Mag

Recommended Posts

Hej :!:

 

Jag skall ha en god vän på besök ikväll. Blir hjorte ytrefilet,bakad potatis och en god sås med rømme,getost,tyttebær,gulrot och div annat. Vinet blir några flaskor Barolo Fontanafredda 2004. Och till dessert semifreddo med färska bringebær.

Men,jag vill helsteka köttet. Biten är på 950 gram. Tänkte bryna på den först och in i ugnen. Vill inte ha blodig,men rosa.

Har Ni några tips om kryddning av kött samt "behandling" av köttet i ugnen,dvs temp på ugn och innertemp på kött.

Det hade varit väldigt snällt,för jag skall ha middagen kl 20 ikväll,tack på förhand :!:

Link to comment
Share on other sites

Etter at du har brunet steika godt på alle sider i steikepanna setter du den midt i ovnen på 200 grader i 20 min. La den ligge i noen smørklatter. Viltkrydder eller salt/pepper holder. Når du tar den ut så la den ligge og hvile under et håndkle i 15 min.

 

Den er da garantert rosa og saftig og møøøøør :P

 

Dette gjorde jeg for 14 dager siden og gjesten min svimte nesten av av ren nytelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Langtidstek den:)

 

Ingen ting er bedre en kjøtt som får stå lenge i ovnen, finn ut hva du vil ha til kjernetemperatur. brun steka i olje, legg i noen klatter med smør og inn i ovnen på ganske lav temperatur. la oss si 80grader. Bruk urter og krydder du selv synes smaker godt:)

 

Og husk at det er bedre at du steker kjøttet for lite en for mye. Er det stekt for lite er det altids noe man kan gjøre med det (skjør i skiver og stek litt ekstra i panna). Men er det for mye stekt så er løpet kjørt:/

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det smaker god,t når en surrer kjøttstykket først sammen med litt ferdig mix med viltkrydder, samt noen tærninger med bacon. Blir en helt fantastisk smak =)

 

Jeg har som regel ikke så mye krydder på, for en vil jo ikke gjemme bort viltsmaken....

 

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med hjort men har brukt denne metoden på det rare norske dyret storfe.

1. et glass vin til kokken.

2. kjøttet brunes i panna.

3. et glass vin til.

4. kjøttet pakkes inn i alufolie og inn med steketermoneter.

5. et glass til.

6. Kjøttet stekes til det har oppnåd passe temp ( DVS. når nåla begynner å bevege seg)

7. Finn fram en flaske vin til for no begynner det å bli lite i den du har.

8. kjøtet hviler i minst 15 min. mens tilbehøret gjøres klart.

9. Drikk rett fra flaska, mens du skjærer opp kjøttet og serverter gjestene.

10 sov godt i et hjørne på kjøkkenet mens gjesten nyter maten.

 

Husk det er straffbart å steike kjøtt for mye.

Skall du ha kremert kjøtt kan du kjøpe ktteletter

Link to comment
Share on other sites

Om du du velger å bruke termometer.

Stek til kjernetemp. er 62-63 grader, ta ut av ovn og pakk inn i alufolie, la hvile 15-20 min da har køttsaftene "satt" seg og temperaturen har økt til 64-65 grader...........garantert perfekt resultat :D

 

Ps. bruk Melange margarin for bruning i panna, dette tåler høy temperatur som man skal bruke under bruningen av kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Ferdigblandet og ferdigknust krydder er FY.

 

Mitt tips: Svart pepper, einerbær (gjerne selvplukket), litt rosmarin (mer om du mangler einer) og salt. Knus i morter, strø halvparten på oversiden når du har lagt biffen i panna (sørg for at en del havner i steikefettet - jeg bruker meierismør evt blandet m olivenolje). Ha resten på når du har snudd biffen.

 

Du kan ferdigsteke i ovn, men er den ikke for tykk går det bra å gjøre hele stekinga i panne - gjerne med lokk, selv om kontroll m kjernetemp blir vanskeligere.

 

Har du kantareller e.a. sopp bruner du denne i panna etterpå, og koker ut med rømme /fløte så har du en deilig saus.

 

Mandelpotet, selv foretrekker jeg kun blomkål som grønnsak (overdøver ikke kjøttsmaken), fruen vil gjerne ha broccoli og gulrot også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Krydder til hjortekjøt.

 

Ta allt krydderet du har i skapet, lukt på alle før du setter det inn i skapet igjen. Hjortekjøt er allt for mykje smak i til at eg kamuflerer den med krydder. Bruker heller ein saus med mykje smak.

 

Skal du først kryddre så kan du like godt bruke PIFFI eller eit anna universalkrydder i rikeleg mengde på ein ytrefilet av gris. Den har ikkje så mykje smak fra før.

 

 

Til bruning så er det meierismør som gjer best resultat med Melange margarin som eit alternativ.

 

Steiketermometer er lurt å bruke for å ha kntroll på temperaturen, den stiger raskt på slutten.

Link to comment
Share on other sites

Hjort, bare salt og pepper ja. Litt einerbær i sausen, og gjerne en klatt rømme. Og en håndsfull tyttebær.... Nam Nam Nam...

 

Ikke for mye stæsji krydder. Hjort er praktfullt. Langsteking er overlegent, men pass på kjernetempen. Hvis du putter den inn nå, etter bruning skal den ikke ha mye over hundre grader i ovnen.....

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...