Jump to content

Soting av siktemiddel hva er brukenes?


boomcar

Recommended Posts

Nå er jeg så drittlei av soteligthere som allrig virker når jeg trenger dem.

De er alltid tomme

De virker kun første gangen

De vil ikke tenne "når det har meldt liten bris i nabo fylket"

 

Jeg har sett noen bruke en type av sotespray men vet ikke hvilken.

 

Jeg er på jakt etter noe spray/stoff/lurium som er greit å påføre og tørker fort samt ikke griser til hele våpenet.

 

Håper det er noen der ute som har erfaringer å dele med meg og andre på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Kamferkuler. Del dei i ertestore bitar og ha i ein tom blekkboks for luftpistolkuler. Legg ein bit i lokket og tenn på med vanleg lighter. Dette brenn med mindre flamme enn bjørkenever og sotar svart og fint. Flammen er lett å blåsa ut, og luktar godt. Populært i klubben min så lenge det var kamfer å få. No er det tomt her på palmekysten, men små, landsens apotek kan gjerne ha. Sei frå om du får tak i noko, eg vil gjerne ha litt eg og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håpet også på en eller annen type "sote spray" som kan brukes?

Jeg husker det fantes slik spray på 1970-80-tallet, man måtte riste på boksen (med ei kule inni?) før bruk. Etter ei (relativt kort) stund sviktet "sprutedelen", og diverse skytterutstyr fikk ny (svart) farge.

 

Etter dette fikk jeg noen biter av plexiglass, avkapp fra Akvariet i Bergen, det soter til gagns når det blir påtent. Men en må selvfølgelig ha litt livd fra den verste kulingen når en skal sote med flamme.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig finnes det spray! I forrige årtusen brukte man åpen flamme på standplass for å sote siktet, men ikke i 2009. :D:D Birchwood Casey har noe som heter "sight black" som virker utmerket. Den koster det samme som utrolig mange kamferkuler og pusselapper, for ikke snakke om bjørkenever. Jeg kjøpte min boks hos Landrø, og den tas frem før en konkurranse når hendene skjelver for mye til å tenne en fyrstikk. En fordel er at den kan brukes på forsiktet på Glock. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Kan dere opplyse en som aldri har skutt med noe grøvere eller mer avensert enn en luftpistol fra xxl, hvorfor soter man sikene? For å unnhå reflekser eller no?

 

Etter x antall stevner (spesielt felt) sliter jeg av det sorte belegget på siktene. Noe skyldes "opp og ned" av hylster mange ganger på feltstevnet.

Samt jeg har skummgummi i noen av mine våpenkofferter og det sliter også på siktene.

 

Siktene blir blanke i seg og man får ikke "bra nok" siktebilde. Samt man kan få skinn fra siktet hvis det er veldig slitt.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Greit forklart av boomcar. Det viktigste er å oppnå best mulig kontrast mot blinken du skyter på. Det KAN også være tilfeller der det å sote sikter gjør skyting vanskeligere.. (Tenk deg svarte blinker i skygge med sola midt i mot..) Da kan det være lurt å kritte siktene hvite.

Jeg liker ikke hvite prikker og linjer på siktene, og da er soting også et greit alternativ..

(Har skiftet ut disse siktene på alt jeg har untatt PPK'en.. )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...