Jump to content

Liten kikkert med stor forstørring?


Ole H.

Recommended Posts

Har nettopp gått til anskaffelse av en Howa 1500 i kaliber 223 Rem, som jeg i hovedsak har planer om å benytte til rypejakt. Det sitter en "billigkikkert" i 4-16x44 på rifla, som jeg kan tenke meg å bytte ut til fordel for noe mindre, som er mer hendig på ei rifle som skal bæres bratt og langt.

 

Har blant annet sett på en modell fra Sightron, på 2,5-10x32. Den virker liten og hendig, men jeg kunne tenke meg i alle fall 12x, og gjerne 14x eller 16x. Har ikke greid å finne andre "småkikkerter" med større forstørring enn 10x, og lurer derfor på om noen av dere kjenner til noe slikt? Kikkerter til mer enn 5000 er helt uinteressant.

Link to comment
Share on other sites

http://www.opticswarehouse.co.uk/proddetail.asp?prod=Zeiss_Diasport_2.5-10x42

 

Skal du ha over 9x forstørrelse, i alle fall med så trange lysåpninger, så er det kun kvalitetsoptikk som gjelder. Ellers er det som å se gjennom et skittent vindu.

 

EDIT:

Trekker mitt tips om overstående kikkert, da den viser seg å ha pralallaxejustering på 50 og ikke 100 m. Men Resten av inlegget står fortsatt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.opticswarehouse.co.uk/proddetail.asp?prod=Zeiss_Diasport_2.5-10x42

 

Skal du ha over 9x forstørrelse, i alle fall med så trange lysåpninger, så er det kun kvalitetsoptikk som gjelder. Ellers er det som å se gjennom et skittent vindu.

 

Den Zeissen er fast parallaksejustert for 50m og har et spesialretikkel, "hullkorn", for skyting med 22lr matchgevær må miniatyrskive.

Link to comment
Share on other sites

Kikkerter til mer enn 5000 er helt uinteressant.

 

Med 12-16 ganger som max forstørrelse. Ja, da betaler du for noe du ikke kan bruke på høyeste forstørrelse.

Skittent vindu som en nevnte tidligere i tråden.

Mao du kjøper søppel.

Små, lette og gode kikkertsikter får du ikke til 5000,-

Du må nok legge på noen tusenlapper til.

Link to comment
Share on other sites

Nå får du "vanlig" diavari victory 2,5-10x42 også

Den er vel knapt nok ny? Må vel være en av de vanligste kikkertene som fins. Den er uansett hverken liten eller har stor forstørrelse.

 

K

Det var fordi noen foreslo diasport...

 

Uansett er ikke dette en vanlig kikkert, de fleste 2,5-10 har 50mm objektiv. Etter min mening er denne kompakt og velegnet til lette børser.

 

Med 12-16 ganger som max forstørrelse. Ja, da betaler du for noe du ikke kan bruke på høyeste forstørrelse.

Skittent vindu som en nevnte tidligere i tråden.

Dette er jeg fullstendig enig i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Howa, med en Nikko på. Funker fint for mitt bruk. (hovedsaklig elg/rådyr/reinsdyr)

 

Men har også en kompis med samme rifla, men for toppjakt. Han har den i en off-hvit stokk, med lyddemper og med en weaver kikkert på toppen. Den har 50mm lysinngang, min har 42mm. Men weaveren er alikevel en mindre og mer kompakt kikkert. Synes Weaver Grand Slam kikkerten kan virke som et godt alternativ til deg. Kan få den i 6.5-20X 40.. Til 5000.-

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Leupold har noen små nette kikkerter i sin rimfire serie. Kjøpte en slik til salongen med formål å jakte fjellrype + kråke etc. Kikkerten har imponert meg med hensyn til vekt, klarhet, motlys og liten dorull effekt etc. Den kan ikke sammelignes med min fars swarowski 3-9 x 36 men det skulle bare mangle til den prisen. Min er en vx1 men disse finnes også som dyrere serier som vx3.

 

Når det gjelder fjellrype jakt så har jeg opplevd at det ofte er vanskelig å finne igjen fugl skutt på mer enn 100 m i ulendt tereng....

 

Har nå sterkt vurdert å bytte ut "stjernekikkerten" på elgrifla med en slik lett liten sak på. Har i de siste årene kun jaktet elg i godt lys og kunne godt tenkt meg å spare noen gram på mindre kikkert.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Noen av rimfire modellene har justerbar para akse (i allefall vx3 versjonen). Skjøt en "måse" på 80 m uten problem med min kikkert med fast akse på 50m.

 

Tar tre skritt frem og er på hagle hold du liksom........... dette skjer kun i mine drømmer desverre... Om du blunker med øynene så flyr rypa på den avstanden, det er min erfaring... På avstand mellom 50 og 70 m kan man ofte oppleve at rypa sitter lenge nok til man får fyrt av et skudd med godt anlegg.

 

tore

Link to comment
Share on other sites

Uansett er ikke dette en vanlig kikkert

Av 13 mann jeg har vært på elgjakt sammen med ila. siste 4 uker så jeg iallefall 5 slike, inkl. min egen, Diavari 2.5-10x42, og rett nok et par 2.5-10x50 også.

 

K

 

Tror allikevel at dette er et for dårlig statistisk grunnlag. Jeg kjenner ingen som har slik kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Er fullt klar over at en må opp i over 5000kr for å få gode kikkertsikter, spesielt med forstørrelse over 12x, men tenkte jeg skulle høre likevel. Blir jo vanskelig å kjøpe noe dyrere så lenge jeg ikke har mer til rådighet...

 

Er også klar over at det finnes et utall sikter med 40, 42 og 44-åpning og stor forstørrelse, og at det finnes en del 3-9x36 på markedet. Så jeg tenker i første rekke på kikkerter med 36 eller 32-åpning, med 10x eller mer... Men det ser ikke ut til at noen kjenner til noe slikt, så 2,5-10x32 fra sightron ser for øyeblikket svært aktuell ut. Noen som har erfaring med dette siktet, eller andre sightron-modeller?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Bushnell Trophy 3-9x40 på rypejakt, det funker helt greit. Har en Conquest 4,5-14x44 nå, den er en del bedre, men jeg mista ikke noen ryper med en 3-9x40 pga for lav forstørrelse eller at kikkerten ikke var lyststerk nok. Mista noen ryper da det mekaniske tok kvelden, men det er en annen historie :) Til vanlig rypejakt trenger du ikke noen dyr europeer så fremt du ikke jakter i halvmørket. Mitt krav til rypejakt er at det mekaniske skal fungere og at kikkerten er potte tett. Dessuten må trådkorset være tynt nok.

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi kjenner til flere kompakte sikter hvis 10x er nok.

 

Nightforce 2,5-10x24 og 2,5-10x32

 

http://www.nightforceoptics.com/SCOPES_OVERVIEW/COMPACT_NXS_MODELS_/compact2_5-10x32nxs_/compact2_5-10x32nxs_.html

http://www.nightforceoptics.com/SCOPES_OVERVIEW/COMPACT_NXS_MODELS_/compact2_5-10x24nxs/compact2_5-10x24nxs.html

 

Men så var det å komme under 5000 kroner da.

Link to comment
Share on other sites

Har så vidt jaktet rype med en Bushnell sportsman 3-9x32, da på en CZ salong, og det funket bra. Skal ha den kikkerten et sted, så jeg kommer nok til å prøve den på rifla før et nykjøp blir aktuelt. Så vidt jeg husker, hadde den ganske fint kors, men jeg synes 9x blir akkurat i minste laget på de lengre holdene en 223 tillater. Lett og snerten er den i alle fall, med god nok optikk for jakt i dagslys. Skal se på de andre tipsene også, mange takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...