Jump to content

Det ultimate drivjaktvåpnet


stille 6,5x55

Recommended Posts

Hei.

Sku tru at det"ultimate"våpenet du e ute ætte te den type jakt du nævne,så sku ei drilling m dobbelt hagleløp vær tingen? Kaliberet i rifla sku vell bli 6,5-55 el 308W.

Men det e jo en teng du sjøl må"smake"på.

Men æ ser jo fordelen på rådyrjakt at du kan ha 2 haglepatrona,å t villsvin,rifla og 2 slugs.

Å ingen kan nækte dæ å bruke slugs t nådeskudd på elg heller..ulæmpen med drilling då,vil jo vær mulihetan te det vektie oppføllings skuddet når du har brukt rifla først.

E det mange såm har aindre oppfattninge av det æ skreiv nu?

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Marlin, leveraction 45-70 og en hendig liten rødpunkt.

 

Helt enig der gitt, en Marlin 1895 med diopter eller rødpunkt. Hvis en skal ha rødpunkt, så kan en leverscout montasje benyttes, utrolig genial =)

 

Når jeg trener på korte hold, så er det stor kapasitet hvis en skal ha mye håndtering på moderate/korte hold!

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Mathelon dobbeltrifledrilling på drevjakt etter villsvin. Kun sikring og fremre avtrekker sender avgårde 2 stk 9.3x74 med godt avtrekk.

Bakre avtrkker til slug/hagle. Ingen omvelger/oppspenner. Merkel har kommet med samme system på 961.

På toppen sitter en Swarovski 1-6 med lys i svingmontasje. Stort synsfelt. Genial børse til ettersøk også.

Prisen er en ulempe selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Siden du poster i kombinasjonsvåpenforumet, er det vel det du er ute etter. Hvor mange løp, og spesielt rifleløp er det økonomien din som vil sette begrensning for, eller for den saks skyld, vekta.

 

Har du nok penger er vel en dobbeltrifledrilling, som nevnt over, det ultimate, (eller en vierling?)

 

Men jeg er ikke enig i at Swaro Z6i er optimalt, Til de hurtigste skuddene er etter min mening en Varipoint 1,1-4x24 et bedre sikte, og det er billigere. Setter du det i en avtagbar montasje. får du muligheten til å hekte på 3-12x56 siktet ditt.

 

Ellers er vel egentlig gode åpne sikter, også ett godt valg.

Link to comment
Share on other sites

En eller annen halvauto. Var på 3 drivjakter i Polen med rifledrilling men er gått over til halvauto. Fluoriserende åpne sikter kan ingenting måle seg med opp til 40 meter og en kikkert i hurtigmonasje til de lengre hold. Ville i dag valgt en Browning , allerhelst en Sauer 303 men de er visst fortsatt "ræva" når det gjelder funksjonering.Skal av gårde til lørdag på 4 dagers drivjakt i Polen. Halvautoen er nypusset og nysmurt. Pokker å e gleder mæ :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

+1 på Mathelon MXD. Drilling med to rifleløp er praktisk til slik jakt. Balanse omtrent som ei hagle, peker naturlig, og kan avgi tre svært raske skudd.

 

En halvautomat er jo også meget effektivt, men å bruke sånt rakleverk sivilt i skogen på jakt blir feil :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vet du ikke kommer til å like dette, stille. Og at det kommer til å bli totalt ignorert fra din side, men men. :mrgreen:

Blaser r93 proffesioanl i 9,3x62 med aimpoint 8)

 

Du ble sikkert ikke overrasket :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har du nok penger er vel en dobbeltrifledrilling, som nevnt over, det ultimate
Det der er jeg bare halvveis enig i. En konstruksjon som Mathelon eller Merkel 961 kan nok egne seg bra, men etter å ha brukt mesteparten av dagen i dag på rådyrpost med en "klassisk" hagledrilling er jeg mer skeptisk til at en slik drillingkonstruksjon er like optimal. Har børsa to slaglåser, har du uansett bare to skudd tilgjengelig. Har den tre slaglåser og en konstruksjon med separat sikring og løpsvelger, kan det fort bli rot med både valg av riktig pipe og avsikring i en litt hektisk situasjon. Har man noenlunde god tid, for all del. Men hvis det er snakk om den typen drivjakt der dyrene kan komme relativt rask og man har kort tid til å avgi skudd, tror jeg nok det bør legges ned en smule tørrtrening på forhånd.

 

Til f.eks. nøffejakt ville nok jeg holdt en knapp på halvauto, selv om jeg i utgangspunktet ikke er særlig glad i halvautokonstruksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Der har du et STORT poeng Sako...:

 

Jeg solgte min tradisjonelle Sauer 3000 til fordel for en Mathelon. En av episodene som gjorde utslaget var da en harepus kom forbi meg på 5. gir, og jeg smelte frem oppspenneren, og slengte en 7mm etter den... :oops:

 

Andre ganger var da jeg holdt igjen rifleskuddet, fordi jeg synes avtrekket var for tungt til å skyte kjapt på lenger hold med den. Snellerten rakk jeg aldri spenne opp. Likte det heller ikke, for deter greit med litt avtrekkerføling når man skal ta avtrekk i 10 blå..

 

I praksis er det enkle løsninger som funker, og jeg har mer troen på at kun valg av avtrekker er noe man kan lære seg å huske i en stresset jaktsituasjon. :wink:

 

Skal man på drivjakt etter klovviltmed drilling mener jeg at to rifleskudd er et must, så får man lade opp haglpipen med det man føler for..

Link to comment
Share on other sites

Har børsa to slaglåser, har du uansett bare to skudd tilgjengelig. Har den tre slaglåser og en konstruksjon med separat sikring og løpsvelger, kan det fort bli rot med både valg av riktig pipe og avsikring i en litt hektisk situasjon.

Men har man nok penger, får man det antall slaglåser, og den mekanismen man vil.

 

Jeg er helt enig i at en halvautomat er svært funksjonell i denne sammenhengen, og samtidig mye billigere. Men jeg ble villedet av at trådstarter postet under kombinasjonsvåpen, og skal det være nettopp et kombinasjonsvåpen så må det være minst to rifleløp, så da begynner det med dobbeltrifledrilling. Og da begynner prisene på...........

Link to comment
Share on other sites

Hei...Du skriver lite om ditt budsjett ift. det ultimate jaktvåpen og sikte til drivjakt. Begynte selv med et lite budsjett der hagla var i hendene og ei remington 700 hang på ryggen. Etter en sesong ble dette upraktisk og jeg kjøpte en fair kombi m. S&B 1.5-6x42.

Bra våpen og sikte, men ikke ultimate kombinasjon for min del.

I mange år leitet jeg etter en lett drilling til bruk på drivende jakt. Primært drivende jakt etter rådyr med mulighet for å skyte hjort hvis den dukket opp. Forrige sessong kom jeg over en Sauer3000 drilling m.krupp stål og i kal. 6,5x57r 16/16. Er bare strålende fornøyd. Toppet dette med en Swarovski Z6 1-6x24 med circle dot. Hadde forrige modell circle dot 1-4x24 og kjøpte da Z6 ifjor. Dette mener jeg uten tvil er det beste sikte for drivende jakt på markedet. Fantastisk lett å finne målet på dyr/fugl i bevegelse og et ulitimat storviltsikte. Trener med dette sikte på leirduebane med stor treffprosent.

http://swfa.com/Swarovski-1-6x24-Z6i-30 ... P7601.aspx

http://www.weaponevolution.com/forum/sh ... .php?t=816

 

Siktet koster dessverre endel, men kvalitet koster og jeg vet at du aldri vil angre på et slikt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med mia at Z6i er noe av det beste drivjaktsikte på markedet. Jeg har en del kikkerter og har en Aimpoint micro på hagledrillingen. Den er montert i bakre hakemontasjen og kan byttes med en stor Zeiss. Når man skyter med begge øyne åpne, blir det mere "ring" rundt microen enn Z6. Er kjempefornøyd med Z6 til drivjakt. Drar til Bulgaria om 1 mnd. sist tur datt det 11 svin for kombinasjonen Z6 og Mathelon. :D Jeg har som de fleste andre dummet meg ut på hagledrillingen, surret med løpsvelger, snellert osv.

Var i Harjedalen på bjørnejakt med kareleren min i høst, er kjekt og vite at man har noen kjappe skudd til rådighet hvis man skulle gå inn på en los. Trur ikke jeg rekker mer enn 3 skudd hvis han kommer. Har kjøpt oss torp i grisemarker i Sverige nettop, håper det blir noen loser der også.

Link to comment
Share on other sites

Når man skyter med begge øyne åpne, blir det mere "ring" rundt microen enn Z6.

 

Og det blir ennå mindre ring med en Varipoint 1,1-4x24....

 

Uansett, Z6 er bra, men som jeg har sagt tidligere, det har også ulemper.

 

Som du påpeker, den synlige ringen er viktig for skyting med begge øyne åpne. Den forstyrrer, men det har ikke så mye å si hvor nærme sentrum denne er. Derfor er ikke det at Z6 har større synsfelt egentlig så viktig. Z6 sitt enorme synsfelt skulle bare mangle, da det har et enormt okular. Bruker man de oppgitte verdiene for øyeavstand synsfelt og okulardiameter, blir tykkelsen på skyggeringen, 2,6mm for Z6 og Varipoint 2,2mm. Ikke enorm forskjell, men allikevel. Dette stemmer også men min opplevelse av dette.

 

Som mange har påpekt, er det ikke bare synsfeltet som er viktig for å finne målet raskt i et sikte. Også utgangspupillen er viktig, øyet må være inne i den for at man i det hele tatt skal se noe som helst. Her er Z6 9,6mm mens Varipoint har ca 50% mer, 14mm.

 

Av denne grunnen er det viktigere at kolben passer med en Z6 enn en Varipoint. Og vil man ikke bygge opp kolben, må siktet monteres lavt. På sikter med rett rør, er det diameteren på okularet som bestemmer hvor lavt siktet kommer. Her har Z6 aller størst okular med 45,5mm mens Varipoint har 40mm. (Det kan hende at de nye Leicaene har ennå større okular enn Z6)

 

Så uansett Z6 1-6x24 er bra, men det har både fordeler og ulemper:

 

Fordeler:

fleksibelt med 6x zoom

Stor synsfelt. (men la dere ikke lure av utsagnet: "opp til 50% mer". Det betyr fra 0% til 50% og er avhengig av hvilket sikte man sammenlikner med)

 

Ulemper:

Dårlig utgangspupill

Stort okular

Ikke best i dårlig lys

Høy pris

 

Jeg føler at jeg gjentar meg selv, men det blir litt for ofte presentert som det ultimate. (til og med understreket). Det blir for meg alt for unyansert. Hva som er best, får folk bestemme selv, utifra hvordan siktet skal brukes.

 

Ikke glem at det er andre sikter også som gjør jobben, til og med noen som har større utgangspupill og mindre okulardiameter enn Varipoint.

Link to comment
Share on other sites

Ultimate er hva jeg mener så får jo folk bestemme selv hva de mener :D . Unyansert?? Enig i noe som blir sagt, men teori og praksis er ikke alltid helt lik. Ser ikke utgangspupill og dårlig lys som noe problem så lenge opptikken er av topp klasse. Utgangspupillen på øyne går ned med alderen og jeg ser liten vits i å slenge på en stor kikkert pga utgangspupill. Har selv en 2,5-10x56 på rifla, men er bedre fornøyd med 1-6x24 til drivjakt som sitter på drillingen.

Ved valg av vanlig håndholdt kikkert fikk jeg låne 4 kikkerter med meg hjem for skumringstest. Ble meget overrasket over hvor lite det skilte fra en 8x30 kikkert til en 8x56 kikkert fra to leverandører av topp klasse. Tok dette opp med en av leverandørene og de bekreftet mine observasjoner at det skilte utrolig lite mellom 8x30 og 8x56 kikkert av samme merke. Det som er avgjørende i skumring og dårlig lys er de optiske kvalitetene som oppløsning og kontrast har jeg funnet ut etter diverse egne tester av Zeizz, S&B og Swarovski. Funnet ut at jeg ikke må se meg blind på utgangspupillen... :shock:

Kritikk på stort okkular skjønner jeg ikke, men noen liker små og andre store hjul på 4 hjulstrekkern :D

 

Men, tilbake til drivjakt. Muligheten til lav forstørrelse, stort synsfelt og da med circle dot er for meg det ultimate okke som kikkert merke :D Tilfeldigheter og testing gjorde at jeg valgte Swarovski med laveste forstørring til denne type jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke utgangspupill og dårlig lys som noe problem så lenge opptikken er av topp klasse. Utgangspupillen på øyne går ned med alderen og jeg ser liten vits i å slenge på en stor kikkert pga utgangspupill.
Da har du ikke fått med deg at utgangspupillen har to funksjoner. Det ene er slik at den ikke begrenser lysmengden som når øyet, noe som er irrelevant for kikkertsikter på 1x.

 

Den andre funksjonen er hvor nære optisk akse du må være for å få noe bilde i det hele tatt. Korrekt øyeavstand er når øyets pupille er i midt i utgangspupillen. Kommer øyet nærmere eller for langt bak, går dette først og fremst ut over synsfeltet. Men kommer øyet så langt ut til siden at det ikke lenger er noe overlapp mellom pupillene, vil det rett og slett ikke bli noe bilde på netthinna.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som en del tråder viser min mening om jaktvåpen. Denne gangen vil jeg bare anbefale siktemiddel.

 

I mange år ønsket jeg meg muligheten til å kombinere kikkert og lite rødpunkt sikte. Det ble etterhvert en Docter 2,5-10x48 og en Docter rødpunkt. Begge sitter via EAW sin geniale svingmontasje. Det har blitt sånn at kikkerten nesten aldri blir brukt med unntak av hjortejakt da det blir mye mysing i skumringen.

 

Som du sikkert har skjønnt vil jeg anbefale deg å se på rødpunkten til Docter. Veier 25 gram,ikke noe dill med knapper. Kjøpte meg like godt 2, så fornøyd ble jeg etter et års bruk av det første.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig at 2,5-10 eller 12x forstørring passer godt på en storviltrifle eller jakt som krever lengre hold og kanskje ikke så raske skudd. Til hjorte, elg og bukkejakt bruker jeg alltid sako`n min med 2,5-10x56 Sw. m lyspunkt.

 

Men trådstarter ønsker her et sikte til hurtige skudd på relative trange poster. Da synes ikke jeg 2,5-10/12 x forstørring er noe godt valg. I løpet av 22 år med jakt på spessielt rådyr havnet jeg som sagt på et sikte som jeg kunne bruke når drillingen sto på hagle/hagle ( noe den alltid står på ved trange poster, snikjakt og jakt med min drivende hund, dachs). Kikkerten er alltid på 1x forstørring. Noe jeg verdsetter utrolig høyt er muligheten til å forstørre opp hvis rådyret plutselig kommer på lengre avstander. Kjapp omvelger til rifle og høyere forstørring på kikkerten.

EAW svingmonasje er genialt og er det meget tett vegetasjon, trange poster eller regnvær svinger jeg ofte av kikkerten og jakter uten.

Har ikke erfaring med rødpunktsikte og heller ikke vurdert det pga muligheten til å kunne forstørre opp ved dyr som står et stykke unna. Føler jeg har bedre skuddkontroll med høyere forstørring.

Når det gjelder drivjakt mener jeg det ikke er så viktig med lyssterk kikkert da drivjakta stort sett foregår i greit lys. Blir det for mørkt bør en vel ikke drive med denne type jakt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...