Jump to content

Hva er det lov til og skyte på med 10/22 på jakt?


rabbern96

Recommended Posts

Sykte på? Mener du sikte på eller jakte på?

Det er lov å jakte med salonggevær, såfremt man har jegerprøven riktignok. Det har nok din venn ikke, siden han ikke kan disse reglene :wink: Når han har tatt jegerprøven og betalt jegeravgiften kan han skyte vilt opp til størrelsen av en hare, dog ikke hare. Om du tenker på å lage en salongpatron kraftigere så kan man ikke det,uansett hvor mange presser man har.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres utrolig rart ut!

Mener du/dere at denne skulle være i et kaliber kalt 10/22?

Der er nemlig ikke mange som lader salongpatroner (.22lr) selv.

Det er nemlig den patronene ei 10/22 rifle skyter.

Eier din kammerat ei salongrifle av typen Ruger 10/22, og vet ingenting om hva man kan jakte med denne?

Ikke en gang hva kaliber den faktisk er i? :shock:

Eller er dette noe dere, to guttunger tipper jeg, skal låne og dra på jakt med?

I såfall kan dere nok bare glemme det!

Man må ha jegerprøve, lovlir utlånserklæring for å låne våpen og man må vite hva man holder på med...

Anbefaler dere å dra på bane og skyte på blink heller, utfra hvordan jeg oppfatter dette!

Link to comment
Share on other sites

i følge rabern så er han 13 år gammel (annen tråd), altså ikke en gang i aldersgruppen for jegerprøven.

Jeg skjønner tanken, jeg skjønner lysten og behovet. Men det er en annen verden gutter. Dere risikerer å miste rett til å eie våpen og gå på jakt i lang tid fremover.

Link to comment
Share on other sites

jeg er 13år det er rett vi gjorde kun en bruker undersøkelse på itslearning.com ikke direkte lekser. han er 1år eldre enn meg 14år og han er med faren sin som jeg også skal få være med.

han er en mann i 50årene som har jaktet i hele sitt liv nesten.

men min kamerat vet at det er en ruger 10/22 som bruker .22lr han bruker subsonic til eley.

han lurer på om han kan skyte med dette våpnet med oppsyn av sin far!

Link to comment
Share on other sites

Vær grei med ham nå da karer! Om gutten er 13 år behøver jo ikke kammeraten være det!

Men du, trådstarter, det med å modde patroner er ikke bare noe som er forbeholdt folk som er voksne nok til å eie våpen og skyte med dem, det er også FARLIG! Du og din kompis kan GLATT ødelegge dere for livet ved å forsøke å tukle med patroner. Ikke for det, jeg kan godt skjønne lysten til å leke med saker som sprenger, Men seriøst, ikke tenk på det.

EDIT: Så innlegget ditt over. Lar det jeg skrev stå, siden du skriver noe om å presse patroner i ditt første innlegg. Din kammerat kan skyte på blink, under oppsyn av sin far.

Link to comment
Share on other sites

Ah... så mye enklere ting blir når alle fakta er på bordet. (Hmm It's learning... og jeg som driver og tar en Mastergrad i IKT og læring)

Kompisen din kan skyte sammen med far sin, men bør ta jegerprøven for jakt. Som andre har sagt sier loven "opp til hares størrelse men ikke hare"

Ikk bli alt for bitter og innesluttet av grinebiterne her inne... undertegnede inkludert :D

Link to comment
Share on other sites

Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Sorry feiltolking av meg....

Man kan jo ut fra dette bruke både Ruger'n og Browningen, bare man ikke stapper mer enn 2 skudd i magasinet.

I stand correct!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...