Jump to content

Border collie som jakthund - meningsløst eller mulig?


ko-stens

Recommended Posts

Satt og pratet med en fyr om hunder her om dagen. Begge to synes border collie er flotte hunder, men ingen har peiling egentlig! Lurer på om det er mulig å få til fuglehund av dette slaget? Nå er det jo andre hunder som er mer fuglejegere, men om man skulle slumpe til å ta til seg en, er det håp?

Link to comment
Share on other sites

Å få en border collie til å oppføre seg som en fuglehund? Hmm. Tvilsomt prosjekt gitt. Det er en gjeterhund med sterke instinkter for.... gjeting.

 

Så gå for the real thing om dere skal ha bikkja til fuglejakt; hjelper ikke med et vakkert utseende dersom egenskapene er fraværende.

Link to comment
Share on other sites

Har lest i ei hundebok om historien til fuglehundrasene.

 

Husker ikke helt hvilken rase det var, men da var det slik at en som jobbet på gården hadde en border collie /collie tispe som han brukte på fuglejakt. (tjuvjakt).

 

En dag ble han tatt på fersk gjerning og som straff ble hunden gitt til eieren, og tispen brukt i avl inn i linjene av rasen. Fordi "lorden" mente at jakt egenskapene var hinsides alt han hadde møtt.

 

 

En Bordercollie kan trenes til jakt, men etter all sannsynlighet så er gjeterinstinktet veeeldig sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Border Collie er utrulig lærevillige og intelligente bikkjer, sånn at det er sagt. Ellers så har eg mine tvil om dei er så gode til å få til å brukes mot fugl, men klart med ein ganske god dose tålmodigheit og utrulig mykje tid, så er det ikkje umulig at ein kan få dreia instintet mot fugl også, men den blir neppe noko særlig meir enn ein middelmådig hund på det området. Eg ville nok definitivt ha brukt tida på ein hund, der det låg grunnlag i genene på. Men eg er ingen ekspert på det her, dette er kun synsing frå mi side. Derimot, så har eg fått vite dersom du krysser 2 hunder, der eine eller begge har jakt instinkte, så kan første kullet bli gode jakthunder.

Men eg ser gjerne fram til ein tråd om dette, dersom ein vil spandere tida på det, hadde jo vært artig å fått det svart på kvitt. :)

 

Edit såg den vestlandske jegerhøvdingen var før meg her.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har en BC fra før er det bare å prøve, de er så full av energi og lærevilje at du sikkert kan bruke den til noe.

 

Men å skaffe seg en BC fordi de er fine er for å si det rett ut helt på trynet. Flott gemytt og lynne, men bikkjene er totalt hyperaktive og trenger ekstremt med stimulering. Skal du drive med agility eller bruke hunden aktivt er det et supert valg, for alle andre er det et særdeles dårlig valg (for begge parter).

Link to comment
Share on other sites

Har ingen planer om å skaffe en da. Var bare noe jeg lurte på! :) Det er vel fine familiehunder om man er aktiv og bruker hunden til en hobby. Gjeterinnstinktet er vel så hardt at den samler en flokk orrfugl og kommer tilbake med alle sammen... :wink:

 

Skal ha breton når den tid kommer jeg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt border collie på rypejakt. Det begynte med at den ble med på jaktturer, og så ble den helt hekta på jakt etterhvert. Den fant selv ut hvordan samarbeidet med meg skulle være, og vi ble en effektiv duo etterhvert.

Den var mere en slags støtende fuglehund på en måte, den forsto selv at den måtte vente på meg til jeg kom nær nok, så fikk den rypene på vingene.

 

Var til tider effektiv jakt.

normal_IM005384.JPG

Link to comment
Share on other sites

BC kan være noen sleipe rakkere (inntligente som de er). En i slekten hadde sist jeg var der to stk, den ene var det råeste arbeidsjernet jeg noengang har sett (med margin). Men den andre hadde oppdaget at den kunne snike seg unna, siden den første jobbet ræva av seg. Når den skjønte det var samling på gang, så formlig snek den seg rund fjøsen og gjemte seg (men klarte en å få den til å jobbe, var den effektiv, og gjorde kansje vel så mye som den første, bare med halvparten av løpinga, typisk var at den så på deg med, må jeg helt dit opp?, Er du heeeelt sikker??? ok da, men er du heeeeeelt sikker? o.s.v). IQ har mange rare utslag gitt. Kansje spor bruk hadde vært passe rolig for den latsabben (for smartere enn hva godt var, var den virklig). :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp BC til annet enn arbeid på sau, til nød på agility etc. BC er en skikkelig urokråke, og lynnet er egentlig ikke spesielt bra. Får den tilstrekkelig med utfordringer er den grei, men finner på mye rart om den ikke får det. Jeg stoler aldri 100% på BC'n min, ikke fordi den er ustabil, men fordi den er en BC...

 

Har en kamerat som bruker BC til fuglejakt, ikke fordi den er bra til det, men det er bedre enn støkkjakt. Det som omtales som gjeterinstinkt er egentlig et jaktinstinkt. Den jager byttet inn mot jeger. Det er denne egenskapen som danner grunnlaget for gjeterhunden, den vil aller helst være på motsatt side av flokken/byttet i forhold til deg. Det er ingen problemer å se på hunden når det er fugl i nærheten, nesa rett til værs og drar i vei på vind. Om du da er påpasselig og komaderer stopp/dekk/sitt etc vil dette etterhvert sitte. Får du skutt for den har du gjort det meste. Krever en del arbeid for å lykkes, og vil aldri kunne sammenlignes med skikkelige fuglehunder.

Er heller ingen problemer å se når det er elg i nærheten, for ikke å snakke om bjørn....

Link to comment
Share on other sites

Hadde 2 Border collier på gården tidligere,den ene var ei god gjeterbikkje men sønnen hennes mente at å holde på med sau var under dens verdighet.Derimot var den fanatisk opptatt av elg og rådyr og sporet dem opp med usvikelig sikkerhet og en fenomenal utholdenhet.Den holdt flere ganger elg i stålos vel så bra som ei elgbikkje,ved et par anledninger dreiv den 2-3 rådyr i slengen ned fra skogen og rett på meg som gikk på jordet.Han sørget for at de holdt kurs rett mot der han visste jeg var,de kom aldri unna den bikkja før jeg ba han om å stoppe.Som det sies så er gjeteregenskapene på disse hundene egentlig et ekstremt jaktinstinkt

som er "konvertert" så jaktbikkje kan det nok bli av mange av dem som ikke viser noen interesse for sau.

Link to comment
Share on other sites

Jag hadde et visst fotballtalent i ungdommen. Foreldrene mine synes jeg var veldig flink, det hendte at jeg fikk ballen i mål. Etterhvert fikk jeg trene med folk som jeg i ettertid stort sett har sett på TV som profesjonelle fotballspillere. Jeg skjønnte temmelig fort at talentet mitt neppe ville gi meg annet enn en stjernetilværelse i de nedre divisjoner. Jeg ville aldri få publikum til å ta bølgen, jeg ville aldri kunne løpe ut på Ullevoll med flagget på brystet. Jeg manglet Maradonnas gudommelige hånd, jeg hadde ikke skuddbeinet til Beckham og jeg manglet Rune Brattsetts autoritet defensivt.

 

Jeg var en Bordercollie på rypejakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...