Jump to content

Hvor langt hold med 6,5x55


Ole Jørgen

Recommended Posts

Da gjorde du helt rett. Bedre å holde igjen skuddet når du ikke er sikker.

Det spiller liten rolle om du skyter elg med 6,5 eller 338win mag,eller hva som helst annet hvis ikke skuddet sitter der det skal,dvs hjerte / lunge.

Det er langt å foretrekke et lungeskudd med 6,5, enn et i vomma med 9,3.

Hvor langt du kan strekke holdet med 6,5 på elg blir helt opp til dine egne skyteferdigheter,og om dyret står i ro eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

og eventuelt vurdere et langholdskaliber som foreksempel .17 hmr, 416 rigby, .227 japanese eller .486 commodore.

 

Av alle tråder, i alle forum, måtte dette innlegget komme inn i mitt.

 

Takk for en god latter parykken.

 

Ser frem til fremtidige innlegg av typen:

Det gror hår rundt penis, er dette normalt?

 

Trådstarter: Er du i tvil om et skudd, la det være. Er du usikker på 150m med en 6.5 hjelper det ikke om du hadde hatt en .50bmg. Tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

skjærpings!!! en elg på 150 meters hold er like greit å treffe som et rådyr på 50 meter.

 

akkurat den jaktsituasjonen du beskriver der er det vanskelig å bedømme i ettertid for en utenforstående, men om spørsmålet dreide seg om muligheten for å treffe elgen på det holdet så er det et klart og rungende ja. egenskapene til en fabrikkladd lapua mega er gode nok i massevis ut til langt over normalt skuddhold. selv om mega'en ikke er ei knallgod kule, så kommer den seg greit inn i motorrommet på elgen. hvordan den oppfører seg derfra er av mindre betydning for om elgen dør eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg leser ut fra spørsmålet til trådstarer er?

Hvor langt kan man strekke holdet med en 6.5*55 før den mister anslags energien og dropper under kritisk nivå på elg med en standard Laupa mega

Innehar ikke kunnskaper nok til og uttale meg om det. Så jeg sender den videre

Link to comment
Share on other sites

Prøver en viss saklighet

 

150m er 150m, Megaen ramler inn i elgen med 600-650m/s, omtrent 6cm lavt om en er innskutt @100m. @300m snakker vi om 550m/s så noen langholdskule er Megaen ikke. Uansett.

Ballistisk er det ingen problem.

Måtte bare kjøre sammenligningen, med 6.5-284 for nysgjerrighetens skyld, Nosler Partition har 600m/s ut til 500m - kan jeg skyte elg på 500m da?

 

IMO er det aldri feil å la være å skyte på jakt, og i flyging er det aldri feil å la være å fly, er det tvil så er det ikke tvil. Det er mye kjipere å skyte når en ikke skulle ha skutt enn omvendt.

Greit at det nok detter flere dyr med lav "skyteterskel", men det er noe med måten det de detter på og ikke minst de som ikke detter. (Eller hva som detter...)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Klokt å la være å skyte om man kjenner tvil.

 

150m er fint gjennomførbart med en fabrikkladet Lapua Mega i det kaliberet. Som du vil se her, så klassifiserer Lapua den som en Big Game ladning:

 

http://www.lapua.com/index.php?id=873

 

I følge mitt Ballistic-program så har du mistet 37m i sekundet i forhold til hastigheten ved 100m og har gått fra 2492J til 2242J anslagsenergi. Rent ballistisk et helt forsvarlig skudd - der du selv uten å justere for fall i kulebanen ligger pent innenfor drepende sirkel om du har siktet midt i denne. Kulen har falt 4,68cm etter at den passerte 100m. Og den ville brukt 0,13 sekunder ut til hundre, og ville nådd 150 to tiendedeler etter at du kjente rekylen.

 

Et fint gjennomførbart skudd, om du kjenner deg fortrolig med å skyte - men om noe sier at du skal la være, så er det klokt å lytte til det. Man får flere gode sjanser, og så slipper man å gå og ergre seg over da det gikk skeis - til tross for all mulig ballistikk som sa det ville gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Noe mange glemmer i 6,5 debatten, er suvereniteten til BCen på dette kaliberet.

Et eksempel:

 

Vi "launcher" 1 stk 6,5 lapua mega 155gr i 800m/s

og 1 stk cal .30 lapua mega 185gr i samme hastighet

 

Ved ca 400 meter har den 30gr lettere 6,5 kula tatt igjen cal 30 i annslagsenergi :shock:

Dette pga av 6,5en simpelt henn beholder hastigheten sin bedre enn mange andre kaliber.

 

Når 6,5 kula i tillegg har bedre SD/tverrsnittbelastning (lang og tynn), og derved bedre egenskaper til inntrenging, så skal man ikke kimse av den gode gamle :wink:

 

Og dette eksempelet var på ingen måte noen anbefaling til å skyte elg på dette holdet :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke skryte over mine skyteferdigheter, men for 1 år siden så skjøt jeg ei elgku på cirka 150-160 meter med en Mauser 98k med åpne jernsikter. Men jeg hadde godt anlegg og vet at børsa treffer der man sikter, og elgkua datt den :)

Skyter med Norma Alaska 12,7gr 8x57JS.

 

Men en regel å huske: Er du usikker, så IKKE SKYT :!:

Så du gjorde helt rett :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har skutt flere elg på avstander opp til 270 meter med 6,5 ,10,1 oryx, så 150 meter hadde neppe vært noe problem. :)

Hvor langt du kan strekke holdet med 6,5 på elg blir helt opp til dine egne skyteferdigheter,og om dyret står i ro eller ikke.

 

har gått på konkuranse skyting i flere år så jeg stoler på ferdighetene mine. jeg hadde også mulighet til ett stødig annlegg..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Synes det var veldig fornuftig at du ikke lot det skuddet gå. Er du i det minste tvil så er ihvertfall en ting sikkert, du behøver aldri angre på et skudd du ikke slapp av gårde. Det at du er konkuranseskytter er selvfølgelig bra, men overvurder aldri deg selv av den grunn. Når det gjelder lapua Mega så er den god nok i masse vis, har ikke brukt annet i flere år. Både i 6,5 og i 3006.

Link to comment
Share on other sites

Er enig at det er opp til den enkelte å bestemme om man skal skyte eller ei. Ikke noe galt i din situasjon. Men jeg vil drøfte litt generellt rundt dette, hvis man ikke skyter elg på ca 150 m? Når skal man skyte da? Mener at alt som står i ro innafor 200 m bør være et minimumskrav til oss jegere.

 

Vi hetser jo oppskytinga at den er så enkel osv, den burde vært sånn og sånn så skal man ikke klare å treffe en elg på 200m? Dette er generellt ment, ikke noe personangrep fra min side.

 

Og svaret om 6,5 er nok til 150m? svaret er ubetinget ja! den er god for det dobbelte.

Link to comment
Share on other sites

Vil først si at du var i tvil, og da var det riktig å ikke skyte. Men hadde du skutt, tror jeg det hadde gått veldig bra.

Det som er viktigst for meg er så mange treningsskudd som mulig før jakta, og da gjerne på løpende elg. Jeg ser at med mye trening "innabords" blir det heller stang inn enn stang ut på et dårlig skudd. Og med mye trening blir du bedre til å bedømme jaktsituasjoner, og du blir sikrere på deg selv og kjenner bedre din begrensning. Så moralen er, tren mest mulig...

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vil drøfte litt generellt rundt dette, hvis man ikke skyter elg på ca 150 m? Når skal man skyte da? Mener at alt som står i ro innafor 200 m bør være et minimumskrav til oss jegere..

 

Flåsete svar: Gjeld det også mot småvilt med salongrifle? 8)

 

Seriøst svar:

 

Meiner å huske at dette har vore diskutert før, erindrer også at eit ordtak som omhandlar hender og vepsebol passer inn

 

Værsågod, 16 sider med diskusjon og krangling (og tilslutt stengt tråd) rundt dette med skyting på langt hold: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=20942

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...