Jump to content

Elgjakt med paraply...?


gundergerson

Recommended Posts

Hei

 

Vi er stort sett ferdig med årets elgjakt, og det gikk tålelig bra. Få eller ingen dyr ble skadeskutt, vi skjøt i all hovedsak de dyra vi skulle skyte, og det aller meste fungerte etter planen. Også været.

Men et par regnværsdager hadde vi, og da stiller enkelte på jakt med paraply.

Med ryggsekk på ryggen,

med radioen i øret,

med geværet over skulderen,

og paraplyen over hodet,

vandret vi innover skogen på jakt etter elg.

Jeg hadde en god sekk, en brukbar radio og et bra gevær, men en aldeles grusom paraply. Det var en knall gul reklameparaply jeg hadde fått fra NORAD noen år tilbake. Det står da også NORAD med store bokstaver på paraplyen, og den dagen var det ingen elg som kom i nærheten av hverken NORAD-paraplyen eller meg.

For de som har glemt det: NORAD står for Norwegian Agency For Development Cooperation - eller Direktoratet for Utviklingssamarbeid - med fagbladet Bistandsaktuelt - og det føler jeg er litt upassende på elgjakt. Men det var den eneste paraplyen jeg hadde, og dermed var jeg nødt til å bruke denne paraplyen.

Spørsmålet er derfor:

- Finnes det mer høvelige jaktparaplyer til salgs noen steder?

- Og er det noen som vet om Hæren utstyrer norske soldater med kamuflerte kampparaplyer?

I så tilfelle kunne jeg tenke meg å kjøpe en slik.

Og i tilfelle noen tror at dette bare er tull, jeg er ikke ute etter kamuflasjekalosjer, om det skulle finnes.

 

g

Link to comment
Share on other sites

Min far har ikke gitt meg mange leveregler, kun noen få, blant dem:

 

"En mann bevæpnet med gevær går aldri med paraply. I det hele tatt bør du la være å gå med paraply."

 

Dette er en variant. Strålende i bruk, tar regnet og sender det ned på regntøyet, mens du forblir tørr

 

913.jpg

 

Ellers kan jeg anbefale Ranger Stetsons (campaign hats) - som er stivere enn vanlige Stetsons.

Her er et utvalg vanlige:

http://millerhats.com/stetson_index/stetsonindex.html

 

Smokie the Bear hat:

959.jpg

 

Camou Hunter's Hat:

 

400.jpg

 

Flere hatter - bra butikk:

http://millerhats.com/menu/mens_hats.htm

 

 

Og boonie caps er også fine. Kommer også i camouflage:

298165260_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Egentlig er jeg helt enig, det er bedre å bli klissvåt, forkjøla og få influensa enn å bruke paraply på storviltjakt. Men siden slike paraplyer faktisk produseres (noe jeg slett ikke hadde noen aning om) må det være for å tjene penger på salget. Altså er det en viss etterspørsel etter varen.

Det skulle ikke forundre meg om Forsvaret også oppdager hvor genialt det er med en paraply i krig. Man trenger ikke noen skuddsikker utgave, men en helt ordinær feltparaply.

Jeg skal i alle fall bestille en omgående til neste års elgjakt. Jeg vil ikke bli driti ut en gang til med min gule NORAD-utgave.

 

gg

 

Enkelte kommentatorer ser ut til å stille spørsmålstegn ved mandigheten av å bruke paraply. Derfor vil jeg sitere den franske statsmannen og historikeren Ad Thiers (1797-1877):

 

Je suis un vieux parapluie

sur lequel il pleut depuis

quarante ans...

 

Jeg er en gammel paraply som det har regnet på i førti år...

(og da spiller det ingen rolle om jeg får noen dråper mer eller mindre)

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja. Skjønner at her er det ingen vei tilbake.

 

Da vil jeg anbefale denne. Det er en kombinert stol, paraply og shooting stick. Selve stollæret brukes også til anlegg - og som du vil se er det en plate i paraply-spissen som hindrer at greiene forsvinner ned i bakken.

 

Ser slike brukt på jakt i UK, men da er det altså en loader som bærer våpnene.

 

H12LC_Lge.jpg

 

http://www.gamebird.co.uk/acatalog/info_H12.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en liten poncho, som kan rulles sammen til størrelse med en tom dorull, og som går fint i ene ytterlommen på sekken. Den kommer ut når det striregner, og er også fin å ha riflen under.

 

Og så har jeg hatt. Jeg får be om unnskyldning, men bare tanken på å skulle slepe med meg paraply på jakt gir meg sperrer.

Link to comment
Share on other sites

"En mann bevæpnet med gevær går aldri med paraply. I det hele tatt bør du la være å gå med paraply."

 

Din far høres ut som en særdeles vis mann.

 

Jeg kjører samme rutine som deg, en lett regnponcho og en bredbremmet hatt fra Fjellræven. Vis meg en paraply som holder deg like tørr og jeg skal fortelle deg hva den lavvoen er til for.

Link to comment
Share on other sites

Dere har fordommer gutter, jeg er overbevist at det finnes noen som har med seg noe som er mye mere perverst enn en paraply på jakt.

 

Tenker du da på sort latex og oransje signalfarget gag?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke, men jeg visste at noen har prøvd ting som ligger hinsides mine fantasier.

Jeg ser at noen er opptatt av regntøy?????

 

Kanskje vi burde lage en ny tråd: Hva er det mest perverse du har hatt med på jakt?

 

Moderator du står fritt til å sensurere for vi er vel litt off topic.

Link to comment
Share on other sites

:lol: . . . Ellers synes jeg en US militær poncho gjør nytten, den er vanntett og romslig nok til å gå over både mann, sekk og gevær, dessuten gir den god kamuflasje.

 

Den er lett og allsidig, dessuten koster den ikke mange kronene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om man bruker vinterfóret slips eller høyhælte sko har jo litt med jaktforholdene å gjøre :)

Paraply er greit når man rusler, men upraktisk å holde i når det smeller, da er vel bredbremmet hatt bedre :?:

Gi bare hatten en liten dusj med impregnering først.

Link to comment
Share on other sites

Tullere dere? Paraply på jakt? Fordelen med å være menneske er at man er vanntett. Vi er dekket av et lag med naturskinn som er vannbestandig, det heter hud. Det er ikke farlig å bli våt. Paraply på jakt? Hva blir det neste, jaktiPod? Jaktstøvler med høye hæler for kvinnelige drivere?

Her er noen andre forslag:

1. Goretex eller noe annet tex-mex, for eksempel Dermiszax. Og god lue med brem hele veien rundt, også den med membran.

2. Regntøy. Da blir du våt fra innsiden men tørr utvendig :mrgreen:

3. Vadmel. Du blir våt både utvendig og innvendig men holder deg varm.

 

Den eneste jakten jeg kunne tenke meg å ha med paraply er på sjøfugljakt fra kajakk. Paraplyen fungerer som et perfekt vindseil om du skal raskt avgårde og har vinden rimelig i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vel..det finnes mer upassende steder for en paraply - den som har sett filmen "A bridge too far" husker sikkert Major Tatham-Warter, som under hele operasjon Market Garden bar på en paraply, angivelig fordi han aldri kunne huske passord, men ingen ville tro at noen andre enn en engelskmann kunne gå med en paraply i krigen. Fra http://www.pegasusarchive.org/:

 

During the heavy fighting that followed, Digby could often be seen calmly strolling about the defences, seemingly oblivious to the constant threat of mortar barrages and sniper fire. Choosing to wear his red beret in place of a helmet and swinging his trademark umbrella as he went, Tatham-Warter, no matter how desperate the situation became, never failed in his ability to remain unconcerned and to encourage those around him. Even old hands like Major Freddie Gough became disheartened when Mark IV Tanks crossed the Bridge and the battle seemed lost, but his gloom lifted instantly when he caught sight of Digby leading a bayonet charge against German infantry who had dared to enter British territory; carrying a pistol in one hand, madly swinging his umbrella about his head with the other, and now sporting a bowler hat on his head - which he had obtained from God knows where - doing his best to look like Charlie Chaplin. On another occasion he used the rolled up umbrella to in-effect disable a German armoured car, simply by thrusting it through an observation slit in the vehicle and incapacitating the driver.

 

 

 

Tatham-Warter later revealed that he carried the umbrella because he could never remember the password, and it would be quite obvious to anyone that the bloody fool carrying the umbrella could only be an Englishman. During the battle, Father Egan, the Battalion Padre, was trying to cross to a building on the other side of the street to visit the wounded in its cellar. He made an attempt to move over but was forced to seek shelter from intense mortar fire. He then noticed Digby Tatham-Warter casually approaching him. The Major opened his old and battered umbrella and held it over Egan's head, beckoning him "Come on, Padre". Egan drew Tatham-Warter's attention to all the mortars exploding everywhere, to which came the reply "Don't worry, I've got an umbrella." Shortly afterwards Lieutenant Pat Barnett was sprinting over an open area he had been ordered to hold when he caught the sight of Digby visiting men who were defending the sector, holding his opened umbrella over his head. Barnett was so surprised he stopped dead in his tracks and suggested to the Major "That thing won't do you much good.", to which Digby replied, after staring at him with exaggerated shock, "Oh my goodness Pat, what if it rains?". Signalman George Lawson was running down a street on a quest for ammunition - he had a shopping basket slung over his arm to put it in - when he saw Tatham-Warter coolly walking around and directing men to fresh positions. Upon noticing Lawson he asked him what he wanted, and was enlightened, so the Major advised him to "Hurry up and get some and get back to your post soldier, there are snipers about.", seemingly unconscious of the fact that he himself was a very obvious target. Such untroubled and good humoured gestures doubtlessly contributed greatly to the morale of the defenders, and even when defeat was imminent, spirits were always very high.

Link to comment
Share on other sites

Som Bergenser og en erfaren paraplybruker er dette et utrolig godt verktøy for å holde seg noe lunde tørr.

En ekte Bergenser skal kunne gå fra Ole Bullsplass, via Torvaldmenningen og over Fisketorget en regnfull og forblåst høstdag, uten at paraplyen vrenger seg.

Dette er lettere sagt en gjort, menn etter mangen års studier på Nygårdshøyden, og boplass i Sandviken lærte eg kunsten å bruke paraply under allslaks vær.

 

Har til nå ikke tatt med meg paraply på jakt men har vurdert det til tider, på de aller våteste dagen når det "pissregner" fra oven.

Lurer på om det finnes en Leopold QR montasje som eg kan sette på Saueren.

 

Av annen historisk betydning ble faktisk praraply brukt av Tyske Snipere under 2.VK.

En av topp skytterene deres brukte ofte paraply som en del av kamuflasjen.

 

Eller leste eg for en stund siden om test som ble gjort av USMC med en ny teknisk sensor som skulle finne snipere p.g.a termisk signatur.

En av de gammle instruktørene på Scout Sniper skolen veddet med den ledene prosjektansvarlige fra selskapet som hadde laget denne tekniske instalasjonen, at han skulle klare å "slå" denne.

Dette klaret han faktisk meå snike seg tett innpå instalasjonen i mørke ved bruk av en PARAPLY.

 

Så en paraply med QR montasjen på riflen er kansje ikke dumt, eller en kombinert skytestokk og paraply (som selvfølgelig kan oppgraderes med gyrostabelisring, vindmåler, tempraturmåler, ipod etc).

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hanoi

 

"Paraply (fransk parapluie, av italiensk parare, «beskytte» eller «verne mot», og fransk pluie «regn») er en bærbar, sammenleggbar skjerm av vanntett stoff brukt til å skjerme seg mot regn og annen nedbør.

Paraplyer, på samme måte som parasoller, har vært i bruk i tidligere tider hos assyrerne, egypterne, i Kina og India, men da hovedsakelig som et symbol på en høytstående person. I Europa tok man først i bruk paraplyer på 1500-tallet."

Ifølge Wikipedia.

 

"Slo NAV-ansatt med paraply!

Mannen, som er i 40-årene, sto i Haugaland tingrett tiltalt for flere forhold. Alle episodene skjedde i fjor.

Da paraplyslaget mot den NAV-ansatte skjedde, var mannen blitt bortvist fra kontoret i Haugesund. Mannen kom likevel tilbake, og begynte å velte stoler i venterommet.

Da en kvinnelig ansatt forsøkte å stoppe ham, hevet han paraplyen sin for å slå henne. Paraplyen traff kvinnens arm da hun verget seg mot slaget.

Hun ble ikke alvorlig skadd, men fikk ifølge dommen blåmerke etter slaget."

 

"Langeland utmeldt etter paraply-overfall

Sa takk for seg under abortstriden.

SVs Hallgeir Langeland ble slått med paraply utenfor en kirke. Da røk også hans eget kirkemedlemskap.

Stortingsrepresentant Hallgeir Langeland meldte seg ut av Den norske kirke «etter at ei dama slo meg med paraply utforbi kjerkå på Tau.»

Opplysningen kom fram under en valgsending på den kristne radiostasjonen Nytt Liv Media i Stavanger. Det var under abortstriden på 70-tallet Langeland ble slått med paraply utenfor Strand kirke."

 

"Jeg har egentlig aldri brydd meg om paraplyer... fordi paraply rett og slett alltid i mine øyne har vært et kjedelig object som er til for å holde regnet vekk fra meg. Ikke noe mer.

Det har jeg ment om paraplyer. HELT til igår. Da jeg så på bildene fra Jfashion-treffet. Jeg ble spessielt fascinert av Sigrid sin paraply og hvor godt den matchet resten av antrekket..

Bare se så søt! (resten av antrekket var også utrolig søtt!)

Så nå skal jeg bare pelle meg til butikken og skaffe meg en søt paraply jeg kan matche med mine klær og ikke bare bruke sånne stygge paraplyer jeg rapper fra restauranter."

 

"Norsk russlandspolitikk må ikke få bli et ekko av Chamberlains paraplys tapping mot brosteinene i München 1938. Den britiske statsministeren trodde han kunne skape «fred i vår tid» ved å gi etter for Hitler. I stedet oppmuntret han nazistene til nye krav."

 

Som trådstarter er jeg veldig takknemlig for at den andre siden av bordet endelig har våknet. Jakt- og feltparaplyer har i uminnelige tider vært en viktig del av utstyret, tenk bare på det første Robinson Crusoe gjorde på øya si: Han snekret og spikket seg en paraply, effektiv både mot sterk sol og mye regn.

 

Paraplyer er sterkt undervurdert i felt. Historien fra Market Garden hadde jeg faktisk glemt, men sersjantmajoren ville ikke havnet i historiebøkene hvis han hadde gått rundt med en "poncho" på seg. Riktignok tapte engelskmennene felttoget, men det var sannelig ikke paraplyens skyld!

 

Som sitatene ovenfor viser, har paraplyer virkelig satt sitt merke i verdenshistorien: Vold, krig og brann; religiøse fundamentalister; moter og storpolitikk. Er det mer som virkelig betyr noe? Med andre ord, paraplyen har alltid stått i forsetet (eller i baksetet) når overskriftene skulle skrives.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

om sitatene ovenfor viser, har paraplyer virkelig satt sitt merke i verdenshistorien: Vold, krig og brann; religiøse fundamentalister; moter og storpolitikk. Er det mer som virkelig betyr noe? Med andre ord, paraplyen har alltid stått i forsetet (eller i baksetet) når overskriftene skulle skrives.

 

De har til og med blitt brukt som mordvåpen. I en operasjon som tatt ut av en Bond-film ble den bulgarske forfatteren og dissidenten Georgi Markov drept av KGB. Mens han ventet på bussen i London sentrum ble han stukket i benet av en paraply, og døde noen dager senere. Det viste seg at paraplyen hadde skutt en liten giftampulle inn under huden hans. http://www.cnn.com/2003/WORLD/europe/01/07/terror.poison.bulgarian/

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke det jeg visste? Innfør søknadsplikt og strenge regler for erverv av paraply snarest! Ingen har da bruk for paraply, og de er beviselig farlige! Hvis man så absolutt må bevege seg i regnvær finnes det både regntøy, tex'er og - i verste fall hvis man må ha dress&slips under yttertøyet - trenchcoater (eller andre kappemodeller) og hatter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...