Jump to content

Er vi ikke fornøyd med butikkene?


arro

Recommended Posts

Det har egentlig irritert meg litt den siste tiden. Det er mange som vil kjøpe litt krims krams eller noe som gjør ett betydelig innhogg i budsjettet. Disse kommer med spørsmål ang. hvilken butikk som er billigst, å så tar de nok en vurdering til å handle nermest hjemmet.

 

Mange svarer: "Bestill på nettet fra utlandet." Sikkert ok men hva skal man da med jakt, fiske og friluftsbutikkene i Norge om alle gjør det? Da blir det ikke noe næringsgrunnlag for videre drift vil jeg tro. Det er helt sikkert at om vi tråler sidene her på Kammeret, så finner vi noe negativt om hver eneste butikk i norge. Noen som tilfeldig hvis har hatt en litt negativ episode ved ett kjøp. Er det da viktig og riktig med en total uthenging av denne butikken på nettet?

 

Jeg har handlet på de fleste store gotteributikkene i Norge og har vært kjempefornøyd med utstyr og service. Noe har da gått istykker, men dette har blitt ordnet opp i. Enten ved reklamasjon eller at jeg har vært ærlig å sakt jeg har f.eks. tråkket på den fiskestanga.( Da har jeg som regel sluppet unna med en liten symbolsk betaling)

 

Er vi ikke alle tjent med å bevart butikkene våres i Norge ved å opprettholde våres innkjøp fra disse?

 

Jeg jobber ikke i noen butikk om noen lurer på det. Åja, jeg forventer å få reaksjoner.

 

Jeg bare spør. :?

Link to comment
Share on other sites

Å stakkars norske butikkene.....

 

La oss synes voldsomt synd på de, og skjemmes her på kammeret fordi vi er så slemme og forventer god kvalitet, lave priser, og klager hvis noe ikke er riktig.

 

Nei, spør du meg burde butikkene være glade. Hvis de leser litt av de negative kommentarene kan de lære en ting eller to. Og de aller fleste her tror jeg er ganske trofaste så fort de har opplevd god service, og god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

enig med deg her. ikke helt sikker om du mener norske nettbutikker eller fysiske butikker man kan gå i o ta på ting! ;)

 

e nybegynner innom jakt o hadde gjerne visst feks om maritim center eller våpenandresen her i tromsø e bedre å gå til, men det diskuteres det ikke her på forumet. nei her e det kun butikker i usa som e gode ...

Link to comment
Share on other sites

Pris i norske butikker tror jeg ikke det går ann å gjøre noe særlig med, tatt i betraktning det norske lønnsnivået,kostnader til leie av lokale,generelle driftskostnader og størrelsen på markedet sammenlignet med mange andre plasser i verden.

 

Kvalitet: Tja, en Zeiss er vel en Zeiss og en Sako er en Sako uansett hvor en kjøper.

 

Da sitter vi igjen med service og utvalg, og der er det mange norske butikker som har en del å lære.

Godt oppdaterte nettbutikker er også noe en del norske butikker bør sørge for å ha.

 

Handler selv ikke utenlands og er godt fornøyd med den service og kvalitet jeg får i de sjappene jeg etterhvert har fått som favoritter. De andre styrer jeg unna.

 

Enkeltmannsforetak med salg direkte fra stua hjemme, uten driftskostnader for lokale og lønnskostnader er vel de eneste som faktisk klarer å gi

skikkelig lave priser på varene sine.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje skjønne at det skulle vere nødvendig med dagens prisnivå for å ha driftsoverskot i ein butikk i Norge. Eg handlar nesten utelukka frå utlandet, og det kjem eg til å halde fram med. Ta f.eks. prisane til ein av dei største leverandørane av ladeutstyr, samanlikna med avdelinga i USA så ligg dei her på omtrent tre gongar prisnivået. Og det er etter at dei for ei stund sidan fann ut at dei skulle kutte prisane. Før dette var der ein del produkt som faktisk var meir enn 6 gongar dyrare her i landet. Utgjer verkeleg skilnaden i driftskostnadar, moms, frakt etc. så mykje? Eg lurer.

Link to comment
Share on other sites

Det med pris er no ein side av saken, men eg trur at det koster å drive nisje butikk i norge.

Noke eg sett meir og meir pris på er det eg kaller ekstra service som at eg har ringt og hørt om pusher'n fortsatt er på jobb, og svaret er ja eg sitt no her med papir arbeid så du kan berre komme så fikser me det.

Mulighet til å få bytte når kjøpet var noke ute på jordet eller du kan få låne ein kikkert her mens din er inne til rep.

Og ikkje minst det å kunne få føling med ting før ein betaler for det uten forpliktelser.

Joda eg har handlet i utlandet eg og og kommer sikkert til å gjere det igjen, men det er ikkje alltid pris forskjellen blir så stor tilslutt all in all.

Og berre ein liten ting til dei som står bak disken er mennesker og og kan ha dårlige dager men som regel så vil dei rodne opp i det og etterkvert.

Link to comment
Share on other sites

Pris er en ting, jeg har en tendens til å ville ha ting når jeg skal ha det, om jeg er på lokal butikk og får beskjed om at det må bestilles inn og en ventetid på 1 til 2 uker på beregnes, og jeg sparer noen tusenlapper på noen tastetrykk så er ikke jeg i stand til å styre unna, har nok angret noen nettkjøp, men lærer nok aldri.

Link to comment
Share on other sites

For meg er der en del faktorer som spiller inn, flere er allerede nevnt.

Liker å handle på nett da jeg som oftest vet hva jeg vil ha, og liker å handle når jeg har tid.

Gjerne seine nattestimer etter kveldsskift på jobb.

Jeg begynte å handle i nettbutikker etter en del opplevelser med sjokkerende dårlig service og kunskap

i disse våpen-og friluftsbutikkene noen lovpriser så høyt.

Jeg finner meg f.eks ikke i å handle et sted jeg vet at mange andre har langt bedre priser enn meg.

Eller steder som bare tar opp bestillinger på ting de ikke har inne, og siden lover og lyver om levering og slikt.

Så jeg ble "skremt over i nettbutikker og overlatt til meg selv der"! :lol:

Og hva gjør man da?

Jo, da må man lese seg opp for å finne ut mest mulig om produktet man søker.

Så må man finne en nettbutikk som funker, og som faktisk har varen på lager.

Gidder ikke handle i en nettbutikk som selv handler i en annen nettbutikk, slår på 50% på prisen og sender produktet videre til meg.

Så da endte jeg opp i utlandet! Gang etter gang, og i mangen ulike typer butikker.

Og jeg blir alltid fornøyd!

Prisene man finner i utlandet gjør også sitt til at det ikke alltid frister å handle her hjemme.

Hadde der eksistert mer ca enn en ok norsk nettbutikk innen våpen/jakt hadde jeg kanskje handlet meg her til lands...

 

Jeg er ikke typen som holder liv i butikker som ikke gir meg noe igjen.

Jeg vil ha service, vareutvalg, kunnskap og faste priser alle kan forholde seg til!

Så der er desverre ikke mange "fysiske" norske butikker innen jakt/våpen/friluftsliv jeg handler i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handler det meste på nettet og det er stort sett pga. pris.

Men når jeg er på hjemstedet mitt prøver jeg å få tid til å dra innom den lokale jaktsjappa (Nava Namsos)

Når jeg er der hender det seg at jeg handler noe, om dem har bedre priser enn andre vet jeg ikke, men maken til god service har ikke jeg sett på jakt sjapper iallefall.

 

Så når butikkarbeiderne yter god service handler jeg der.

Link to comment
Share on other sites

Pris er en ting, jeg har en tendens til å ville ha ting når jeg skal ha det, om jeg er på lokal butikk og får beskjed om at det må bestilles inn og en ventetid på 1 til 2 uker på beregnes, og jeg sparer noen tusenlapper på noen tastetrykk så er ikke jeg i stand til å styre unna, har nok angret noen nettkjøp, men lærer nok aldri.

 

Men på nettkjøp har du jo rett til å angre, uten spørsmål.

 

På en måte kan en si at nettkjøp gir deg rett til å ta hjem varen, kjenne på den, se at det er det produktet du ønsket å kjøpe osv. Hvis du ombestemmer deg, kan du returnere varen og få pengene tilbake. No questions asked.

 

Jeg har også brukt å handle det meste på nett, men i det siste har dette selvsagt endret seg...

Link to comment
Share on other sites

Blir litt 50/50 på meg. Har brukt Ebay, Midway, Jakt&friluft og litt Jaktfall på nettet sjøl. Fornøyd med service og priser fra alle sammen. Har ellers brukt Børselars og Jaktpartner, samt en sportsbutikk på Elverum når jeg trenger ting og. Prisene på butikkene er gjennomgående noe høyere, og utvalget er mindre på endel ting, så i utgangspunktet er netthandelene det beste. Samditig synes jeg det er fint å "se litt med henda" i blant og. Opplever god service hos alle jeg har vært hos. Dessuten er det fint å prate med folk som har mer peiling enn meg. for det har de fleste. Våpen, klær og sko kjøper jeg helst ikke uten å ha klådd på eller prøvd først. Så kjedelig da, å bestille jaktstøvler fra USA, ett nummer for små...

 

Jeg er i hvertfall fornøyd med butikkene, selv om utvalget av småutstyr (feks ladeutstyr) og ammunisjon kunne vært bedre. Vi trenger begge deler!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...