Jump to content

For få Dommerkurs pistol?


vingemutteren

Recommended Posts

Er der muligheter til å ta dommerkurs i M&R eller nærliggende kretser i år? Dommerkurset som var nå, var fullt (30stk).

 

Hva skjer om man stryker på dommerkurset? Må man da ta opp igjen hele kurset, eller er der mulighet for kun å ta ny eksamen? (eventuelt i regi av kretsen)?

 

Dommerkurs generelt, virker noe tungrodd å få i gang/bli med på. Og er etter ryktene noe som ikke blir arangert hvert år.

 

I år går alle dommersertefikatene ut, og jeg ser at endel ikke gidder å fornye de (med de nødvendige påbyggingskurs).

I vår klubb fører dette nå til at vi fort sitter igjen med 1 kansje 2 dommere. Noe som er meget lite gunstigt med tanke på å få arangert stevner fremover.

 

Er dette ett typisk problem andresteder?

Hva gjøres i såfall for å løse slike problem?

Hvem tar besluttningen om å arangere dommerkurs? Og er de fri til å arangere så mange som de får kursledere til?

 

 

Selv sitter jeg med en følelse av at man bør uttdanne flest mulig dommere i hver klubb, slik at man har ett bredere grunnlag å trekke på når stevner og lignende skal arangeres (utifra teorien om at man aldri får nok skyteledere i en klubb).

 

Hva mener dere, og hva blir faktisk gjort hos de enkelte klubbene landet rundt?

Link to comment
Share on other sites

Spennende problemstilling.

Som medlem av nærliggende klubb i forhold til Ålesund, aner jeg at dette kan influere oss i Molde?

 

18.10.09 ble det holdt oppgraderingskurs for dommere, og jeg håper at alle våre dommere var deltagende.

Forøvrig er jeg helt enig med deg vingemutteren når det gjelder å ha så mange skyteledere/dommere som mulig innenfor hver klubb.

Stadig spørsmål om hvem som skal lede hva/når. Legg til elektroniske skiver fra Megalink, som også krever endel kunnskaper,

så har du baletten gående.

 

Personlig mener jeg at ledelsen i klubbene må/bør ha fokus på rekruttering, både av vanlige skyttere og emner for skyteledere/dommere.

Kan ikke si så mye om praksisen i vår klubb, er litt for fersk til det. (Har egne meninger, men "flagger" ikke så hardt...)

Link to comment
Share on other sites

Så absolutt nærliggende ja, jeg har i hvertfall fått forespeilet at dommerkurs er noe som blir holdt hvert tredje år eller deromkring.

 

Men vi har så vidt jeg vet nå seriøse problemer med antall dommere (vi er ok til nyttår, men så var det da da).

Vi har hatt 3-4 dommere til enhver tid, og så langt har kun 1 oppdatert. 1 vill ikke oppdatere, og 1 skal (forhåpentligvis) oppdatere i trondheim. 1 er skadet/sykmeldt på ubestemt tid. Og 1 fikk stang ut på eksamen.

 

Vi skulle ha med 2 nye til dommerkurs, men av diverse grunner ble søknadene sendt så sent at vi kun fikk inn en.

 

Angående for mange dommere, så er det styret som bestemmer hvem som skal bestemme. Og det er til enhver tid den som måtte ha vakten på bana. Så at det skulle bli for mange kokker klarer jeg ikke å se skulle være noen alvorlig problemstilling.

 

Rekrutering og avlastning/fordeling av ansvar, slik at man ikke ender opp med klubber uten driv når den ene som står på ikke er der (burde være kjent problemstilling i moldedistriktet), anser jeg som viktigt. Dessuten er rekrutering til dommerstanden, så absolutt med på å øke mulighetene for å kunne spre styreverv på flere (tradisjonelt har de fleste i styret hos oss hatt dommer kompetanse).

 

Megalink er en annen ting man må oppgradere kunskapene sine på (vi har jo som kjent dette systemet hos oss), og i følge siste utskremte på kurs, kan vist Ml leader gjøre mye mer enn hva vi bruker det til (tenker da opp i mot feltskyting).

 

 

Det som bekymrer meg, er også at man i prinsippet blir satt på vent i sin utvikkling innen skytesporten. Rett og slett fordi det ikke var plass på det eneste dommerkurset som ble avholdt i M&R i år.

 

Og enda værre er det at det ryktes at det var endel stryk på siste kurs, Hvor og hvordan skal disse få tatt opp igjen sine eksamener :?:

 

Kan det bli aktuelt med ett ekstraordinært dommerkurs i M&R i år (oppsamlingsheat)?

 

Og i år er det som nevnt, ekstra viktigt å få frem mange nye dommere. Siden det virker være endel som går ut rundt om.

 

Tror noen må være mer våkne rundt om, enn det virker å ha vært så langt.

Link to comment
Share on other sites

Trur vingemutter må ta opp internt manglande planlegging i eigen klubb. I M&R har det vel vorte halde dommarkurs annankvart år. Vi (Ørsta/Volda) har i alle fall aldri hatt problem med å få plass til folk på kurs. No sist søndag var vi 7 stk. som tok oppdateringa.

Dommarkurset har vore annonsert i lang tid og klubbleiinga har hatt god tid på seg til å melde inn behov for dommarar.

Link to comment
Share on other sites

:!: Her i Lillehammer er det iallefall behov for kurs. Tror ikke mange i klubben har gyldig dommerkurs. Det kan kanskje komme noe kurs i forbindelse med NM 10 og 15 m i Gjøvik Olympiske fjellhall håper jeg.

(Behovet for dommere i Lillehammer er vel ikke helt desperat da vi ikke arrangerer stevner som trekker mange skyttere..)

Link to comment
Share on other sites

Intern manglende planlegging var kun en ett av temaene (og ulykker kan man heller ikke gjøre så mye med :( ), saken er at vi måtte avstå 2 plasser for at Sunndal skulle få inn flere dommere (10?) til neste sesong. Da de skal stille som hjelpemanskap (og slikt er forsåvidt nødvendigt).

 

Oppdatering er forsåvidt en helt annen sak (der kommer den som gidder seg inn).

 

Ting jeg her spør om er blandt annet hva man gjør når man ikke står i eksamen, ingen svar så langt om hva som er praksis. Skal man da virklig måtte vente i 2 år til neste gang man holder kurs for å få en ny sjangs?

 

Kan man melde inn kandidater på dommerkurs i andre kretser?

 

Har sett på sidene til NSF, men jeg blir ikke noe klokere når det kommer til disse temaene.

 

 

 

P.S bosnes Siden vi har en "ørsting"? i tale. Så kan jeg kansje driste meg til å spørre om hvorfor man aldri får oppgitt premieringen på listene når en skyter i ørsta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

P.S bosnes Siden vi har en "ørsting"? i tale. Så kan jeg kansje driste meg til å spørre om hvorfor man aldri får oppgitt premieringen på listene når en skyter i ørsta. :wink:

 

"Off topic", men la gå..

 

Resultatprogrammet vi brukar har ikkje plass for premiesummen på resultatlistene. Men premielista skal vere sendt klubben.

Vi skiftar no til resultatprogrammet som Sandnes PK har laga. Då kjem premiesummane inn på resultatlista.

Helsing volding, ikkje ørsting :D

Link to comment
Share on other sites

Svar til vingemutteren:

 

Som Leder for M&R Skytterkrets kan jeg prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

Etter det jeg kjenner til så var det 18 påmeldte til dommerkurset, hvorav 14 deltok (jeg var en av dem).

Jeg kjenner ikke til at noen klubber har meldt på skyttere til dommerkurset innen påmeldingsfristen, ikke har fått blitt med.

Når det gjelder når vi skal ha dommerkurs, så er det etter behov.

Har klubbene kandidater nok så kjører vi kurs.

Så vis det er kandidater nok til et kurs til skal vi selvfølgelig prøve å ordne det.

 

Skulle det være noe uklart ang. dommerkurs eller noe annet, så er det bare å ta kontakt med meg eller andre i kretsen.

 

 

Mvh

Helge Kristiansen

Leder - M&R Skytterkrets

Link to comment
Share on other sites

1: Tusen takk til Helge K Vi tar det derifra i krets og klubb. Skal bli flinkere med å stille direkte spørsmål til kretsen for fremtiden.

 

Det er desverre kommet frem noe info i dag, som tyder på at anntal påmeldte problematikken er intern i klubben, og ikke fra kretsens side. Så det er meget muligt at endel av mine spørsmål utover stryk problematikken, er som bosnes påpeker, av svært så intern karrakter.

 

2: @bosnes Mine aller ydmykeste unnskyldninger for den grove (men utilsiktede) fornærmelsen. :wink:

Og bytte til program som viser premieringen er kjempe bra for oss som kommer på besøk, det er vel ingen bombe at ikke absolutt alt fungerer anngående komunikasjon i klubben vår. Den lista har jeg som vanligt ikke hørt ett ord om før nå, så man får nøste litt i den tråden også. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er klubbenes ansvar å ha og utdanne egne dommere :wink:

 

Men det vanligste er at det er kretsene som står for dette :D

 

 

Syntes det er på tide det kommer et internett basert dommerkurs, som avsluttes med en samling ( feks på NM-felt) hvor det kan stilles spørsmål til uklare ting 8)

(å ha denne samlingen uder et NM-felt, måtte jo være midt i blinker, for der er jo alle sentrale folk samlet og mange dommerinstruktører)

 

Samlingen avsluttes så med eksamensprøven.

Link to comment
Share on other sites

På dommaroppdateringa i Molde vart det nevn at det sannsynligvis skal haldast eit nytt dommarkurs i løpet av våren. Instruktøren meinte og at forbundet burde være såpass fleksibel at dei som ikkje fekk med seg oppdateringa no i haust burde kunne ta det i løpet av våren sjøl om dei då har gått litt over datoen. Men når det var sagt så ver det heilt uaktuelt å fornye autorisasjonen til dommarar som har gått langt over datoen. F.eks dei som har gått over datoen med eit år eller to.

 

Eg lurer og på ka ein kan gjere med dei som ikkje består eksamen. Må dei ta heile kurset på ny eller kan dei ta ny eksamen ved neste anledning?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan finne det du lurer på i reglementene kjapt er det ikke noe problem. Det er viktig å henvise til riktig paragraf på eksamen fremfor å skrive svaret på spørsmålet. Dette for å vise at du kan slå opp i reglement.

 

Det er egentlig ikke mere, altså.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig gjere seg godt kjent med reglementa, slik at ein raskt finn det ein treng på rett plass. Det har vore ein del omskrivingar, redigeringar etc. i dei nye reglementa. Så også gamle dommarar bør gjere seg godt kjende med dei nye.

 

Skal du bli ny dommar og skal på dommarkurs med det første kan det kanskje vere lurt å sette seg godt inn i alt som har med prosedyrar rundt funksjoneringsfeil og omskytingar i dei ulike baneprogramma. Trur mange får litt problem her. Det viser seg i alle fall ofte i praksis at dette er eit "problemområde". Også for erfarne dommarar.

Link to comment
Share on other sites

Tanken med et internett basert kurs, er jo for å redusere behovet for antall timer på undervisning med instruktør.

 

Det kreves vel 2 helgesamlinger om en skal få alle timer som kreves i dag.

Det kan være vanskelig for mange å få til.. (men er interessen stor nok går det..)

 

Om du har satt deg inn i reglemangene, så du nærmest kan dem utennat, må du alikevell gjennom de obligatoriske timene.

 

For en 6-8 år siden var det en hyggelig dommerinstruktør (typograf tror jeg han var) fra trøndelag som hadde et ferdig opplegg for bruk på nettet.

Dette ble etter sigende nektet brukt av FKP og andre dammerinstruktører.. (sansynligvis for at de da ville mistet mye intekter)

 

I dagens samfunn er det vel en selvfølge at minst 90 % av dommerkurset burde kunne vært gjort unne via nettet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pr. i dag lagt pistolen litt på hylla, men skulle fortsatt fungere som dommer for min pistolklubb...

Tok derfor oppgradering for dommer å sendte inn for flere år siden men har ikke hørt noe mer fra forbundet...

Har vært i kontakt med dem flere ganger men intet skjer. Virker for meg som at det ikke er så nøye detta med dommere i pistolskyting her på berget....

Forbundet bør kansje gå litt i seg selv å se på rutiner osv. Det er vel alles ønsker å ha en oppdatert dommerstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...