Jump to content

.223 kontra .243 Hva ville du valgt?


kimjorgen

Hva ville du valgt?  

91 members have voted

  1. 1. Hva ville du valgt?

    • .223
      60
    • .243
      25
    • Annet (spesifiser)
      6


Recommended Posts

Hvis jeg ikke hadde ladet sjøl, 223. Etter som at jeg lader sjøl tok jeg 243 8):mrgreen:

Liker 243 svært godt, den går godt, er en fin rådyrpatron med 100grs jaktkuler, er fin på (mat)fugel med fmj ladet rolig.

og er fin på alt som ikke skal spises med 75 grs v-max i passe fart 8)

Link to comment
Share on other sites

Omvendt vel.. :wink:

 

Har sett rev skutt med .243. Sprengt er vel ordet... Halve ene siden var borte, og den var fullstendig rensket for innmat, så .243 er nok like kvass som .223.

 

Samtidig er det også de som hevder det er et kanonbra rådyrkaliber, så jeg tror faktisk jeg ville gått for .243 sjøl. .243 er vel kanskje bedre på langt hold og? Tyngre kuler er vel mindre påvirket av vindforhold, eller er jeg på jordet nå? Stemmer det høres det jo ut som et fint toppjaktkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mye erfaring med 243 på en rekke viltslag, ingen med 223 men en del med "halvbroren" 222. I mine øyne er 223/222 gode kaliber, men marginale til rådyr. Med det utvalget en har av ammunisjon i dag - selv kjøpeammo i 243 - synes jeg tilgang på ammo er et vagt argument for å velge bort 243'n. I mine øyne ligger kaliberet et langt steg over 223, først og fremst på grunn av rådyret.

 

Ja, du kan "sprenge" rev med 243 - og med 224-kalibrene. Ingen problemer, velg bare riktig kule. Du kan også få pene slakt med begge kalibre, og jeg har sett såpass mange rådyr hengende etter bakbeina med et .243-høl i seg til å kunne si med sikkerhet at 243 ikke ødelegger rådyr mer enn noe annet.

 

Men, som sagt, hovedårsaken til at jeg ville ha valgt 243 istedet for 223, er at jeg synes sistnevnte er marginal for bruk på rådyr. I likhet med 6.5 på elg. Hvorfor kjøre lada når du får volvo'n til samme pris...

Link to comment
Share on other sites

Jeg slenger meg på med påstanden om at .223 også er et glimrende kaliber dersom man lader selv! Det finnes mye (og billige) komponenter og det er en patron som kan gi stort bruksområde med rett riflestigning og rett kule til rett jobb. .243 har jeg aldri hatt, men ryktene vil ha det til at det er en patron som "spiser" løp.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Har ingen erfaring med .223, men jeg har en tikka i .243. Jeg lader selv.

 

Som trådstarter skriver, så lader han ikke selv. Norma helmantel koster nesten 20 kroner smellen i .243.

Hva skal han med et kaliber som koster ham 400 kroner for 20 skudd. Greit nok på jakt, men ikke på trening.

 

Sikkert noen her som har priseksempel på .223?

 

Når det gjelder spregning av fugl, så har jeg ikke merket noe til dette. Jeg har ikke skutt så mange fugl med .243, men to svenske tiurer tok kvelden for noen år siden. Disse ble skutt med Norma helmantel. Oppgitt hastighet på disse er 950 m/s.

En av fuglene måtte ha flere skudd , for den la seg til for å ta kvelden oppe i treet. Ikke en kjøttbulle manglet.

 

(Hvis jeg var kimjorgen ville jeg uansett kjøpt ladeutstyr. Hjemmeladet ammo gir bedre presisjon, og er billigere. Dessuten er det en hobby som tiltaler gutter som liker "dingser" og "duppeditter".)

Link to comment
Share on other sites

Til morroskyting, rev og annet rusk 223 eller 22-250, ja og bever da.

243 eller 240Wby som jeg bruker er blant de litt mere seriøse rådyrkalibrene med gode kuler, mindre vindavdrift.

Så ser ikke valget mellom, man burde ha en av hver.

 

Lader man ikke selv går man jo glipp av halve morroa, mulig man bør komme seg til psykolog og finne ut hva som feiler. Hjelper ikke med lass av billig ammo, hvis den ikke passer til bruksområdet eller har bare sånn passe presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dem som skyter 223 er fornøyd med det (inklusive meg selv), og dem som skyter 243 er fornøyd med det. Dem gjør begge jobben innefor småvilt kategorien. Dog kan man vel si at 243 gir det lille ekstra som går mere på følelse en praktisk resultat.

 

Jeg ville heller sett på hva som faller mellom 2 stoler både kostnad og ytelsemessigt.

 

223 er billigt, og gjør jobben på småvilt. Velg riktig kule så detter det du sikter på.

Ingen dyr liker og går rundt med et 5-6mm hull i inngangen og et bombekrater i kroppen.

Den kan gi endel skader avhengig av hvor man treffer og kulevalg.

 

243 kan ikke brukes til storvilt, og ligger ikke langt fra 6.5x55 som kan brukes til storvilt.

Ergo, den faller litt mellom 2 stoler, der den er bankers for småvilt men ligger så nærme 6.5x55

at man gjerne kunne valgt det isteden og skutt både småvilt og storvilt. Kostnadsmessigt er

det et hav mellom dem. 243 er dyrere en både 223 og 6.5, så der bør man jo lade selv.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser som det at jeg bruker jo 243 til rev,rådyr og fugljakt men hvis jeg får tilbud på ei rifle i 223 så tar jeg den med en gang.

og det er jo som sagt hvilkei kule du velger å gå på jakt med men jeg har brukt ganske harde kuler til storfugl å bever men det er ett bombekrate på ingangshullet på beveren og ett atomnedslag på utgangshullet.

storfuglen har blitt sprengt men jeg mistenker kvisti veien på storfuglen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...