Jump to content

Hvordan tilberede villsau?


East Clintwood

Recommended Posts

Noen som har noen gode tips/ råd til hva man kan lage av Villsau/Ursau (små grå med krøllehorn).

Jeg skal til en plass på vestlandet senere i år og skyte de villsauene de ikke klarer og fange inn, kan være snakk om et 2 sifret tall. Kjøttet tilfaller meg, men hva bruker jeg det til? Vanlige steker/karbonader/ biffer etc? Hvordan smaker egentlig villsau? Smaker det vilt eller smaker det sau?

Noen her jaktet på villsau før som har noen gode tips til jakten?

Mørne i 40 døgngrader som vanlig?

Link to comment
Share on other sites

Nei du kan bruke det til akkurat det som vanlig sau blir brukt til, alt frå pinnekjøtt til lammefrikase, kun fantasien som setter grenser. Låret bør du heilsteike, sida kan du salte 2 døgn i salt og henge litt, før du fryser den, så har du pinnekjøtt. Du kan også røyke både pinnekjøtt og bog/nakke, kanskje lettsalte bogen i 1 døgn og så røyke den, så har du ypperlig lapskaus/betasuppe råvarer.

Ellers er det snakk om lam, så trengs nødvendigvis ikkje så mykje modning. Voksne dyr kan godt få 40 døgngrader eller meir.

Nydelig kjøtt, med ein litt viltsmak på, men det smaker jo sau/lam av det.. Som regel finere/mindre slakt enn normale sauer.

Link to comment
Share on other sites

Fårikål?

Kjøtt fra villsau har ikke den samme utpregede "sausmaken". Kjøttet har en litt mer "nøytral" smak, men det smaker fortsatt sau og ikke vilt. Har innimellom kjøpt en villsau (tam villsau :roll: ) og da har alt utenom lår blitt fårikål. Har et meget mislykket forsøk på røyking av ribbesider bak meg. Om du liker at det er mye "feit" i fårikålen, (eller "slurp" som vi kaller det i Trøndelag) så er villsau ikke så godt egnet. Men etter min smak er kjøtt fra villsau det som er best egnet til fårikål.

Link to comment
Share on other sites

Far min driver med villsau, men er kanskje ikke verdensmester i kokk. Har følgende erfaring:

 

-Fårikål er snacks.

-Koteletter i brun saus er ikke bra, kjøttet var rett og slett litt for tørt til at det var noe særlig. (Ikke at noe som helst annet en pølser og kjøttkaker er godt i brun saus)

-Modern lagde rullepølse til pålegg av vangene. Det var steike gode greier. Den litt milde sauesmaken fungerte veldig bra og er veldig godt på skiva en dag i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale å ovnssteike/grille lammeribbene FERSKE. Gni inn med litt grovsalt, pepper, urter (salvie, kjørvel, trad. rosmarin etc. etc) og rett i ovnen med herligheita. Veldig undervurdert måte å spise ribbene på, de MÅ ikke saltes, tørkes/røykes og herjes med hele tida :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har noen ribber som saltes nå.

Noen som har forslag til hvor det er best å henge ribbene til tørk?

Litt varmt som eks et bad, eller innebod, utebod eller loft?

Det er forholdsvis fuktig luft ute om dagen, og er redd for hvordan tørken blir.

Kan man bruke vifte også, eller vil det bare lage en tykk skorpe som vil være uspiselig.

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på noe når du nevner det fuktige været.

 

Det er viktig å få ei tilstrekkelig -- men ikke for kraftig -- tørkehinne på kjøttet for å unngå mugg og annet svineri. Når jeg lager spekekjøtt pleier jeg å henge kjøttet inne i ca./litt under romtemperatur (men ikke på badet, der er det både for varmt og for fuktig) til jeg har fått ei "passelig" tørkehinne. Pass på god luftsirkulasjon. Ei vifte kan være lurt hvis man har litt stillestående luft der kjøttet henger, men ikke for kraftig og ikke for lenge. Så henger jeg kjøttet ut og følger nokså nøye med det, særlig i fuktig vær. Hvis det slår seg fukt på kjøttet, må du ta det inn og gi det en ekstra tørk før du henger det ut igjen. Har det begynt å slå seg mugg på, er prosedyra vask med eddikvann - vask med sterk saltlake - heng inne til ny tørkehinne har dannet seg - heng ut igjen.

 

Hvis kjøttet "skyter" salt er du tryggere mot mugg og sånt, men da synes jeg ofte at kjøttet blir litt for salt på smak og prøver å salte litt mildere neste gang.

 

Utover seinhøsten og vinteren når det blir kaldere og tørrere i været, kan man slappe litt mer av mhp. å følge med.

Link to comment
Share on other sites

helstekt lår er en veldig god rett!

smør litt honning (funker sikkert med smør eller annet også) og ha en god slant salt, pepper og rosmarin på honningen. lag småe hull i steiken og legg inn hvitløksbåter. steik på lav varme i noen timer, før du peiser på med 200 grader de siste 10-15min. serveres med ønsket tilbehør,

en enkel og god rett. 8)

 

fårikål kan også anbefales på det sterkeste. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Tar opp denne igjen.

Har noen prøvd og varmrøyke lår?

 

Nja. Kjelår tre timar i folie på 100º C med kvitlauk, timian, salt og pepar. Så på varm kulegrill samtidig med ein neve orespon frå kompstkverna og loket på. Snu låret og grill/varmrøyk på alle sider.

Har gjort dette med kjelår, indrefilet av okse og lammesadel og det er vanvittig godt. Har ein sadel av villsau som eg skal gjere dette med også.

 

Av villsau har eg laga:

Pinnakjøt, 3 døgn i salt heng tre-fire veker. Frys ned. Vatnast ut før damping.

Lår til speking.

Sadel til ovnsbaking/grilling/varmrøyk.

Bog til fårikål.

Nakke saltast til raspeballkjøt.

Svangane til rullepølse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...