Jump to content

Så skjedde det også meg - skadeskyting av hjort


hauk

Recommended Posts

Så skjedde det også meg - i går måtte eg tilkalle ettersøkshund. Hjortekolle og -kalv kom opp skogen og ut på ei myr rett bak posten eg låg på, i godt drev men stoppa når eg hoia på dei. To raske skudd, reint lungeskudd på kolla men kalven fann vi ikkje, og tilkalte ettersøkshund som var på plass etter ein time.

 

Etter ein liten times klatring i bratte vestlandslier, med kontinuerleg blodspor kom vi over kalven inne i krattskogen og ein sparer ikkje på ammo i ein slik situasjon men det er uansett bingo å skyte i kratt og han gjekk vidare, før vi fann han eit par hundre meter lenger fremme og fekk avliva han. Det viste seg at det var eit reint vomskudd.

 

Sjølv om kolla gjekk i bakken etter eit godt plassert skudd, klarte eg ikkje å glede meg over det. Og sjølv om ettersøket vart relativt raskt unnagjort, er det ikkje kjekt å oppdage at kalven har hatt det vondt eit par timar. Og ein stiller seg spørsmål som "Burde eg ikkje ha skutt?"

 

Kalven sto med breisida til, heilt i ro, på 120-130 meters hald, og eg følte meg 110% sikker på at det ville bli eit godt skudd når eg skaut. Eg skaut sittande, med anlegg mot kne, ei skytestilling eg har trent på, og det andre skuddet eg skaut (mot kolla) var ein god treff. Har vel kome til den konklusjonen at kula måtte anten ha sneia ein kvist, eller kalven måtte ha hoppa fram i det skuddet gjekk.

 

Skadeskyting skjer, desverre, men kjekt er det ikkje. Og eg følte ikkje heilt for å ta den vanlege "jakt-drammen" når vi hadde avslutta, denne gongen.

Link to comment
Share on other sites

Skadeskyting skjer, desverre, men kjekt er det ikkje.

Nei, det er ikke kjekt, men det skjer.

Og som i mye annet kan det være uforutsette ting som påvirker utfallet.

Ser ikke at du har gjort noe feil, så synes du ikke trenger ha skyldfølelse!

Det var godt dere ikke brukte lenger tid, slik at lidelsen varte lenger.

Men du er uansett en erfaring rikere, og den kan alltid brukes positivt.

Link to comment
Share on other sites

Flott at du deler erfaringene dine med oss!

 

Veldig bra at ettersøk også gikk bra, liker ikke når kalven på gå uten kolla. Alt i alt en god historie som vi alle bør lære noe av.

 

Har du vært på stedet i etterkant, sett etter noe sted som kula kan ha sneiet?

Link to comment
Share on other sites

Historien din understreker også viktigheten av å ikke skyte på flere dyr før man er sikker på at det dyret som er påskutt er ferdig. Hadde vært interresant om du fortalte litt mer om hvilken skuddreaksjon kalven viste og hvordan situasjonen ellers var. Dette er ikke ment som noe kritikk, men som en mulighet for oss andre til å lære!

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke at du har gjort noe feil, så synes du ikke trenger ha skyldfølelse!

Er vel ikkje skyldfølelse, angrer ikkje på at eg skaut. Følte meg som sagt sikker på dødeleg skudd. Men ein viss ydmykhet ovenfor det faktum at eg tok feil når eg var sikker på dødeleg skudd, det har eg.

 

Har du vært på stedet i etterkant, sett etter noe sted som kula kan ha sneiet?

Skytinga skjedde over ei myr, og der veks det ein og annan småbjørkebusk som kula evt. har sneia. Men eg klarte ikkje å identifisere ein kvist eg kan peike på og si "dette er kvisten som kula sneia". Så det er ein teori som ikkje er verifiserbar, men heller ikkje usannsynleg.

 

Historien din understreker også viktigheten av å ikke skyte på flere dyr før man er sikker på at det dyret som er påskutt er ferdig. Hadde vært interresant om du fortalte litt mer om hvilken skuddreaksjon kalven viste og hvordan situasjonen ellers var.

Høyrde over radio fra naboposten at det var kolle+kalv i skogen litt borte, og gjorde meg klar til å skyte der dyra pleier å komme. Høyrde ein kvist knakk ved sidan av meg, og snudde meg 180 grader og såg dyra i godt "trav" ca 60-70 meter unna. Hoia til dei, og dei stoppa og snudde til, kalven med full breiside til, kolla litt bort frå meg.

 

Ammunisjon: Norma Oryx .30-06, fabrikkprodusert.

 

Skuddreaksjon: Kalven fekk skikkelig sleng på kroppen, og sprang inn mellom nokre bjørker (eit par meter unna). Vart i ein kort periode observert av annan jeger lenger nede i lia, før den forsvann i skogen. Eg følte ikkje den ga skuddreaksjon på vomskudd, men i etterpåklokskapens lys kan ein vel si at akkurat det kanskje vart skjult av den slengen dyret fekk av treffen? Eller at eg feiltolka evt krumming av rygg til å være del av slengen? Følte meg der&då sikker på at dette var lungeskudd utan treff i knokler (sidan den ikkje halta eller noke slikt).

 

Eg følte meg altså sikker på at dyret var ferdig - men eg tok feil.

Link to comment
Share on other sites

Fint at du forteller om skadeskyting, vi kan alle kan lære av andres erfaringer.

Når det gjelder skyting av kolla før kalven, synes jeg det er en uting. Vi har måtte felle en kalv som gikk alene i våres vald i år igjen, etter at to voksende koller ble skutt i nabovaldene. Nå er det kommet en ny enslig kalv i samme terrenget og vi har kun voksen kolle igjen på løyvet i dette valdet. Vi kommer til og felle den på kolle løyvet hvis den går der enda.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes meget fornuftig ut, 202. Hadde alle tenkt slik. Kjøttmessig utgjør det kanskje 30 kg, og det har vi råd til å avse. I tillegg får man jo ei kalveproduserende kolle gående i terrenget ett år til, noe som igjen har positive ringvirkninger. Går kalven igjen, blir det i beste fall et dyr å felle neste år, men sjansen for vinterdød eller "skrap" er større.

Link to comment
Share on other sites

Skadeskyting gir smerte i kroppen hjå jeger.

Den er vond.

 

Måten du står fram her ope og ærleg med alt er å beundra.

Samstundes seier erfaringar at dette er den aller beste måten å ta tak i det på, innrømma og ikkje skjula.

Dette er å visa dei vanskelege sidene med human jakt som må og skal takast ansvar for.

 

Nokre dødlege skot fungerar ikkje.

Link to comment
Share on other sites

@Hauk, jeg kan ikke se annet enn at du har gjort alt riktig. Det går an å få et uheldig treff selv om du har gjort alt riktig. Videre fikk dere gjennomført et vellykket ettersøk. Det er sterkt av deg å stå frem med historien, og dermed utsette deg for sofajegeres og andre viktigperers dom.

Link to comment
Share on other sites

Du har gjort alt riktig Hauk, bortsett fra en ting etter min mening. Du må være helt sikker på at kalven er død, enten ved å se den falle, tydelig se enten inn/uthull eller tydelig se blodsky fra utpusten før du skyter mot kolla.

120-130 m sittende på hjortekalv er ikke så lett. Både pga størelsen på vitalt omr i tillegg til at det er en jaktsituasjon. Mye kan skje etter at kula har forlatt løpet( dyret kan flytte på seg, man kan treffe kvist man ikke trodde var der osv..) I tillegg vil de fleste jeger ha et forhøyet spenningsnivå i en slik situasjon som sjelden gagner skyteferdighetene.

Derfor er det som jeg sier viktig å være sikker på at kalven er ferdig før man skyter kolla.

Ellers beundrer jeg reaksjonen/handlingen din i etterkant.

Nå er du en erfaring rikere, som gjør deg til en enda bedre jeger :)

Link to comment
Share on other sites

Høy jaktmoral og terapeutiske kommentarer på denne tråden. Skadeskyting setter seg alltid dypt hos jegerstandens adel. Selv ved meget stor aktsomhet, kan sånt skje. Kanskje litt mal-apropos: Da min nå meget voksne sønn var meget liten, og jeg tilsvarende yngre, kom vi et par litt kry karer ned til hytta med et par harer som hadde vært så skvetne at de kostet meget svette og i hvert fall ikke dårlige skudd å få has på. Min lille sønn strøk harene på snuten, mumlet "stakkars pus" med meget blanke barneøyne og forsvant. Siden har jeg aldri gått på harejakt. Ting er litt innfløkt i blant. Jegersjela er ikke så enkel som enkelte jakthetsere hevder. Jeg har stort sett bare opplevd meget skikkelige folk i jegerstanden - og vel så det. Hilsen Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Meget sterkt av deg å komme med denne historien. Trur det kan hjelpe en hver jegers sjel å høre at også andre kan gjøre feil i en skuddsituasjon, uavhengig av skyteferdigheter. Selv har jeg til gode å skadeskyte, men jeg har bommet på et dyr. Den gang var jeg heldig og hadde nysnø på bakken. Vi kunne derfor friskmelde dyret etter å ha gått lenge etter spora. Jeg ble også noen kilo lettere da jeg i etterkant oppdaget at montasjen hadde løsnet og jeg låg himmelhøyt over senterpunktet.

 

Jeg forsto det slik at du skøt kolla først og fikk med deg at den datt momentant (?) Broren min var i en lignende situasjon for et par uker siden. Han hadde to fjorsdyr foran seg, han skøt den ene, men den sprang nesten 150 meter og ut av syne. Siden han er nokså fersk jeger spurte han oss på radioen om han skulle skyte den andre også siden den sto igjen. Han sa han følte seg sikker på skuddet, men såg ikke at det datt. Vi ga beskjed om at dette måtte han vurdere selv. Han holdt igjen skuddet på det andre dyret, og vi fant fjorskolla med et perfekt lungeskudd. Etter min mening, det eneste rette uansett hvor sikker man føler seg på både skuddreaksjon og treff.

 

Takk for at du delte historien med oss!

Link to comment
Share on other sites

Bensin på bålet, blir vel dette :?

 

Etisk/jegerprøvebok etc. = kalv før kolle.

 

Men på åker, oversiktlig terreng - må jeg tilstå min brøde, og si at jeg ikke har fulgt boken.

Og fått begge - de fleste gangene.

 

Og de gangene det har skjært seg - har jeg bare latt kalven ligge - og sittet (noen ganger i timesvis) og ventet på kolla.

Og den har kommet.

Link to comment
Share on other sites

@hauk: Trasig når sånt skjer, men sånn som jeg ser det gjorde du helt rett og utfallet på jaktturen endte jo godt.

 

 

 

Jeg forsto det slik at du skøt kolla først og fikk med deg at den datt momentant (?)

 

 

Bensin på bålet, blir vel dette

 

Etisk/jegerprøvebok etc. = kalv før kolle.

 

Tror nok dere må lese litt nøyere hva hauk skriver før dere sier noe om rekkefølga her :wink:

 

Kalven sto med breisida til, heilt i ro, på 120-130 meters hald, og eg følte meg 110% sikker på at det ville bli eit godt skudd når eg skaut. Eg skaut sittande, med anlegg mot kne, ei skytestilling eg har trent på, og det andre skuddet eg skaut (mot kolla) var ein god treff.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...