Jump to content

Må ammoskap være boltet fast i gulv eller vegg?


Tomerik

Recommended Posts

Kravet er at ammunisjon skal oppbevares nedlåst. Dette kan være i låsbart skap, skuff etc. Det er følgelig ingen spesielle krav til fastbolting.

 

Ammunisjon kan selvfølgelig også oppbevares i FG-godkjent våpenskap. Tidligere kunne inntil 2000 patroner låses inn i våpenskap; nå er det tillatte antall patroner økt til 5000.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Så så gutter, litt saktere i svingene. Kravet er at amo skal være nedlåst og man får en forståelse av at det er nedlåst i type skuffer og skap som det er tiltenkt. Visst man låser amo ned i en lett liten kasse (ala forsvarets amo kasse), som man lett kan ta under armen. Tror jeg man fort er ute å kjøre, om man ikke har skrudd denne fast i noe mer solidt (gulv/benk etc). Låser man ned i noe som er noe større, og som ikke utenvidere kan tas under armen. Trenger man absolutt ikke skru det fast.

Link to comment
Share on other sites

Heter seg vel at ammunisjon skal være forsvarlig nedlåst.

Jeg har en stooor komode full av ammo, alle skuffene er låst.

Forøvrig samme sted jeg oppbevarer krutt og hetter.

 

Jeg mener dette er forsvarlig, komoden er i tre, så den kan med letthet knuses og innholdet taes med,

men jeg ønsker ikke å ha masse krutt o.l stående innlåst i et stålskap, hørte jeg noen si bombe?

 

Slik jeg har forstått onkel blå er dette ok.

Link to comment
Share on other sites

@JegerBomBomBomBom

Dette er helt eksemplarisk lagring av ferdig amo og ladekomponeneter, både med tanke på våpenforeskriften, og i tilfelle brann.

 

Selv bruker jeg ett IKEA PS skap (det høye) i garderobeskapskvalitet, og om noen vill inn, er det ikke mange sekundene om å gjøre. Men i likhet med tre komoden din, vill vi se det. Så det er ikke snakk om at noen kan snike med seg amo i stillhet (slik t.d barn kan være noen slue eksperter på. plystre :wink: ).

 

Poenget med nedlåsningskravet på amo, er at den ikke skal være lett tilkommelig for barn og uvedkommende.

 

Må man knuse eller bryte opp noe, og dette noe ikke bare er å ta under armen å gå sin vei med. Er man garantert innenfor det som man ville oppnå med oppbevaringskravet. Heldigvis har man øket mengden amo man kan ha i våpenskapet, noe som gjør det enda enklere for de fleste å lagre alt på ett sted på en enkel og enda sikkrere måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...