Jump to content

Jegerprøven - hunderaser og lignende...


dcs

Recommended Posts

Dere som har tatt jegerprøven - er hunderaser og den typen spørsmål mye framme i prøven?

Jeg har jegerprøveboka (den tykkeste) og opplever den som _dårlig_ skrevet pedagogisk.

 

Er dette med hunder/raser o.s.v. - kjempeaktuelt på prøven?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk heller ingen spm om hunderaser - og det vil jeg tippe det ikke er på noen av prøvene. I såfall går det bare på type hund til forkjellig jakt, eks en spisshund til elg eller en løs på sporet halsende hund til hare. Men tviler gitt. Det som evn kan være er bukhøgde på rådyrhund , båndtvang og andre bestemte regler. Sats først og fremst på artsbestemmelser og reglement så er du nok i boks;)

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tok prøven nå nylig og da var det kun et par spørsmål om hund, type rase av disse 3 er en stående fuglehund. Nr 2 var vel mer om sikker skyting eller noe. Bilde av en jeger som siktet på en elg med en hund løpende noen meter bak, med spørsmålet er det trygt å skyte nå?? Ja, nei eller nei, men når hunden har løpt forbi elgen eller noe:)

 

Ellers var 1/4 av testen om gjennkjennelse av andre dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok jegerprøven for tolv år siden, og da fikk vi spørsmål om jakthunder. Mye kan imidlertid ha endret seg siden da, og det smarteste er nok å høre med en jegerprøveinstrukrør. (Er du heldig så kommer kanskje en slik til å svare i denne tråden.) Det skal ligge prøve-jegerprøver tilgjengelig for test på nett, om du tar en slik kan du jo se hvilke type spørsmål som er aktuelle.

 

Magefølelsen min sier at det fortsatt er aktuelt å kunne regler som gjelder for jakt og trening av hund, samt å kunne de vanligste rasene for hver jaktform.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Bestod jegerprøven.

Nå - våpenkjøp. Har lyst å kjøpe rifle, og ser at en del anbefaler XXL sin "Vanguard Synthetic"-pakke.

 

Jeg har 2 ting jeg vil fokusere på ved kjøp av rifle:

1. Jeg vil ha et relativt billig våpen, med PRESISJON som jeg kan være fornøyd med - også på jakt.

2. Godt kikkertsikte - og har fått beskjed om at kikkertsikte er viktigere enn dyrt våpen...

 

Råd og tips?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...