Jump to content

Fylle nitrogen


Barth

Recommended Posts

Hei ! Vel hjemme fra første uke med en heller våt elgjakt i høyfjellet, S&B sviktet da den kom i hus (dugg ). Ikke rart etter godt 30 år (ingen garanti) med vandringer i vestlandsterreng med diverse fall. Nåvel - jeg åpnet, tørret og fikk strammet til så slakken er borte, det er også nitrogenet, så den dogger fortsatt ved temp. forandringer. Er det noen steder hvor en kan fylle på nitrogen, eller må den "nach hause"?

Link to comment
Share on other sites

En optiker burde kunne gjøre dette, eventuelt så vet de hvor de skal sende kikkerten. Sikerkt vært greit å få renset inni også, hvis den har vært åpnet, blir fort film på linser som du ikke ser før lyset blir vanskelig.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nå ! Er i gang med prosjekt med S & B. Den har gått ut på dato,så noe kan jeg gjøre selv. Litt dugg, men nok til at den er ubrukbar ved temp. forandringer. Snakket med en kjernekar ved en fotoshop i Trondheim, Er det en lufteskrue så skru den ut, legg kikkerten med skruehullet opp og varm opp kikkerten til du nesten ikke klarer og holde den, dvs 50-60 grader. La den kjølne og sku i skruen. Da har du tørret lufta inne. --- Nå har den vært i steik-ovnen ved 50 gr. varmluft i 20 min, satte skjei i døra for å få en liten åpning. Skrue isatt ved ca 40 gr. Så få vi se når den har vært på verandaen 1/2 time, og deretter foran varmepumpa. Det snør ute - så det blir realistisk.

Link to comment
Share on other sites

...Da har du tørret lufta inne. ---

Du har nok desverre ikke det. Du har bare fordampet all fuktighet. Den er fremdeles inni kikkerten og vil gå over i duggform igjen ved lavere temperatur. (Mer spesifikt: Når temperaturen når duggpunktet for den aktuelle fuktighetsmengden inni kikkerten).

 

Det som trengs er å få fuktigheten ut av kikkerten. Dette trenger ikke nødvendigvis være nitrogen, men nitrogen er en grei kilde til helt tørr gass. Du kan likegjerne bruke tørr luft. f.eks. luft fra dykkerflasker burde være tørr nok til formålet. Alternativt det meste annet av industriell flaskegass som oksygen, argon, CO2 og nitrogen... Bare styr unna brennbare gasser som acetylen og propan... :wink:

 

Et annet alternativ kan være "trykkluft på boks", f.eks:http://www.gamezone.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d6754&plid=6754

Link to comment
Share on other sites

Som Ratel skriver er det forskjell på varm luft og tørr luft. Dessuten, forsegler du kikkerten i var tilstand vil du få et undertrykk som ved lekkasje vil suge ny luft inn. Da må det være bedre å forsegle den kald (fryseren?) så man får et lite overtrykk.

 

Jeg ville prøvd å legge kikkerten i en forseglet beholder med et effektivt tørkestoff (kalsiumklorid er vel det greieste), da burde man få relativt tørr luft. Evt kan man prøve en "isfri" fryser, luften i en slik fryser burde være ganske så tørr.

Link to comment
Share on other sites

likegjerne bruke tørr luft

Nesten, men en av grunnene til å bruke nitrogen er å øke levetiden på pakninger og o-ringer. På en 30 år gammel kikkert er nok disse begynt å bli harde så det spørs om det så enkelt som å fylle ny gass uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode råd og tips. Her får du ett til før du kaster kikkerten: Prøv å åpne kikkerten, lim fast noe av de grynene som ligger i de små posene som ligger i emballasjen til for eksempel nye kikkerter. Jeg gjorde det på en lekk billigkikkert engang, og den lever enda som reservekikkert, salongkikkert o.l.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kikkerten er optisk god er det nesten for ille å kassere en gammel tro tjener.

Nå er det kanskje ikke så lett å få overhalt denne hos produsenten, men en kamerat som fikk dugg i sin Zeiss sendte den til Tyskland, etter en rask sjekk fikk han beskjed om at en overhaling med rensing, nye pakninger, ny gass og testing ville komme på ca. 2000,-

 

Valget hans var enkelt, man får ingen tilsvarende kikkert til den prisen. :)

 

Og hvis du likevel skulle gi opp så kan jeg godt kjøpe "vraket" for en billig penge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...