Jump to content

Med 500 NE på "småvilt" (flere bilder lagt til)


Taurotragus

Recommended Posts

Tilbake fra en fantastisk uke i Namibia. Turen gikk til ett par utvalgte områder noe vest for hovedstaden Windhoek. Turen hadde nok et mer "turist-preget" tilsnitt, men litt jakt ble det også.... faktisk mesteparten av tiden :wink: Hadde med min far, og nevøen min. Første Afrika-tur for nevøen min, og hans første storvilt skulle også bli en realitet på turen :D

 

Jaktet kun på antiloper (og vortesvin selvfølgelig :twisted: ). Med sans for litt grøvere kaliber, og dobbelrifle i 500 Nitro Express i skapet, ble likevel riflevalget noe utenfor "normalen" for denne type jakt :? Hovedmålet mitt var som vanlig en Eland, og her er det greit med litt ekstra, selv om noen kanskje vil mene dette var litt i overkant...

 

Erfaringene med 500`en var veldig bra. Har i hovedsak benyttet 416 RM på tidligere turer. 500`en har noe mer "punch" (i begge ender). Ikke nøvendig på antiloper, men på denne annen side gjør den heller ikke mer skade! Dobbelrifler hører liksom litt hjemme i Afrika :wink:

 

Til sikter stolte jeg ikke helt på mine evner med åpne sikter. For lite erfaring med det, gjorde at jeg heller valgte å sette på en Aimpoint Mikro. Fantastisk fornøyd med siktet, og vurderer det på flere av riflene mine. Ut til normal skyteavstand savnes ikke forstørrelsen noe særlig, og siktet er for MEG vesentlig raskere å bruke enn andre typer sikter. Å sikte med begge øynene oppe, gir også en veldig god oversikt i skuddsituasjonen.

 

Stolt debutant i Afrika ! (PS dette er et avskytningdyr, og ikke trofedyr)

IMG_9664.JPG

 

 

Et brukbart vortesvin for området. Skutt på 125 meter med 500`en. Var nok maks av hva jeg klarer.

IMG_9694.JPG

 

Siste ettermiddagen klarte vi endelig å overliste en gruppe på tre Eland okser. Fantastisk jakt :D

IMG_9752.JPG

 

For de våpen/kule interesserte tenkte jeg litt mer utdypende info kunne være ønsket. Kaliberet har jeg nevnt allerede. Riflen som jeg brukte er en Krieghoff Classic Big Five. En rimelig standard utgave, med unntak av at den er mer eller mindre uten gravyre. Smaken er ulik, men jeg synes (etter å ha hatt både med og uten) at disse riflene er vel så pene uten gravyre. For meg er det et rent bruksvåpen.

 

Rifla er regulert med standard 570 grain kuler. Da den er regulert for litt kortere hold enn hva jeg så for meg det kunne bli, ble det litt testing for å finne en ladning som regulerte på 100 meter. Resultatet ble at jeg brukte 535 grains kule (egentlig standard vekt i 500 Jeffery). Med 94 grain N150 ga det 2050 fps, og 50mm samling på 100 meter.

 

Bildet under viser resultatet etter en 535 grains kule gjennom (dvs stoppet i skinnet på motsatt side) en Eland. Andre kule (til venstre) fikk litt mer juling enn første kule. Den ubrukte kulen er en 570 grain.

IMAG0114.jpg

 

 

Dette bildet viser dere en ubrukt, en av de to fra Eland, en 416. Barnes TSX skutt gjennom en Red Hartebeest på langs (!), og en 8mm Barnes TSX fra Eland (skudd bak bogen med 8x68S).

IMAG0119.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for mottagelsen! I den grad jeg kan tilføre noe nyttig, så kommer jeg nok til å skrive mer. Trenger litt tid, men kommer antagelig tilbake med litt mer tanker rundt dobbelrifler, grove kaliber og Afrika jakt. Ingen verdensmester i noen av delene, men synes det er bra når andre bidrar, så da må man vel trå til litt selv også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Kammeret. :)

 

Flott jakttur og gratulerar med god fangst. :)

Kalibervalget ditt er iallefall i høgste grad fint til det meste frå rev til større vilt. Ei flott patron det der, rett å slett ein vakker "sigar".. :)

 

Ser kanskje av kommentaren på første bildet ditt at du har kanskje lest litt i tilsvarende tråder her inne frå før, he, he.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har registret en viss "uro" rundt trofebilder etc. Har mine meninger om det, men de er nok bare MINE :wink: Et forum er for mange i dag et av de beste stedene for utveksle erfaringer og tilegne seg ny kunnskap. For min egen del tar jeg til meg den kunnskapen som er interessant for meg, og deler det jeg tror kan være nyttig for andre. Synsing, politikk og meninger om rett og galt, har sjelden noen god effekt på et forum for deling av kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

For min egen del tar jeg til meg den kunnskapen som er interessant for meg, og deler det jeg tror kan være nyttig for andre. Synsing, politikk og meninger om rett og galt, har sjelden noen god effekt på et forum for deling av kunnskap.

Hvis du ikke vil bli skuffet over forumet, så ikke les etpar tråder som omhandler skyting av hund - der er det litt høy temperatur! Vi som er modertatorer, må jo se innom slike tråder - og da er det lett å bli revet med, og tilsvarende vanskelig å holde tunga rett i munnen. Men vi har jo ei "OT"-avdeling, der det er mer rom for synsing og lugubre historier.

 

Derimot er det en interessant tråd, Definisjon av skadeskyting - der tror jeg faktisk vi gjør litt "nybrottsarbeid", for det har ikke vært noen allmengyldig definisjon på hva skadeskyting er og ikke er. Altså har man ikke "snakket om samme krig".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er redd svaret på det er nei :( Det betyr ikke at det er helt umulig, men det skiller en del fra kontor til kontor. Det er ingen lover eller forskrifter som hindrer deg i å få en 500NE eller 577NE. For egen del har jeg ved alle søknader beskrevet bruksområdene for alle våpnene jeg har. Har også tatt konsekvensen med å selge unna litt etter hvert. Viser man litt velvilje og forståelse , hender det man får det i retur også ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva er en taurotragus?

Velkommen til forumet! Og takk for en god historie med fine bilder :D

Det har kommet et rundskriv til politikammerene som gjør oppmerksom på at de fleste skytebaner ikke er godkjent for kalibre over .458. Da blir det lettere å holde igjen med tillatelser. Man må jo trene med slike kalibre, og om det ikke er godkjente skytebaner for trening så...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 8x68`en på jakt i Afrika en gang. Er nok en god "allrounder". og et godt alternativ til andre amerikanske varianter. Guiden jeg bruker i Nambia har skutt en del hundre dyr med 8x68, og er vel den patronen ha liker best til antilopejakt.

 

Selv lader jeg med 200 grain TSX i ca 3100 fps. Bruker Norma 204 og RWS hylser. Eneste ulempen med patronen var at jeg til slutt måtte kjøpe hylser i Namibia, da det var umulig å oppdrive i Skandinavia :shock:

 

Kula på bildet er plukket ut av en Eland. Den har fått noe juling av bein. Restvekten har jeg ikke målt, men ift hva den har vært gjennom er det egentlig ganske imponerende :!:

 

Desverre har jeg ikke funnet den flatere kulebanen til 8x68 fordelaktig nok mot 416RM som jeg også har til samme rifla, så det er nok fare for at løpet blir holdt av til reinsjakt, og ikke tatt med til Afrika.... Nå kan det vel hende 416RM også må se langt etter Afrika etter at "far" fikk smaken på bruk av 500NE :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...