Jump to content

Weatherby Vanguard Synthetic .308


Glock_boy

Recommended Posts

Er på trappene til å investere i rifle til storviltjakt, og har sett litt rundt omkring og funnet ut at jeg skal kjøpe meg en Weatherby Vanguard Synthetic .308

noen som har erfaringer med denne?

Er et prisgunstig våpen og blir levert med pressisjonsgaranti og til prisen 3999,- har jeg muligheten til å legge ett par ekstra tusenlapper i bedre optikk:)

men noen her på kammeret som har erfaringer fra dette våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Er vel samme låskasse på den som på Howa, men muligens et annet løp. Stokken er vel noe av det rimelige,- og avtrekket vet jeg ikke noe om, men avtrekk kan vel event. enkelt byttes til eksempelvis et Timny om du skulle føle behov for det.

 

Tror det er et greit tilbud på et våpen jeg - Hadde vurdert det sterkt selv dersom jeg skulle hatt et rimelig våpen i 308, spesielt med tanke på at du enkelt kan modde våpenet med ny stokk, nytt avtrekk o.l., og det er lavt priset i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei. Første innlegg her på kammeret. Slenger meg med i samme tråd etter som dette er relevant for meg også.

 

Skal kjøpe ny rifle til elg og hjortejakt, og for min del står det mellom Vanguarden fra XXL eller Howa 1500 på jaktdepotet. Er usikker på hva som jeg evt. har igjen for å kjøpe Howaen fremfor vanguarden. Det måtte vært om jeg skulle hatt tommelhullsstokk, da kunne jeg fått det til Howa 1500 for omkring 6500,- (i følge den gamle katalogen). Samtidig ser jeg at noen har kjøpt vanguarden og satt på ny tommelhullsstokk fra Boyd. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=40039&p=458893 Denne løsningen blir vel en del billigere i utgangspunktet enn Howa 1500 med tommelhullstokk på jaktdepotet. Men spørsmålet blir hvor dyrt det er å få satt på denne stokken og beddet den hos en børsemaker? Er det da plutselig like greit å legge et par tusinger til på bordet å gå for Howa løsningen?

 

Hvis noen har noen synspunkt og erfaringer omkring dette så setter jeg pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Vanguard på XXL og er storfornøyd med den.Har bestillt Boyd stokk med tommelhull i pepper variant.Gleder meg som en unge til stokken kommer

 

får du kjøpt Boyd på norske sider? hvor? er på leting etter en

Hør med Jaktdepotet.
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å montere denne tommelhullstokken fra Boyd? Så at noen har satt den på uten å bedde den. Kan en amatør selv få på denne stokken uten så mye avanserte redskaper?

Hvor mye ville det evt. koste hos en børsemaker å bytte stokken og bedde den med glassfiber?

 

Ser at det er ingen som anbefaler å heller kjøpe ferdig Howa med tommelhullstokk. Da regner jeg med at vanguarden med importert stokk er et ok prosjekt?

Link to comment
Share on other sites

Den gikk rett på uten problemer men avstanden fra låskassen til bunnplaten ble lenger enn originalt på min rifle. Dette gjorde at selve magasindelen fikk glipe fra låskassen og låste mateplaten eller hva man kaller det. Jeg fikset dette med å legge rifla opp ned, sette i magasindelen og deretter blandte jeg opp epoxy(30min) med glasskuler og lå dette i bunnplatas spor for magasindelen. Så skrudde jeg på bunnplaten og tørket bort overflødig lim. Fungerer fint foreløpig iallefall :D

(Epoxy og glasskuler får man feks på biltema) Brukte bare et flatt skruejern til demontering og montering så du trenger ikke akkurat spesialverktøy. Når det gjelder vanskelighetsgrad på monteringen så er det vel på høyde med å sette sammen 4 legoklosser til ett tårn... :mrgreen::lol:

 

Jeg har ikke beddet stokken enda, er jo midt i sesongen og jeg fikk ikke tid. Usikker på om jeg skal levere inn eller prøve selv.

 

Howa/Weatherby i .308 har nok korte kasser. Boyds selger til begge deler :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Prøver igjen:

Noen som vet hvilken riflestigning Weatherby Vanguard Synthetic i .223 har ?

 

Jeg spurte også på XXL, og de påstod at man fint kunne skyte 3-4 skudd med rifla før den begynte å spre,

og at det tok omkring 2-3 minutter, så ville den samle godt igjen. Er dette korrekt, dere som har dette våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Dette ble vel veldig OT og jeg ber trådstarter om unskyldning for mitt bidrag til dette.

 

1:12 er standard for 223 hos de fleste fabrikanter, dette medfører at du må holde deg til "standard" kulevekter for kaliberet som er opp til rundt 55gr. Dette medfører ganske høy utgangshastighet, noe som lett kan skade mindre vilt som rype etc.

Nå har det kommet en del fabrikkammo med tyngre kulevekter ettersom løp tilpasset for bruk av tyngre kuler begynner å bli mer vanlig.

 

Når det gjelder varmskyting er dette likt for alle merker og hvis det er pipeprofilen du tenker på greier du deg lenge med ei tynn pipe på banen også.

 

Dette er et tema som du kan lese mye om her på kammeret og mange her har erfaring med 223løp med kjappere snurr enn standard (det har ikke jeg).

Prøv å søk på emnet her på kammeret. http://www.google.no/#hl=no&source=hp&q=snurr+223+site%3Akammeret.no&btnG=Google-s%C3%B8k&aq=f&aqi=&aql=&oq=snurr+223+site%3Akammeret.no&gs_rfai=&fp=1&cad=b

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Orginal stokk ja.

 

Har skutt det jeg har følt for og til tider har løpet blitt forholdsvis varmt.

Skutt 20 skudd i ganske godt tempe, uten at dette virker på meg som om det har skapt utfordringer for riflen, men da er den også rimlig varm.

Jeg har derimot ikke testet presisjonen i så måte at jeg har benyttet sandsekker/støtte utover innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...