Jump to content

Demping av Ruger Mini 14/30?


SpecOps

Recommended Posts

Noen som har erfaring med lyddemper på Ruger Mini 14 eller 30?

 

Er det slik at en bør / må porte gassblokka, eller ha justerbar gassblokk for å unngå høy slitasje på mekanismen som følge av det høyere trykket? Det er viktig at funksjonering er like bra med som uten demper.

 

Jeg har en Vepr Super i .223 med BR Reflex demper, denne er portet og fungerer også fint uten demper uten å blokkere portingen.

 

Kruttgass i trynet er inget problem da jeg alltid bruker briller.

 

Voldsomt utkast av tomhylser er heller ikke noe som jeg ser på som et stort problem, kun eventuell slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å dempe en mini rent funksjoneringsmessig. Det blir litt hardere omlading og det er en fordel å i det minste spandere en rekylbuffer. Justerbar gassblokk gir det hele litt mer harmoni og mye mindre kruttgasser i ansiktet, men det er strengt tatt ikke helt nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Dempet min Mini-14 R for mange år siden, uten godt resultat.

Demperen medfører at tommhylsene har bortimot samme skadepotensiale som prosjektilene.

 

Ladesekvensen og hylseutkastet var av en slik karakter at jeg avfyrte kun 5 skudd før demperen ble permitert for godt.

 

Justerbar gassblokk vil medføre en mere human drift av våpnet med demper.

 

Forøvrig var selve dempingen bra, smalt omtrent som en svak 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt på en Atec CMM6 på min mini14 580-serie.

Jeg har ikke noen negative opplevelser med demperen.

Behagelig rekyl, demper såpass at jeg ikke føler behov for hørselvern på 1-2 jaktskudd, og balansen i børsa ble bra.

Nå har jeg ikke sett så mye på utkast og hylser, jeg har bare skutt, men jeg opplever det helt subjektivt som at avgasser bakover ikke er spesielt sjenerende.

 

Så summasumarum, er jeg fornøyd med dempingen av mini'n.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo presisere litt.

Jeg har en mini 14 med cmm6 demper på.

Den funksjonerte bra, men voldsomt (hardt) med original gassblokk og uten rekylbuffer. Dette medførte mye unødvendig støy fra det mekaniske i børsa. Jeg satte på en buffertech? rekylbuffer og dette funket tilfredstillende.

Jeg skyter i tillegg links og er i såmåte plaget med at plassering av utkasteråpning/bakoverblåste kruttgasser.

Dette nærmest eleminerte jeg ved å sette på en justerbar gassblokk.

Presisjonen i MIN børse ble også merkbart bedre under vekta av demperen.

Link to comment
Share on other sites

Har montert en BR Reflex T8 på Mini 14.

Gasstrykket har økt vesentlig, men våpenet funksjonerer fortsatt godt. Føler ikke at det slår noe særlig hardere enn før. Det som derimot er veldig negativt er gasstrykket skytteren får i ansiktet. Briller har blitt et must!

Løsningen blir å tette litt igjen på gassventilen. Du får kjøpt andre gassporter, eller så kan du kjøpe en justerbar. Skal du bruke rifla med og uten demper, så bør du sikkert gå for den justerbare. Det å lage en gassport er faktisk lett. Vi snakker om et lite rør med et borret hull.

 

En annen negativ ting er at børsa blir så ekstrem møkkete. 5 skudd med demper tilsvarer langt over 200 skudd uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en A-tec CMM-6 til min Mini-14. Med denne demperen blir børsa laaang! (i forhold til normalt). Jeg har også bygget om gassblokka mi, slik at denne nå er justerbar. Det går helt fint å justere den slik at børsa, med demper, lader om penere enn den opprinnelig gjorde uten demper. Jeg har også muligheten til å strupe gassporten helt, slik at den ikke lader om i det hele tatt (fungerer da som en rettrekker).

Jeg synes fremdeles det smeller litt mer enn ønskelig, men det er nok pga supersonisk ammo. Jeg vil sammenligne lyden med en litt sinna .22LR (eksempelvis Minimag eller Stinger) og relativt kort pipe.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om gass systemet på Mini 30 er like hissig?

 

Ser de har en justerbar gassblokk til Mini 30 på Midway, men ikke til Mini 30.

Accurracy Systems har, men tror ikke de sender til Norge.

Er det noen i Norge som kan bygge om original gassblokk kanskje?

 

Har også tenkt litt på gassport bytte, men jeg finner ikke noe slikt til Mini 30, kun en standard gassport på Midway.

Vet ikke diameteren på den originale, eller hvor mye en bør strupe. Hadde vert fint med et sett, så kunne en prøve seg frem.

 

Vil det hjelpe på gasstrykket å kappe løpet fra 47 til 40 cm.?

Link to comment
Share on other sites

Vil det hjelpe på gasstrykket å kappe løpet fra 47 til 40 cm.?

 

nja, men her må du være forsiktig. Trykket som driver mekanismen er trykket som er tilstede når kula passerer mellom gassporten og enden på løpet. Kutter du ned den avstanden så har trykket kortere tid å virke på. Selve trykket kan være like høyt, men det virker ikke over like lang tid. Siden kula forlater løpet raskere vil trykket også synke raskere.

Hvorvidt maks trykk vil gå ned avhenger av hvordan kruttet brenner. I quickload ser vi at trykket ofte når maks allerede etter noen få centimeter av kulas flukt gjennom løpet. Så går det gradvis ned til kula forlater løpet. Å kutte ned på løpslengden vil derfor ikke kutte ned maks trykk, men tiden det tar før kula forlater løpet og trykket forsvinner fort.

 

Jeg vil derfor i mitt hode konkludere med at trykket vil være like høyt, det får bare mindre tid på å drive mekanismen. Hvordan det påvirker funksjoneringen må nesten prøves i praksis.

I AR15 vil det oppstå funksjoneringsfeil om avstand mellom gassport og løpsende blir for kort. Hvor denne grensen går for en Mini 14 eller 30 kan jeg ikke uttale meg om, men jeg ville ikke ha kappet for mye. Det er bedre løsninger for å fikse trykket enn å redusere løpslengden.

 

Edit: Accuracysystems har kommet med justerbar gassblokk til Mini 30. Var annonse for det i siste utgave av shotgunnews. De sender ikke til Norge, men du kan bruke jetcarrier, eller få noen andre til å videresende den til deg.

adj_gas_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

De nye Rugerene har 16.12" løp, som gir ca. 41 cm, og AC556'en hadde helt ned i 13", så det skal vel gå greit å kappe til 40 håper jeg.

 

Vepren min (.223) er kappet fra 55 til 47cm. Den fungerer 100% med eller uten demper, med eller uten portet gassblokk.

 

På AR er vel 11.5" minimum anbefalt lengde? Har aldri hørt om problemer med funksjonering på disse i 16" konfig. men 10,5" og kortere har det vel vert en del trøbbel med. Colt gikk vel fra 10" opp til 11.5 på Colt Commando pga dette? 11.5" og 14.5" er vel kanskje ikke like drift sikre som 16" eller 20"?

Link to comment
Share on other sites

Har sett på disse gassblokkene fra Accurracy Systems ja. Leste noe om at justerings skruen skrudde seg selv ut igjen etter noen skudd på de gamle blokkene. Litt kjedelig om en må bruke locktite, da kan en like godt bruke innlegg i gassporten. Mulig dette var et enkelt tilfelle, og de nye er kanskje også bedre. Tror jeg prøver med demper uten å gjøre noe med blokka først, så kan jeg ta det der fra.

Link to comment
Share on other sites

På AR er vel 11.5" minimum anbefalt lengde? Har aldri hørt om problemer med funksjonering på disse i 16" konfig. men 10,5" og kortere har det vel vert en del trøbbel med. Colt gikk vel fra 10" opp til 11.5 på Colt Commando pga dette? 11.5" og 14.5" er vel kanskje ikke like drift sikre som 16" eller 20"?

 

Det er forskjelliig gasssystem på de forskjellig løpslengde hos AR. (Du får de helt ned i 7'5")

Men som DK har poengtert i en annen tråd så blir opplåsningen brutal da på grunn av kort tid med trykk. Å kappe et AR løp er ikke "bare-Bare" når jeg reduserte min 20" til 18,5" måtte det moddes litt her og der for å få funksjonering.

Link to comment
Share on other sites

Men, nå har ikke 'vanlig' AR og Mini-14 samme gassystem heller. Mini'en har et "short stroke gas piston system", dette tilsvarer det som er på f.eks HK416.

Norsk modell av HK416 finnes med to pipelengder, der den korte utgaven ikke har stort mer enn flammedemper foran gassblokka. Hvordan gassporten er vites dog ikke.

Link to comment
Share on other sites

Avtstanden mellom gassporten og kammeret bestemmer hvor høyt trykket er i gassystemet.

Avstanden mellom gassporten og løpsenden bestemmer tiden gasstrykket får virke.

Åpningen på gassporten bestemmer hvor mye gass som skal komme inn i gassystemet.

 

Endrer du noen av disse variablene må du kanskje endre på noe annet for at systemet skal komme i harmoni. På de korte AR gassystemene er avstanden mellom kammer og gassport mindre enn i det lange, for eksempel 16" kontra 20". Det resulterer i at det slår mye raskere(pga høyere maks trykk). På et 20" (langt) gassystem er trykket mindre. Avstanden mellom gassport og løpsende blir derfor enda mer kritisk for å sikre god funksjonering. Kappes den lengden kan det være at det må gjøres endringer for å øke trykket, som å borre opp gassporten.

 

Det er som nevnt ikke "bare" å endre på systemet. Det er laget for å være i harmoni. Endrer du en variabel, kan det hende du må endre en annen variabel. Det å kappe løpet på en Mini fungerer sikkert, men vær forbredt på måtte justere noe annet når du har kappet løpet. Du får ikke endret på plasseringen på gassporten, så du må eventuelt endre på gassport åpningen og eventuelt fjærer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hepp,

 

Tillater meg en aldri så liten tråd-nekro her, i og med at det dreier seg om det samme.

 

Jeg har jo fått en Ruger Mini-14 Tactical rifle innomhus etter hvert, og har fått blåst ut noen skudd på banen.

Børsa har 16.12" løp, er vel rett i overkant av 40 cm. Presisjonen er vel som man kan forvente med denne børsa, fikk vel trykt den ned til under snusboksen på 100 meter, og det var med litt stress og mas. Blir vel bedre etter hvert.

Fikk skutt opp til prøven i kveld også, så alt er jo egentlig god stemning.

Børsa funksjonerer helt fint, selv etter en umodifisert Buffertech rekylbuffer var satt inn pga at jeg var litt bekymret for kikkertsiktet, ift slagene fra mekanismen. Føltes jo ut som en mini-12,7 det derre sluttstykket... :P

 

Så skulle jeg få prøvd demperen oppi fjellhallen nå i kveld da...en A-Tec CMM-6.

Prøvde med litt forskjellig ammunisjon, hhv Federal Fusion (62 gr), Federal Power-Shok (55 gr) og Sellier & Bellot Match (69 gr HPBT).

Demperen funka jo veldig bra, meget effektiv slik jeg veldig subjektivt tolker det.

Presisjonen med alle de overnevnte ammotypene ble en del bedre. Ikke den helt enorme forskjellen, men en forbedring ja. Plasserte S&B skuddene i et sammenhengende hull på ca 15-20 mm på 50 meter, og da er jeg vel happy. Edit: Eneste jeg reagerte litt på var at treffpunktet datt 6-7 cm på 50 meter med demperen på, syntes kanskje dette var litt mye :shock:

Krutt og dritt slo selvsagt tilbake, og ser vel at her blir det skytebriller ved mye skyting på bane med demperen på.

Registrerte dog ikke noen hardere veksling, ikke som var merkbart for meg ihvertfall.

 

Og nettopp med vekslinga er det problemet dukker opp...

Samtlige av de overnevnte ammotypene ga feilfunksjon, med Fusion som verstingen. Med Fusion så ble det nytt ladegrep mellom hvert skudd, med de to andre så klarte jeg vel på det meste 3 sammenhengende skudd uten nytt ladegrep. Mekanismen veksler, men får ikke med seg nytt skudd, og jeg får påfølgende tørt avtrekk.

 

Dette er noe jeg egentlig hadde forventet etter at jeg satte inn bufferen, da jeg har hørt at Buffertech'en kanskje var LITT i tykkeste laget, men uten demper så har denne ikke skapt problemer i det hele tatt. Og med demper ville jeg ha trudd at det stikk motsatte skulle være problemet, altså for hard veksling.

Nå virker det nesten som om vekslinga er for svak til at den får med seg noe fra magasinet...eller er jeg helt på viddene her? Jeg merker ikke forskjellen på vekslinga, bare så DET er sagt, men det gjør tydeligvis mekanismen...

 

Prøvde ikke uten demper etter at problemene oppstod da, tabbet meg litt ut der.

Utover det så har jeg ikke fått skutt veldig mye med børsa ennå, det har totalt gått 72 skudd, så for alt jeg vet så trenger kanskje mekanismen å svelge unna litt flere skudd før den går helt i bra...

 

Noen tanker fra dere som har brukt Mini-14 med og uten demper tidligere?

 

Edit: glemte droppet i treffpunktet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Buffertech saken var ialefall all for tjukk for min mini. Slipte av den ein god del og det funker knrikefritt.

 

Har sjølv redusert gassporten til 2mm (eller var det 1,5?) Uten at det hjalp så veldig når det kommer til kruttgass i trynet. Utkastet er fortsatt brutalt, så eg tenker at eg må redusere gassporten litt til.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ein demper som var relativt trang i tuten på minien min ei stund, der måtte eg justere ned gassporten til rundt 1mm for at den skulle funke som eg ville. (AKA funksjonssikker utan å kaste tomhylsene lengre enn eg orka å gå). Meiner det minste holet som ville funke med demper var 0,6 eller 0,7mm mens det gode kompromisset som fungerte bra både med og utan demper var 1,2mm. Dette er jo heilt unyttig info egentleg, sidan eg ikkje hugsar kva ladning eg brukte, og heller ikkje er bombesikker på diameterane. Uansett, med orginal port blåste den ut både hylser og tennhetter som bare det, dog det nevnes igjen at demperen var langt trangere enn vanleg hyllevare.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at mange her har en del erfaring. Tar meg følgelig til rette og slenger ut noen spørsmål for å høste av visdommen;

 

-Får man montert Accu Strut'en også på disse justerbare gassblokkene?

-Antar man må fjerne/ta av framsiktet for å f.eks montere en Atec CMM6?

 

 

Forøvrig når det gjelder Buffertech, så måtte jeg også fram med sandpapiret for å redusere tykkelsen litt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg får prøve litt forskjellig fremover...

Skyte litt mer og se om børsa "setter seg", og hvis ikke det hjelper så får jeg se hva som skjer hvis jeg plukker ut bufferen.

 

Når vi er inne på bufferen: hvor stort problem er det at metall-mot-metall slagene fra mekanismen på Mini-14 ødelegger kikkertsikter? Det var eneste grunnen til at jeg satte den inn, og merker ikke noe særlig forskjell i etterkant. Er jo ikke mye rekyl i børsa her, men metallet slår en del.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Eg flytta forsiktet bakover til demperen gikk på. viewtopic.php?p=411491#p411491

 

Jeg har en ny 582 serie med samme forsikte som deg og vil montere en ALM mini demper jeg har kjøpt. Det ser ut som diameteren til framsiktet er mindre enn løpet. Er det dreid en kontur ytterst på løpet som framsiktet er presset på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...