Jump to content

Oppgraderinger på Brno/CZ 452


små_vill(t)90

Recommended Posts

Jeg vet det er en del om dette/rundt dette på "det andre", så jeg poster her...

 

Jeg spørr etter hva kan gjøres for å "forbeder/tilpasse" ei BRNO - 452

Tenker da på

 

- Tofot

- Ny Stokk

- Patronholdere

- etc.

 

Alt som kan settes på/taes fra hverandre.

Gjerne forklar hvordan jeg skur den frahverandre og rengjør...

ALTSÅ

Alt det du vet er nyttig, for jeg vet garantert mindre!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan vel legge mitt besyv inn her (og så får jeg min første posting registret her i samme veiva :wink: ).

 

 

Du skriver Om Lux utgaven, jeg tolker deg da dithen at det er snakk om Brno model 2 og CZ452 i standard og lux utgave det gjelder (da disse har samme stokk form og åpne sikter). Jeg synes dette med å sette begrensningen med standard og lux utgaven ikke fungerer så bra, siden nesten alt er likt på alle modellene, og man egentlig ikke får noen fin samle tråd av det.

 

Nåja Brno model 2 og CZ452 i standard og lux utgaven, egner seg ikke så fryktlig godt til tofot, grunnen er så enkel som at forskjeftet er tynnt og at det normalt ligger ann mot pipen (trykkpunkt stabilisering helt fremme). Når man belaster forskjeftet med våpenets vekt samt ens eget grep, blir det ofte til at man presser løpet en eller annen vei med de følger det får for presisjonen.

Selv fikset jeg dette med å frilegge pipen, jeg endte opp med å slipe til dommedag i løpskanalen, da det viste seg at hullet for pipefestet var for dypt forsenket. Jeg fikset dette med å legge inn skiver for å shimse opp mekanismen fra forstokken.

Jeg vil anbefale de som måtte finne at de sliter med dette problemet med klaring, å prøve først med shims mellom løpsfeste og skjefte FØR en sliper bort støttepunktet fremmst fremme på skjeftet (om det er det da).

Det er ikke alltid presisjonen blir bedre av å endre på slike ting.

 

En annen ting er skjefteskruene på nesten alle disse riflene, de må en ikke skru hardt til etter en demontering. Vi snakker om svært lite moment for å få mekanismen til å sette seg noenlunde likt fra gang til gang (normalt brukt er vel 20 til 25 lb f in).

Link to comment
Share on other sites

Du skriver Om Lux utgaven, jeg tolker deg da dithen at det er snakk om Brno model 2 og CZ452 i standard og lux utgave det gjelder (da disse har samme stokk form og åpne sikter). Jeg synes dette med å sette begrensningen med standard og lux utgaven ikke fungerer så bra, siden nesten alt er likt på alle modellene, og man egentlig ikke får noen fin samle tråd av det.

 

Endring er blitt gjort, takk for forslag

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er skjefteskruene på nesten alle disse riflene, de må en ikke skru hardt til etter en demontering. Vi snakker om svært lite moment for å få mekanismen til å sette seg noenlunde likt fra gang til gang (normalt brukt er vel 20 til 25 lb f in).

 

Dette var ny og grei info for meg. 20 - 25 lbf in tilsvarer 2,26 - 2,83Nm. Til sammenligning har jeg trukket skjefteskruene til saueren til 4,5Nm. Jeg tror på grunn av dette at skjefteskruene mine til min 452 er for hardt skrudd til.

Takk for tipset!

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

[iMO]

 

Svineryggkolben er ikke høy nok for bruk med kikkert.

Et skjefte alà American-skjeftet hadde vært noe.

 

Heldemping, en god kikkert og Harris tofot.

Da KAN du selvfølgelig gjøre flere ting med den,

som å innsette den med løvgull og diamanter,

men det er slett ikke nødvendig.

 

Magasiner og ammunisjon er viktigere enn dingser å henge på.

 

[/iMO]

Link to comment
Share on other sites

Fant tråden på det andre forumet, og ser at jeg betalte 946kr ferdig levert i Norge. Dette var i oktober i fjor, så dollaren har blitt litt rimeligere etter dette. Selve tilpassingen i stokken var bare å frese bort litt treverk med dremmel. Det nye avtrekket var både bredere og "dypere" enn det originale, men selve jobben gikk veldig raskt. Jeg hadde varmint-utgaven av 452, og denne har som kjent ingen skrue som fester i låskasse-tangen slik som for eksempel american-versjonen har. Dersom du har en versjon med skrue der må du eventuelt ta hensyn til at du ikke tar bort for mye tre slik at du ødelegger for anleggsflatene for låskassen.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet disse triggersettene fra Eric Brooks til Brno/CZ. Har grusomt mye kryp jeg ønsker å bli kvitt. Eller må det bryning til?

 

Står forøvrig en god del om CZ på sida hans. http://cz452.com/

Brooks kitet fungerer det (uten at jeg selv har brukt det) og jeg vurderte det selv. I prinsipp så gjør det det samme som bryning (minker lengden på inngrepet mellom sear og avtrekker) med untak av at avtrekkeren flytter seg bakover mot avtrekkspunktet.

 

Hvorfor jeg valgte jeg så bryning på begge mine cz rifler og en Brno (hos børsemaker)? Ganske enkelt fordi jeg har en forkjærlighet for å gjøre slikt skikkligt og fordi jeg ville prøve det (samt at jeg ikke fant meg selv kompetent til slik fin filing :oops: ). Resultatet ble så bra at forsøkene på å anskaffe Timney avtrekk ble lagt på hylla for evig og alltid.

Tvertimot så fant jeg at etteravtrekket lar seg justere om man bare er rå nok. :wink: Noe som ikke går med Timney så vidt jeg vet. Avtrekkene som har blitt brynet og polert ligger forøvrig mellom 1 og 1.2kg med orginal fjør stilt på laveste stille med justermutteren på plass.

 

Siden Brooks kitet er så billigt som det er, og siden en ikke gjør noe som er ireversibelt. Så anbefaler jeg at folk prøver dette på Brno/cz rifler som trenger det. Bare husk at alt kan overdrives, og slik er det med brooks kitet også. Shimser en for hardt, eller bruker for lett fjør, blir tingene fort farlige. Uansett hva og hvordan man gjør inngrep i avtrekkersystemet, må rifla tåle "bump" testen bade med og uten sikring på for å være sikker.

 

P.s. Smør flatene mellom sear og avtrekker med saue talg eller stearin, og se om ikke dette hjelper bedre enn fett (fikk rådet av en børsis og det er brukt på de med best avtrekk).

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
En ny stokk kan jo være aktuelt.

 

thumb_tactical_stock.jpg

 

Staffordshire Synthetic Stocks

 

Beklager "Kjell Olav" men dette må vel være den styggeste stokken jeg har sett til dags dato. Kan godt hende den er ok og skyte med, hva vet jeg. Men synes det er ok og ha en flott stokk på rifla jeg da. Treverk med litt liv i ol. :?:?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

At tre er no fordel langs sjøen der du holder til tror jeg ikke. Der er det nok ok med en syntstokk pga. all fuktigheten. Jeg tengte bare sånn skjønnhetsmessig ut fra mine begreper. Synt er nok helt ok det :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Beklager "Kjell Olav" men dette må vel være den styggeste stokken jeg har sett til dags dato. Kan godt hende den er ok og skyte med, hva vet jeg. Men synes det er ok og ha en flott stokk på rifla jeg da. Treverk med litt liv i ol. :?:?

 

Smaken er som baken vet du graahund, nemlig delt. Selv så liker jeg, og bruker begge deler. Det er "bruksbehovet" som avgjør for meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Beklager "Kjell Olav" men dette må vel være den styggeste stokken jeg har sett til dags dato. Kan godt hende den er ok og skyte med, hva vet jeg. Men synes det er ok og ha en flott stokk på rifla jeg da. Treverk med litt liv i ol. :?:?

 

Smaken er som baken vet du graahund, nemlig delt. Selv så liker jeg, og bruker begge deler. Det er "bruksbehovet" som avgjør for meg. :wink:

 

Skjønner det. Var ikke for og kritisere, mer en ytring bare. :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Snadder rifle det der. Må sei eg liker Cz/Brno veldig godt. Finn heilt klart betre våpen, men dei klarer seg bra med både funksjonalitet, presisjon og dei er faktisk ikkje så værst orginal stokkene heller..

Til prisen, er dei veldig bra.

 

Legg ut bilder av Cz/Brno riflene som eg har.

 

DSC00892_%28Small%29.JPG

Cz 452 Varmint American i .17 HMR, med orginal stokk.

 

 

IMG_2987_%28Small%29.JPG

Brno Mod2 i .22 LR med Alm demper og heimelaga Sporter stokk i Alm.

 

Julepresang.JPG

Her er 452`en, ferdig rigga med tofot, den kom i posten i dag... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt, både med salongrifle og 6,5 i en del år (konkuransesammenheng) og jeg føler at alle riflene jeg har prøvd, inkl. den nye salongrifla, ikke er høye nok i kolben. jeg må liksom strekke meg oppover for å kunne se igjennom siktet. det kan være ganske ubehagelig hvis man bruker noen timer på skytebanen... er det slik for alle, eller er det noe jeg kan gjøre med det?

 

mvh karsten

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig fordelen med tre til fordel for syntetisk stokk??

 

Hovedsakelig ytelse/pris. Treverk er ganske stivt og lett å forme/lime/modifisere. Syntetstokker i samme prisklasse er ofte myke og i et materiale som ikke alltid er like lett å jobbe med. Legger man derimot noen kroner ekstra i en skikkelig syntetstokk får en nok bedre stabilitet og holdbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig fordelen med tre til fordel for syntetisk stokk??

 

Hovedsakelig ytelse/pris. Treverk er ganske stivt og lett å forme/lime/modifisere. Syntetstokker i samme prisklasse er ofte myke og i et materiale som ikke alltid er like lett å jobbe med. Legger man derimot noen kroner ekstra i en skikkelig syntetstokk får en nok bedre stabilitet og holdbarhet.

 

Men er syntetisk stokk bedre å bruke med tanke på jakt langs sjø?? (salt, lett å slå kolbe borti noe)

 

Hadde opprinnelig lyst på en syntetisk stokk pga. disse kriteriene og fordi den er lettere (og riper ikke syntes så godt)

 

noen meninger??

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det frister veldig med en heldempet utgave av salong i motsetning til a-tec demperen jeg har på. Mulig dette blir dyrt, men syns rifla blir litt penere med kortere løp. Liker ikhvertfall utseende på Savage'en min uten demper. Jaja, time will show. Fine CZ'er er det iallefall. Lurer på å skaffe meg en varmint i 17 HMR

Link to comment
Share on other sites

Vel. Salt sjø er verst for metallet, en godt oljet stokk tåler da litt vann. Faktisk vil jeg si at lange jaktturer i øsende regn er en større påkjenning for treverk. Men hvis en ergres over riper i pent trevirke og tanken på vedlikehold er syntet absolutt en fordel, jeg må oljeslipe hagla årlig på grunn av slitasjen den får på svaberget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei .. er det noen som vet hvor det er greit å handle deler til CZ (Brno) 452 Lux.. klarte å ødelegge magasin guiden .. om det er noen som har noe liggende .. så er det bare å gi en lyd :)

om noen har en god link så takker og bukker jeg..

 

den skal på en heldempet alm. beste pysebøssa jeg har hatt noensinne :)

 

god Jul alle sammen...

Link to comment
Share on other sites

hei .. er det noen som vet hvor det er greit å handle deler til CZ (Brno) 452 Lux.. klarte å ødelegge magasin guiden .. om det er noen som har noe liggende .. så er det bare å gi en lyd :)

om noen har en god link så takker og bukker jeg..

 

den skal på en heldempet alm. beste pysebøssa jeg har hatt noensinne :)

 

god Jul alle sammen...

 

Hva er det du trenger?

Magasiner?, http://schouvapen.no/wip4/products/?cat=10863

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...