Jump to content

liten patron i .30 til remington seven


pejo

Recommended Posts

Skal montere løpsskifteløsning på en remington 7. Har .260 i dag, men vilha en liten patron i .30 å leke med.

 

Støtbunn skal ikke endres, pipestigning blir 1:10,

 

Tenker i retning av 30BR, for bruk til sub, rådyr og småvilt. Innspill mottas gjerne på andre løsninger

Link to comment
Share on other sites

Hva med .45 Automag? Samme støtbunn og tyngre kuler i subhastigheter, og skulle det bli knapt med hylser, så kan man lage egne av .308 (eventuelt .260-hylser som begynner å bli frynsete i tuppen.). Hender tilogmed man får fabrikkammo til .45AutoMag. Burde både passe i og mate fra magasinet du allerede har.

 

http://www.accuratepowder.com/data/PerCaliber2Guide/Handgun/Standarddata/45Cal(11.5mm)/45%20Winchester%20Magnum%20pages%20146%20and%20147.pdf

 

Midway har hylser, og .45-kuler finner du overalt - kan tilogmed bruke støpte kuler.

 

Burde være grei å dempe også.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Skal montere løpsskifteløsning på en remington 7. Har .260 i dag, men vilha en liten patron i .30 å leke med.

 

Støtbunn skal ikke endres, pipestigning blir 1:10,

 

Tenker i retning av 30BR, for bruk til sub, rådyr og småvilt. Innspill mottas gjerne på andre løsninger

Tror du har gitt svaret selv alt. Mange patroner med den støtbunn, men om det skal være i 30 og lite hylsevolum, er BR et bra valg. Finnes antagelig noen som er enda mindre, men blir sikkert mye mere arbeide med hylsebearbeiding.

Link to comment
Share on other sites

45'en er interessant, funksjon med push feed?

 

Andre forslag? :)

 

Det må du nesten bare prøve, sikker en Kammer-at som skyter .45 WinMag som kan sponse en dummy til deg. Passer rett i magasinet og mater rett i .260-kammeret ditt. Det kan jo være litt skummelt hvis du setter i feil pipe...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

.308 er litt stor til sub lading, ønsker en med mindre volum. Den er med i vurderingen,ja.

Neida - 308Win (og sågar 30-06) er utmerket til sub-ladninger - eneste begrensningen på standardpiper er hvor tunge kuler du vil bruke, da riflestigningen ofte er 1:10 - 1:12. Det beste du da kan håpe på å stabilisere pålitelig er maksimalt 180grs - sånn circa.

Link to comment
Share on other sites

.308 er litt stor til sub lading, ønsker en med mindre volum. Den er med i vurderingen,ja.

Neida - 308Win (og sågar 30-06) er utmerket til sub-ladninger - eneste begrensningen på standardpiper er hvor tunge kuler du vil bruke, da riflestigningen ofte er 1:10 - 1:12. Det beste du da kan håpe på å stabilisere pålitelig er maksimalt 180grs - sånn circa.

 

Ja - har ladet både .308 og 30-06 til sub, men det er unødvendig mye volum.

 

Dersom noen har dummy av .45 Automag, er dette interessant, send PM.

 

I denne omgangen var det .30 som var aktuellt. Kommer til å kamre i .308 for testing men utvider med flere piper når systemet er etablert. Blir en ny pipe i .358win på dette systemet, og en 45 Automag vil være morro :P

 

Er det sannsynlig å nå kravet for storvilt med 45 Automag, med 300grs kule og 20" løp, eller blir det "rådyr patron" :?:

Link to comment
Share on other sites

Er det sannsynlig å nå kravet for storvilt med 45 Automag, med 300grs kule og 20" løp, eller blir det "rådyr patron" :?:

 

Lite trolig at det går. Hastighet fra pistol med 300 grs kule er max på ca 1200 fps. I praksis er patrona ganske lik 44 mag i ytelse, vil tro du kan klare i nærheten av 1500 fps md 300 grs i 20" løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For enkelhetsskyld blir det nå først et løp i .308 og et i .358win etter hvert. Dette har jeg hatt før og vet at det fungerer. :mrgreen:

 

.358'en tar jo kuler opp til 320grs, og har revolverkuler til trening. :)

 

HAr lyst til å prøve .30 BR etter hvert. så dersom noen donerer et .30 løp så får vi se. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei PEJO. Jeg tror det er mulig å få tak i et sluttstykke med 223 støtbunn til seven. Det er kanskje også mulig å få tak i en magasinboks til 223. Du vil i såfall få muligeheten til å bruke 300 Whisper. Jeg har en LTR(kort 700 kasse) som er gjort om til systemrifle;223,300/221 og 17 Mach IV, og ser at jeg kan kjøpe sluttstykker med andre støtbunner til den. I tillegg er magasinboksen gjort smalere for 223 slik at det ser ut til at jeg forsåvidt kan sette inn en større magasinboks uten mer om og men. Vangene i rifla mi ser ut til å være dimensjonert for 308, men fungerer perfekt med 223 m.m.

Jeg har nå bestilt en ekstra magasinboks for å prøve å få lenger OAL på 223(har brotsjet ut friflukt). Den koster ett par hundrelapper. Hva bolt koster vet jeg ikke.

For deg ville det være nødvendig å gå andre veien, fra stor patron til liten. Jeg vet ikke om det går men det er lett å finne ut av. Snakk med børsemaker om muligheten til å ha ekstra sluttstykke, lån en magasinboks for 223 og få noen dummies i 300/221(300 Whisper) av noen som lader kaliberet. Dytt dummiene i magasinet og se om de kommer opp av magasinet. For denne testen trenger du ikke 223 støtbunn så du kan bruke originalbolten.

Det blir litt mer enn bare å skifte løp for å få en 30 sub, om det er verdt det er det du som må finne ut av. Lykke til i alle fall.

P.S. Jeg lager 300/221 hylser av sivile nye 223 hylser som presses om og trimmes.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Om man skal ha en kompakt .308-patron med samme støtbunn som 308W som egner seg til hele spekteret av lading burde .30BR være et greit valg. Skal man ha en ren sub-patron er jo 300Whisper selve definisjonen, også denne kan lades godt forbi sub-nivå.

 

Om 308/30-06 har for stort hylsevolum? Ja og nei.

Ja de har større volum enn absolutt nødvendig for å lade sub, men hva så? Det store volumet gjør de faktisk enklere å lade enn en 300 Whisper siden overtrykk ikke er noe tema. N310 til ønsket hastighet, ferdig. Så de er kanskje store, men ikke for store.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser forholdet rundt mye volum og underlyds hastighet, dreier det seg ikke om at det kan gjøres, men hvor jevn man klarer å få hastigheten. I små patroner, klarer man seg vanligvis med rett mengde krutt av rett krutt, mens med stort volum, vil possisjon i hylsa variere mye og derved påvirkes jevnheten normalt meget negativt. Dersom man introduserer en form for filler, holder man selvfølgelig kruttet på samme plass i hylsa fra skudd til skudd og oppnår derved jevnere hastighet og ungår pfff og pang om hverandre.

Nå har det riktignok kommet krutt som er mindre sensitive i forhold til possisjon, men enn så lenge er tilgangen på disse svært begrenset i Norge

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke prøvet i 30-06, men har tidvis opplevd store hastighetsvariasjoner i mange forskjellige patroner med 310 og for den del en del andre sterkt reduserte ladninger med andre krutt. Om jeg har sørget for lik possisjon av kruttet fra skudd til skudd (over kronograf), har variasjon vært liten, men ved normal håndtering av våpen og ammo, har variasjon tidvis vært helt uakseptabel. Uansett er det nok viktig at man prøver seg fram med den aktuelle kombinasjonen,

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen kan gjøre en test:

 

- lad 10 like sub-patroner med N310(el. l.)

- De 5 første: kamre patronen, senk løpet til loddrett, løft forsiktig til vannrett og skyt over kronografen

- de 5 siste, kamre, løft pipa OPP til loddrett, senk forsiktig til vannrett og skyt over kronografen

 

Jeg har selv testet litt med reduserte mengder raske krutt i 308, og fått vesentlige trykkvariasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også tanker om å bygge om min Seven fra hundeførerrifle på rådyr til hundeførrerifle på elg og rådyr, og da i et av de korte 358-kalibrene.

 

Men så snubla jeg over to stk gode gamle Sako Hunter i 308, fikk den ene ombygd til 243 og den andre beholder jeg som den er inntil videre - men tanken om 358'n er der fortsatt, i forhold til den jeg skal beholde som 308. Inntil videre...

 

Var i første rekke 358 win jeg tenkte på, rett og slett fordi det er en necka opp 308. Har "storebroren" 35 whelen fra før, i posteringsrifla (som i år har dobla som hundeførerrifle...)

Link to comment
Share on other sites

"Litt interesert i hvaordan dere har gjort om riflen til "systemrifle" som du kaller det.

Og om dette er noe man kan klare selv eller om man trenger en kompetent børsemaker for å få det til ???

Kokken76"

 

For vanlige rifler med løp gjenget inn i låskassen som M98, Rem 700/7 o.a. lager børsemakeren en hylse med utvendige gjenger som passer inn i låskassen og innvendige gjenger til løpet. Man har da gjerne flere løp som passer til hylsen som sitter fast i låskassen. Løpene kan man skifte ved å skru dem inn og ut for hånd. For at dette skal fungere tilfredsstillende er man avhengig av at alt maskineringsarbeidet gjøres av kompetent personell. Det er små toleranser på de pasningene som skal lages mellom hylse og løp. I tillegg må jo hvert løp kamres korrekt for datum(headspace). Etter min mening er det primært en børsemakerjobb, men jeg vet det finnes dyktige fagfolk av andre kategorier som også har lært seg kunsten å lage slike løsninger. Juridisk sett er det vel bare børsemakerverksted som har lov til å gjøre slikt komersielt(ikke helt sikker).

Det å få laget en rifle med slik løsning er noe man bør vente med til man har en del erfaring med ordinære rifler. Man må vite litt om hva man skal spesifisere og hva man skal passe på ved bruk. Det er enklere med våpen som Sauer, Mauser el.l. men også der kreves det at man har forståelse for systemets særegenheter og begrensinger. Håper dette var oppklarende selv om det blir litt overfladig m.h.t. beskrivelse av selve systemet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen kan gjøre en test:

 

- lad 10 like sub-patroner med N310(el. l.)

- De 5 første: kamre patronen, senk løpet til loddrett, løft forsiktig til vannrett og skyt over kronografen

- de 5 siste, kamre, løft pipa OPP til loddrett, senk forsiktig til vannrett og skyt over kronografen

 

Jeg har selv testet litt med reduserte mengder raske krutt i 308, og fått vesentlige trykkvariasjoner.

 

Ville man minsket denne effekten av hvor kruttet ligger i hylsa ved å bruke kraftigst mulige tennhetter?

Tenker da at kruttet blir tent jevnere uavhengig av hvor det ligger i hylsa..

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje: les trådstarten en gang til om, og om noe fortsatt er uklart mht. å velge bort 308/30-06 etc så kan jeg svare

Ja, det var akkurat dette jeg synes var litt uklart. Skal du ha en "mellomklasse-30", forstår jeg at det er morsomt, men skal du bare leke med den og samtidig kanskje klare storviltkravet forstår jeg ikke hvorfor du skal ha en kort patron i ei kasse som uansett er og blir like lang. Teknisk sett er det slett ikke for mye volum i hverken 30-06 eller 308 til å fremstille helt utmerkede sub-patroner (uten dacron, ja). Og skal du leke med korte sub-patroner i ei 7 eller 700 kasse, vil jeg anbefale å styre unna 30/221 (eller 300 Whisper om du vil) ettersom hylsa kommer til å tverre inne i kassa og slippe utdrageren når du trekker den ut.

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje, hvorfor må han styre unna 300/221? Det finnes flere rifler i dette kaliber og jeg har ikke hørt at de ikke mater? Min mater helt fint, kassen er i utgangspunktet en Remington 700 for 223. Hører gjerne om dine konkrete erfaringer med patronen.

Når det gjelder 308 og 30-06 sub så er det rapportert om ujevne hastigheter med små kruttladninger og varierende stilling på rifla. Dette kan lett tolkes til at det er trykkvariasjoner om kruttet ligger foran eller bak i ei stor hylse. Jeg vil teste dette ved en anledning. Tidligere har jeg kun skutt sterkt reduserte ladninger med Dacron som fyllmasse. Dette var før kronografer var alminnelig tilgjengelige så jeg vet egentlig ikke hvor jevne hastighetene var på disse ladningene heller.

Jeg synes forøvrig at det blir litt sterkt når du to ganger forlanger en forklaring på hvorfor trådstarter ikke vil ha store hylser som sub patroner. Det blir hans egen sak synes nå jeg.

Håper fremtidige tråder ikke bråstopper slik denne har gjort. Jeg synes det kommer frem en del interessante impulser i forskjellige temaer som jeg ofte har glede av å lese.

 

Jeg sjekket med en forhandler av Remington rifler og det skal være mulig å få tak i og bruke bolt og magasinboks for henholdsvis "223 størrelse" patroner og "308 størrelse" patroner i en systemrifle basert på Rem 700 kort mekanisme. Boksen for 223 er smalere slik at en 308 skulle kunne mate 223 med rett løp og sluttstykke+magasinboks.

Jeg ser på muligheten av å få et løp i 338 Whisper med bolt og magasinboks fordi jeg har lyst til å prøve. Skulle trådstarter ønske å prøve i en Rem seven kasse avhenger det av om det lar seg gjøre å skaffe sluttstykke og magasinboks til 223 til den mekanismen. Det blir helt klart enklere med en 308X1-1/2" eller 302 Whisper.

 

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje, hvorfor må han styre unna 300/221? Det finnes flere rifler i dette kaliber og jeg har ikke hørt at de ikke mater? Min mater helt fint, kassen er i utgangspunktet en Remington 700 for 223. Hører gjerne om dine konkrete erfaringer med patronen.

300Whisper-hylsa er 35mm. Patronlengden er som en 223. Når hylsa trekkes ut av kammeret, tverrer den i kassa og slipper utkasteren før den når ladeporten. Da blir den som regel liggende igjen inne i kassa, og det er ikke noe kjekt - i hvert fall ikke for meg.

 

Når det gjelder 308 og 30-06 sub så er det rapportert om ujevne hastigheter med små kruttladninger og varierende stilling på rifla. Dette kan lett tolkes til at det er trykkvariasjoner om kruttet ligger foran eller bak i ei stor hylse. Jeg vil teste dette ved en anledning. Tidligere har jeg kun skutt sterkt reduserte ladninger med Dacron som fyllmasse. Dette var før kronografer var alminnelig tilgjengelige så jeg vet egentlig ikke hvor jevne hastighetene var på disse ladningene heller.

Jeg for min del har aldri klart å få problemer med ujevne ladninger eller hastigheter med N310 i verken 308 eller 30-06. Og det uten dacron eller annet svineri, som ikke ga det grann bedre resultater om kruttet lå her eller der inne i hylsa. Men det er nå mine erfaringer fra jeg begynte å dille med dette for en 20 års tid siden - du må gjerne gjøre dine egne undersøkelser. Det som derimot ble veldig klart for meg etter å i den senere tid faktisk også har trykkmålt disse ladningene, er hvor ekstremt jevne de er, uavhengig av kruttets plassering i hylsa - bare kula er tung nok. Uten dacron, ja.

 

Jeg synes forøvrig at det blir litt sterkt når du to ganger forlanger en forklaring på hvorfor trådstarter ikke vil ha store hylser som sub patroner. Det blir hans egen sak synes nå jeg.

Hvis det skal være hans egen sak, bør han absolutt ikke poste det i et åpent forum. Det jeg spurte om, var hvilke kriterier han legger til grunn for å hevde at ei hylse er "unødvendig stor" for sub-ladninger. I kaliber 30 er faktisk alt over 300Whisper "unødvendig stort". Når det så var snakk om dette i forhold til 308 og 30-06, ble det litt uklart for meg - derfor ville jeg bare ha litt klarere for meg hva som eventuelt var reelle alternativer. Jeg fatter ikke hva som er "sterkt" ved det.

 

Håper fremtidige tråder ikke bråstopper slik denne har gjort. Jeg synes det kommer frem en del interessante impulser i forskjellige temaer som jeg ofte har glede av å lese.

Det stopper vanligvis når det ikke er så veldig mye mer å si (husk at mange allerede har diskutert dette en hel del) - og da kan det være en god idé å bruke søkefunksjonen, for dette temaet er det skrevet en hel del om. Det meste i denne tråden er gjentakelser...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at det har vært diverse diskusjoner på denne tråden, jeg har av forskjellige grunner vært borte en tid. Desto større moro av å lese forløpet på tråden.

 

Diskusjon av 30-06 i tråd med dette utgangspunktet. "liten .30 patron....." sier ikke mere. Noen er veldig opptatt av egne meninger. Ja, jeg har 3006.

 

Det å trekke inn hvorvidt jeg skal ha denne til å oppfylle storviltkrav. for denne patronen er dette kravet FULLSTENDIG uinteressant. Patronen skal være til å leke med og hva den ellers må passe til. Som de fleste andre brukes den nok mest på blink.

 

Unødvendig store patroner er etter min mening alle hvor kruttet kun fyller 5-10% av volum.

 

Er for øyeblikket på utkikk etter en Remington seven i .222 eller .223 for å utvide systemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...