Jump to content

Rifle til Skogsfugl


StianBB

Recommended Posts

Hei,

 

Skal ha en ny rifle til å drasse med meg på korte/middels turer i i terrenget. Har funnet mange fine poster hvor jeg kan ligge på topper og jakte nedover på fugl. Avstander fra 70-180m. Noen anbefalinger?? Skal også brukes til toppjakt. Og jeg har følgende krav:

 

-Syntetisk

-Thight og fin låskasse.

- .222, .223, .243??

- Lyddemper

- Kikkert som tåler en støyt

- Ikke altfor høy vekt

 

Det var vel det i farten

Link to comment
Share on other sites

Enig med kvernga. Lånte med meg en kompis sin tikka t3 lite SS med hauskendemper og leupold sikte (husker ikke hvilket leupold det var) på jakt, og det er en upåklagelig kombinasjon. Leupoldkikkerter skal tåle en støyt og rifla har meget bra presisjon. mener rifla har en vekt på ca 2,7 kilo. I tillegg har den riflestigning på 1-8" noe som gjør at du kan stabilisere tyngre kuler (opp til 70 grains om jeg ikke tar feil) og hvis du lader selv kan du da lettere få ned hastigheten litt slik at sjansen for i stykkerskutt villt blir mindre.

 

Når det er sagt så vil jeg tro at 180 meter kan bli litt langt hold på en liten orrfugl hvis det er litt vind, men det kommer også an på deg som skytter :wink:

 

Nå låner jeg tråden din litt, håper det går greit :oops:

Angående toppjakt med 223, så er jeg litt skeptisk. Fra en begynner på jegerkurset så legges det veldig mye vekt på sikker bakgrunn, og en skogsfugl som sitter ytterst på en grein gir ikke nødvendigvis en sikker bakgrunn. Slik som jeg ser det går kula gjennom fuglen, og kan fly langt etterpå, og på denn måte være en fare for andre jegere i skogen? eller er dette feil? Vil kula begynne å "woble" slik at farten raskt reduseres og den går fort i bakken? Med andre ord, er det trygt å skyte en skogsfugl i et tre hvor himmelen er eneste bakgrunn etter fuglen?

Link to comment
Share on other sites

trygt å skyte en skogsfugl i et tre hvor himmelen er eneste bakgrunn etter fuglen?

Ikke om storbyen er bortenfor...

 

Her må en utvise skjønn, det er stor forskjell på å skyte fugl i tre østover fra Gravberget, eller i Virvassdalen og å gjøre det samme i et lite skogholt ved Vansjø, da gjerne i retning et eller annet byggefelt.

 

Solid bakgrunn er selvsagt å foretrekke.

 

Om du gidder å søke så var det en nokså lang debatt om dette i fjor. Konsensus syntes å være: vær forsiktig, bruk fornuft, kuler går langt (2-3km for .223 og realistisk vinkler, men neppe etter gjennomskyting av fugl), , unngå slik skyting der det er mye folk, og hold kjeft så ingen forbyr det igjen

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du skal basere deg på fmj i 6mm så er min erfaring at de kulene som tilgjengelig ikke er så lett å få til å gå godt nok.

Har fått til bra pressisjon i min 243 win med 80 grains hornady fmj. Bruker denne på fugl som skal spises. Topp kule i topp kaliber :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må bare støtte meg til Mildot sine erfaringer. Jeg har brukt: 243w (4 rifler),6mm222remmag(6x47) 6-223, 6mm Br(3 rifler og 4 løp).

Men har fått god presisjon med 80g hornady og vit N-110 krutt i min siste 6mm Br.

En kompis får også bra resultat med 90g Sako N-110 krutt i sin 6mm Br.

Bruker nu 6,5 grendel(ei utblåst PPC hylse) med 100g lapua FMJ. Med utgang på 700-830 m/s.

Har akkurat fått mi 6,5 grendel nr 2 i hus og holder på å lade noen snille ladninger til fjellrypa.

Hvis du leser en del andre tråder, så finner du fort ut at noen får pressjon med fmj kuler og andre ikke.

Kjøp ei pent brukt rifle, og håp på at selger er ærlig når det snakkes om kuler/ammo til ditt bruk.

Jeg selger min Sako AI (vixen) i 6,5 grendel. Men tror ikke den falt inn under dine spesifikasjoner. Uansett vanskelig å få fabrikk ammo i norge.

Når jeg tenker meg om så vet jeg av en alt for tung rifle i 243tight neck. Den går som en stråle med 80g fmj hornady.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal basere deg på fmj i 6mm så er min erfaring at de kulene som tilgjengelig ikke er så lett å få til å gå godt nok.

Har fått god presisjon i min 243W med Lapua 90 grains helmantel. Jeg har skutt rype med den som gir rene slakt. God kule i et spennende kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det som er dumt med de små lette kulene i 22 kaliber er at de har fryktelig lett for å slå seg på siden ganske for og kan ofte føre til at man får noen stygge slakt. Jeg nesten ingen erfaring med med 22 kal på fugl, men tidligere i høst skjøt en kompis en rype på ca 70 m med 222 rem å den ble sprengt, han brukte helmantel. har planer om å lade opp noe helmantel til 6,5`n å prøve på rypa nå i vinter så får vi håpe at min teori om lengre å tyngere prosjektiler ikke blir påvirket av fugln og går rett igjennom utn å skade så mye, med moderate hastigheter selvfølgelig :P andre som har erfaring med 6,5 å div helmanter på fugl?

Link to comment
Share on other sites

jeg har litt problemer med å forstå denne skepsisen til .223rem på fugl.

jeg har i høst sett nok gås og måke skutt med .223rem til at jeg mener det har mer med ammo-valg å gjøre enn kaliber.

Sitter med en følelse av at mange forventer samme effekt (eller mangel på) av en riflekule, som de gjør fra hagleskudd på slaktet.

 

Et veldig bra valg for de som ikke skyter halvauto, er feks lapua fågel (tror jeg den heter). ganske så redusert hastighet i forhold til "standard" helmantlet 223.rem, og pene utgangshull.

Link to comment
Share on other sites

22 kaliber er at de har fryktelig lett for å slå seg på siden ganske for og kan ofte føre til at man får noen stygge slakt. Jeg nesten ingen erfaring med med 22 kal på fugl

Hvis du har "nesten ingen erfaring", hvorfor gidder du da å kommentere? Eller slå fast at lette .22kuler "velter", om det er noe som velter her i verden så det vel køl-lange 6.5 kuler? 7g Scenar , og gamle 9g D-spiss, velter hver gang, og så finner du bananformede eller halve kulefragmenter rundt omkring. Andre er ikke så ille. Hvordan du skal få en 45gr Hornet kule til å velt er meg ukjent. 45gr rundnese i Hornet-fart er forresten både effektivt og skånsomt.

 

1 rype? skyt 20-30 med samme kule og kom tilbake.

 

Har skutt 11 skarver, 3 ærfugler og X måker med .223 nå, 69gr Lapua og 80gr Amax. Ganske mange blyanthull i kjøttet, med kronestykkehull på ryggen, 2 med endel søl fra brystbein og diverse blåst inn i litt av den ene fileten og 2 med vingeknoke blåst igjennom mye av den ene fileten + en ærfugl hvor nesten hele fuglen var spredt over omtrent 25x25m, og fjær dalte i 5min :roll: Brystet var omtrent det eneste som var igjen :D . Den svømte, og jeg lurer på om jeg traff 1-2cm lavt og i vannet foran?

Måkene har jeg ikke dissekert, men de fleste har "kronestykke" utgangshull, og usynlig inngangshull

Jeg har sett fugl nesten "eksplodert" av .22LR og fugl så og si med blyanthull i fra 6.5 og .223

Alt i alt finner du alle varianter med alle kalibre og alle kuler, self. bortsett fra de kulene som fragmenterer hver gang. 6.5mm 85gr Sierra HP i 1000m/s lager aldri blyanthull...

Treff brystet forfra = blyanthull i fileten, treff i ryggen og håp det beste, treff vingeknoken og studer sølet.

Alle kuler vil lage et stygt slakt før eller senere, og om en skal avskrive den der og da på bakgrunn av en slik solid statistisk vurdering så er det jo nok av kuler en kan prøve...

En tiur, en skarv eller ei gås er en store fugler og et kulehull har en råd til for å få den ned, foretrekker det framfor å knaske moderne knallharde hagl, og langt framfor å lete i timesvis mens jeg kunne jaktet videre.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et veldig bra valg for de som ikke skyter halvauto, er feks lapua fågel (tror jeg den heter). ganske så redusert hastighet i forhold til "standard" helmantlet 223.rem, og pene utgangshull.

 

Har du en link til denne? :D

Jeg klarer ikke å finne den på Lapua sine hjemmesider.

Link to comment
Share on other sites

Har du en link til denne? :D

Jeg klarer ikke å finne den på Lapua sine hjemmesider.

Det er nok Norma Fägel som det siktes til. Den har 50 grain kule som går ut i 850 m/s mot Norma Jaktmatch med 50 grain i 975 m/s.

 

Næh. var ikke det serru. bare jeg som huska feil navn, men rett fabrikk.

Lapua Uarin 55grain.

vakkert utgangshull, men kassert fordi den ikke klarer å drive automatikken i mini14'n min.

Link to comment
Share on other sites

Har du en link til denne? :D

Jeg klarer ikke å finne den på Lapua sine hjemmesider.

Det er nok Norma Fägel som det siktes til. Den har 50 grain kule som går ut i 850 m/s mot Norma Jaktmatch med 50 grain i 975 m/s.

 

Næh. var ikke det serru. bare jeg som huska feil navn, men rett fabrikk.

Lapua Uarin 55grain.

vakkert utgangshull, men kassert fordi den ikke klarer å drive automatikken i mini14'n min.

 

Så jeg hadde svart litt galt jeg også. Norma Fägel finnes bare til 222.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...