Jump to content

300. Winchester Magnum


IvoRei

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg har store planer for ei ny rifle som skal brukes til alt fra rådyr til elg. Kikkerten har jeg bestemt meg for, men hvilken rifle er jeg litt usikker på.

Kaliberet 300. win mag har lenge vært drømmen for meg. Etter å ha sett mange jaktfilmer med blandt annet Thomas Ekeberg fra Sverige, er jeg 99% sikker på kalibervalget. Men jeg vil gjerne vite hva dere som har eller har hatt kaliberet syns om det, og hvilke ammunisjon dere har ladet med/brukt?

Rifla blir enten Tikka T3 Hunter eller Sako 85 Hunter.

 

Håper på mange positive svar:-)

 

Mvh Ivo Reinertsen

Link to comment
Share on other sites

Heisann, har for første gang brukt 300 wm. på jakt. skutt 2 hjorter. bak bogen. De har gått 10 meter før de tok kvelden.

Men jeg har skutt 50-60 hjort med 6.5, og mange av dem har falt etter 10 meter. Men jeg tror dyra blir raskere ferdig ...Det virker sånn så langt. Jeg ville kjøpt en brukt Tikka m 695 i cal 300 wm. Og brukt en tyngre stokk til børsa, for det sparker godt fra....Har du en lett "tupperwarestokk", ja da er det ikke en god kombinasjon, så jeg vil påstå at det lønner seg med en litt tyngre trestokk.....Jeg har ladet med 70 grains RP15 og 180 grains swift scirocco ll. Har bare prøvd på 2 dyr enda, men som forventet gj.skudd, men venter på å prøve den på større vilt og se reaksjonen...Og rekylen merket jeg ikke i det hele tatt på jakt, for da er jeg så "heit" i toppen....Men på bane/trening merkes det ja....Men som nevnt tidligere, kreves det nok flere skudd for å bli kvitt rekylangsten, og bli helt dus med kaliberet. For det er veldig uheldig hvis du er redd for å skyte med børsa...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet med 70 grains RP15 og 180 grains swift scirocco ll.

 

Har du kronografert den ladningen TT? Når jeg testet 70gr RP15 (min lot som er raskere enn MRP) og 180gr kule fikk jeg 830ms.

Med andre ord, en litt slapp 30.06 ladning. Og rekylen var deretter, ganske slapp.

Når jeg går opp til over 900ms med samme kule er rekylen en helt annen. :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom du har mye skyteerfaring kan du prøve deg på en magnumrifle. Det du må være klar over er at det krever mye trening for å beherske rekylen fra en slik rifle. Det er mange "tøffe" karer som har trodd at det er enkelt, resultatet er at de ødelegger skytingen sin totalt.

 

Når du begynner avtrekket med å krølle tærne, knipe igjen rassølet, slå kryl på ryggen og lukke øynene, så blir treffene få og lenge mellom. Det verste er at det tar årevis å bli kvitt rekylskrekken.

 

Når du skal velge kaliber så har 300 win mag vært et godt valg, men patronen har magnumbelte, og det er bare til bry. Velg en patron uten magnumbelte. Husk også på at dersom hastigheten blir for stor vil kulene knuses ved treff i vilt, og ødelegge mye kjøtt uten at du får god penetrasjon. Kuler for høy hastighet er dyre, og de jeg har best erfaring med er norskproduserte PBP (Performance bullet production kuler) og Swift A frame. Begge disse ekspanderer kontrollert ved høye hastigheter slik at du trenger inn i viltet uten at kulen splintres.

Derfor skal du ikke forlese deg på ballistiske tabeller og velge den som gir høyest hastighet, høyest energi eller den som er verdens beste. Velg en rifle i et kraftig nok kaliber, og få en riflestigning som er tilpasset tunge kuler for kaliberet.

I 30 kaliber magnumer bør du kunne stabilisere 220 gr kuler uten problemer, selv om jeg ville anbefale 200 gr konvensjonelle kuler eller, 180 gr monolittiske (massive kobberkuler med hulspiss).

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg bruker spiller liten rolle, fordi det gjelder KUN for min børse, min kruttlot, min COL, mine hylser osv.

 

Poenget er at uten en kronograf så aner du ikke hva du driver med, iallefall ikke når du lader med skytterlagskrutt. Så kanskje Magnumen din er en 30.06, kanskje det er en overlading. Hvem vet?

Link to comment
Share on other sites

Har 300 wm sjøl, dette kaliberet kommer jeg til å ha til jeg dauer. Har du lyst, så kjøp! personlig hadde jeg styrt unna howa og cz, selv om dette sikkert er gode våpen. Tikka t3 med demper som det nevnes over, må vel være noe av det ypperste for en grei pris.

 

Jeg skyter uten demper og har skutt rundt 800 skudd med min 300 som er ei m70 winchester. Den samler bra fortsatt. Skal du skyte uten demper så må du regne med å bruke litt tid før du skyter godt. Rekylen kan være nokså bøs hvis du er vant til 308 og 3006. Dette vender du deg imidlertid fort til.

 

min samler ok med de fleste kuler. har skutt ravner på 250 meter med denne og flere gjess på lignende hold. Det er imidlertid ikke slik at du kan strekke holdet til det hinsidige. Tenk fornuft og tren på ulike hold!

Link to comment
Share on other sites

Det ligger ei creme de la creme 300winmag på finn.no: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17916141

 

Jeg har ingen interesser i Holstad våpen men jeg solgte disse Steyrene nye i sin tid. Dette er den beste utgaven med sidesikring og rekylopptak bak på låskassa. Det er helligbrøde å montere demper på denne. Disse er håndlagde og våpen i tilsvarende kvalitet ville kostet minst 40K idag. Alle jeg skøt inn for kunder gikk som en stråle.

Link to comment
Share on other sites

For å finne noen sitater ang. Howa som jeg er enig i velger jeg å sitere meg selv litt fra et par tidligere tråder :lol::mrgreen:

 

Har selv og anbefaler uten problem videre å kjøpe Howapakke med leupold kikkertsikte.

Dersom du vil ha litt ekstra etterhvert, kan du jo gjøre som meg å kjøpe Hogue overmolded-stokk med full bedding i metall. (ca en høvding i usa) :mrgreen:

 

Er storfornøyd med min Howa.

 

Kikkerten er nå byttet til Zeiss, men jeg står fortsatt ved anbefalingen. Jeg kan imidlertid IKKE si noe om hoguestokken i pakken, dersom det ikke er samme modell som jeg har kjøpt (i ettertid).

 

Jeg kjøpte denne for rundt 1000kr fra usa (Da dollaren var lav). Er strålende fornøyd!

 

"Full Length 7075 Aluminum Bedding Block (shown on the right)

 

For the absolute ultimate in acuracy and stability, Hogue bolt action stocks are optionally available with a precision-machined, full length Bedding Block molded into the stock. This CNC machined, 7075 billet, aircraft aluminum block completely surrounds the rifle action and extends full length into the forend. The full-length block absolutely guarantees the ultimate in accuracy by providing rock-solid stability over the length of the stock. In fact, the Hogue full bed block stock has been independantly tested and it was the only stock that retained zero after a 30 foot drop! The full-length bed block coupled with all of our other features make Hogue stocks superior and a much better value than stocks costing hundreds more, in fact Hogue full length bed block stocks are the finest stocks available at any price." - Hogue, Inc

 

Beddings.jpg

 

Har også en grønn Hogue på salongen, men denne er uten bedding og altfor myk.

 

Angående lading av .300 win mag, som du nok kommer til å begynne med dersom du velger kalibret og får sett på prisene på ferdigammo, så bruker jeg 180gr billige remingtonkuler til trening og 200gr a-frame til jakt. Er godt fornøyd med det.

Støtter de andre som sier at du bør ha en del skyteerfaring før du velger dette kalibret, nettopp på grunn av den kjappe rekylen og at man kan legge til seg noen uvaner under skyting dersom man ikke er komfortabel med rekylen.

 

Har du skutt mye Ivo? Prøvd .300 win eller tilsvarende? Mye erfaring med litt frisk rekyl?

Link to comment
Share on other sites

Ivorei - du skriver ikke hvilken erfaring du har med rifler i ulike kaliber - om du er relativt uerfaren ville jeg ikke anbefale dette kaliberet (og mitt inntrykk er at de mer erfarne heller ikke anbefaler det).

 

Jeg har skutt litt med en 300 wm - relativt lett våpen (litt modifisert rem 700), og den gikk godt, men mye smell og veldig kjapp rekyl. Lader du selv vil jeg påstå at en 3006 er en mer anvendelig patron, da du kan lade den til "slappe" 300 win mag ladninger, samtidig som du har rikelig tilgang på komponent og alt blir billigere (unntatt kulene - de koster det samme :mrgreen: )

 

300 win mag er en super patron, men på norske "forsvarlige" hold er den unødvendig kraftig - den kommer virkelig til sin rett i noe tyngre våpen som skal brukes utover 500 (?) meter..

 

Så godt valg uansett - det der var min mening.

Link to comment
Share on other sites

Dere maser om den rekylen. Gutten sier han skal ha demper.

Jeg ser den. Ikke for lett rifle. Men i magnumkaliberet blir rifla iallefall 1-2hg tyngre. Og med en kikkert på 600gram pluss lyddemper blir den tung nok:-)

Jeg har en 300WSM som uten kikkert og demper veier UNDER 2 kilo. (Rem 600 lettet og flutet eller alle kunstens regler og litt til) På denne står en Diarange og en Hausken demper. Når jeg skyter bruker jeg bare lett kontakt i skuldra, og ellers flyter rifla i hendene. Går best og med likest treffpunkt i alle stillinger da. Rekylen er likevel svært snill. Som en 22-250 uten demper.

 

På den andre siden sett er en 300 magnum rifle nr. 2. Du brenner fort ut løpet med mye skyting(kan jo byttes) men generellt er det greit å skyte mye for å kunne skyte bra med noe som helst rifle. Uansett er DEMPER nøkkelordet i alle tilfeller.

 

Vil du ha en 300, hadde jeg ikke tenkt lenge før jeg hadde kjøpt den Steyren som han linket på finn.no :wink: Men jeg hadde satt demper på den før jeg hadde skutt et eneste skudd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har ikke prøvd det mye nei. Bare nok til å få lysten på det. Vi kunne ikke skyte mer fordi kisen som eide rifla hadde ikke mer skudd.

Etter å ha kjent på rekylen, skjønner jeg at kaliberet er ikke til å legge seg ned på skytebanen å skyte 50-60 skudd med på 20 min, men at det er en tilvenningssak.

Og jeg er ganske temmelig gira på å bli tilvendt :D

Ellers med rekyl har jeg en tikka m595 i 308, og dette går så knirkefritt at jeg ikke legger merke til den engang(etter en del skyting, det skal sies)

Gleder meg til å få prøve og eie 300 win mag:-)

Link to comment
Share on other sites

Det er greit i teorien at en ikke reagerer på rekyl i hodet, men kroppen gjør det likevel :!: Det autonome nervesystemet legger inn en beskyttelse, på lik linje med at du blunker uten å tenke når en flue treffer øyet eller en knyttneve farer mot ansiktet...

 

ALLE har dette i seg, og jeg merker at jeg napper etter mye skyting med jaktrifler/trening med de i løpet av jaktsesongen. Når jeg er tilbake til 6BRen merker jeg dette.

 

De som hevder at de ikke er underlagt disse naturlover anbefales følgende eksperiment; Skyt 10 skudd med salongrifle på en blink på 50 meter stående. Skyt deretter 10 skudd med rifla i samme stilling(f.eks. en 300) Da tar du en runde med deg selv og spør deg selv ærlig; HVORFOR sitter ikke de 10 store hullene i blinken like nærme senter som de 10 små... :?:

Nå må vi inngå kompromisser, og må ha en viss kraft for å jakte elg. Men en tankevekker mht. valg av kaliber, og en faktor når du vurderer demper eller ei :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har en remington 700bdl i 300winmag, og med 24" løp så smeller det noe j.Og rekyl er det mer en nok av, Du er avhengi av kikkert med bra øyeavstand det er sikkert hehe.

Og som flere nevner her så er det ikke behagelig og skyte med egentlig. Med demper så blir den nok grei.

Presisjon i børsa mi er jeg veldig godt fornøyd med,og kulebana er ganske enkelt på normale hold som det er på for eks elg. Men hvis jeg skulle valgt kaliber i dag så hadde ikke jeg handla 300winmag. hadde jeg fått bytta bort 300n min i 8-57 så hadde jeg nik gjort det... :idea:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å fraråde deg å gå for 300 wm, men be deg tenke litt på det. Av egen og andres erfaring kan jeg ikke akkurat skryte av 300wm som jaktpatron. Den er helt grei, men jeg ville sett på et annet kaliber når du først har valgt et som smeller voldsomt. Rekylen er ikke det værste synes jeg, men faan for en smell og munningsflamme. Skumringsjakt på hjort er med kort 300 wm er noe av det mest tragikomiske jeg har bedrevet jaktmessig.

 

300wm kom i 1963, og den har aldri helt slått an som jaktpatron på skandinavisk grunn. Det er en grunn til det.... Min erfaring var forholdsvis lange utsprang av hjortevilt etter påskyting, selv om skuddet var meget bra. Tålte lite kontakt med noe som helst av grener. Alt i alt konkluderte jeg med at dette var en hardt trimmet 308 for skarpskyting på lange hold. Løpet holdt heller ikke lenge.

 

Etter den børsa gikk jeg for 375 H&H. Til norsk jakt får du der et valg av kuler som går fra 210 grs til 380 grs i det kalibret. Med 300 wm ca 150 til 200.... Jeg brukte også noen 220 grs. Men de gikk dårlig. For meg ble det i praksis å lade med samme kuler som i 308`n, men med langt høyere hastigheter. Noe jeg mener ikke er en fordel på hjortevilt.

 

Husker ikke lenger hva det egentlig var du lurte på, sorry hvis du synes jeg kaster shit på valget ditt. Jeg synes bare jeg måtte dele min erfaring med deg.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...