Jump to content

Meninger om storpuddel?


sandman1

Recommended Posts

Veel, Katten stemplet dessverre ut (muse/ fugle/ rottejeger av rang), så nå har hustruen, begynt å kikke etter sånne andre firbente greier. Hun begynte å se på slike (ubrukelige?) "truseinlegg"/ twistdotter om dere skjønner. Hallooen, hun hadde tidligere en English sheepdog, og da jeg var liten, så hadde vi en Rottweiler, og så begynner hun å lufte muligheten for noe som kunne ha vært lunchen til disse?? Har heldigvis orientert seg i mere fornuftige retninger. Selv har jeg kun ringe små krav til dette prosjektet. Så, kravet mitt er; litt størrelse på bikkja, helst kunne brukes til noe (jakt?), familievennlig, moderat mosjonsmengde, helst rimelig lettdressert og pga diverse allergi; helst allergivennlig pels.

 

Så, hvordan arter jakt seg med en slik, aner at den ikke er som en fuglehund akkurat, men går det an å få den til å markere på fugl, og så jage disse opp på kommando? Eller alle andre meninger dere må ha.

 

Pelsstellet skremmer meg litt, da jeg aner at det er jeg som kommer til å få mesteparten av den biten.

Link to comment
Share on other sites

Storpudler er undervurderte hunder, på mange måter, og det er veldig synd at de blir jålet i stykker rundt utstillingsringen... De er mye tøffere hunder enn man kan få inntrykk av - skarpere og med mer vakt- og forsvarsinstinkt enn man skulle tro (svigers hadde en som ikke slapp inn i hagen noen den ikke kjente...). Jeg HAR hørt om at folk har brukt den som støtende fuglehund, og med stort hell, men jeg husker ikke noen detaljer rundt det.

Link to comment
Share on other sites

Støtende fuglehund..(+ apporterende) Det var det jeg trodde jeg hadde hørt. Siden det antakelig blir jeg som kommer til å stå for klipp (dersom det blir noe av da), så kan en se helt bort ifra dilldall, om dere skjønner. Bikkje skal kunne brukes, litt iaffal mener nå jeg. De skal merkelig nok være forholdsvis allergivennlige.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på denne hjemmesiden (klikk deg inn på "jakthunder") så tror jeg du vil bli positivt overraska!

 

Quote fra den siden:

"Den kanskje beste historien kom egentlig da det var tid for å kjøpe jaktkort i høst.

Utsteder spurte om kortet skulle gjelde med eller uten hund. Jeg svarte som sant var at jeg skal ha med en puddel. Da er det uten hund svarer utsteder, og skriver ut jaktkort til halv pris i forhold til i fjor. Han skulle bare visst!" :lol: (De hadde rimelig god erfaring med puddelen på jakt)

 

Hmm, da kommer ikke jeg med innvendinger mot denne hunderasen, kan godt få litt erfaring med andejakt også. Virker som en allsidig hunderase.

 

Er det for sent å starte jakttrening med en puddel som er nesten 2 år?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rase ift jakt, så er det stort sett slik at hundene sjeldent legger noen stor vekt på, om de er definerte som jakthunder eller ikke. Som regel er det eieren og miljøet rundt, som legger begrensninger for hvilke muligheter en hund har for å lykkes med sitt tiltenkte bruksområde. Det som kreves er en god trener og klart definerte mål for treningen. Disse målene kan ikke være urealistiske ift trenerens evner og hundens forutsetning. Utover dette er uttrykket "the sky is the limit", dekkende. Lykke til med puddlingen :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Okidoki, da ble det antakelig bikkje.....

 

Da er min bedre halvdel i Stavanger, og "kikker" på en hvalp som jeg så på i forrige uke. Storpuddel, litt stor (leses som ikke voksen, men fremdeles valp), og tegner ikke til å bli av den større typen innen denne rasen...

Bikkja virket veldig ok i lynne, og tillitsfull, gode egenskaper som også passer i en familiesituasjon, dette med eventuelle egenskaper på jakt/ spor, får jeg bare prøve å finne utav etterhvert.

 

Så da blir det å sette seg inn i dette da...

Lenge siden jeg hadde noe med bikkje å gjøre, ikke så lenge siden for kona sin del, så vi kjenner jo litt til hva det innebærer.

 

Klipping kommer antakelig til å bli min jobb, så den kommer ikke til å bli av typen utstillingsklipp. Heller en nokså kort pels, (bare tenke på å drive å dra lyng og sånt ut av en slik lang pels...). Men det er jo kjekt å beholde pelsen på halen, slik at den blir en ball, da er den lettere å oppdage på jakt (spesielt dersom en sprayer haledotten med markeringsspray, kan være utrolig praktisk utrolig praktisk, tror jeg).

Link to comment
Share on other sites

Slekta har hatt storpudler i flere generasjoner, mye pga allergivennlighet.

 

Den siste av dem hadde kanskje det aller beste lynnet av noen hund jeg har truffet. Lynende intelligent, snill og sjarmerende, og tilsynelatende naturlig lydig. Hadde også en viss interesse for både rype og rein på sine gamle dager, og visstnok en noget usunn interesse for naboens hønsefugl. Usunn for hønsene, ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Forresten, det ble den storpuddelhannen i Stavanger på 4mnd.(navnet som de hadde gitt den var Yoda, fikk ikke lov av minstemann å foreslå noe nytt navn). Har ikke vært innom her på en stund, men tenkte å gi beskjed. Så dermed; hvordan i huleste tar en det der med dressur, finnes det noe "Dressur for dummies" helst på nettet som jeg kan finne? Da jeg var liten, så hadde vi en Rottweiler, og den virket mye lettere å dressere, virket som om den innstinktivt skjønte det meste og alt gikk greit på ros.

 

Denne er veldig barnevant, ekstremt rolig og kan ligge rett ved siden av meg når jeg snekrer på terrassen (skvatt litt først). Var med på 17 mai, virket helt 100% rolig hele tiden, fyren med stortromma fikk litt oppmerksomhet. Bjeffer sjelden. Litt bortskjemt (jeg dytter den ut av senga/ sofaen, er litt usikker på om vi har en divergerende oppfatning der i familien...).

 

Den kommer nå rimelig greit inn, når jeg roper på den 60-70 % suksess, foreløpig. Dersom jeg rasler med plastposen med godsakene samtidig som jeg roper, så har jeg vel 95% suksess, er ved godt håp, om en kan si det slik, og foreløpig, så har den uansett holdt seg i nærheten (enn så lenge).

 

Sitt/ dekk er ca på plass.

 

På plass, vel der virker rettt og slett Yoda litt krmt "kort", den kommer og setter seg ned, rett foran meg. har loset den rundt en zillion ganger... Er vel bare å fortsette og ta tiden til hjelp.

 

Apport er heller verre. fungerer heller sjelden, virker som den ikke skjønner vitsen, men det blir nokså riktig en sjelden gang.

 

Fugl.... Hvordan gjør en det? Hvordan trigger en interessen? Den virker forholdsvis uinteressert, men litt oppmerksomhet greier den å vise i helt ekstreme fuglesituasjoner i skogen (var ute, og da kvitret det intenst og hardt, alle steder, hele tiden), da virrer hodet i alle retninger, ørene går halvt opp. Som nevnt, så ønsker jeg å kunne bruke den til å støkke fugl og eventuelt noe jakt på ender.

 

Uansett, så virker dette som en flott familiehund.

 

Øhh, bare en liten ting, det er jo båndtvang, hvordan gjør en det? jeg må tilstå at jeg vel er lovbryter av og til (Ikke så ofte). Men heldigvis, så viser den veldig tydelig at den er leken, spretten osv. Ingen har foreløpig sett på den som et problem.

Link to comment
Share on other sites

Fugl.... Hvordan gjør en det? Hvordan trigger en interessen? Den virker forholdsvis uinteressert, men litt oppmerksomhet greier den å vise i helt ekstreme fuglesituasjoner i skogen (var ute, og da kvitret det intenst og hardt, alle steder, hele tiden), da virrer hodet i alle retninger, ørene går halvt opp. Som nevnt, så ønsker jeg å kunne bruke den til å støkke fugl og eventuelt noe jakt på ender.

 

Uansett, så virker dette som en flott familiehund.

.

 

Øhh nettopp, du har kjøpt en familiehund, så du bør vel ikke forvente så mye jaktinteresse :roll:

 

men om den er bare 4 mnd så er det kanskje håp.....

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med storpuddel på fuglejakt er at den egner seg godt i skauen som støtende fuglehund og som apportør. Vi hadde en storpuddel i min ungdom som ikke ble brukt til jakt, men som jeg trente lydighet med og som gjorde det bra der.

Min siste hund var også en storpuddel. Han ble desverre ikke mer enn 2,5 år, men fikk iallefall 2 bra jaktsesonger med ham. Fikk bare skutt orrfugl for ham, men han påviste/støkket masse fugl og apport var aldri noe problem. Hadde lært inn apport kommandoen på forhånd og når vi kom i skauen satt faktisk apporten bedre der enn på plenen hjemme! Han hadde heller ikke noe problem med å få seg noen kilevinker av orrhanen under apporten. Treninga på fugl gjorde jeg på sommeren i samme skauen som jeg jakter, med bruk av langline. Han gikk ganske tett, så det var full kontroll.

Jeg har jakta en del ryper også, men da med engelsk og irsk setter. Jeg vil nok si det er noe ganske annet, men framfor å gå på støkk i skauen, er jeg ikke i tvil om at en storpuddel kan være en god jaktkamerat. Både til å finne fugl, og ikke minst til å finne igjen påskutt fugl - enten den er død eller "halvdød". Noe jeg anser som den viktigste oppgaven som bikkja har.

 

Når det gjelder jaktkort med eller uten hund så kan jeg også bekrefte at storpuddel kun regnes som en turkamerat - og ikke ei jaktbikkje! :| Jeg ringte Øystre Slidre Fjellstyre i Valdres for noen år siden og dama bare lo da jeg spurte om jeg kunne få kjøpt jaktkort m/hund (storpuddel) for utenbygdsfolk. :oops: Hun ba meg snakke med en annen kar der som også satte i et gapskratt; "Nei, du ska'kke ha kort m/hund! Bare ta mer'ei bikkja på tur du!" :lol:

Link to comment
Share on other sites

sandman1 skrev:

Fugl.... Hvordan gjør en det?

 

Dersom du bor på Østlandet kan du ta kontakt med en fuglehundklubb som har treningsterrenger med lavlandsfugl. Det kan nok trigge interessen for fugl, samtidig med at man har kontroll på hunden.

 

Du trenger ikke så mange dressurmomentene, men de skal til gjengjeld sitte 100%. Avstandsitt, innkalling og fri ved foten er obligatorisk. Dette trenes hver dag hele hundens liv. Det er verken tidkrevende eller vanskelig, bare morsomt. Jeg tror du må bruke mye tid med hunden i skogen for å opparbeide et godt samarbeid. Det er neppe noe latmannsprosjekt å få en god jakthund ut av en puddel. :D

 

Det er ikke godt å si noe om apportegenskapene. Dette kan være svært individuellt. Men dersom hunden ikke er interessert i "ting", kan det godt være at den ikke er lystapportør. La den leke med en tennisball i svært korte økter. Oppmuntre den til å komme med ballen til deg. Det finnes flere metoder for å trene opp en stødig apportør. Uansett, skal hunden brukes på andejakt apporten sitte 100%. Bruk sommeren til å opparbeide vannpasjon. Jeg vil anbefale å melde seg på et kurs, eller trene sammen med andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...