Jump to content

Bygging av benkebørse i Norge?


Venator REX

Recommended Posts

Heisan

 

Vurderer sterkt å skifte ut børsa jeg idag bruker til skyting på "mellomlangt" hold, dvs 500m, til noe litt mer egnet.

 

Tenker vel å bygge opp fra bunn av, eventuelt importere fra utlandet?

 

noen som har tips til hvem som kan å bygge slike rifler i norge?

 

Vet at det sikkert er mange som har bygget slike, men noen som har erfaringer de vil dele?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Takk for svar som er kommet både på lenken og som post.

 

Har "lett" litt rundt, og vært i kontakt med noen "leverandører" både i Norge og i utlandet. Når jeg sier leverandører er det komplette våpen jeg snakker om.

 

Ikke bestemt noe enda, men sitter egentlig igjen med to for meg gode alternativer, en amerikansk og en Norsk :wink: .

 

Har vel egentlig bare bestemt meg for kaliber, som blir 6,5x47 Lapua.

Tror det er en patron med en god kombinasjon av presisjon, løpslevetid og tilgjengelighet på komponenter etc.

 

Våpenet blir vel ikke et rent "heavy gun" våpen, men en børse for 600/1000 yds BR, tror jeg (og 500m)...

 

Pipa blir vel mest sannsynlig ei Krieger pipe på rundt 29" ferdig kamret.

Låskassen blir en dualport, kanskje med flat bunn.

 

Stokken ligger an til en McMillan MBR, tror jeg det var...

 

Vi får se, skynder meg litt langsomt, men har det egentlig j..... travelt også.

 

Tenkte å oppdatere lenken etterhvert, med bilder og data hvis det blir noe av.

Link to comment
Share on other sites

Fikk 200 stk Lapua hylser i 6,5x47, og 200 stk 130 grs Berger i posten idag :) , så da er ihvertfall det klart... :mrgreen: .

 

Ligger fortsatt litt på "været" når det gjelder leverandør...

Borden er den aktuelle USA leverandøren tror jeg.

Ser at enkelte mener at det ikke kan bygges gode benkebørser i Norge?

 

Hmm, hvilket presisjonskrav er det egentlig til en god 500m børse, bortsett fra "best mulig"?

Hvis børsa holder 10 skudd innenfor 10mm på 100m, skal den teoretisk kunne samle innefor 50mm på 500m, hvis skytteren "gjør jobben"...ja vet det er teori og praksis... :mrgreen: .

Vet at enkelte "Norske børser" skyter bedre enn det også....

 

Poenget blir kanskje at det er mange faktorer som spiller inn på såpass lange hold.

Selvfølgelig ønskelig med samlinger rundt 5mm, men da snakker vi vel egentlig om gode BR børser?

Hva er norsk BR rekord på 5 skudd på 300m? Noen som har oversikt?

Da er det vel 6mm PPC som gjelder også.

 

Nei ikke lett...og det er jo morsomt... :D .

 

Vi får gruble mer i helgen...skulle klart å bestemt meg i løpet av denne måneden, skal jeg ha noe glede av prosjektet til neste år...

Link to comment
Share on other sites

Ser du heller sterkt til 6,5X47L, en typisk 500m patron, du har ikke vurdert ett PPC løp også da, så får du skutt litt 100-200m også :) kansje ett i .30br , til poengskyting.

 

Finn ihvertfall en børsemaker som kan vise til mere en 5-6 slike bygg, fint å kunne bestille ett knippe piper som bare er å skru rett inn, og som kamrer dine gamle hyler uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

vurdert ett PPC løp også da, så får du skutt litt 100-200m også

Trådstarter begynner her å spørre etter en BR rifle for å siden moderere seg til en ren langholds rifle 500m til 1000y.

 

Jag liker tanken din Mildot men jag trur ikke den Mcmillan stokken klasser in i LV/HV.

 

En annen ting er at jag, uansett hva regelverket måtte si, aldri skulle vilje ha vektforskjellen mellom en LV (~0,5Kg) og langholds stokk (~1,7Kg) liggendes i stokken uten den vekten skal ligge i løpet. Vektforskjellen er ca.1,2Kg. Å det er masse i en sport der en teller gram for å få størst mulig vekt til løpet....

 

En tanke kan være å bestille en 6PPC LV rifle pluss et fett løp i, som du nevner, 6,5 x 47. Så bestilles en BRUL stokk fra tex. Boberg og der har du din langholdsrifle.

 

Bakdelen med å kjøpe en ren langholdsrifle er jo at den klasser kun in som, ja just det.

 

Mens en LV kan brukes til ”alt”. Dvs. du får mange flere tilfeller til å lufte din rifle i konkurranse. Løp skifter du enkelt selv på banen.

 

Hvis ikke penger er noe problem så kjøpes så klart en langholds stokk i tillegg hvis du ikke liker å holde på med trearbeid.

 

norsk BR rekord på 5 skudd på 300m?

Så vidt meg kjent skytes det kun om Norske rekorder på 100 / 200 og 500m.

 

Men jag vet at guttene på Nidaros pønsker på både 600 & 1000y bane så det blir kanskje flere hold fremover. :D

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Fornftige tanker fra skaaning syns jeg :) .

Det virker veldig lurt å ha en LV, som kan brukes til "det meste".

Så, har vært inne på tanken (kanskje jeg "snur igjen" også), men har egentlig mest sansen for "de lengre avstandene".

Og da føler jeg at det blir mest riktig for meg med en "ren" langholdsbørse - i denne omgang, selv om det begrenser deltakelsen i de andre klassene.

En LV vil vel ikke være "optimal" for LH, selv om det sikkert kunne fungert bra med skifting av løp etc... hmm.

 

Men ser at du bruker betegnelsen "moderere seg fra rein BR børse til børse for langhold".

Kan du si litt om dine tanker rundt det?

Det er vel i utgangspunktet ønskelig med høyest mulig presisjon også her, selv om konseptene kan være litt forskjellige.

 

Når det gjelder kaliberet, er det vel "dagens" langholdskaliber ihvertfall, selv om 6,5-284 sikkert er bedre på 600/1000 yds.

Men "totalpakken" med løpslevetid, rekyl etc gjør at jeg holder en liten knapp på 6,5x47.

Kan også få litt andre kasser etc, uten at det kanskje er noen stor sak.

 

Skal passe meg for å bli oppfattet som "skråsikker", for det er jeg altså ikke :mrgreen: .

Har skutt noen 500m stevner, men langt ifra utlært.

Men ser bl.a. på 6mmBR siden at 6,5x47 vinner terreng på de lengre avstandene, også på bekostning av 6,5-284.

 

Den som lever får se, hva med kikkert etc... noen som har tanker rundt det?

Har brukt 24x, men ser at jeg gjerne skulle hatt noe mer forstørrelse.

Lyman er vel et godt alternativ, og en 12-42x Nightforce er vel kanskje drømmen?

Link to comment
Share on other sites

Kan du si litt om dine tanker rundt det?

Hehe, ikke legg for møe i de. :wink: Du spør etter en Norsk bygd BR rifle.

Du vet sikkert at riflen som holder den Norske 500m BR rekorden er et hjemmebygge.

Årets NM mester på 500m har brukt en Howa kasse.

Min egen rifle er skrudd sammen på en 1900 kasse å jag er fullt fornøgd med hva den presterer på 500m. Dessverre har piloten gjort bort seg skikkelig ved de to siste konkurransene men jag kommer sterkt tilbake seinere. :oops:

 

Så visst finns det mulighet å hevde seg med en Norsk bygd langholds rifle. Men en ting er helt klart og det er at efterhånd som det byggs ny rifler så hardner konkurransen. Men de er jo kun moro......fortsatt må det skytes om det.

 

Da det gelder BR 100/200m så har du fått min mening i et PM så det tenker jag ikke skrive noe mer om her.

 

Hvis det er langhold som du er interessert av så skal du selvfølgelig skaffe en sådan. Se mitt innlegg som et vennlig forsøk på å stanse noen fra å tråkke rett oppi salaten. :wink:

 

Min drøm er en March 10-60 x 50 men jag får mareritt av prisen. :shock::cry:

 

Her kan du se på 600 & 1000y rekorder fra NBRSA Over ther:

 

http://nbrsa.org/nbrsa-records

 

Legg merke til at Don Nielsens rekord for enkelserie 10 skudds serie fortsatt står seg på 600y. Det er skutt med en 6,5 x 47L.

Har skutt noen 500m stevner, men langt ifra utlært.

Å du bruker kanskje en Sauer. :?:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hehe ingen fare :D tar imot all info med takk!

 

Hvilket merke er forresten denne March 10-60x?

 

Har skutt noen stevner med en STR200 ja, i 6,5x55.

Tror ikke jeg skal legge skylden på våpenet for de resultatene som jeg har prestert.

Går veldig mye på å vurdere vind selvsagt.

Men, det er visse ulemper med en rein Sauer, så som utforming på stokk, avtrekk etc.

Kaliber er i og for seg glimrende, men selv om Sauer lager gode løp, så er det vel en viss forskjell fra et løp fra Krieger f.eks.

Men som du sier så bra, det skal skytes om det også.

 

Nå går det vel an og gjøre endel ting også med en STR200, endre litt på stokk og slikt.

Men det hadde vært veldig gøy å hatt ei reinspikka LH rifle også.

Og gjerne Norsk bygd, man er jo litt patriot.

Men jeg ser at veldig mange mener man må "over dammen" eller ihvertfall utenfor Norge.

 

Vi får se hva det blir til etterhvert, har innhentet endek info fra bl.a. Borden, som virker som den mest aktuelle som sagt. Tror jeg har rutinen for importtillatelsen klar også :) .

Stemmer der at Borden sine kasser er basert på en Rem 700 kasse, grovt sett?

Link to comment
Share on other sites

Ja var det ikke? Det var jo svar på spørsmålet.

 

Nei, egentlig ikke.....

Det er DEON Optical Design Corporation som bygger March kikkertsiktene, men det visste du kanskje ikke.. :roll:

 

Venator REX, deres hjemmeside her: http://www.deon.co.jp/march/menu1_5.htm

 

Synes egentlig at når en først tar seg tid til å svare på en tråd, så fortjener trådstarter ett skikkelig svar.

Link to comment
Share on other sites

338RUM: Hva er problemet her egentlig? Jeg svarte Venator REX på hans spørsmål og du ga ytterligere info. Hvis du blir gretten over at jeg ikke kaster inn mange ekstra linker....vel...litt får da folk faktisk klare å finne selv også.

Spør du meg hva hovedstaden i Malaysia heter så svarer jeg Kuala Lumpur. Jeg regner med at du da klarer finne reisebeskrivelse, størrelse, hoteller, og annet på egenhånd.

 

Og nei, jeg visste ikke DEON Optical Design Corporation lager Marc. :roll:

Og så...???? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her kommer jeg med mine egne personlige meninger! Ta det for det du syntes det er verdt…

 

Slik jeg leser innleggene dine så er jeg litt i villrede om hva jeg skal si og råde deg til.

Ei BR rifle for 500mtr er i klassen UL (unlimited) her i Norden.

Ei BR rifle for 100 / 200 & 300mtr er i klassen LV og HV.

 

Her må du rett å slett ta et valg om hva du ønsker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk til Poacher for god og nyttig info!

 

Likte godt "begrunnelsen" på hvorfor "alle" kjøper LV/HV BR børser utenfor norge.

At norske børsemakere forsåvidt er "teknisk gode nok", men ikke "klarer" å utnytte regelverk etc, den kan jeg kjøpe :) .

 

Linken til "BR rifle kjøpt og betalt" har jeg faktisk sett tidligere, interessant, men linken til "langholdsprosjektet" tror jeg ikke jeg har "funnet" før.

 

Liker måten du nærmer deg problemstillingen på, når det gjelder type våpen, kaliber valg etc.

Tenker litt i samme baner, har definert 6 "tema" som det må noen krav på plass under for å kunne skyte godt på 500m (forsåvidt også generelt).

 

Tenker meg oppdelt noe som dette

1. Våpen

2. Sikter

3. Ammo

4. Støtte/stilling

5. Testmetoder

6. Skytter

 

Under hvert punkt kommer inndelingen du har gjort, med valg av kaliber, kule, hastighet etc under pkt 3. ammo.

Mulig dette ble litt uklart, men tror jeg skjønner det selv :mrgreen: .

 

Kaliber har jeg f.eks. lyst til å holde til 6,5.

Da er det jo flere å velge i, men føler at 6,5x47 blir en god "allrounder"?

Hva med pipeslitasje på 6,5-284 kontra en 6,5x47? Fordel av tyngre kuler selvsagt....

 

Når det gjelder den aktuelle børsa, går jeg vel mer i retning av en "benkbørse, altså skytes fra benk med rest.

Til F-klasse har jeg også en Sauer stående som jeg tenkte å gjøre noen småting med :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

pipeslitasje på 6,5-284 kontra

Mitt S&L løp i -284 har 1700 skudd nå. Siden det er en jakt/kombirigg så funker det greit, 15-20mm samlinger @100, men no way får du BR-presisjon fra et løp med halvhøye, ruglete bommer uten hjørner de første 10-15cm...

 

Poacher, kan du si noe om presisjonen du oppnår med den svarte speilvendte Saueren di?

 

Ellers, en umodifisert 200STR med kikkert på må da være gull til F-class?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Poacher har sikkert rett i at det er lettere å bygge en Unlimited børse enn en LV/HV der alle grammene må utnyttes best mulig, med en ren LH-børse holder det jo å balansere den litt til slutt. Og blir den da for tung til å løftes til benken, kan man spise mer graut og løfte litt jern innimellom.

 

Nå har jo jeg bygd meg en langholds benkeracer basert på en Howa. Det funker jo på et vis, og ble Norgesmester på en god dag. Ulempene er allikevel tilstede i betydelig grad. En del av dette går på brukervennligheten i benk, sammenliknet med fullblodsbørsene er hevarmsløftet tungt, det forstyrrer børsa under serien, og gjør det vanskeligere å holde øye med flaggene mens man lader. Dessuten er det for meg viktig å ha ladeporten motsatt av vanlig. Derfor har jeg valgt å skyte med høyrebørse selv om jeg er linksskytter.

Og den dagen jeg vil selge, hva er børsa verdt? Regnestykket går utvilsomt i fordel av en fullblods custom.. Den har nok bruktverdi oppimot nypris minus pipeslitasje.

 

Når det gjelder piper er det mye å velge i, Krieger er velprøvd, men skotske Border har jo tatt to av de tre siste stevnene i Trondheim. Border virker å være litt trange og går glimrende med Sierra. Og at 1.5kr Sierra gruser 5-kroners Berger er også et argument.

 

Om stigning kan jeg nevne at min 1:8,5 stabiliserer 140 Berger VLD, så krappere enn dette er unødvendig tror jeg. Neste blir 1:9 for meg.

 

Vi er alle spent på hvor mye pipeslitasje det er med x47, i verste fall har Skaanings pipe fått det allerede, før 2000...

 

Om børsemakere; det tar vi på telefon, ellers kommer det en mod og tar meg, men det er jo mulig å få gjort jobben på Åland, fint å dra på ferie dit? Å lage BR-børse er mer enn å kamre ei pipe høvelig beint, det skal beddes, og rettes, og helst skal man få nye piper som passer med det gamle kammeret, og uten at du trenger å sende 10 kg gevær landet rundt med postens destruksjonstjeneste.

 

Godt valg!!

Link to comment
Share on other sites

Takk til Osse og Poacher for gode innspill :D !

 

Interessant tanke å lage en fleksiløsning rundt kassen.

Hvem vet, kan jo bli bitt av 100/200BR basillen også etterhvert :mrgreen: .

 

Når det gjelder kasser, noen som har erfaring med kassene/bygg av Ragnar Hansen?

Får kanskje ikke den fleksibiliteten, men "teknisk" er det vel i "samme gate" til LH?

 

Poacher, SSG3000 stokken du har "stående", er det en "riktig" stokk, altså for høyre skyttere?

 

Har søkt litt rundt etter S&B, hver er leverandør i Norge? 12,5-50x56 høres jo veldig bra ut, men tilgjengelighet og pris er vel kanskje...skal vi si vanskelig :? ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en av de små enkeltskuddskassene til Ragnar Hansen. Kan egentlig ikke komme på noe galt å si om den, men vi prøver:

 

- Remington-klon

- aner ikke hva låsetiden er, trolig rask men likvel

- Jewell avtrekkeren er ikke imponerende (ift S&L, Sauer og Anschutz, som er mine referanser, mulig den vil imponere mere sarte sjeler?) Bra, men ikke fantastisk

- tja, Remington klon?

- enkeltskudd, men det er jo et bevisst offer

 

+ veldig solid og stiv

+ Remington-footprint, så "alt" passer av stokker, avtrekkere og ferdige kjøpeløp.

+ Med rustfritt .223 Lilja løp skrudd i av O.B. Vatland skyter den bedre enn jeg klarer å finne ut. Sub 10mm.

+ Vesentlig rimeligere enn mye.

 

Som BR kasse brukt er jeg ikke kompetent til å vurdere den, men prøver

+ rimelig

+ "alt" passer

+ stiv i massevis

+ ladegrep glatt nok til å ikke være et tema. Nesten Schultz-nivå.

 

- boltløftet er ikke lettere enn på ei vanlig kvalitetsrifle, det er visst et poeng?

- ladeporten er ikke stor, leveres ikke som LPRB, men her kan en jo maskinere som en vil

- kan ikke skifte hevarmskule (har begynt å like det "taktiske" kon+ sylinder grepet på .22en.)

- ikke anerkjent BR-merke = lavere annenhåndsverdi

- ikke kon sluttstykkeframende.

 

Om boltløftet, så skal jo det være så lett som mulig, men det skal jo smelle og helst fort. Jeg har og tuklet på en Panda, og det var ikke SÅ lett der heller.

Kont sluttstykke, om en skal kaste inn patroner så kan de om en er for kjapp krasje i enden av løpet, = stuket kule ned i patron om en har "fitted neck" iallefall, tapt tid. Hansen kassa tillater ikke at en bare kaster patronen inn, da kolliderer patronen ofte med enden av løpet = tungvint. Vet ikke hvordan det kan fikses. Av og til henger den også på hylsemunningen i enden av kammeret (jada jeg bør avgrade hylsene)

 

Så til seriøs BR (jeg skal bare eksperimentere i langholdsskyting) ville jeg helt klart valgt en av de utenlandske kassene. På 6mmBR finner en anbefalinger og evalueringer av nesten alt som finnes. Kelbly og Borden blir uansett aldri feil. ting jeg ville sett etter er

 

- cone breech/boltface

- skikkelig bolthåndtak

- enten "venstreinnkast/høyreutkast" eller "fall trough" der hylsene ramler rett ned.

 

Jo mer jeg skyter slik, fra stødig stilling der vinden er Fi nr 1, jo mer ser jeg at det lønner seg å kunne skyte fort - pøse ut skudd når du "har han". Iallfall når en klarer å tenke mellom hvert skudd og stoppe i tide :roll:

 

Så ville jeg gått for en avtrekker fra Anschutz, du får dem ikke bedre og de koster bare dobbelt så mye...

 

 

 

 

 

 

 

Så til noe rart og delvis OT, dette er et spørsmål og ikke le av meg.

Kombinert BR/langholdsbørse /jaktrifle/whatever

Jeg finner alle de kvalitetene jeg ser etter i S&L kassa. Er jeg dum i hodet som tror det?

 

- lett hevarmsløft

- smooth sluttstykkegange

- innkast av patroner funker veldig bra. kan skyte veldig fort som enkeltskudds.

- finnes som enkeltskudds, men har den hel bunn?

- veldig bra avtrekk - for tungt til BR (min er 700g) men kan nok tukles med.

- er veldig solid og stiv, til BR-bruk må en kanskje lime inn løpet? Eller til langholdsbruk bruke løpsblokk og sette siktet også på den? Eller la den være som den er?

- Med løpsblokk eller uendret kan en ta tilbake kassa og ha jaktløp/rifle istf.?

- Få en super-smed til å kamre et "bastardløp"

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Venator REX

 

Blir kanskje noe off topic ettersom jeg er i ferd med å få bygget en langtholds skarpskytterrifle i utlandet, men vi har vel gjort oss noen av de samme vurderinger rundt dette. Jeg endte i alle fall opp på et 6,5x47 Lapua custom bygg fra Border i Scotland.

 

Det blir et SS Border cut rifled løp, 26" langt med R4 contour ( Remington PSS profil), 8.5 riflestigning og gjenget for lyddemper. Ferdig tilpasset og montert til en Border blue printed Remington 700 action med Sako ekstraktor. Det hele montert i en Accuracy International AICS (Accuracy International Chassis System) 1.5 stokk (justerbart kinnstykke).

 

Det fører for langt å komme med alle detaljer her omkring bygg og pris, vil bare kort si at en action fra Border er svindyr, men det er enda dyrere å få tilsvarende fra en topp norsk børsemaker som Magnum Hansen. Eller å få en gammel Rem 700 action rettet og tilpasset av Magnum Hansen for et Border løp her i Norge. Og i forhold til Magnum Hansen sine Lothar-Walther løp som topp jaktløp holder jeg faktisk en knapp på Border sin kvalitet, når en går utover behovet for jakt og snakker gruppeskyting/presisjon på lange hold. Border sine cut barrels er muligens det beste en kan oppdrive, høyt oppskattet i benchrest miljøer selv i deres "billigutgave" under merkenavnet Archer, som er "button rifled".

 

Bros

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisan

 

Ja da var det egentlig gjort, børsa er bestilt :D .

 

Det ble til at jeg bestemte meg for å få bygget denne børsa i Norge.

Gode argumenter for og imot, men liker tanken på å få den bygget her altså.

Så får vi vel se hva resultatet blir etterhvert.

 

Konseptet blir en ren LH børse, som er litt av grunnen til at jeg velger norsk bygg.

 

Kassen blir en Ragnar Hansen 702 FBR med dual port og 20 MOA picatinny skinne innebygd i kassen.

 

Løp ble valgt til Krieger, 28" SS, med 1:8 stigning.

Tanken er vel egentlig litt fleksibilitet med tanke på stabilisering av lange kuler også under maks hastighet.

 

Stokken blir en "McMillan" Tooley MBR, altså en ren langholdsstokk.

 

Tipper at vekten vil ligge rundt 9 kg +/-.

 

Så, det er konseptet så langt, enda mange detaljer som gjenstår :mrgreen: , men "kritiske" deler er ihvertfall satt i bestilling :D .

 

Har bestilt to løp, et av dem skal være i 6,5x47, usikker på det andre.

Så blir det jo litt spørsmål om kammerdimensjoner etc.

Thight neck eller ikke, fordeler og ulemper?

 

Så var det kikkert, ringer etc......

 

Vi får se, frykter at vinteren blir lang i år :wink: .

Link to comment
Share on other sites

He He hyggelig melding , det blir tøffere og tøffere konkuranse fremover på 500metern ser jeg :D

Håper dere er klar til numedal, skal bli gøy og se all de lekre nye skytejernene.

spørsmål: Hvilken profil har du valgt på løpet REX? spesialbestilling?

Og til dere som velger remkasser til 6,5x47!!!Husk custombolt med den minste tennåla. Da slipper dere mye :evil::evil: og dævelskap.

Mener å ha prøvd det meste der, den store nåla trekker seg inn i det store hullet i smellen slik at tennhettens kontaktflate blir med inn i bolten og garanterer klikk på neste avtrekk, for og ikke nevne den ubehagelige bakblåsen og røyken i åndedrettsnærhet. :(

 

hmm føler jeg må putte på noen triks til på børsa for og holde følge her :wink:

 

opps hold på glemme en ting: Nå blir det virkelig tøft for 6mm`ern :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Kvarten

 

Om børsa blir ferdig til Numedal vet jeg ikke enda... :D

 

Men om jeg har mulighet kan jeg jo stille med "gamlebørsa".

Har et par ideer med den også, og på en god dag kan den gå rett så bra :) .

Stort sett har det vært skytter som har "ødelagt dagen" også med den...... :wink:

Men hadde vært morsomt å få den nye ferdig selvsagt, litt mer "rendyrket" børse til formålet.

 

Når det gjelder profil tror jeg det var Kriegers profil #11.

Rett og slett en "straight blank" 1,25" i SS.

Ser egentlig ikke noen grunn til å bruke penger på profil i denne børsa....

Måtte i så fall være en #14 "Heavy Palma" for å få lengre løp :idea: ?

 

6mm har vel fortsatt livets rett tror jeg :mrgreen: , men holder en knapp på 6,5 når det gjelder vindavdrift, og kanskje løpslevetid, ihvertfall for "de minste" 6,5 ene?

God tilgang på mange gode kuler, men det er det jo for 6mm også da.....

Link to comment
Share on other sites

Demper ja...

 

Som du vet liker jo jeg å dempe dårlige "vibber" :mrgreen: .

 

Har tenkt på å montere det gamle oscilloscopet på løpet når den tid kommer, og finne svingefrekvensene.

På den måten kan jeg beregne hvor stor dempemasse og demping som er teoretisk optimalt for denne riggen :shock: .

Så kan jeg lage meg en demper, og utifra beregninger finne optimal plassering for å fjerne førstegrad svingninger.

 

Det kan faktisk fungere veldig bra kanskje...må nesten prøve på gamlebørsa også... :) .

Link to comment
Share on other sites

Hehe...psykologisk krigføring :D ... tja kanskje det - eller kanskje ikke :wink: ?

 

Har faktisk tro på at en slik demper kan gjøre susen.

Ser jo at f.eks. Ole Einar Bjørndalen har en "klump" midt på løpet.

Går utifra at dette er for å "styre" svingninger, eventuelt gjøre våpenet mindre følsomt for ulike sorter etc.

Og vi er jo faktisk gode på dette også.... :mrgreen: .

 

Nåvel, vi får vel se...skal fortsatt skytes også :mrgreen: .

Mye annet som skal være på plass.

Har allerede 200 stk Lapua hylser i 6,5x47 :shock: ...

 

Så var det kulevalg da...?

 

Et spørsmål, hvordan får jeg lagt inn bilder på svar/innlegg?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter å ha vurdert litt, går jeg for 5-R rifling.

 

Har egentlig ikke fått innspill fra noen som har prøvd, men får innspill på at flere tenker å bestille med 5-R neste gang.

Er litt usikker på hva det har for seg presisjons og hastighetsmessig, men hvis det stemmer at pussing er enklere er jo det et poeng i seg selv :mrgreen: .

 

Står igjen med å bestemme neck diameter i kammeret enda.

Mener standard 6,5x47 er 0,293?

I og med at jeg anser det for rimelig fordelaktig å dreie halser, uten å fjerne mer enn nødvendig, bør jeg kanskje gå for en dia på 0,288-0,290 :roll: ?

 

Da skulle det være mulig å "rette" opp halsene uten å fjerne alt for mye.

 

Må vel starte å hamstre kuler også, i aktuelle vekter...

Ser for meg vekt i området 120-130 grs som optimalt i denne patronen.

 

Løpene skal etter planen komme til Norge i ferbruar... :D .

Den som lever får se, hylser kan "grovsorteres" før skyteforming, og deretter fordeles etter trimming av lengde.

 

Tror jula kommer til våren i år.... :P

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, mitt digitale måleinstrument måler på min standard finisher fra clymer .02915 ytterst på hylsehalsen og innerst ,0292 og det er mer en nok messing på lapuahylsene

ps. ikke bunkre for mye 130 grainere du vil fort finne ut hvorfor. 8)

Og det er fint at du grovsorterer komponenter :mrgreen:

Går det an å få ei forklaring på 5-r rifling. :?:

Link to comment
Share on other sites

5 er for 5 rifler og R er for "Ratchet", bommene er ulikt skrådd på hver side, brattere på den siden som får trykkrefter.

Andre kaller de C for "Canted", og P for "Polygonal"

Veldig populært, skal være lettere å pusse

 

3 - og 5 bommer har blitt populært da man kan teoretisere at kula blir mindre deformert og mer symmetrisk deformert enn av et like antall :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror jeg vil satse på en neck på 0,289-0,290.

 

Da vil jeg ha gods å ta av, og fremdeles skulle det være rikelig igjen.

Får vel ikke skutt fabrikkammo, men det er egentlig ikke noe stort tema heller.

 

Og løpene blir med 5-R rifling, om alt går i orden da vel og merke...levering fra Krieger er satt til februar :oops: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

5R rifling på løp er bekreftet fra Krieger, så da er det i boks.

 

Går for en halsdia på 0,289-0,290, som nevnt tidligere.

 

Endel ladeutstyr er begynt å komme på plass, men savner den viktigste dien enda :oops: .

 

"Grovsortering" av de 100 første Lapua hylsene, viser bra jevnhet, med en snittvekt på 162,2 grs. Dette er nye hylser, ikke gjort noe med enda.

Brukbart "normalfordelt", så jeg sitter med ca 70 hylser innenfor snittvekt +/- 0,2 grs (+/- 1 standardavvik faktisk).

Alle hylsene var faktisk innenfor +/- 0,5% i vekt, rundt gjennomsnitt.

Dette er godt nok til å begynne med, og kanskje i det hele godt nok .... :mrgreen: .

 

Tenkte å sette sammen noen "målepatroner", for å vurdere hvor lang COL jeg ønsker å gå for.

Ser for meg at 70 mm ihverfall må være mulig.

Tenker å ta utgangspunkt i 123 grs Scenar og Berger.

Har vel ikke behov for å sette kula veldig langt ned i halsen, da de likevel mest sannsynlig settes i rifling?

Mest mulig rom igjen for krutt.... :P .

 

Igjen, tips tas imot med takk :D !

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips, 70,5 mm ser ikke helt feil ut :D .

 

Når det gjelder hylsevekt, er det vel "opplest og vedtatt" at det må veies... :mrgreen: .

 

Er det noen som sitter på "grundig" dokumentasjon som sier noe om hvor mye dette "egentlig" betyr for presisjon på lange hold?

I en hylse som 6,5x47 f.eks., hvor mye vil en vektforskjell på 1 grs utgjøre på hastighet på en 123 grs scenar?

Alle monner drar selvsagt, og jevnhet og atter jevnhet er tingen...

Men noen som har gode målinger på eventuell hastighetsvariasjon?

 

Hvor "stor" variasjon oppnår dere forøvrig med "beste ladning" på f.eks. 10 skudd?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drister meg til å komme litt inn på kikkert spørsmålet igjen :mrgreen: .

 

Ser at dette også er tatt opp i andre linker, men ingen som egentlig er aktuelle for meg.

 

Kikkerten jeg hittil har brukt til skyting på 500m, da snakker vi om benkeskyting, er en Zeiss 6-24X. En utmerket kikkert, som nok matcher det meste, ihvertfall i samme forstørrelsesområdet. Under gode forhold, ser jeg 6,5 hull, eller ihverfall samlinger av hull :wink: , i det hvite på 500m med denne.

 

Men, mye vil ha mer, og kunne tenkt meg litt mer forstørrelse, for å lettere se hull på 500m.

 

Antar, at en økning til rundt 30X, med god optikk, faktisk ville hjulpet mye.

 

Det finns sikkert mange alterantiver, jeg ser for meg Nightforce 12-42X, Swarovski 5-30X, og kanskje den jeg heller mest mot, S&B 12,5-50X.

 

Noen som har synspunkter på disse opp mot hverandre, eventuelt valg av retikkel?

 

S&B er litt spesiell, det er vel sport retikkelet som er mest aktuelt på denne kikkerten. Sliter litt med å finne "god" info om denne, har fåttnoe av leverandør.

 

Alle ligger vel i "øvre" prisnivå, men noen som har andre forslag eller kommentarer?

 

Som vanlig, alle svar mottas med takk :) !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tiden har gått litt sakte i det siste føles det som :) .

 

Men, ifølge leverandør, er løp og stokk i rute, så sammenstilling bør kunne starte i løpet av mars.

 

Da kan man jo håpe på at børsa er klar i løpet av april en gang?

 

Har fortsatt ikke alt klart, bl.a. usikker på kikkert.

Men, er litt tilbake på S&B MKII :mrgreen: .

 

Skal bli veldig morsomt å se presisjon på denne børsa opp mot STR200, som forøvrig er "pimped" litt med ny stokk (SIG 3000).

Har et par småting til som skal ordnes, målet er å komme ned på samlinger rundt 20 mm på 200m etterhvert også med denne.

 

Litt igjen enda, men når jeg får beddet den nye stokken osv, så får vi se.

 

Regner med å være akkurat ferdig med dette til nybørsa er klar :D .

Da stiller vi i både F-class og UL etterhvert tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Tiden har gått litt sakte i det siste føles det som :) .

Men, ifølge leverandør, er løp og stokk i rute, så sammenstilling bør kunne starte i løpet av mars.

Da kan man jo håpe på at børsa er klar i løpet av april en gang?

Mai nå ;-) Hvordan går det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja siste nytt er at jeg nå har sett bilde av stokken med et løpsemne i :mrgreen: .

 

Såvidt jeg har skjønt, er da stokken og de to løpene kommet til gamlelandet fra over dammen.

 

Det siste jeg hørte, var i løpet av juni, litt avhengig av tilgang på maskin.

 

Så må fortsatt smøre meg med tålmodighet enda en stund ser det ut til :| .

 

Kikkert ble forøvrig en S&B PMII 12,5-50 med sport retikkel.

Litt spent på retikkelet, men bør være brukbart....

Link to comment
Share on other sites

Skal bli interessant å se hva den kan prestere på bana. Hva kalibret kan vet vi vel reden.

Kelby og Barnard får noe og bryne seg på her

Sier ham som har en hjemmebygget rifle som holder den norske langholds rekorden. :?::?::?:

 

Å prøve å få oppmerksomhet over på noen annen enn seg selv er en kjent taktikk………..................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

som ikke virker.

 

Hva er de ¼:en??? Begynner du å få nerver :shock::(:lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...