Jump to content

Bygging av benkebørse i Norge?


Venator REX

Recommended Posts

Jøss!!!

Av og til kan selv laaaaaaaaaaaaaaaaaaang ventetid resultere i noe "godt"!

Ser greit ut dette ......... :mrgreen:

Nå må du bare se å få testet deg frem til noe ammo som duger.....

Kan vel samtidig sprenge en liten "intern bombe"......selv formannen i NBSK vurderer en 6,5x47... :shock::shock::shock:

Så får vi plage FrodeK intil han kapitulerer å hiver seg på 6,5x47 bølgen han også. :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja vekta er ca 10,5 kg. Det er mulig den er noe framtung, får se når jeg får den i resten, kan kanskje forske litt med posisjon på resten under fortreet.

 

Ellers så ser jeg at COL blir ca 66,1 mm med 123 grs Scenar, i minste laget, må sette kulene dypt. Men får se på det også.

Halsdiameter stemmer bra, ferdig patron ligger på 0,288.

 

Skal få skyteformet 20 hylser, forhåpentligvis i løpet av helga :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Fikk lurt meg til 2 pusseskudd idag faktisk.

 

Endte opp med en halsdia på 0,287 - tror jeg går for det i første runde, kan eventuelt dreie over etter en omladning eller to?

 

Skyteforming vil bli gjort med 30 grs N140, lett smurte hylser, og kuler satt i bommer.

 

Så får vi vel ta spørsmålet om necksizing kontra fullseizing senere :mrgreen: .

 

Pipene har jo 5R rifling, skal jo være så bra.

Har ikke erfaring med Krieger sine piper fra før, men virket lett å pusse :) , får vel se hvordan det blir etter noen flere skudd.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet helt enig, men forskjellen i herding på 1/1000'' og 2/1000'' er ikke kjempestor egentlig, i så fall betyr det vel så mye om man har hold på 2/1000'' eller 3/1000''. Dessuten er hylser forbruksvare dersom man jager presisjonen etter min vurdering, særlig dersom herding viser seg å være et problem. Kompriss leder aldri til fremgang i presisjon.

 

Argumentet mitt for å ha noe mer enn 1/1000'' er at sannsynligheten for "kluss" minsker, særlig dersom man går for at farten skal opp under en serie. Det er i og for seg også mitt store argument i forhold til F/L kontra neck sizing, en F/L blir det mindre "kluss" med, men det betinger samtidig at kula settes i bommen ref. min høyst personlige erfaring. En erfaring vel og merke ikke basert på 6,5x47L, men erfaringen er nok sammenlignbar uansett. F/L, 2/1000'' og en kon bolt så e rdet mulig å speede opp om det trengs.

 

Dette blir uansett ei spenennde rifle å følge! Gratulerer, dersom jeg ikke allerede har sagt/skrevet det.

 

 

Mine 2 øre.

Link to comment
Share on other sites

Ah, endelig.

Gratulerer med rifla og velkommen til klubben i klubben. :D

 

At den som venter på noe godt ikke venter for lenge vet jag av egen erfarenhet. :wink:

 

At vi kan lokke over Frode trur jag neppe da han skyter så in i granskauen godt med den der 6mm:ern. (+ Kåre Inge).

 

Velkommen etter forman. Jag vurderer å gå andre veien.

 

Vi kanskje kan få til en dag på banen noen av de første ukene i oktober? (ta pause fra jakta)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hei

 

Utifra hvor lang tid det har tatt å svare på spm ditt, så skjønner du kanskje svaret :mrgreen: .

 

Har fått skutt litt, sitter med 50-60 engangs skutte hylser, 1.gangs sortert og utvendig dreid.

Har ikke målt presisjon på disse seriene, da det er minmin ladninger.

Så nå starter vel den morsomme delen med å finne "go ladningen" :D .

 

Ser for meg å starte å jobbe med kruttsorter med N140 hastighet, men mulig jeg må på et raskere krutt?

Ønsket er vel best mulig presisjon med høyest mulig hastighet og lavest mulig trykk :mrgreen: .

 

Kulene vil sannsynligvis bli 120-123 grs, sierra eller scenar.

 

Noen som har erfaring med kruttsorter og ladningsvekter de vil dele :wink: ?

Tenker da spesielt på brennhastighetsområde.

Link to comment
Share on other sites

med N140 hastighet, men mulig jeg må på et raskere krutt

Tror ikke du skal noe raskere enn N140. Her er noen ladninger jeg vet har gått bra:

 

Sierra 123gr og 37gr 203B

Lapua 123 og 39gr N540 (Typisk max+ ladning :? )

Lapua 123 gr og 40,5gr N550

 

Størst hastighet får du antakelig med N550 og 203B. N550 har gitt vertikaler hos meg, får ikke opp trykket nok til at det brenner stabilt?.

Flere har nevnt N150 som det kruttet som har gitt best presisjon, men jeg har ikke testet det.

 

CCI450 magnum tennhetter tåler trykket best.

Link to comment
Share on other sites

Tja...nå er vel ikke jeg den mest erfarne benkskytteren her inne :mrgreen: .

 

Men jeg håper vel, og ønsker vel, å kunne skyte 5-10 skudds samlinger på rundt 10mm på 100m med denne.

På 200m håper jeg å kunne ligge under 20mm med de fleste samlinger. Poenget er vel jevnhet, og da må man skyte mer enn en serie for å finne snittsamlinger.

Om jeg ikke oppnår dette kunne jeg nesten like gjerne brukt min "gode gamle" STR200 :D .

Den klarer å holde 10 skudd under 30mm på 200m den også, ihvertfall 2 av 3 serier.

 

Norgesrekorden på 500m er jo rett over 58mm, så børsa må samle rundt 20mm på 200m ihvertfall for å kunne "tukte" dette. Og det er jo såklart et mål 8)8) .

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har det gått med prøveskudd?

COL blir ca 66,1 mm med 123 grs Scenar,

Med 1900:an har jag 69,5 og nyrifla 70,5mm COL med den kulen. Blir en del forskjell i forhold te din men vet ikke om det har noen praktisk betydning, med unntak av mindre hylsevolume da.

 

Hvis du ikke blir fornøyd så har jag hjelpemiddel (throather) som kan brukes.

 

Ladde data har du vel fått av meg eller? :?

Link to comment
Share on other sites

Dere som driver med benkskyting.

Hva er kravet dere stiller til samling på 100m?

Nå regner jag ikke meg som BR skytter men med tanke på aktiviteten innom den kategorien her på Kammeret så tar jag meg friheten te å prøve å svare på ditt spørsmål.

 

Det er ikke så lenge siden vi alle her kunne lese om en slarke 98 mauvser i 30-06 som skjøt 7-8mm 5 skudds treffbilder (TB) på 100m. Hvis dette nå er riktig så hadde eieren med stor margin blitt både norsk og svensk mester i JK (jegerklassen) og hadde hevdet seg godt i både LV/HV og. Hvis nå eieren har holdt igjen øyne, kun regner en serie eller kun har vært heldig vet vi ikke noe om. :lol:

 

Som Du kanskje vet er en BR konkurranse over 5 x 5 skudd der den som har den minste gjennomsnittlige treffbilden vinner. Det deles og ut pris for minste TB.

 

Men hvis jag da har skjønt det riktig så beregner den seriøse BR skytter trening (best i sterk vekslende vind) og et visst antall konkurranser over en sesong for å komme frem til sitt gjennomsnitt. Alle strever etter null som TB men den blir vesentlig høyere.

 

Så jag gjetter på at den som har et snitt under 10mm skyter ganske godt.

 

Hvis Du tenker på langhold så meiner jag at 100m er for kort avstand å trene på. Jo lenger desto bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på hylsekapasiteten i 6,5x47, og sammenliknet med bl.a. 308.

Ser at 6,5x47 faktisk har større volum i.f.h.t dia enn 308 har, ja faktisk 68% av "optimalt" volum, sammenliknet med 58% for 308.

Dermed ligger det vel an til kruttsorter i N140-N150 området ja, som du antyder OSSE.

 

Har ikke flusst med data fra "godkjente ladebøker", men VihtaVuori har denne i sin 4 utg.

 

Med 123 grs Scenar oppgis det maksladning på 36,4 grs N140, 39,7 grs N540 og 37,8 grs N150.

Av disse er det N540 som oppgis med høyest hastighet - 907 m/s (700mm pipe).

Hetter er oppgitt til SR.

 

Er det et problem med hetter, siden OSSE oppgir bruk av magnum hetter?

Eller er det ladningene som er en "smule hete" :D ?

Link to comment
Share on other sites

får ikke opp trykket nok til at det brenner stabilt?.

Jeg får veldig god presisjon med N550 i flere kaliber, og 6.5x55 også ved lavt trykk, 800m/s trykk.. Harde ladninger i .223 har åpnet gruppene.

Mitt råd er å prøve N550. Det er nok det kruttet du klarer å få mest nedi hylsa av, uten overtrykk, og ihvertfall det som leverer mest energi - du vil ganske sikkert få gode hastigheter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Heia.

 

Mye spennende lesing her.

Men sitter med et par spørsmål her.....

Hadde du valgt det samme igjen?

Og hva med 7 mm som nå har vært diskutert en del på amerikanske fora?

Og er det noen andre i lanholdsmiljøet som har erfaring med Marc kikkertene?

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hold ut til 500m tror jeg ikke 7mm har noen fordel fremfor 6,5 eller 6mm. Den økte rekylen mer enn oppveier for en eventuell ballistisk fordel. Både 6mm og 6,5 har et godt utvalg av kuler.

 

Og March er de skarpeste siktene jeg har sett gjennom, men jeg kan ikke påstå det var så veldig mye enklere å se kulehull med March enn det var med min stakkars Weaver. Så jeg føler ikke at de stiller med noe definitivt overtak de som har en March på børsa.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Osse her. Det finns mange gode kuler med god ballistikk i 6,5, og etterhvert også i 6mm, men der er fortsatt litt etter...... 8) .

 

Skal være litt forsiktig med å være for "skråsikker", er på ingen måte noen ekspert på området.

Men på langhold er det vel først og fremst 10-skudds presisjon (vi snakker benkeskyting da) på aktuelt hold som teller.

Hvis man oppnår best presisjon med en kule med høy ballistikk, og med høyest mulig fart (med sikkert trykk :mrgreen: ), da er vel det oppskriften.

 

Som Osse sier må kulene være tyngre etterhvert som kaliberet øker, for å oppnå samme BC, ihvertfall som en tommelfingerregel.

BC er jo forholdet mellom formfaktor og tverrsnittstetthet, som igjen er et resultat av kulevekt og kaliber.

Med høyere kulevekt og samme fart, øker rekyl.

Skyting (rekylopptak) blir mer kritisk for hvert skudd osv.

Løpsslitasjen kan i teorien på den andre siden bli mindre, men det er en annen sak...

 

Så, for å svare på spørsmålet ditt; ja jeg tror det; til 500m skyting. Faktisk vil jeg heller vurdert å gå ned til 6mm istedenfor opp til 7mm.

Til skyting på lengre hold, kanskje en 6,5x284 vil være enda bedre, kanskje. Eller en 6,5x55.

 

Uansett, god presisjon er 1. pri.

Og der virker faktisk 6,5x47Lapua å være noe kresen. Har til gode å finne "superladningen" enda, ser ut som jeg må prøve noe raskere krutt enn jeg har prøvd hittil. Men så var det dette med å ha tid til å teste da.....

 

Håper dette var svar Geir S.

Link to comment
Share on other sites

Halloen.

 

Er i dag medlem av Jæren Skytterklubb. Vi har i dag blinker for skyting på stål og samling/poeng på 100 200 & 300 meter.

Blinker på 500 meter er noe som vil bli prioritert fremover.

Vi har holdt på et års tid der nå med mye skyting på stål....men en ser nå at en del av oss vil gå videre etterhvert og da er det samling / poeng som vil bli aktuelt.

Personlig så har en vel blitt bitt av havesyken. Har gått til innkjøp av Forster presse og RCBS charge master. Kronograf er på vei i posten.

Men med alle faktorene som skal stemme bare for å få den rette amoen så ser en at veien er lang til det perfekte.

Men det jeg hadde håpet var og slippe å bomme på innkjøp av det som koster mest. Er jo allerede en del ladeutstyr som står ubrukt i skapet.

Drømmen er en March 10-80 kikkert (dritadyrt men ikke umulig http://www.marchscopes.co.uk/" target="_blank" target="_blank)

Skyter med en STR 200..... Ligger jo et potensiale i STR'en men det er jo ei 2" 4" da.

Så det store spørsmålet er hva en skal velge ved neste våpen. Så en får søke videre på det....... :D

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...