Jump to content

Pajero 2,8L 95mod.


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Jepp, Buick er faktisk den opprinnelige grunnsteinen i GM, og - for anglofile som meg så er det jo ikke helt uten betydning at Buick faktisk ble startet av en Skotte ;)

Nesten samtlige V8 brukt i engelske biler er produserte på tåkeøya i vest ofte referert til som UK, men under stricte lisensavtaler fra GM, svakheten i blokka som gjorde at sylinderforinger løsner i samtlige utgaver fra 4.0l og oppover er derfor ikke utbedret før Cosworth relativt nylig kjøpte fulle rettigheter til motoren, og dermed kunne utbedre og forsterke den.

Link to comment
Share on other sites

Da har man lært noe i dag også. Visste forsåvidt at det meste av åttere i britiske biler var produsert der, men visste ikke at rettighetene til den gode gamle 3,5'en ikke var kjøpt i sin helhet for flere 10-år siden som jeg har gått rundt og trodd.

 

Beklager til trådstarter for OT, forresten :(

Link to comment
Share on other sites

Akk ja. Denne bilhandlegreia er jammen ikke lett.

 

Etter å ha innsett at det er Pajero og/eller LC som tiltaler meg mest, har jeg vært å sett på et par av den førstnevnte. Pajeroen ser helt ok ut og er god å kjøre. Litt rust og diverse å gjøre er det, men det skal jeg fikse. Det som bekymrer meg er diselforbruket. Har noen her en 2,8L?

 

I dag har jeg nesten sagt ja til en slik bil. Men jeg ringte i siste liten til en kjenning som har hatt en slik og han sa at den gikk ikke (aldri) under literen og ville helst ha ca 1,2 l/pr.m.

 

Det var litt mere enn jeg hadde regnet med! Håpet på at den skulle holde seg, helst under, men i alle fall på literen! Hva sier dere?

Link to comment
Share on other sites

Hørtes mye ut. Er det automat? Da kan det hende. Har ikke 2,8 sjøl, men hører de ligger på rundt literen. Min 2,5 99 hk går på 0,9 - 0,95, og den er lat og må piskes. En 2,8 har 125 hk og slipper pisking i så stor grad.

 

Sjekk på www.offroad.no. Står endel om ulike 4x4 der. Registrer deg som bruker, på samme måte som her, og logg deg på og spør i lange baner! Er en som nevner der at han hadde 0,88 i snitt på langkjøring, så kolossalt forbruk bør det ikke være. Spørs hvor mange kilo høyrefoten er i trafikken det! Du klarer nok å bruke to liter på mila og, om du virkelig herjer med campingvogn...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke automat nei!

 

Det skal jeg gjøre! Takk :D

 

Liten edit i forrige post!

 

 

Lite tips om du skal se på en slik. Ta med hammer og "voldta" ramma innenfor bakhjulene! Det er der de ruster verst. Kjenn etter inni ramma, gjennom luftehullet ca midt på der. Kjenn om det er løse metallflak etter banking. Slik fant jeg rust på min. Må nok sveise litt før EU...

Link to comment
Share on other sites

Dette er jaggu den morsomste tråden jeg har lest på lenge, regner med at jeg kan få noen råd (frarådninger) på bruktbilkjøp her jeg også... Hvis jeg får låne tråden da? :oops:

Må ha en dugelig arbeidsbil med 4x4 og plass, som kan dra (tung) henger og helst ha plass til scootern inni uten henger'n.

Har vurdert toyota hiace som bra (har en 96 minibuss fra før som funker godt med bakhjulstrekk)

Skal ikke kjøre uttafor skogsveger, men må jo parkere noen steder!

Har og sett litt på amerikanske kupikker, men de er jo dyre å fylle opp... :evil: Ikke av de mest holdbare motormessig heller etter hva jeg hører, men ser "tøff ut".. :wink:

Fornuften sier "toyota", men særlig "tøff" er den jo ikke...?

Link to comment
Share on other sites

Dette er jaggu den morsomste tråden jeg har lest på lenge, regner med at jeg kan få noen råd (frarådninger) på bruktbilkjøp her jeg også... Hvis jeg får låne tråden da? :oops:

Må ha en dugelig arbeidsbil med 4x4 og plass, som kan dra (tung) henger og helst ha plass til scootern inni uten henger'n.

Har vurdert toyota hiace som bra (har en 96 minibuss fra før som funker godt med bakhjulstrekk)

Skal ikke kjøre uttafor skogsveger, men må jo parkere noen steder!

Har og sett litt på amerikanske kupikker, men de er jo dyre å fylle opp... :evil: Ikke av de mest holdbare motormessig heller etter hva jeg hører, men ser "tøff ut".. :wink:

Fornuften sier "toyota", men særlig "tøff" er den jo ikke...?

 

Bare lån ivei! Har fått så mye god hjelp fra kammerfolket i denne (som så mange andre) saker, dette er et flott forum :D

Link to comment
Share on other sites

Det var jaggu 245`en sin det.. :mrgreen:

må si det ja, bygd på en 1982 chevrolet blazer og selfølgelig en 78` volvo 245 på toppen. noe mer en B19 nå ja.

 

egil: amerikanske 4x4 er det ingenting å si på så lenge de ikke er kjørt offroad med. 6.2 er en fin motor det og. men den trenger vedlikehold den som alt annet. 6.5 har en kranglete dieselpumpe og det sjer før eller senere uansett. men om du virkelig drar på deg spanderbuksa og tar steget opp på 6.6 duramax`en så er det ikke meldt som særlig store problemer. annet enn at bilen er så sterk og dra villig at du drar av akslingene om du virkelig satser :mrgreen:

kamerat av pappa har en slik som trekkbil til og fra forskjellige biltreff og det er visst ikke noe problem å dra fra pappagutter i vesentlig mer sportslige biler selv med bil på henger og planet stappfult med handverktøy. men anbefaler deg å ha forsikring mot motor og drivverkshavari på disse selv om det ikke er noen kjente problem med de nå. en injektor på disse koster f.eks 8000kr + arbeid og det er 8 av dem!

Link to comment
Share on other sites

Det som bekymrer meg er diselforbruket. Har noen her en 2,8L?
Jeg hadde en 1998 2.8 fra høsten 2000 til sommeren 2008 (fra 32 000 Km til 148 000 Km) og den gikk på 1.0 liter pr. mil, et gjennomsnitt regnet ut fra hele året. Jeg førte kjørebok hele tiden på denne bilen. Kjørte med firehjulstrekk hele vinteren men det skal nevnes at jeg har minst 25 Km å kjøre hver gang jeg starter opp og at det er lett å få tunge biler til å bruke mye hvis en ikke tenker seg om.
Link to comment
Share on other sites

Egil: Mitsubishi L400. Veldig gode biler til fornuftige priser....

Sikkert helt ok til sitt bruk, men skulle gjerne sluppet å demontere scooteren for å få den inn i lasterommet... :wink:

Blir det japse tipper jeg det bare er toyotaen som er lang nok, kansje!

 

Du kan jo titte på VW transporter er du heldig kan du finne en med syncro tror denne skal være stor nok

Link to comment
Share on other sites

Transporter...! Hitlerkjelke! Nei det blir neppe her på gården det kommer noe sånt. :lol:

Har hatt to hiacer som bare går og går uten problemer, aldri noe tull med dem, så det blir vel en til en da.

Tviler på at det er noe lengre lasterom i vw enn toyotaen, men det er det sikkert andre som vet.

Link to comment
Share on other sites

Det som bekymrer meg er diselforbruket. Har noen her en 2,8L?
Jeg hadde en 1998 2.8 fra høsten 2000 til sommeren 2008 (fra 32 000 Km til 148 000 Km) og den gikk på 1.0 liter pr. mil, et gjennomsnitt regnet ut fra hele året. Jeg førte kjørebok hele tiden på denne bilen. Kjørte med firehjulstrekk hele vinteren men det skal nevnes at jeg har minst 25 Km å kjøre hver gang jeg starter opp og at det er lett å få tunge biler til å bruke mye hvis en ikke tenker seg om.

 

Det var jo litt trøst da! :D Du har ikke peiling på hvor mye ei pitmannarm på bilen kan koste?

Link to comment
Share on other sites

Det var jo litt trøst da! :D Du har ikke peiling på hvor mye ei pitmannarm på bilen kan koste?

Beklager, jeg fikk innkalling for å skifte den og når det er gratis så spør en ikke etter prisen. Men et søk på Offroad.no gir noen svar:

 

http://www.offroad.no/forum/search.html&CODE=simpleresults&sid=4bffbb132f6179709a67c9e24d81b7f0&highlite=pitman%2A

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Pajero 2.5 Gen2 i mange år, den er solgt nå, men jeg vurderer å kjøpe en kliss make bil. Jeg skal fortelle hvorfor:

 

1. Du får gode kjøreegenskaper der du er mesteparten av tiden, på asfalt, veldig gode. I forhold til de andre produsentene av 4X4 fra samme generasjon er de det beste.

 

2. 4X4 og låsbare senterdiff og bakdiff gjør denne til en "ekte" firehjulstrekker som gnager seg fram utenfor asfalten, altså du får begge deler, på og utenfor asfalt!

 

3. En solid rammebil som tåler mye. Jeg kjørte mye tunge hengere og store lass på taket, i jobb sammenheng.

 

Men, her er en bil du kanskje bør vurdere, nemlig Galloper

 

Mitsubishi solgte ut Gen 1 for lisensproduksjon, men de siste Gallopere er i praksis understell og motor fra Gen 2 og gearkasse og utseende fra Gen1. Du får ikke Super Select kassen, men du får en særdeles god 4X4 billig i forhold til andre biler.

Greit, bilen ser kanskje gammeldags ut, men litt kan jo gjøres for pengene du sparer...

Jeg vurderer faktisk en sånn istedet for en ekte Pajero.

 

Svakheten til 2.5 Pajero er topp og gearkasse, jeg gidder ikke underslå fakta sånn som noen anglofile bileiere gjerne ser ut til å gjøre, men når dette er tatt i betraktning har du fremdeles et mye bedre produkt en Land-Rover, eller vil du kjøre traktor?

 

En 2.8 TD er et godt kjøp, de fleste "norske" er med automatgear fra dengang, nå er det nok kommet mange med manuell gear.

2.8TD er regnet for å være en mye bedre motor en 2.5, de er ikke like i det hele tatt som noen innbiller seg, bla har denne registerkjede, og toppene skal være av bedre kvalitet.

 

Da står du igjen med en gearkasse som KAN ryke, eller ikke, det første du gjør hvis du kjøper en sånn bil er å skifte gearkasse og fordelingskasse olje, oljemerke legger jeg meg ikke opp i, (er glad i Castrol) men ikke kjøp GL5 olje, men GL4.

Grunnen er at GL5 kan spise opp metallegeringer i kassen din og faktisk være med på å ødelegge den. Dette kan du lese mere om på Offroad.no

 

Toppen røk på min 2.5 Gen2 Pajero, jeg fikk fatt på en komplett Galloper motor som var lite kjørt, og skiftet selv, det kostet mindre eller det samme som å overhale bare toppen med arbeid hvis et verksted skulle gjort det.

Da fikk jeg "ny" motor, den var kjørt 70000km.

 

Men, får du fatt på en 2.8 med automatgear er du i boks.

Den er litt tregere en manuell, men ingen kjente store problemer med den gearkassen.

Og en ting til, dette er ikke de nyeste dieselmotorene, og heller ikke de letteste bilene, min korte Gen2 veide ca 1800 kg, så da er ca 1L på milen helt normalt.

Jeg satte på KN filter og 3 toms eksosanlegg, og jeg kan love at den bilen gikk bra på langtur og ellers.

 

Jeg kan legge til at jeg er godt kjent med engelske biler sine begrensninger, har eid, og har kompiser som driver med engelsk 4X4, og er du glad i å mekke er jo det greit, skal du ha en bil du kan stole på er det Toyota eller Mitsubishi mener jo jeg.

 

Dessverre er LC veldig dyre biler, som når de selges for mitt budsjett (under 200000) er kjørt langt, og da begynner jo ting å skje uavhengig av produsent.

 

Håper dette hjalp deg litt på vei.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvilken gearkasse olje det skal være på en Pajero som har en 3.2 liters motor med automatkasse? 2004 modell.

 

Tja, jeg er jo glad i Castrol, så de anbefaler Castrol Transmax E

 

Du skal jo ha en automatkasseolje, så du kan egentlig ikke gå feil så lenge du kjøper rette typen automatolje.

Kjøper du Biltema sin tror jeg nok den er god den og, all tid de selger olje fra store anerkjente produsenter og pakker i egne flasker.

 

Forøvrig lurer jeg også på en sånn bil du har, i kort versjon, men er litt i villrede på hvor mye penger jeg skal spandere på en bil, er liksom nok hull og putte pengene i... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en telefon til min lokale Mitsubishi forhandler og spurte om hvilken olje jeg skulle ha på gearkassen til Pajeroen min. Fikk til svar at det egentlig ikke var så nøye bare at den var syntetisk. Vel, jeg syntes dette hørtes litt rart ut. Tenkte at jeg måtte være nøye på hvilken olje automatkassen skulle ha.

Link to comment
Share on other sites

Eller hvis du tenkte olje til fordelingskassen din anbefaler Castrol Syntrax universal, som er en annen olje en til automatkassen.

 

De fleste oljer i dag overskrider jo produsentenes anbefalinger, og det er mye følelser med olje...

Jeg ville ikke kjøpt noe totalt ukjent, feks en dunk på Europris med bare viskositeten skrevet på, men jeg har ikke noe problemer til bil å kjøre feks Biltema olje, eller Felleskjøpet, som også selger kjente merker under eget navn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...