Jump to content

Sako Quad - Forverring av skuddbilde


Münsterjeger

Recommended Posts

Har nå sittet noen timer på verandaen og skutt duer.

Gikk som smurt på 50 meter.

 

Skutt drøyt 50 skudd på innksyting og blinkskyting. Ei due falt midt oppi dette.

Det som også overrasket meg positivt, var at alle de 3 forskjellige patronene jeg brukte, hadde samme treffpunkt! (V-Shock, V-Max og Gamepoint)

 

Etter en stund vil jeg skyte inn børsa på 100 meter, og da begynner det å bli moro. Får to 3-skudds samlinger på ca 10 mm. Plutselig ei flue... Skyter en gang til, og da er flua i andre enden. Sånn har det igrunn fortsatt den siste timen.. Mye skruing på kikkerten.

 

Jeg tenkte om kanskje retikkelet har løsnet? Nikko Stirling Mountmaster, 4-12*50 AO.

Spente fast børsa, og skrudde på forstørrelsen. Krysset lå på samme sted hele tiden, samme med paralaksejusteringen.

 

Samler fortsatt like dårlig... Ca 15 cm mellom de verste samlingene.

 

Har nå kommet inn og etterskrudd alle skruene på kikkerten. Alt virket tight, men strammet alikevell litt.

 

Det begynte også å regne mens jeg skøyt. Sjekket om løpet lå fritt, og det gjorde det...

Det var ikke noe vind å snakke om heller...

 

Noen som har vært borti liknende?

Det gjelder 17 HMR.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av mantelfjerner er undervurdert av mange. Nå har jeg ikke en 17 cal, men ser i 6,5x55 at allereder etter 200 skudd er presisjonen på vei heden. (Da snakker vi om å åpne fra 6-7 mm til 20-30).

Så med en hissig 17 kal. vil jeg tro at en må pusse OFTE.

Og spesielt i starten med ny pipe mantler det gjerne litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg peiset avgårde drøyt 75 skudd.

Samme dårlige smlingen etter 50 skudd.

Byttet kikkert. "Skutt inn" på ca 15 skudd. Samlet svært dårlig under innskyting også, så jeg kan ikke konkludere med at det er kikkerten som er gåen.

Siste 10 nå har samlet på 25 mm uten anstrengelse.

 

Men synes dette er merkelig.........

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjøpt mere ammo, samt et ordentlig pussesett i cal. 17.

Har nå brukt solvent og en del pusselapper for å starte helt fra ny grunn.

 

Jeg har litt spørsmål angående pussing av rifle.

HAr kun brukt boresnake med noen dråper olje tidligere.

 

Skal jeg pusse fra kammerdelen eller munning? Har hørt at man alrdi skal pusse fra munningen. Det fulgte med en "Muzzle protector". Muzzle betyr jo munning, som tiltaler at man skal starte i munningen. Jeg valgte kammeret.

Sette jeg kjøpte var Gunslick. Samt Hoppes Elite i cal. 22.

 

Kjøpte i tillegg Borefoam, og lot denne virke noen minutter.

Til slutt pusset jeg løpet helt rent og helt tørt. Ingen olje ble brukt. Kun solvnt og tørrpussing.

Tips mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Du skal pusse fra kammeret, egne erfaringer er at skummet virker best på varm pipe, men fjern først kruttslam slik at det virker rett på mantel.

Kan gjerne stå til dagen etter, la våpnet ligge og vend det samt etterfyll skum for opptimal effekt.

Skyll ut med kroil e.l skjekk munning med pusselapp og lommelykt for tegn etter mantel.

Link to comment
Share on other sites

Har du forresten skutt inn løpet?

 

 

Innbrekking av løp har jeg hørt så mange versjoner av at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

Skøyt først et par skudd, så puss, deretter 5 skudd, så puss, deretter 10 skudd, så puss, deretter 50 skudd, så puss, nå sist 75 skudd, så puss. Dette var et par drag med Boresnaken.

Nå har jeg pusset med ordenlig mantelfjerner og alt..

 

Skal skyte i ettermiddag på blink.

Det var overhode ikke kobber i løpet når jeg pusset det. Først kom kruttslam, deretter var det bare rene pusselapper.

 

En tng til: Når jeg pusser med bronsebørsten, skal jg stikke helt ut gjennom munningen, slik at børstene legger seg mot dragretningen? Eller skal jeg pusse opp og ned uten å ta børsten ut?

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at selve løpet er godt festet, men ikke for hardt?

 

 

Fikk en aha-opplevelse idag..

Forsøkte å stramme "for hardt" og da kom samlingene innover.

Jeg mistenker da at jeg har vært for slapp på skruen.

Hvor hard skal jeg skru løpet fast?

På 100 meter var det drøyt 8 cm samling når jeg hadde skrudd fast løpet.

Overhode ikke godt nok, og jeg er ikke fornøyd, men det er en betraktelig forbedring!

Håper problemet er funnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...