Jump to content

Kikkertmontasje M98


S.O.N

Recommended Posts

Jeg gir meg ikke før jeg har en tilfredstillende løsning for en kikkert

montering på min M98 fra krigen uten å måtte bore i låskassa.

 

Er det noen som har noen av desse montasjene liggende og som ikke

brukes lenger og kan selges , eller er det noen som vil frese en som jeg konstruerer selv ?

 

http://www.brownells.com/.aspx/pid=2243 ... COPE_MOUNT

http://www.impactguns.com/store/758152117007.html

http://www.gunaccessories.com/MilitaryS ... /index.asp

 

Det skal som sagt ikke koste penger som vanligt, men vere en mulighet når jeg vil skyte

litt rust ut av løpet på det 8x57 kaliberet.

 

Virker som den Brownell løsningen bygger minst i høyden, men det er vanskeligt å si.

Link to comment
Share on other sites

Er nesten ferdig med en tegning på en hyperlav picatinny skinne

som kan settes på en Mauser 98 uten å hverken bore i kassa eller noe annet, og

som går lang nok bak til at en vanlig kikkert kan brukes. Forutsetter at den originale baksikte krybba er tilstede. Er noen dager igjen med detaljer, men så skulle det vere ok.

 

Spørsmålet er: Er det noen som har en dreibenk og en fres og som kan ta denne

for meg til en overkommelig pris ?... (skjønner at man ikke kan prise noe man ikke ser, men

kanskje man vil ta det i litt hobbyånd også).

 

Tegning og prinsipp sendes til den som seriøst kan tenke seg å gjøre det, og har

vedkommende mauser selv, så er det fritt frem for å lage til seg selv (eller bekjente)

vist den funker (må testes).

 

PS! Ikke spør hvorfor man ikke kjøper noe. Det er ikke halvparten så morro, og blir ikke

halvparten så fint. Fornuft gjelder overhodet ikke på denne saken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hvorfor i all verden skal du ha kikkert på rifla? Den er jo satt opp med et skur og et korn - så da er det bare å skyte i vei. Trenger vel ikke kikkert for å treffe pappen???? Har nå selv skutt med åpne sikter i maaaange år på ei rifle, og treffer nå pappen godt med den.....

Link to comment
Share on other sites

Må i grunnen si meg enig i RWA, stålsikter er undervurdert. Blitt såppas vanlig med kikkert, at det ofte mumles kraftig i barten på standplass når jeg tar oppskytingen med stålsikter.

 

Men det er klart, har man ett dårlig syn er kikkert helt klart å foretrekke.

 

Jeg har sett på disse montasje alternativene uten borring, konkluderte dengang at de var litt for høye. For meg er det viktig med kinnkontakt. Derfor kjøpte jeg en slik ATI stokk som er inkludert kikkert kinne. Man kan da reversere prosessen og gjøre rifla tilbake til orginal stand. (Den stokken solgte jeg forøvrig forrige uke, da den bare samlet støv.) Fungerer greit, man har da mulighet til å få høvelig grei kinnkontakt med en kolbeførhøyer sak som følger med. Men, denne ATI stokken er en billig plast sak og kvaliteten deretter.

Du vil uansett hvordan du vrir på det, da ende opp med en generellt dårligere rifle en du har i dag.

 

Det finnes forresten en montasje som virket veldig grei m.t.p høyde, men prisen var temmelig høy.. du finner den kanskje om du Googler. Den skulle festes ved sølv lodding på fremre og bakre låskassebro. Men, ettersom du nok har ett samleobjekt, ønsker du neppe å ødelegge blåneringen. Når det gjelder "orginale kikkertmontasjer", som tipset om over, så må du da også endre på rifla di.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler her, jernsiktene er undervurdert.

 

Etter å ha glemt igjen kikkertsiktet til drillingen 3 år på rad opplevde jeg at kikkertsiktet faktisk sluttet å fungere da jeg skulle skyte opp i år.

Så da ble det å skyte prøven med jernsikter for fjerde år på rad...og det gikk som en drøm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 months later...
  • 6 years later...
Per-S skrev (1 time siden):

Jeg tror dette er en jalla montasje for de som ikke vil bore i låskassen. Den er vel god nok til morroskyting men om du skal bruke våpenet til noe seriøst ville jeg kjøpt en montasje som festes med skruer til både fremre og bakre låskassebro.

Jeg er enig med deg etter at jeg så denne videoen. Det rister ganske voldsomt! 

Ser ut til at det må kjøpes fra USA

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...