Jump to content

Den ultimate jaktfeltpatron?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Jeg har pr idag ei Tikka-Sporter M595 i kal 308. Børsa har gått som en drøm i alle år, men har sånn smått begynt å spre div ladninger. Nå snakker vi ikke "store" spredningen, men det er ikke lett å finne ladninger som går konsekvent under 20-25mm. Tidligere hadde jeg flere ulike ladninger som gikk under 10-12mm. Nå kan det selvfølgelig være parkinson som begynner å melde seg her i gården, men synes kanskje det er litt tidlig i en ungdommelig alder av 34 år

 

Har ikke nøyaktig tall på # skudd gjennom pipa, men det begynner å bli noen tusen (6-7000??) Har en mistanke om at pipa begynner å bli sliten. Dette er den orginale tikka pipen.

 

Nå er frågan: Om jeg skal bytte pipe hva vil da være det ultimate for meg mtp jaktfelt?? Riflen brukes utelukkende til trening og jaktfelt, har andre rifler å jakte med. PS: rifle skal brukes med A-tec CMM-6 demper

 

Krav:

- billige kuler

- lite rekyl

- flatest mulig kulebane

- Må selvfølgelig passe kort låskasse!

 

 

Hva med 260 remington? Er det andre alternativer som dukker opp med en gang?

Link to comment
Share on other sites

Kan trygt annbefale .260 rem. Har en kongsberg 393 i dette cal. Brukes til jaktfelt og trening. Har også brukt den på jakt. Sel, rev, rådyr og elg har ramla for dens prosjektiler.

 

Hylser har du jo flust av, lett å lade. Har selv brukt 100 grains sierra kuler, meget presis.

Skal prøve 139 grains lapua scenar som trenings ammo.

Ladet oryx til elgjakta, de funka veldig bra, ladet også 140 grains a-frame, men fikk ikke topp presisjon.

Ladet muligens litt for hardt, skal prøve med litt mindre krutt.

Til rådyr har jeg brukt 120 grains sierra pro hunter, meget fine slakt.

.260 rem er meget god å skyte med, lite rekyl, flattskytende og ikke minst presis.

Har ei lettvekts rifle i .308 win, og når den tid kommer, skal den få seg ett løp i .260 remington.

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg hadde vært .223 remington (da selvfølgelig med 1-7" eller 1-8" riflestigning). Men i og med at du har en låskasse med standard sluttstykke blir det litt verre.

Jeg hadde sjekket med en børsemaker hvor vanskelig det er å "forminske" støtbunnen. Vet at det var en tråd om akkurat dette(foringer i støtbunnen, altså) for litt siden.

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg hadde vært .223 remington (da selvfølgelig med 1-7" eller 1-8" riflestigning). Men i og med at du har en låskasse med standard sluttstykke blir det litt verre.

Jeg hadde sjekket med en børsemaker hvor vanskelig det er å "forminske" støtbunnen. Vet at det var en tråd om akkurat dette(foringer i støtbunnen, altså) for litt siden.

Resultatet av dette ble at jeg kjøper en ny bolt av PTåG til $125. Det er bolt m løs hevarm som du enkelt sølvlodder selv. Med ferdigloddet bolt= Eksporttillatelse, Løs hevarm= Uten :wink: Dette er bare bolten uten innmat. Den har du...Da er det Sako-type utdrager. Du kan spesifisere tykkelse(blueprint av dia. på kassen) og de laget den med sugepasning slik at den ikke raslet som orginalbolten...

For 750.- er det ikke mye å lure på...Nemlig :P

Link to comment
Share on other sites

Siden jaktfelt foregår ut til ca.200m og således ikke setter noen store krav til kulebaner osv, må vel den ultimate patronen være den med billigste komponenter så du kan trene mye.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på presisjon og rekyl så skulle 6 mmBR være en sterk kandidat om du får den til å fungere i magasinet :-)

 

John-A

Kule pris og krutt forbruk er ikke galt det heller, hylsene koster ca 500 Skr. hos Vapex. Hadde våpen kortene mine ikke vært så omfattende, hadde jeg ikke vært i tvil hvis det hadde vært plass til et lite jaktfeltgevær.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Interessant tråd, ettersom jeg spekulerer på rifle selv i disse dager, og har lyst å prøve meg på jaktfelt. Har kastet noen skrå blikk i retning av .243Win... Ettersom ei .243 hylse i grove trekk er en nedkrympet .308, burde det vel være svært så kurant å bygge om en .308 til dette kaliberet. Litt grovere enn .223, og adskillig større hylsevolum. Synes at dette ser ut som en fin patron; svært utbredt over dammen, men har inntrykk av at den havner litt i bakleksa her på berget. Noen som har praktisk erfaring med .243Win ?

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd, ettersom jeg spekulerer på rifle selv i disse dager, og har lyst å prøve meg på jaktfelt. Har kastet noen skrå blikk i retning av .243Win... Ettersom ei .243 hylse i grove trekk er en nedkrympet .308, burde det vel være svært så kurant å bygge om en .308 til dette kaliberet. Litt grovere enn .223, og adskillig større hylsevolum. Synes at dette ser ut som en fin patron; svært utbredt over dammen, men har inntrykk av at den havner litt i bakleksa her på berget. Noen som har praktisk erfaring med .243Win ?
Det er en fin jaktpatron, den brenner mye krutt i forhold til kalibret, med tanke på varmskyting og levetid på løp, ikke først falget til jaktfelt.
Link to comment
Share on other sites

jeg ville valgt en patron med billige komponenter, bra nok presisjon, bra nok kulebane og god og rimelig tilgang på ferdigammo og komponenter.

223

308

6,5X55

 

er de tre jeg ville valgt mellom.

til jaktfelt hvor avstandene er på max 200m omtrent, ville 223 vært et ganske klart valg. eller 6,5X55 som man kan lade med lette kuler men med den kassa sm er pr i dag går ikke 6,5X55. går 223 der?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 243. Min erfaring med den er bare positiv. Meget liten rekyl og i min daværende tikka 590 var der fornuftige samlinger. liggende uten støtte ti tiere. 7 av disse innertiere. Jeg ladda med N-140 krutt og 80-grains kuler. Bare vær veldig nøye med å veie kruttet. Den var veldig nøye på like ladninger. Kruttautomaten min ble for unøyaktig med kruttmengdene. Funka også utmerket på rev :D

Link to comment
Share on other sites

Kal. 223 med minimum 1:8 stigning. Sako og Tikka leverer våpen med 1:8, og dermed løp også. Med dette kaliberet kan du skyte kuler i høy hastighet, eller tunge kuler (80gr) om vinden blir en faktor. 80grs kulene har en ekstrem høy flyveevne (BC) ift. kaliberet. Eks. har Hornady A-Max 80grs hele 0.452.

Selv bruker jeg 75 grs Partizan HPBT til jaktmatch, siden jeg da får en flat nok kulebane, samtidig som presisjonen er ekstremt bra og vindavdriften er liten (se for øvrig test: http://kammeret.no/viewtopic.php?f=17&t=796 og test: http://www.kammeret.no/viewtopic.php?t=410. Kulene kan du få kjøpt fra http://www.nisi.no/)

 

Presisjon, Kostnader på ladekomponenter og ammunisjon var den mest tungtveiende grunnen til at undertegnede anskaffet et våpen i 223. Lade kostnadene har krympet med ca. 1,50 per smell ift. 6,5x55.

223 gir fordelen med liten rekyl som er interessant når en skal skyte hurtige serier, som i felt. Et våpen med kort låskasse har kortere ladebevegelse. 223 avgir mindre varmeutvikling enn f.eks 308 og 6,5x55 og dermed mindre mirage.

Uansett, ikke velg et kaliber med stort hylsevolum ift kulediameter og høye hastigheter(eks. 22-250). Disse vil brenne løpet svært hurtig, og er derfor uegnet.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Sitter her og undres, trådstarter har fått omtrent like mange alternativer som svar !! Det er hevet over tvil at nesten 90 % av skytterne bruker 6,5x55. Hvorfor ? Jo forde den sansynligvis er den ultimate patron til jaktfelt og løpende elg. Og det var jo det spørsmålet dreide seg om. :?

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og undres, trådstarter har fått omtrent like mange alternativer som svar !! Det er hevet over tvil at nesten 90 % av skytterne bruker 6,5x55. Hvorfor ? Jo forde den sansynligvis er den ultimate patron til jaktfelt og løpende elg. Og det var jo det spørsmålet dreide seg om. :?

er det den optimale patron?

jeg bruker 6,5X55 til DFS skyting. men jaktfelt foregår jo ikke over 220m?

tror at på 200m er ikke fordelen ved 6,5X55 så stor?

Link to comment
Share on other sites

8) 6,5-55 er vel di fleste enige om er en bra patron.ellers så hadde vel ikke så mange brukt den.kan jo kobinere jaktfelt og løpen elg.

men mirage er lett for og bli et problem med så mye krutt.må nok satse på løpsband.jeg vil nok holde på at 6br eller 223 som nevnt her før er av det beste.lite rekyl.og en kan skyte mange skudd før pipa blir varm.

men smaken er som baken, delt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Høggern skreiv :

jeg bruker 6,5X55 til DFS skyting. men jaktfelt foregår jo ikke over 220m?

tror at på 200m er ikke fordelen ved 6,5X55 så stor?

 

Siste stevnet med jaktfelt her lokalt var lengste hold på 265 meter. Men det har vært opptil 350 meter meiner eg å ha hørt.

 

Men 223 og 6.5x55 er iallefall presise patroner og billig å trene med, så eg ville nok ha valgt ein av dei to der ja.

Link to comment
Share on other sites

Høggern skreiv :
jeg bruker 6,5X55 til DFS skyting. men jaktfelt foregår jo ikke over 220m?

tror at på 200m er ikke fordelen ved 6,5X55 så stor?

 

Siste stevnet med jaktfelt her lokalt var lengste hold på 265 meter. Men det har vært opptil 350 meter meiner eg å ha hørt.

 

Men 223 og 6.5x55 er iallefall presise patroner og billig å trene med, så eg ville nok ha valgt ein av dei to der ja.

snakker du om NJFF jaktfelt, eller DFS sin variant som kalles jegerklasse?

det er nemlig 2 forskjellige ting

Link to comment
Share on other sites

Det er som kjent ingen "free lunch". Den ultimate patronen kan være så mye rart, det spørs litt hva man er ute etter og prioriterer. Billige komponenter, lang levetid på pipa, lett å skyte med pga liten rekyl osv.

Så lenge det gjelder jaktfelt så har flat kulebane og høy BC liten betydning.

En kompis har en 30BR. Prisen på komponenter blir sannsynligvis oppveid av levetid på pipa med denne.

Han bruker kulevekter rundt 120gr tror jeg det er og med ca noenogtyve grains med hurtig riflekrutt. Etter 10-15 skudd er pipa knapt nok lunken, mens min 6,5x55 er glovarm. Presisjonen er som på 6mmBR om ikke bedre. Patronen mater greit i en Rem med modifisert magasin.

Jeg tror denne burde nå høyt opp som den ultimate jaktfeltpatron.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

6XC er etter min mening bortkastet. Her fyrer du mye for kråka, dvs brenner mye krutt til ingen nytte. På hold inntil 200m klarer du ikke å nyttigjøre deg den ekstra hastigheten som XC gir deg kontra BR, men jeg kan garantere at du vil legge merke til en av bakdelene ved patronen, mer reky. Skulle man skyte på 600m og over ville jeg nok heller hatt XC eller 6.5x47, men den diskusjonen er irrelevant i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Jeg vet jeg er på overtid😁! Etter mye lesing og vurderinger endte jeg opp med Rafdal løpsbytte system for M595'en min siden jeg kjente meg igjen i trådstarters beskrivelse med orginal pipa.

 

Og kaliberet ble .....6,5x55 med kort kasse og 60 cm løp. Magasinet klarer akkurat 120 gr GMX med COL på 76.1 mm og mater som en drøm med ingen mod. Bolthodet hadde også de nødvendige toleranser og fungerer upåklagelig med ingen mod. Er veldig fornøyd med å ikke velge 260 rem og dermed få enda et kaliber å forholde meg til. Jeg kommer uansett ikke til å benytte kuler over ca 130 gr i denne børsa, men muligheten til å sette kuler 2-3 mm dypere er der og dermed større kruttvolum enn 260 rem med tyngre kuler.😎!


Den orginale 308 pipa tror jeg er sliten etter noen tusen skudd, 3-4 skudd tett sammen og 1-2 skudd til siden. Jeg fikk derfor laget et ekstra 308 løp med 1:10" mot orginal løpet 1:11" riflestigning og med 50 cm løp og lyddemper (6,5x55 lyddemper også).

 

Tikka M595'en min har nå blitt enda kjekkere og hendigere til det meste av den jakta jeg bedriver😁! Og presisjonen er upåklagelig i begge kalibere til mitt bruk!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...