Jump to content

SKARVEJAKTA 09


tikkakjell

Recommended Posts

Med luftgevær ville det nok vært det, men dette er ulovlig.

 

Men med en god rifle kunne du nok tatt den på flere kilometer, så lenge du treffer :P

 

 

snakker om med hagle ffs.. selv om jeg bruker stålhagl som er like store som luftgevær kuler;D...

 

hva vil dere si er Max hold på en skarv me Hagle Kal 12/76

Link to comment
Share on other sites

Sorry, leste ikke det innlegget ditt over. (Trodde du snakket om luftgevær ettersom avliving foregikk med hodeskudd på 5m og du trodde maks avstand var 20m, hehe min feil)

 

Men da skjønner jeg, max hold, tja.. jeg jakter som regel med speedshock nr2 i stål og har fine resultater ut til max 30m forutsatt at jeg gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hei jakter med lokke skarv, som jeg har skåret ut selv, men ser ikke ut til at de fanger interessen til mange av skarvene som trekker forbi.

Har 4 silhuetter, de har vinger setter jeg mot vinden og de uten setter jeg litt forskjellige veier.

 

Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei jakter med lokke skarv, som jeg har skåret ut selv, men ser ikke ut til at de fanger interessen til mange av skarvene som trekker forbi.

Har 4 silhuetter, de har vinger setter jeg mot vinden og de uten setter jeg litt forskjellige veier.

 

Noen som har noen tips?

 

skal virke bra dette her, slik eg og gjer de, men nåken dager er skarven berre ikkje så intresert. men ofte er den veldig god truende på dei lokke skarvene, sist eg var på jakt kom de ein forbi så bommet kammeraten min med 2 skudd, så tok skarven seg ein runde rundt holmen og kom på skudd hold igjen, men han bommet igjen :) så eg trur de har litt med dag's formen til skarven eg.

Link to comment
Share on other sites

Hei jakter med lokke skarv, som jeg har skåret ut selv, men ser ikke ut til at de fanger interessen til mange av skarvene som trekker forbi.

Har 4 silhuetter, de har vinger setter jeg mot vinden og de uten setter jeg litt forskjellige veier.

 

Noen som har noen tips?

 

skal virke bra dette her, slik eg og gjer de, men nåken dager er skarven berre ikkje så intresert. men ofte er den veldig god truende på dei lokke skarvene, sist eg var på jakt kom de ein forbi så bommet kammeraten min med 2 skudd, så tok skarven seg ein runde rundt holmen og kom på skudd hold igjen, men han bommet igjen :) så eg trur de har litt med dag's formen til skarven eg.

 

hvordan kan du få den interesert igjen :)?.. blir det bedre med flere lokkeskarver? mine har bynt og miste fargen:P.. har dette noe og si ettersom at skarven ser forferdelig dårlig:)?.. fikk 2 skarver i helgen:)

Link to comment
Share on other sites

dag blei dei 2 første skarvene for nye tikka'en skutt, eine på 120m og den andre på 178m :)

kjøpte ammo raufoss rekrutt i 6,5*55 hos skytterlaget så eg va spent korleis desse skudda va på fugl, gjekk heilt fint uten noe serleg kjøtt ødeleggelse, er jo hulspiss desse, men er vel den lave hastigheten som gjer at de ikkje blir så gale, berre 800m/s :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg hadde meg ein tur for å sjå etter bestanden på søndag. Vi har eit nes som er fast opphaldsplass for skarv, men på grunn vinden tenkte eg å snike meg ut på naboneset. Derfrå er det rundt 100- 120 meter over til der skarvane står, nesten perfekt plass å ligge også :D

Eg såg 41 skarvar på neset :mrgreen:

Fekk nesten ein liten depresjon fordi alderen min er på feil side av 16 med tanke på jakt :cry:

 

På neset dei står på er det forresten ei forseinking ein kan liggje heilt skjult i med 80 meter fri sikt til der skarvane står. Gjekk ikkje ut dit på grunn av vinden, veit ikkje om skarv har luktesans :arrow: nokon som kan sei noko om det :?:

Link to comment
Share on other sites

Om en har en skikkelig dragbag og ei skikkelig rifle oppi, er ingen problem å fortøye båten iallefall

IMG_4478.jpg

 

Innholdet. Avstandskort trenger ikke være Svenske, i Excel eller 1000 farger...

IMG_4476.jpg

 

Drøye 5min roing etter smellen gir litt mye forsinkelse 8) , men denne fant jeg greit. Driten oppå skjæret sladrer om at dette er et grom-sted.

IMG_4477.jpg

 

Amax kan være stygg selv i moderate hastigheter, Skal ikke hatt mer enn ca. 730m/s når denne traff.

IMG_4479.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker dem i skarvegryte og koker dem forholdsvis lenge. Gjerne over to timer i sausen. Skarven tåler generelt lang koking. Jeg pleier forøvrig også å la kjøttet ligge noen dager i kjøleskapet før det fryses ned så det får litt modning. Fettet fjernes selvfølgelig først.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på skarvejakt for første gang i dag. Hoppa i bilen og køyrte ned til fjorden. Viste om nokre plassar dei har brukt å sitte på.

 

Observerte ein flokk på 13 ender, dei med grønn hals/haud og ca 10 skarvar. Men pågrunn av mykje bebyggelse og bilvegar, var det kunn skarven eg kunne skyte på med tanke på sikker bakgrunn.

normal_skarv.jpg

Eg sjekka ut bakgrunnen og området rundt skarven. La meg på brygga og sikta meg inn på skarven. Holdet målte eg til 192 meter til den nærmaste skarven og 208 til den bakerste. Mistenker avstandsmåleren på leica kikkereten min for og trenge nye batteri.

normal_steinen.jpg

 

Hadde med 300 win mag rifla mi og viste att denne har 4 klikk opp på 200 meter. Så justerte siktet og la meg godt til rette, fant den skarven eg ville ha og slapp skuddet. Skuddet gjekk inn perfekt og skarven blei liggande på steinen. Gjekk for og hente den, men var litt djupt sjø der så eg måtte tilbake til bilen og blåse opp gummibåten og ro bort.

normal_DSC00233.JPG

 

normal_skarven.jpg

 

Seinare såg eg att skarven og endene satt på fjorden på rundt 400 meters hold.

 

Der var og nokre grå fuglar som likna på skarven som satt på samme stein, kva fugl er det?

Link to comment
Share on other sites

De med svart buk/bryst er "gammelfugler". Første året har de mye hvitt/lyst foran, neste året litt, og så er de stapp svarte.

Har en teori om at de er seigere og smaker mere fisk. Gidder ikke skyte om jeg ser det før jeg skyter, eller skyter den hviteste. Men som regel ser en ikke forskjell før de er døde...

Tror og at de har mere gult rundt nebb og øye når de er eldre?

EDIT: Og kjøttet er mørkere, kikka i kjøleskapet

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis skarven har nok tilbehør på middagsbordet og man ikke gjør en innsats for bare å smake tran så smaker det ikke mye tran. Voksen kan smake godt det, få ut lår og brystfilè så fort som mulig, hvertfall første dagen. Deretter kok disse i fem minutter så fettet flyter opp. Da blir det veldig lite transmak etter min og fars erfaring. Svart storskarv skytes absoulutt det også. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan skarvebestanden er sør i Telemark nå etter oljeutslippet? Var der et par uker etter at Full City gikk på grunn, og da var det MYE skarv, men noen som vet hvordan det er nå? Har planer om å ta en tur mot slutten av mnd, men er greit å vite hvordan det står til der :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan skarvebestanden er sør i Telemark nå etter oljeutslippet? Var der et par uker etter at Full City gikk på grunn, og da var det MYE skarv, men noen som vet hvordan det er nå? Har planer om å ta en tur mot slutten av mnd, men er greit å vite hvordan det står til der :roll:

 

Bor i Kragerø, og her er det hvertfall ingen tegn på at oljeutslippet har skada bestanden. Veldig mye skarv.! :wink:

Lykke til på jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Står tidligere i tråden, men oppsummerer. Du kan jakte uansett sted (med fornuft rundt hus og brygger,please) sålenge du er:

 

- på sjøen, dvs. saltvann

- du OG viltet er, fysisk på eller i vannet og båten din IKKE har motor OMBORD, bensin, diesel eller elektrisk - du kn ikke skyte fra, eller hente vilt med båt med motor på.

- mer enn 2km fra nærmeste holme, kan du bruke motorbåt

- du OG viltet er på skjær og holmer, og self også land med grunneiers tillatelse

- du og viltet er på skjær som høyvann går over

- har betalt jegeravgift

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt men finner ikke helt ut av reglene. Det jeg lurer på er hvor langt inn i fjorden det er lov å jakte? Hvor går grensen? Kan en jakte så langt inn en vil bare en er 50m fra land? Er i Vest Agder om det har betydning-.

 

Er også enkelte offentlig holmer i Vest-Agder du har lov til å gå på.

Mer om dette kan du finne på denne siden:

http://vestagder.miljostatus.no/msf_themepage.aspx?m=1877 (ligger en link til pdf fil på høyre side)

 

Tilsvarende pdf for Aust-Agder finner du her:

http://www.fylkesmannen.no/Sjofugljakt_AAny_sjE9u.pdf.file (ca 1,5mB)

Link to comment
Share on other sites

Står tidligere i tråden, men oppsummerer. Du kan jakte uansett sted (med fornuft rundt hus og brygger,please) sålenge du er:

 

- på sjøen, dvs. saltvann

- du OG viltet er, fysisk på eller i vannet og båten din IKKE har motor OMBORD, bensin, diesel eller elektrisk - du kn ikke skyte fra, eller hente vilt med båt med motor på.

- mer enn 2km fra nærmeste holme, kan du bruke motorbåt

- du OG viltet er på skjær og holmer, og self også land med grunneiers tillatelse

- du og viltet er på skjær som høyvann går over

- har betalt jegeravgift

 

K

 

Takk for svar. Ble litt usikker på om vi hadde jaktet ulovlig, da vi skøyt 2 ærfugl ganske langt inne i fjorden mellom båthus og bolighus. Men det var helt trygg skyting med trygg bakgrunn, så da er det vel lovlig. Hva med brakkvann? Hvor går grensen?

Link to comment
Share on other sites

Grunneiers enerett til jakt og fangst går så langt ned mot hav og fjord som landet ligger tørt. (Der du kan gå med sko) Fløer og skjær som er overflødd ved alminnelig høyvann omfattes ikke av grunneierretten. Det vil si at du kan stå nede på fjæra eller på et skjær og skyte uten å spørre noen som helst. Om det er brakkvann eller saltvann spiller ingen rolle, fordi det vil forandres etter vannføring i vassdrag langs fjorden.

Link to comment
Share on other sites

er vel egentlig ikke låv og skyt skarv med salonggevær.

Hysj for f...

Klart at skarv er mindre enn hare. Bare se på ørene.

 

Aldri prøvd .22LR på skarv, årsak = aldri kommet nært nok. Men ærfugler er ikke SÅ mye mindre og de blir fort stille. Men tror jeg ville begynt litt nærmere enn 100m, hvis mulig..

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...