Jump to content

Hjelp til komplett rådyr/bever rifle !


flanged

Recommended Posts

Du er jo ikke låst til 6,5 eller over ettersom du ikke skal jakte storvilt. Hva med 223 eller 243?

Jeg ville ha brukt god tid på å se på forskjellige våpen for å finne et jeg ble komfortabel med.

Jeg ville ha valgt en god kikkert fra eks Zeiss, Swaro, SuB, Kahles, Docter, Meopta.

Jeg ville ha tittet på f.eks. Sauer, Sako, Ruger, Browning, Winchester, Mauser,Shultz, Remington, Howa m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Har lengre sett på Sauer, men har fått andre tanker etter å ha lest problemene med presisjonen i en annen tråd.. Har ikke låst meg på 6,5 mm. Kom gjerne med andre aktuelle kaliber. Hva er egentlig den store forskjellen mellom Zeiss og Swarovski ? Pris ?. Ville dere brukt 2,5-10x50 eller 3-12x56 på bukk/beverjakt ?

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Varipoint 3-12x56 Ret.69 (skal prøve selv)

Mauser 03 223(som over) ellers har jeg gode erfaringer med 22-250 på bever. Til rådyr er 240Wby favoriten 25-06 funger bra den også, dårlig med ammo til dem, men 243 funker nok fint også. De er bare litt hardere mot beverskinnet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom eg hadde hatt 40 000 kr å bruke på rifle og kikkert, ville eg ha valgt desse produkte:

Rifle: Sako 85 Varmint stainless

Kikkert: Zeiss Victory Diavari 3-12x56

 

Grunnen til at eg ikkje vil anbefale deg å kjøpe ein swarovski, er at det blir for mykje pengar av det. Det er viktig at ein har utstyr som ein kan bruke, utan å vere livredd for at det skal komme riper på kikkerten.

 

Eg ville også anbefalt deg å montere på ein dempar. Mindre rekyl, mindre lyd, og mykje mindre munningsflamme. Kjekt å ha når ein skal jakte hjort på bøen.

Link to comment
Share on other sites

Dersom eg hadde hatt 40 000 kr å bruke på rifle og kikkert, ville eg ha valgt desse produkte:

Rifle: Sako 85 Varmint stainless

Kikkert: Zeiss Victory Diavari 3-12x56

 

Grunnen til at eg ikkje vil anbefale deg å kjøpe ein swarovski, er at det blir for mykje pengar av det. Det er viktig at ein har utstyr som ein kan bruke, utan å vere livredd for at det skal komme riper på kikkerten.

 

Eg ville også anbefalt deg å montere på ein dempar. Mindre rekyl, mindre lyd, og mykje mindre munningsflamme. Kjekt å ha når ein skal jakte hjort på bøen.

 

Merkelig grunn for å ikke anbefale Swarovski :roll: He he.. :D

 

Har nesten aldri hørt om noen som betaler veiledende pris for ei rifle med kikkert og alt... Det er til syvende og sist hva du betaler som er viktig, ikke hva veiledende pris er. Jeg har selv nylig kjøpt ei pakke med en Swarovski Z6i 2-12x50, ei Sako 85 Laminatet Stainless (6,5x55) og en A-tec demper. Selgeren (og importøren) hadde mer rabatt å gi på Swaroen, enn på Zeiss Varipoint V 3-12x56 som jeg i utgangspunktet ville ha. Ble derfor til at det til syvende og sist ble nesten samme pris på totalpakka med Zeiss eller Swaro. Har brukt Zeiss 3-12x56 m/rødpunkt på jakt tidligere og ville i utgangspunktet ha en slik kikkert på den nye rifla også. Nå når Swaro'en er på plass vil jeg ikke bytte den ut for alt i verden. Swaro'en er lettere, lengre øyeavstand, 6x zoom, dag/natt modus for lysdotten, enklere betjening av lyset av/på og styrken. De 6mm større objektivet på Zeiss merker ikke jeg forskjell på til mitt bruk i alle fall (gris og rev i mørke, rådyr, hjort, rein og skogsfugl i dagslys eller skumring).

 

Jeg betalte litt over kr 39.000 for min pakke med rifle, kikkert, montasjer, reim, koffert og demper, ferdig montert og innskutt til å treffe innenfor 7'ern på 100m. :D

 

Akkurat i ditt prisleie med andre ord....

 

Kaliber blir smak og behag, men 6,5x55 er jo veldig greit på det meste da... Litt grovt til det minste viltet og litt snaut til det største, men alt i alt et bra valg hvis du bare skal ha ett våpen og jakter på det meste av matvilt i Norsk natur.

 

Lykke til med ditt valg av våpen!

 

MVH.

Link to comment
Share on other sites

Selgeren (og importøren) hadde mer rabatt å gi på Swaroen
Kanskje man får mer for pengene ved å kjøpe produkter med lav avanse, istedet for å tjangse på litt rabatt? Ikke at jeg vil klage på kvaliten på Swaro'ne jeg har, men den store pris oppgangen de har hatt rettferdiggjøres ikke av produktet, men er vel en ren glede for import og forhandler ledd.
Link to comment
Share on other sites

Om du vet du ikke kommer til å trenge 6,5x55 eller mer (storviltjakt), ville jeg sett på en kaliber som er mindre. 6,5 kan være kinkig å få til fine beverskinn med..... 223, 22-250, 243.

 

Kikkert bør være så god du har råd til. Bever og rådyrjakt er skumringsjakt! De fleste rifler idag har god nok presisjon. Presisjonsproblemer med Sauer tror jeg er unntakene. Det er en årsak til at det er nettopp Sauer som er våpenet til DFS. Generelt sett har Sauer meget god presisjon. Det har også andre rifler, selv har jeg en Tikka T3 Super Varmint. Ufattelig god presisjon i de børsene. Minus er magasinet, som det høres ut for at mange sliter med.

 

Som du ser, ingen konkrete tips her, mer generelle. Men tenk på det med kaliber!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn har en knallrifle for småvilt/bever/rådyr/fugl liggende til salgs både her på kammeret og på Finn.
Men ikke det sikte som sitter på. Selv om det antydes en nypris på 3000, er dette fra samme kinesiske produsent som selges under utallige merker. Nypris burde ha vært 300kr og bruktprisen etter min mening 0,-

 

Så, Skaubjønn, du er nok desverre blitt lurt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, for 40 000 kroner skal du kunne få til noe skikkelig snas, blir nesten en tanke misunnelig :wink:

 

Men så over til hva jeg kunne tenke meg å kjøpt hvis jeg var i din situasjon:

 

Schultz og larsen victory; 17 800,-

Schmidt & bender zenit flash dot med ønsket retikkel (2,5-10x56); 15 500,-

En lett A-tec lyddemper tilpasset kaliber; 3 500,-

gjenging av løp for lyddemer; 500,- (ca)

montasjer og ringer (kan jeg lite om, men s&l faste montasjer); 1 000,- (ca)

 

Total sum (veiledende); 38 300,-

 

Alle priser er veiledende priser fra jakt og friluft, så det er absolutt et godt "prutingspotensiale" på dette.

 

Når det gjelder kaliber, så ville jeg gått for 6,5x55 da det er godt å ha muligheten til å kunne jakte storvilt med si eiga børse hvis sjansen skulle by seg. Jeg ser noen har anbefalt 223, men da du ikke lader selv, og det (i hvertfall foreløpig) er vanskelig å få fabrikkammo som går "sakte" nok for å lage fine rådyrslakt ville jeg styrt unna dette.

6,5x55 passer derimot for det aller meste av jakt, men kan desverre ikke nok (faktisk ingenting) om jakt på bever, og kan således ikke uten tvil anbefale 6,5 for denne typen jakt med tanke på skinnet. Uansett så har victorymodellen et veldig enkelt løpsbytte så du kan vel mer eller mindre få tak løp i de kaliberene du måtte ønske, slik at du kan bruke f.eks 6,5x55 på rådyr og .223 med ei "pels-vilt-kule" til bever, men ditt kalibervalg skal jeg ikke legge meg oppi.

 

Jeg har schultz og larsen selv (riktignok classic modellen) og presisjonen er i toppklasse. Jeg har det samme kikkertsikte som jeg har nevnt i "handlelista", og jeg er veldig fornøyd med dette, og jeg synes det er veldig godt til skumringsjakt. Når det er sagt har jeg aldri jaktet med andre sikter av topp kvalitet så for alt jeg vet kan det være at swaro eller zeiss har bedre sikter, men skal jeg være helt ærlig så tror jeg at det er mye "hips om haps" hva sikte du går for når det kommer til de tre nevnte.

 

Lykke til med valget, blir nok kjekt å få godrifla i hus :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...