Jump to content

Kan løpet ta skade av mye puss?


marwe

Recommended Posts

Mulig dette har vært belyst før, men jeg tar meg friheten til å spørre likevel.

 

Vanligvis har jeg pusset løpet med kobberbørste og pusselapper med diverse typer olje på ca etter 150-200 skudd. Jeg har gitt meg med pussingen når pusselappene ser tilnærmet "rene" ut etter en tur gjennom løpet. I det siste har jeg imidlertid gått mer grundig til verks. Bakgrunnen er at selv om pusselappene ser rene ut, så virker det som om det er mer dritt i løpet etter en ny tur med kobberbørsten. Dette kan jeg gjenta flere ganger, men til tross klarer tilsynelatende børsten alltid å hoste frem litt mer dritt. Jeg vil presisere at det ikke er mye det er snakk om, men likevel slik at man kan se det på pusselappene.

 

Det jeg lurer på da er om heldig å pusse i en slik grad at kobberbørsten overhodet ikke klarer å lurer frem noe dritt. Skal med andre ord løpet være så rent at det ikke er mulig å påvise noe dritt uansett hvilken metode og kjemikalier man bruker? Og kan eventuelt slik omfattende puss skade løpet?

 

Løpet er gått ca 1000 skudd. Jeg bruker også noe som heter slip2000 carbon killer som, ifølge selger, også skal ta mantelen (grønn veske). Men her har jeg hørt fra andre at dette ikke er tilfellet?

 

Mvh

Marwe

Link to comment
Share on other sites

Kobberbørsten bruker jeg meget sjeldent særlig i den senere tid.

Har alltid pusset og gniket våpen etter bruk, med olje.

 

Strengt tatt behøver man ikke bruke annet enn børster med stiv plastbust som oftes.

Dette "sliter" mindre på løpet, og man kan pusse mye oftere hvis man ønsker.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker et spesielt skumm jeg fyller i løpet og delvis kammeret, dette skal virke i 20 minutter.. så er det bare å ta filler inne løpet, det blir gulle rent og du slipper børste, minuset er at du må bruke noen filler før det blir tørt, men er vert det..

Link to comment
Share on other sites

Den dagen en messingbørste sliter på ett løp (uten om at pussestokken dunker i og ødelegger kroninga), da vil jeg bytte ut det våpnet (i hvertfall løpet), for så dårligt stål har aldri vært brukt i løpet på noe våpen jeg vet om. :wink:

 

Så når børsta finner mere dritt, så er det fordi der er mere dritt. :wink:

 

Jeg har forresten forelsket meg i boresnakene, og bruker disse både på pistol og rifle. Så slipper jeg å rote med pussestang så alt for ofte i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Åjoda selv rennende vann sliter på stein ( selv om det tar tid ) for ikke å snakke om antall avfyrte kuler, så en messingbørste sliter på børseløp alt etter hvor mye børsten brukes.

Ei salongrifle som er blitt pusset jevnt og trutt med en børste av messing gjennom f.eks. 10 år kan ha merker etter dette, og 10 år er ingen alder for ei salongrifle.

 

Hvis børsten finner mere grugg, så kan forklaringen like så gjerne være at børsten bør byttes ut, eller i det minste rengjøres... :wink:

 

Ellers finnes det pussestenger i treverk ( for hagle ), men de har metall i skøyteendene, og disse har en tendens til å hekte seg opp.

 

Disse skal en sky som pesten for rifler, hvis ikke noe gjenstridig er i løpet.

puss1.jpg

 

Denne er ikke særlig snill med hagler.

puss2.jpg

 

Ingen av dem er i Messing, men allikevel er det beste å pusse med forsiktighet.

Link to comment
Share on other sites

Dette med trykkoppbygging i piper med mye mantel mener jeg en bør ta litt på alvor. Etter min mening bør mantelfjerning skje for ca. hver 200-300 skudd. Hvis en ligger på max-ladninger og feks. bruker/ har brukt kuler som mantler en del ( feks Swift A-Frame eller Barnes X), så mener jeg å registrere høgere trykk fra ca. 200-250 skudd. Med feks. forest-skum er det ikke noe stor sak å fjerne mantel på en effektiv måte. Uten å fremstille Jørund Lien som noe guru, så er det kanskje lurt å lese litt om hva han mener om dette.... Når elgjegere på skytebanen sier at de ikke har pusset for mantel på MINST 1000 SKUDD :!: så er jeg kjempeglad for å slippe å ligge på siden av dem under oppskytinga.

Link to comment
Share on other sites

Dette med pussing er nok et område med mange myter og sannheter. Jakrifla mi har gått ca 2000 skudd nå, og jeg har brukt mantelfjærner én gang. Når løpet inspiseres er det ikke tegn til noe mantelrester. Den ene gangen jeg brukte mantelfjærner var det heller ikke mye mantel å se på lappene.

 

Hver gang jeg kommer fra skytebanen får rifla får to drag med en oljet kobberbørste, for så å dras gjennom med 2-4 pusselapper. Blir rent hver gang.

 

Det er mange aktører der ute som skal tjene penger på superprodukter som renser rifla og fjærner mantel, karbon og alt mulig annet. Olje og koberbørste har virka i alle år - og fungerer nok i mange år til. Mantelfjærner kan du bruke når du selv ser at det er mye mantel i løpet, for det kan nok variere mye fra løp til løp, og kule som brukes.

Med mindre du slår pussestangen i kroninga, eller pusser rifla som man skal i rekrutten så tror jeg du kan slappe av, og heller bekymre deg for andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste for alle løp er e å få olje i løpet mens det ennå er varmt, helst så snart som mulig etter skting. Bare husk i militæret, hvordan pipene ble sauset inn umiddelbart etter skyting. Dette forhindrer at godsakene gror fast i løpet. Rett foran kammeret havner en del kruttslagg som blir hard som porselen når det kjøles av og blir nesten umulig å få vekk, dette går som en lek om pipen får olje mens den enda er varm. Da er det ikke lenger krise om børsa blir stående en stund uten skikkelig rengjøring.

 

Børsa er nå klar til pussing. Her er det mange måter å gjøre det på, alt etter hvilket lurium man bruker.

Personlig drar jeg ut oljen fra skytebanen, og fyller så løpet med Bore-Foam, et amoniakkbasert skum som fyller løpet.

Dette lar jeg stå i minst 2 timer, 15 min som det står på boksen er bare for å selge mer skum. Ny olje i løpet, dra noen ganger med bronsebørste, tørrpuss, sett in en tynn oljefilm før børsa settes bort. Husk å pusse kammeret godt også, har sett flere ganger at folk har glemt det, skummet stivner igjen til en seig gugge som legger seg i kammeret og gjør at hylsen ikke tetter i kammeret, og man får soting bakover hylsekroppen.

 

I Norge skyter vi som regel pipene varme når vi er på banen, så en eller annen form for mantelfjerner bør brukes hver gang.

En vanlig jeger trenger ikke være redd for å pusse ihel pipen, enten han bruker pussestang, snor, borsesnake ellerhva som nå finnes. Men man bør ha i tankene at stangen ikke skal skure mot kroningen, det er da naturlig å føre pusssestangen inn bakfra. Men å bli fanatisk på dette er like dumt som all annen fanatisme. Halvautoer må f.eks pusses forfra. Bruken av skum reduserer også antall innføringer betraktelig.

Mange liker å ha et belegg utenpå pussestangen, og om det gjør folk glade er det bare til å stå på. Bare husk at dette belegget ofte blir skrapet av, og kan legge seg i avtrekkehuset og føre til at man ikke får tatt avtrekk - særlig i DFS er dette et vanlig problem. De som er mest redd for pipene sine er vel BR-skytterene, og de bruker alle høyglanspolerte pussestenger av rustfritt stål, kombinert med en innfører, et plastrør som passer i kammeret og styrer stangen inn i kammeret.

 

For vanlige folk til vanlig bruk er det bedre å pusse litt for mye enn litt for lite - jeg har enda til gode å se piper som er ødelagt av pussing, bortsett fra ved bruk av :

 

Slipepasta.

Dette brukes av en del i stedet for børste. Noen bruker det for å brekke inn løp, og akkurat det synes jeg er en grei måte å bruke det på. Men ved overdreven bruk knekker man kantene på bommene fortere enn nødvendig. Jeg ser heller ikke vitsen når man kan la skummet stå i pipen og gjør jobben mens man gjør andre vettige ting.

Link to comment
Share on other sites

Slipepasta.

Dette brukes av en del i stedet for børste. Noen bruker det for å brekke inn løp, og akkurat det synes jeg er en grei måte å bruke det på. Men ved overdreven bruk knekker man kantene på bommene fortere enn nødvendig. Jeg ser heller ikke vitsen når man kan la skummet stå i pipen og gjør jobben mens man gjør andre vettige ting.

 

Veldig bra skrevet og stort sett enig med deg.

 

En liten kommentar om pasta, JB som jeg bruker selv. Jeg velger å bruke dette forebyggende og ikke NÅR det faktisk har oppstått et problem. En bronsebørste klarer ikke ta alt, og "kjemisk rens" vil stort sett klare det aller meste. Litt JB en gang imellom hjelper på. Selv bruker JB ca. hvert 2-300 skudd i ei 6PPC rifle med god erfaring, men nå holder jo ikke de pipene tusenvis av skudd uansett med en "anstedig" presisjon i behold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at jeg har alt og vinne og ingenting å tape når jeg nå skal begynne å pusse på min gamle mauser fra krigen. Der er det ingenting blankt å se inni løpet.

 

Biltema rustløser og brosebørste i løpet hver dag i 14 dager bør vel rense opp

litt vil jeg tro.

 

Noen bedre forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er synlig forskjell mellom motorolje og ProLong...

 

I hvem sin favør? :)

 

PloLong. Dette var ved oljing etter hver "vanlige" puss (50 skudd), og jeg kunne drøye en del mer skudd mellom hver mantelfjerning. Det er lenge siden jeg studerte dette, 15-20 år, men den ProLong flaska har jeg fortsatt :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg blir jo bare mer og mer nervøs og usikker på hva som er riktig puss :lol: Tatt i betraktning at man har drevet med våpenpuss i generasjoner nå synes jeg det er rart at det ikke finnes flere "objektive sannheter".

 

Takk for alle svar, men disse har generet et par nye spørsmål:

 

Det tales blant annet om at "ved overdreven bruk knekker man kantene på bommene fortere enn nødvendig" Noen som kan utdype dette? Hva menes med kantene på bommene?

 

For det annet er det påpekt det jeg visste fra før, at kronen er sentral og ikke må skades. Jeg pusser på den måten som de fleste anbefaler, fra kammer og ut munningen. Men idet børsten eller pusselappen forlater løpet, så vil jo pussestangen "falle ned" og komme i kontakt med kronen/løpet. Kan dette skade løpet? Bør jeg heller kjøre børsten halvveis ut munningen og deretter dra den forsiktig ut resten slik at pussestangen ikke "sliper" enden av munningen? Mulig jeg er i overkant egstelig nå, men pipen koster en liten formue så jeg vil helst bevare denne så lenge som mulig.

 

Takk for svar og tålmoldighet.

Link to comment
Share on other sites

Bommene er forhøyningene i pipa eller riflene, i løpet. Disse kantene skal være skarpe. Hvis man pusser mye med slipemiddel slik som JB så blir disse avrundet, og det er uheldig.

 

 

Det er viktig å passe på krona. Jeg pusser på vanlig måte og dytter filler/propper/børster gjennom fra kammerenden og rett ut krona, aldri tilbake igjen. Om man bruker boresnake skal man være forsiktig med krona, da det er lett å dra skjevt. Jeg bruker alltid boreguide og stiv pussestav med gummibelegg. Det jeg må være obs på med min pussestikk er at endestykke i messing har lett for å skru seg opp litt når man bruker trange propper filler, slik at jeg må være forsiktig da jeg drar denne tilbake, så den ikke dunker borti kanten av krona. Fillene/proppene tas selvfølgerlig av før stokken dras tilbake gjennom munningen.

Link to comment
Share on other sites

ProLong. Dette var ved oljing etter hver "vanlige" puss (50 skudd), og jeg kunne drøye en del mer skudd mellom hver mantelfjerning.

 

Har samme erfaring med ProLong.

Har sammenlignet denne effekten jeg også, men da med Ezzox, Hoppes og ProLong. Det er synlig mindre mantel etter første skudd når løpet er lett fuktet med ProLong i forhold til de andre. Kammeret tørrpusses alltid med sprit før skyting.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg har et enda dummere spørsmål her.

 

Hva er denne "krona" dere prater om? Er det enden på løpet?

 

Når jeg pusser min Ruger Mini så dytter jeg igjennom kobberbøsten fra enden av løpet og ned til kammeret og så tilbake igjen. Er det dumt av meg å dra børsten tilbake igjen? Kan dette skade "krona"?

 

Kan løpet virkelig bli skadet hvis man kommer innat med pussestangen? Hvordan er dette mulig?

Link to comment
Share on other sites

du skal alltid pusse FRA kammer, til løpsende. kobber børste skal ut av enden, skrues av, så dra stanga tilbake å repetere. En uskarp krone skyter dårligere enn en skarp

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker et spesielt skumm jeg fyller i løpet og delvis kammeret, dette skal virke i 20 minutter.. så er det bare å ta filler inne løpet, det blir gulle rent og du slipper børste, minuset er at du må bruke noen filler før det blir tørt, men er vert det..

 

Eg og bruker skum, veldig effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Kan forøvrig anbefale denne linken: http://www.6mmbr.com/borebrushing.html

 

Det var følgende sitat som aktualiserte mitt spørsmål om krone ovenfor:

 

"Whether you use bronze or nylon, you need to be careful--damage can occur when the rod exits the muzzle and the rod shaft drops on the crown and rounds the muzzle. That's true for any kind of brush. To avoid this problem, I do the same thing as John Krieger--I place my barrel up against a wall. That way the brush never exists the barrel. But with a patch I'll send it out just far enough for the patch to exit and be removed. But I try to keep the rod shaft from touching the crown. Contact with a bronze bronze, by itself, normally won't hurt the muzzle. The hurt comes from the rod slamming on the rifling, and dragging abrasives backwards across the crown. Everytime you go past the muzzle you are lapping the very sharp edge you took great pains to make square and that can can kill accuracy." - Bill Shehane, Two-Time IBS 1000-Yard Shooter of the Year, Owner D&B Supply

Link to comment
Share on other sites

tok tape på enden av parker hale stokken min der de er bronse, så slepper eg å vere redd for krona når stokken kommer ut av løpet, resten av stokken er vel belagt av eit eller annet stoff for å ikkje skade løpet.

 

tenkte å bestille meg sånn pussestokk innføring hos magne landerø a/s i måro, noen som veit om de er bra greier eller om de er nødvendigt med sånn i de heile tatt??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...