Jump to content

Ruger GP 100, avtrekk


Hedning

Recommended Posts

Kjøpte nylig en GP 100 selv. Avtrekket fra fabrikk suger big time men kan bli mye bedre.

 

Jeg byttet fjærer på min. http://www.brownells.com/.aspx/sid=36906/sku/Wilson_Kit___246

Tok så et par tusen tørrklikk og etter det ble avtrekket overraskende bra.

 

Jeg har satt å¨en 10 lbs "trigger return spring" og en 10 lbs "main spring". På amerikanske våpenforum anbefales 12 lbs "main spring" for å unngå klikk men jeg har ikke hatt klikk men 10 lbs.

 

Single Action avtrekket ble faktisk for lett. Har festet på en bit av et viskelær på ramma slik avtrekkeren får litt motstand på SA avtrekket. Da fikk jeg litt trykkpunkt også. Planen er å montere en trykkpunktskule etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

OK...takk. Jeg kommer nok til å bestille noen godsaker fra andre siden jeg også. I mellomtiden skal jeg forske litt på noe hjemmesnekret. En gummibit fra feltstøvla feks. Utrolig hva man kan få til med gummi, superlim, ståltråd og teip.

 

Ellers må jeg si jeg er meget fornøyd med kjøpet. Til og med innbitte Smith karer likte kjerra. Særlig ramma og hvor tight den var i tønne/løp. Avtrekk skal vi ikke snakke om å sammenligne, der er Smith et brukbart hav bedre. Presisjonsmessig er jeg helt sikker på at GP 100 er like god. Uansett klarer ikke jeg å bli bedre enn revolveren. Det tror jeg gjelder de fleste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Min felt revolver er for tiden 4" gp 100'n. Den samler bedre en lavetten og avtrekket var meget bra ut av esken - så den er ubesudlet. Men jeg har hatt noen andre GP100'r somhar vært hobby smedet, og det har vært litt trist i avtrekksbiten etter litt tid. (Men noe supertunet smith avtrekk for man neppe)

 

Mitt råd er å skyte minst 1000 skudd med revolveren, og klikke mye med en slik at den får gått seg til. Rugere er gjerne litt røffe sånn til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel allerede med orginal avtrekk. Skyter faktisk ikkje så gale heller. Det er noko med den "pausen" du får før avtrekket nås i DA som funker for meg. Kunne uansett tenkt meg at det var hakket lettere.

 

Så eg får prøve med noko gummigreier, før eg borer hull i avtrekksbøylen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ett godt DA revolver avtrekk er jevnt, ikke med en stopp eller et hakk eller nødvendigvis lett. FLer har gåt i den fella at det skal være så lett. Her er blant annet den Rhinoen jeg har i kjelleren et godt eksempel. Kom med "fabrikk" avtrekker modul som er veldig lett, men ikek kraftig nok til å sette av alle federal hetten en gang... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...

Fyrer opp denne gamle tråden igjen da den var ganske relevant!

 

Dama har akkurat kjøpt en Runger GP 100 av klubben, avtrekket var på 2kg i SA og ufattelig tungt i DA.

Jeg bestilte fjærsett fra Wilson combat på brownells nylig og satt i 8 pund rebound fjær og 9 pund hammerfjær.

Avtrekket ble veldig bra i forhold, mye lettere DA og lett og fin SA, desverre ble SA avtrekket på 1,2kg (testet med stålvekt også, under 1360). Prøvde å bytte til 10 pund og 12 pund hammerfjær men avtrekket ligger ennå på under 1300g (på lyman avtrekksvekt), DA ble merkbart tyngre med 12 punds fjær. Testet magtech og sellier fabrikkammo med 9 punds fjær (kun DA) og alt gikk av uten problem.

 

Er det mulig å få SA over 1360g og fremdeles beholde relativt lett DA avtrekk? Eller er stopper eneste alternativ?

Har forsøkt å lete etter hammer til Rugeren for å lage DAO men etter hva jeg har funnet ut på nett så selges de ikke løst? Har ikke lyst å gjøre om den orginale hanen til DAO. Eier en 686 competitor selv og der kjøpte jeg bare denne Hammeren og det har funket utmerket for meg, ikke trengte jeg å dra til børsemaker og jeg kan gjøre den original når som helst. 

 

Til info så hadde klubben 2 nesten identiske Rugere, så var fint for sammenligning etter fjærbytte. Ca 1999 modeller.

 

Link to comment
Share on other sites

Behøver du det?

 

Jeg tar forbehold om at Ruger's SA og DA er forskjellig fra S&W og Colt.

 

På S&W og Colt revolvere vil SA avtrekk føre til at hanen spennes lenger opp enn DA avtrekk. Dermed kan man bare feste et strips eller lignende rundt hanesporen for å forhindre at hanen spennes helt opp ved SA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...