Jump to content

Nytt utspill fra Rådet for dyreetikk


Kirsten

Recommended Posts

Det første som slår meg er at oppgulpene deres faller på sin egen urimelighet. Det andre som slår meg er at departementet som faktisk betaler dem for å produsere dette etterhvert må føle deg ganske pinlig berørt.

 

De er så useriøse at jeg foreløbig ikke bekymrer med spesielt mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg heller ikke voldsomt bekymret over disse tingene, såvidt jeg har forstått har jakt fått en økt aksept blant den generelle befolkningen de siste årene, så et eller annet er riktig, men for de foreninger o.l. som jobber med fremming av jakt i norge er det selvsagt viktig å ta tak i sånne ting med fornuftig og godt dokumentert argumentasjon og iallefall holde øye med tendensene i samfunnet når det gjelder f.eks jaktmotstand.......før man vet ordet av det så er det ingen som liker oss lenger, selv om det ser bra ut akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte denne meldingen på e-post til Landbruksdepartementet som har utnevnt rådet.

 

Jeg ser at Rådet for Dyreetikk består av en rekke personer fra ulike fagmiljø. Rådet har i den senere tid kommet med mye meninger om jakt. Jeg registrerer at dyrevernorganisasjonene er representert, men ingen fra Norges Jeger og Fiskeforening. Hvordan kan rådet komme med nyanserte og balanserte uttalelser når de som er i mot jakt er representert, men ikke de som driver med det??

 

Med vennlig hilsen

 

Skal bli spennende å se om det kommer noe svar.

 

Sendte 2 meldinger, 1 til en generell adresse og en direkte til statråden. SP mann fra Skien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Knallbra, Bamsegutt! :D

Det er virkelig et betimelig spørsmål, tenkte faktisk det samme selv.

Synes det er surt at mine skattepenger går til å å framstille et slikt makkverk av en rapport! :x

Håper at jaktvennlige organisasjoner blir hørt i denne saken, ellers er det forferdelig unyansert...

Link to comment
Share on other sites

Suverent Bamsegutt!

Synes det er flott at noen gjør noe i stedet for å diskutere det fram og tilbake til vi blir såre i fingrene alle sammen. Bra at du og har gått litt lengre inn i saken enn oss andre som bare skumleser og blir hissige.

Hold oss oppdatert!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag har jeg fått svar fra departementet.

 

Rådet for dyreetikk har behandlet etiske sider ved jaktutøvelse. I forbindelse med forarbeidet har rådet benyttet seg av innledere med forskjellig innfallsvinkel til temaet. En av disse var Torstein Storås, prorektor ved Høgskolen i Hedmark. Storås er aktiv jeger og medlem av Norges Jeger - og Fiskeforbund. Et av medlemmene i Rådet for dyreetikk er også aktiv jeger, med medlemskap i Norges Jeger- og Fiskeforbund. Jegerens ståsted er således representert i forbindelse med forarbeidet.

 

I mandatet for Rådet for dyreetikk heter det blant annet at ”Rådet for dyreetikk skal holde seg orientert om og vurdere prinsipielle etiske sider ved alle typer dyrehold og bruk av dyr, samt forholdet til viltlevende dyr.” Når Rådet for dyreetikk vurderer etikken i forbindelse med jaktutøvelse, er dette i henhold til mandatet.

 

Vennlig hilsen

Ola T Heggem

Statssekretær LMD

 

Vi ser ut til å være noe representert, selv om noen jeger og fiskeorganisasjon ikke er direkte representert.

Link to comment
Share on other sites

Det er jaggu mye en skal høre før ørene ramler av! Når en statssekretær er så blåst i skallen, at han faktisk mener det er tilfredstillende å plukke ut et medlem av en organisasjon, og rettferdiggjøre dette medlemmets mening, samt omgjøre hans mening, til organisasjonens mening, er det intet mindre enn...., vel , jeg finner ikke et dekkende ord egentlig :!:

 

Hadde Hr. Fredrik Stabel levd idag, hadde "Norges Dusteforbund"fått et nytt medlem, til og med kanskje et æresmedlem, og en liten notis om "medlemskort herved avsendt" :!:

 

Dersom denne ansamlingen av klovner får noen av sine fanatiske og åndsfraværende syn og holdninger igjennom, er jeg herved innstillt på å bruke resten av min tid til å sitte å bore rasshøl i trehester, før jeg i det hele tatt innfinnner meg, eller retter meg etter de forslag denne gjengen av tullinger har kommet frem med :!:

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg fått svar fra departementet.

 

Rådet for dyreetikk har behandlet etiske sider ved jaktutøvelse. I forbindelse med forarbeidet har rådet benyttet seg av innledere med forskjellig innfallsvinkel til temaet. En av disse var Torstein Storås, prorektor ved Høgskolen i Hedmark. Storås er aktiv jeger og medlem av Norges Jeger - og Fiskeforbund. Et av medlemmene i Rådet for dyreetikk er også aktiv jeger, med medlemskap i Norges Jeger- og Fiskeforbund. Jegerens ståsted er således representert i forbindelse med forarbeidet.

 

I mandatet for Rådet for dyreetikk heter det blant annet at ”Rådet for dyreetikk skal holde seg orientert om og vurdere prinsipielle etiske sider ved alle typer dyrehold og bruk av dyr, samt forholdet til viltlevende dyr.” Når Rådet for dyreetikk vurderer etikken i forbindelse med jaktutøvelse, er dette i henhold til mandatet.

 

Vennlig hilsen

Ola T Heggem

Statssekretær LMD

 

Vi ser ut til å være noe representert, selv om noen jeger og fiskeorganisasjon ikke er direkte representert.

 

Jeg studerer ved jakt, -guiding og organisering ved nevnte høgskole, og har hatt etikkforelesning av T. Storås, og kan med hånda på jertet si at han er en person som kan snakke for seg, og er den typen jeger som kan "beskytte" oss jegere mot Jenny.

Men det virker som hans meninger er klart nedstemt i denne sammenheng, uten at jeg på noen måte skal legge ord i hans munn.

 

Jeg kan i alle fall sitere ei setning som kan gi et kort sammendrag: "Eg jakte rype fordi det e gøy!"

Link to comment
Share on other sites

 

Rådet for dyreetikk har behandlet etiske sider ved jaktutøvelse. I forbindelse med forarbeidet har rådet benyttet seg av innledere med forskjellig innfallsvinkel til temaet. En av disse var Torstein Storås, prorektor ved Høgskolen i Hedmark. Storås er aktiv jeger og medlem av Norges Jeger - og Fiskeforbund. Et av medlemmene i Rådet for dyreetikk er også aktiv jeger, med medlemskap i Norges Jeger- og Fiskeforbund. Jegerens ståsted er således representert i forbindelse med forarbeidet.

 

I mandatet for Rådet for dyreetikk heter det blant annet at ”Rådet for dyreetikk skal holde seg orientert om og vurdere prinsipielle etiske sider ved alle typer dyrehold og bruk av dyr, samt forholdet til viltlevende dyr.” Når Rådet for dyreetikk vurderer etikken i forbindelse med jaktutøvelse, er dette i henhold til mandatet.

 

Vennlig hilsen

Ola T Heggem

Statssekretær LMD

 

Dette føyer seg jo bare inn i rekken med mange andre her i landet som skal styre landets største bedrift. Nemlig bedriften "Norge".

 

For det første MÅ arbeidstakere i stilling som ledere nesten uten unntak ha arbeidserfaring og kunne vise til referanser for å få jobb i mindre private bedrifter. Dette for at bedriften skal sikre et økonomisk og medmennesklig nivå som kan få bedriften til å gå bra.

Små og mellomstore firmaer i landet har oppdaget at det er de som produserer som genererer inntekt til bedriften, og dermed behandles disse heretter. Når skal landets største bedrift oppdage det samme?

Kaste skattepengene våre ut i luft gjør dem uten å blunke. Tenk å ha årslønner som er skyhøye for legalt å sitte å spekulere fanskap..... :(

Link to comment
Share on other sites

Bukkebrøl skrev: Dersom denne ansamlingen av klovner får noen av sine fanatiske og åndsfraværende syn og holdninger igjennom, er jeg herved innstillt på å bruke resten av min tid til å sitte å bore rasshøl i trehester, før jeg i det hele tatt innfinnner meg, eller retter meg etter de forslag denne gjengen av tullinger har kommet frem med så enig

 

jeg er så enig. Du har herved en kompanjong som kan hjelpe deg med arbeidet.

 

multi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...