Jump to content

Erfaringer rundt Valmet 412 kombi?


WinchesterM94

Recommended Posts

Har endelig kjøpt meg en kombi. Valget ble en Valmet 412 med 12/70 hagle løp og 222rem i rifleløpet. Er ikke de perfekte riflekaliber i kombi, men perfekt til det jeg skal jakte. Har skutt 12 skudd med den og det er innskyting og prøva :mrgreen:

 

Rifla samler greit..men bare det også...Sikkert pga ammoen.

 

Men det jeg da lurer på dere som har hatt deres lengere enn 1 dag :mrgreen: Er dere fornøyde med kombiene deres?

 

Hvilke andre kaliber kan man få i den? Så på aaberg men det sto bare div kaliber ikke noe annet :?

 

Uansett så er jeg så langt fornøyd med kjøpet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Bumper denne jeg, i håp om at noen flere har erfaringer å dele.. Går akkurat selv å vurderer en kombi av denne typen, men har ikke riktig bestemt meg. Det jeg spesiellt lurer på er om noen har noen formening om presisjonen på rifleløpet generellt i disse børsene?

Presisjonen er ikke det samme som en god boltrifle, men har da ingen problemer med å skyte prøva med orginale åpne sikter :) Den jeg har skutt med er i 308 og med kikkert montert så har jeg hatt under 7 cm samling på 3 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke andre kaliber kan man få i den? Så på aaberg men det sto bare div kaliber ikke noe annet :?

Kommer ihvertfall i 308win, 30-06, 6,5x55, 7x57, 8x57 og muligens 9,3x74. Sikkert mulig å få andre kalibre også :)

 

Jeg har hatt denne i 222, 223, 243, 6,5x55, 7x57R. Har den nå i 9,3x74R.

 

Pressisjonen er det ingenting å si på. På det beste har jeg skutt 18 skudd på rappen (6,5x55), samlet på en 5-krone. Det er ivertfall godt nok for meg på en storvilt kombi.

Link to comment
Share on other sites

Sniker meg inn i denne tråden.

Jeg har en Tikka 412S 12/ 7x57R. Den har skutt fine samlinger uten problem i et par år - men i år har den begynt å spre mye i høyde. Den klatrer for hvert skudd til den stabiliserer seg noe. Men på en 4-5 skudd kan den klatre fra en 8 nede til en 8 oppe.

Noen innspill på hva som kan være galt? Har forsøkt forskjellige sikter og åpne sikter.

Lurer på om det ev kan være at pipa ikke glir i fremre pipefeste - noen erfaring med å demontere den delen?

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er ikke det samme som en god boltrifle, men har da ingen problemer med å skyte prøva med orginale åpne sikter :) Den jeg har skutt med er i 308 og med kikkert montert så har jeg hatt under 7 cm samling på 3 skudd.

Den hadde jeg sendt tilbake for kontroll.

De jeg har sett har presisjon som er bedre enn det de fleste skyttere klarer å utnytte!

Link to comment
Share on other sites

Mott: Man kan selv justere rifleløpet i forhold til hagleløpet på dene kombien. Det er en skrue som står i et spor midt på løpe, har du sjekket at denne er tight?

 

Bent

 

Godt poeng.

Jeg har justert "regulering" på denne og på DR pipesett til samme. Temmelig sikker på at den skruen er tight - men det skal sjekkes. Hvis "høydereguleringen" er løs vil den nok kunne gi treffpunktendring i høyde, men da ville jeg tro at det var mer "permanent" og ikke gå tilbake når vpn er kaldt.

Skal sjekke det i alle fall.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

I 222 tror jeg pipa i Valmeten har 1-12" i stigning i motsetning til 1-14" som er std for kaliberet. 1-12" er en fordel da den stabiliserer tyngre kuler bedre. Hvis man vil ha mere punch og kravepatron er det en smal sak å kamre om til 5,6x50R.

 

Jeg har 12/7x57R som skyter utrolig bra. Det er et av de mest presise våpnene jeg har..

Link to comment
Share on other sites

Høydereguleringa på løpene (svalehalespor) er en noe "svak" konstruksjon. Har opplevd at denne kan flytte på seg selv om skruen ikke er løs. Legg på en dråpe lakk i delinga og foreta en kontroll av at dråpen er like hel med jevne mellomrom.

Som tidligere antydet vil en vandrende justering føre til permanent flytting av treffpunktet.

Kontroll av at pipa er fri i framre feste er nok et godt tips.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er en relativt enkel sak å kontrollere om det er noe som binder ifm høydereguleringen. Løsne skruen skyv ringen fram og jeg kan sjekke hvordan pipa ser ut under ringen.

Men - hvordan gjøre jeg det med sidereguleringen? Er det mulig å feks feste kammerenden (forsiktig) i en skrustikke eller lignende og bøye pipa til siden til jeg får "ringen" ut av sporet i festet i øvre pipe?

Da kunne jeg få sjekket hvordan pipa ser ut under fremre ring og ev polert hvis det ikke var bra.

Noen tips?

 

For å få god sammskyting mellom hagle og rifle, har jeg måttet regulert treffpunkt relativt høyt opp på rifle. Er det noen mulighet for at det dermed blir så stor aksefeil på fremre pipeleie og riflepipa at de kan "binde" og dermed gi varmespredning?

 

T

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...