Jump to content

Baikal .223


cipheron

Recommended Posts

Baikal IJ18 .223

 

Falt for fristelsen, trengte noe rimelig til rev og gås og bestillte meg en fra J&F.

 

Var på posten å henta den på lørdag, selvfølgelig blitt endel skyting lørdag og søndag og jeg er blitt positivt overrasket:)

 

Noen som har noen erfaringer med denne?

 

Setter pris på tips om ammo osv..

 

223-1.jpg

223-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hva slags erfaring du har med andre rifler,jeg har skutt med det meste og denne baikal klarer jeg ikke skyte med..svigerfar har en og avtrekket er som en vond drøm,jeg klarer rett og slett ikke å bruke den..men ikke sikkert ditt avtrekk er like ille.men husk at dette egentlig er en haglemekanisme,som de har festa et rifleløp på,så en kan ikke vente all verden..ta det rolig mellom skuddene,for de har en tendens til å spre no veldig etter 3 raske skudd.en skal vel egentlig slippe unna med 3 skudd på prøva med slikt våpen nettopp pga varmespredning..men kos deg med rifla du,håper do blir fornøyd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik en gang, og det er en av de få våpnene jeg virkelig angrer på at jeg solgte! Men den er veldig uferdig fra fabrikk, avtrekket er håpløs. Petter på jakt og friluft polerte det for meg, da ble det som en drøm. ( har både sako og sauer, og baikalen var ikke mye dårligere enn avtrekket på disse)

Om du akkurat fikk den derfra, kan det være du får jobben gratis, ellers koster det rundt 500,- tipper jeg.

 

Baksiktet ville jeg bare ha tatt vekk, da får du kikkerten lavere. Jeg ville også kostet på meg en skinnemontasje fra leupold, disse koster 500,- og kan sikkert sveises rett på kassa. ( det er jo ikke noe prydvåpen uansett) ( skinna vil stikke litt frem foran kassa, så får man lengre avstand mellom ringene.

 

Varmespredning skal ikke forekomme, da er noe galt med akkurat den rifla, ikke modellen.

 

Min satte tre skudd på 8 mm/100 meter ved ett tilfelle, skjeldent dårligere enn 20 mm. dette med lette V- max kuler.

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten såg ut til å være veldig høy i forhold til kolben. Rifla såg grei ut den. Har hatt ei slik i .222. Brukte den en vinter på reven. Det ble for usikkert mht. treffpunkt følte jeg, så rifla ble solgt. Jeg fikk ordnet avtrekket hos en børsemaker, og det ble helt ok.

Mener jeg brukte Winchester X og Lapua e369. Hipp som happ på presisjonen, eller mangel på sådan.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ute å skutt litt i dag med .223, satt på en Bushnell 3-9x40 i sportsmatch fester.

 

Tatt ut av forskjeftet og forsikra meg om at løp ligger fritt og kronet løpet.

 

Custom demper fra en kamerat som jeg ikke har somlet meg til å lakkere ennå, fungerer meget bra med bare et syngende overlydsmell som resultat, nesten ikke hørbart på 250meter ifølge naboen:)

 

Demperen er også meget lett..

 

Et bilde av børsa nå og et bilde av en 3 skudds samling på 100m

 

Bilde001.jpg

 

Bilde002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan i alle fall glemme alt som heter NATO og militær ammunisjon i denne. Har prøveskutt miljøammo, og tre gamle NATO-loter. Våpenet klarte ingen av dem. Nøkkelhull og spredning over hele skiva, selv på 30m. Med 50 og 55 grs kuler er presisjonen forbausende god. Har selv brukt MAK montasjer med godt resultat. Ingen problemer med treffpunktforandring når siktet tas av og monteres på igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Du kan i alle fall glemme alt som heter NATO og militær ammunisjon i denne. Har prøveskutt miljøammo, og tre gamle NATO-loter. Våpenet klarte ingen av dem. Nøkkelhull og spredning over hele skiva, selv på 30m. Med 50 og 55 grs kuler er presisjonen forbausende god. Har selv brukt MAK montasjer med godt resultat. Ingen problemer med treffpunktforandring når siktet tas av og monteres på igjen.

 

Miljøammo bør man strengt tatt ikke bruke i Boltrifler. Er forbud mot det i skarpskytterriflene i enkelte avdelinger i forsvaret. Vi måtte nesten slå opp hevarmen i NM 149 rifla som er en ombygd M98. Dessuten er Nato ammunisjonen i 5,56 og sivil 223 en liten smule forskjellig

Link to comment
Share on other sites

Eg har også ei slik rifle i .223. Og eg fekk tak i ein liten test lott med skudd frå Engelske forsvaret. Denne ammo`en spruta vilt rundt heile skiva på 100 metern iallefall. Eg har gode erfaringer med 55 grains skudd med den. American Eagle ( Federal ) sine FMJ går veldig bra i den iallefall. Og P.M.C sine blyspisser i 55 grain, går også bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vel 2 år siden sist du spurte så er vel best jeg svarer denne gangen :oops:

 

Har fremdeles rifla og kommer neppe til å kvitte meg med den, grei å ha i sekken på rypejakt.

 

Prisen er ingenting å si på og kjøper du en slik ferdig levert med avtrekksjobb blir du nok fornøyd, det er helt klart ingen Blaser men så er ikke prisen verre enn at det ikke er en katastrofe hvis du går på trynet i ura og brekker den heller..

 

Kanskje jeg skulle fått lagd meg et løp i 17hmr til den også?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner skjønner. Blir nok antageligvis til at jeg skaffer meg en sånn rifle i .223. Hvordan er det å gjenge pipa for å montere demper?

Har en A-Tec TMM-5 i 6,5x55 som jeg antar kan brukes på .223 også, selv om det ikke er optimalt?

 

Studentbudsjettet er nokså magert, så noen Blaser blir det nok ikke med det første ;)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en slik til revejakt i .222. Viktig å klemme bøylen ved avtrekket ordentlig på plass etter at du har lagt i patron og smekket igjen. Jeg brant meg da jeg satt på revepost og ikke hadde gjort dette. Det resulterte i at kryssen stod i bogen på reven, men det sa bare "klikk" da jeg trykkte på avtrekket, og reven forsvant.. Lite hakk i tennhetta. Hvis ikke bøylen er helt på plass, kommer ikke tennstiften helt frem slik den skal, og ovennevnte kan skje.

 

Dette er ei enkeltskuddsrifle som er ganske tung, for de som ikke liker å drasse på det i rypesekken.

 

Ellers god presisjon med 50grs v-max og spsx. :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner skjønner. Blir nok antageligvis til at jeg skaffer meg en sånn rifle i .223. Hvordan er det å gjenge pipa for å montere demper?

Har en A-Tec TMM-5 i 6,5x55 som jeg antar kan brukes på .223 også, selv om det ikke er optimalt?

Eg gjenga min og satte på ein TMM-5 på som eg bruker på min 6.5x55, og det er heilt ok. Litt tynt løp på M14x1.5 gjenger, så det vart litt meir slark gjengene enn på andre rifla, men dempinga var heilt ok. Smalt like mykje med både .223 og 6.5x55. Har solgt den no og har ein CZ 527 med samme demper og det er heilt greitt det. Greitt å bruke samme demper på fleire rifler, det har vel så mykje med volumet i demperen å gjere som diameteren på hullet i den, det med dempinga. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og ei slik i .223

Ble brukt på reveåta og bukkejakta. Gikk som en stråle med Barnes xxx 52gr var det vel.

Men børsa er ubrukelig før du får polert avtrekk. Jeg bygget også om kolben på min slik at den passet til Scmidt og Bender 8x56 kikkert. Har kappet løpet til 43 cm og lyddemper type Ims 2 fra Alm. Ble ei kort og hendig børse.

Ettersom jeg er blitt dyrevenn :wink: og ikke trenger den lenger er hele riggen til salgs hvis noen er interessert (pm) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ikkje begynn å tukle med det avtrekket, det er kun 1 tabbe og rifla er ubrukelig. Lever den inn til ein børsemaker og la han få polere det og gjere det han kan, avtal pris på forhånd, trur du må legge ut 5-800 kroner for det.. Men skal love deg at på den rifla, så er alt du gjer tapsprosjekt med tanke på at den skal selges, men presisjonen og gleden med rifla etter ein avtrekkerjobb, den gjer at du kanskje beholder den, for det er kun avtrekket som eg fant negativt med rifla mi ( og det faktum at den ikkje hadde magasin sjølvsagt).. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er et par ting en fint kan gjøre selv som forbedrer avtrekket betydelig.

 

-Demonter og rengjør låsen skikkelig, de er oftest fulle av størknet fett, sagflis, gamle sko og annet russerene ikke trengte.

-Ta ut hanen og puss denne (altså de flate sidene) på en planskive (eller fint slipepapir på en jevn/plan flate). trenger ikke høyglanspolere men puss såpass at sidene blir jevne. Det er gjerne en god del "skjegg" langs kantene på denne.

-Med stor forsiktighet kan en pusse bort evt grader i hakkene på hanen. Jeg brukte dremel med filtskive og litt autosol.

-Legg en 4 mm skive mellom avtrekkerfjæra og ramma der hvor denne er skrudd fast.

-Rengjør igjen, grundig og litt til; smør noe j..ig med noe som er glatt (Feks Biltema PTEF, Molyslick eller noe annet teflon-stoff), la dette tørke og smør med litt hjullagerfett der ting glir mot hverandre.

 

Når en nå har montert sammen børsa igjen har en et helt OK avtrekk; det vil fremdeles være langt som et tog, men lettere og jevnere/mindre lugging.

 

Neste på lista mi er å polere avtrekkerfjæra og pusse/slipe den smalere på midten, men det begynner jeg ikke med før jeg har en reservefjær i skuffen.

 

PS-å demontere disse er rimelig enkelt; jeg skal prøve å skrive en how-to på det om litt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et par ting en fint kan gjøre selv som forbedrer avtrekket betydelig.

 

-Demonter og rengjør låsen skikkelig, de er oftest fulle av størknet fett, sagflis, gamle sko og annet russerene ikke trengte.

-Ta ut hanen og puss denne (altså de flate sidene) på en planskive (eller fint slipepapir på en jevn/plan flate). trenger ikke høyglanspolere men puss såpass at sidene blir jevne. Det er gjerne en god del "skjegg" langs kantene på denne.

-Med stor forsiktighet kan en pusse bort evt grader i hakkene på hanen. Jeg brukte dremel med filtskive og litt autosol.

-Legg en 4 mm skive mellom avtrekkerfjæra og ramma der hvor denne er skrudd fast.

-Rengjør igjen, grundig og litt til; smør noe j..ig med noe som er glatt (Feks Biltema PTEF, Molyslick eller noe annet teflon-stoff), la dette tørke og smør med litt hjullagerfett der ting glir mot hverandre.

 

Når en nå har montert sammen børsa igjen har en et helt OK avtrekk; det vil fremdeles være langt som et tog, men lettere og jevnere/mindre lugging.

 

Neste på lista mi er å polere avtrekkerfjæra og pusse/slipe den smalere på midten, men det begynner jeg ikke med før jeg har en reservefjær i skuffen.

 

PS-å demontere disse er rimelig enkelt; jeg skal prøve å skrive en how-to på det om litt.

 

Takker chiefen.

Ble avtrekket noe lettere?

Eller er det slik at man må justere litt på avtrekkerfjæra?

Har hørt at det er litt vanskelig å få denne på plass igjen... :D

 

 

Mvh.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en slik. Jeg har ikke fått testet presisjonen godt ennå. Kikkerten var ikke festet skikkelig :evil: .

 

Jeg så det var noen som lurte på flere løp til denne, det kunne jeg også tenkt meg. Hvordan? Finnes det "monoblokker" til Star Baikal, ala tråden "Interesse for monoblokker for Contender?"

Eller kan man ta denne delen fra et hagleløp?

Hvis man har et løp med "egen" kikkert liggende i skapet burde vel ikke treffpunktet endre seg ved pipeskiftet?

 

Jeg ønsker å supplere med en (dempet) 6x45 pipe, da jeg har en .243 pipe liggende. Da kan jeg kjøpe å skyte 223 og senere lade å skyte 6x45.

 

Forsøkte å få liv i linken. Uten hell :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble avtrekket noe lettere?

Eller er det slik at man må justere litt på avtrekkerfjæra?

Har hørt at det er litt vanskelig å få denne på plass igjen... :D

 

 

Ja, avtrekket ble lettere (uten at jeg har giddet måle før/etter).

 

 

Det er ingenting som er vanskelig å demontere/montere på denne børsa; en trenger et vanlig, litt stort flatt skrujern, en nr2 Phillips skrutrekker, en liten unbrako-nøkkel (1,5-2mm; et borr gjør sikkert jobben også), en liten hammer, et vinkelskrujern (biltema har, alternativt et omslipt flatjern) og en passende dor (1,5-2mm)

 

Sjekk at børsa er tom; ta av forskjeftet, ta av løpet, ta av rekylkappa; skr ut skjefteskruen og ta av skjeftet. Du ser nå hovedfjæra (vanlig spiralfjær som sitter rundt en stang på skrå inne i kassa), bak fjæra (på stangen den sitter på) er det et lite hull-sett unbrakonøkkelen igjennom dette. Ser du ikke hullet er mekanismen nedspent-i så fall spenn den opp. Med unbrakonøkkelen gjennom hullet-spenn ned mekanismen (klem opp spaken som åpner børsa, hold inn avtrekkeren og slipp spaken rolig ned igjen-får å få hanen helt ned må du presse ned låsekilen for løpet.

Nå kan du ta ut hovedfjæra med stanga den står på og unbrakonøkkelen som en enhet; legg den til side-du klarer ikke få dette sammen igjen om du trekker ut unbrakoen uten mer verktøy.

Skru ut stjerneskruen bak på avtrekkerbøylen, vri denne 90grader og løft den ut.

Skru ut skruen som holder avtrekkerfjæra.

Slå ut pinnen som holder sikringsknappen

Slå ut pinnen som holder avtrekkeren og "sear"

Slå ut pinnen som holder hanen

 

Det tar ca like lang tid som å lese igjennom dette. Desverre tok jeg ikke bilder når jeg holdt på, men når en har fått ut hovedfjæra gir egentlig resten seg selv. Legg merke til hvordan avtrekkerfjæra ligger og hvilken vei sear er montert (denne kan fint monteres feil vei nemelig.).

 

 

Ekstraløp er sikkert mulig, men helt ærlig-kjøp en T/C Encore istedet; det blir billigere.

 

Kikkertmontasje; Kjøper en en slik i 308 holder ikke luftmontasjene. KJøp enten en Sportmatch med rekylstopp (en splittpinne som sikrer montasjen mot å skli-det må da borres et lite hull i skinna) eller denne, http://www.ebay.com/itm/Scope-Mount-Fit ... 5193f61f90" target="_blank.

Jeg har den skinna nå og det er en god montasje. Men for å være sikker; litt Aaldit mellom montasje og monteringsporet/skinna er ikke dumt).

Fordelen med den fra ebay er at du kan montere kikkertsiktet med normal avtstand mellom ringene, med "luftgeværringer" blir det ikke lange avstanden mellom ringene og lite justeringsmon i lengderetningen.

 

Ting jeg skal gjøre videre med min fattigmannskipplauf er å forlenge og forhøye kolben litt; montere en liten/lett demper (håper et visst firma leverer en Sonic 35 med M14x1 gjenger snart......), fjerne de åpne siktene og muligens montere Sportsmatch kikertringer med "forlengere".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så langt har jeg ikke kappet noen fjær; kun rengjort, pusset/polert og smurt og lagt inn den 4mm skiven.

 

Om en kapper en runde av hovedfjæra vil avtrekket bli lettere, men helt ærlig ser jeg ikke behovet etter det jeg har gjort så langt; det er ikke vekta som er problemet nå men lengden; det er framdeles langt å dra før det smeller. For å ordne dette må ebn se på vinkler osv mellom hane og sear; noe jeg ikke har lyst til å gjøre noe med. Blir dette feil er det bare å hive delene.

 

Avtrekkerfjæra skal jeg polere (filthjul og autosol) og pusse/slipe smalere øverst på midten; tanken er at fjæra da blir mykere. Men dette gjør jeg som sagt ikke før en ny fjær er i beredskap.

Link to comment
Share on other sites

Tips: Avtrekket kan med et minimum av innsats bli helt ok. Stålkvaliteten er forferdelig sørgelig slik at avtrekket fort går nedoverbakke hvis man skyter en del med det. Jeg har rotet litt med disse børsene og konkludert med at dette er virkelig valuta for pengene; en børse til en 1000-lapp. Ikke forvent noe mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Smøring med noe skikkelig må til, vanlig "våpenolje" eller noe "multispray" er ikke godt nok, det damper bort, null smøring=slitasje. gjelder igrunnen alt av metall mot metall....

 

Jeg plukket ned min igjen sist jeg var hjemme, vasket helt rent og badet delene i Molyslick. litt grease der deler glir mot hverandre; etter denne behandlingen er avtrekket bra.

 

Har også fjernet de åpne siktene, montert demper (M14x1 Hardcore TMD35-måtte kappe løpet ca 6 cm for å komme bak festeskruene til forsiktet som er sveiset fast, ikke allverdens med brystning men smeden mener det holder) og montert kikkertsiktet i Sportsmatch ringer med rekylstopp (en 4mm fjærpinne i den ene ringen som går ned i et hull i løpet).

 

Børsa har som fast føde 125grs Sierra ProHunter med 47grs N135 og Federal hetter i Norma hylser, rett over 900m/sek og tre skudd i den berømte klistrelappen.

 

Gjenstår det som skal gjøres med stokken (forlenge og forhøye), får ta det når en passende bit bjerk dukker opp i vedbua :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den aktuelle Sportsmatch montasjen heter "ET09C" og passet perfekt til kikkerten (Meopta Meopro 4-12x50), Det må altså borres et hull der hvor den en ringen festes i sporet; jeg borret med 4,2mm borr.

 

http://www.scopemounts.co.uk/air_rifles.html

 

Jeg har tatt endel bilder av hva og hvordan jeg har herjet med mekanismen, de kommer når jeg og kameraet er på samme sted igjen.

Link to comment
Share on other sites

har hatt ca 10 12 stykker av baikal riflene , disse er enkle børser og hvis du peller den fra hverandre og tar fram skyvelæret så ser du mye rart;) he he. men det trenger ikke være så jævla fancy for det er ei billig og jævelig bra børse det eneste problemet er stokken på kraftige kalibre da hender det den sprekker, skøyt ei kråke og avstands måleren viste 312 meter. 8 mm samling fikk jeg ut av min 223 :) fattig mans børse som hølder alt den lover ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...
Har hatt ei slik i .222. Brukte den en vinter på reven. Det ble for usikkert mht. treffpunkt følte jeg, så rifla ble solgt.

 

Siden dette løpet nå står i mitt våpenskap; hva var problemet med presisjon og treffpunkt?

Jeg har såvidt prøveskutt med 55grs Remingtonkuler og åpne sikter og er langt i fra skremt over det jeg så:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...