Jump to content

Forskjellen på Mauser M98 og M96?


Balrog

Recommended Posts

Det er sent på kvelden , men jeg mener å huske at Mauser M 96 er samme som M-94. Viktigste forskjellen fra M-98 er at M-96 har mindre diameter på låskassen og gjengene for løpet, det er en small ring kasse. Den mangler også den ekstra låsklakken som m-98 har. Oppspenning på M 96 skjer delvis ved åpning, men mest når sluttstykket skyves frem. M-98 spenner ved åpning, ved lukking er det kun en mm eller så slik at spennstykket går klar av sluttstykket, og utløsing av låsen som hindrer spennstykket å gli nedover spennflaten.

Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av oppspenninga på en M98 skjer i det du åpner bolten!

 

Spørs kor du ser på det, når du opner opp hevarmen, sleppes tennstempelet i bakre stilling. Men dette hjelper ingenting, det er i det du dytter ned igjen hevarmen, at tennstempelet blir spent opp og huka igjen i utløyseren til avtrekket.. Men på ein måte blir det ein 2 delt prosess uansett...Du må gjennom begge fasene for å spenne opp tennstempelet...

Link to comment
Share on other sites

????

M98: Tennstemplet er spent når en drar ut bolten, faktum er at det slipper ørlite fram idet du lukker bolten, og tennstemplet blir hengende i avtrekkerhaken? Det spennes av en skråflate bak på selve skuttstykkekroppen, som presser tennstempel/tennstempelmutter (cocking piece) bakover når du løfter bolthåndtaket. Det blir hengende på dette til bolten lukkes igjen. Skulle den skli ned når bolten er ute av rifla, må den spennes opp igjen. Dette må også gjøres for å demontere sluttstykket. COO - cock on opening

 

M96: Sluttstykket er helt rett bak. Ingenting skjer, utover hylsen som dras ut, når du åpner, men når du skyver fram, henger tennstemplet igjen på avtrekkerhaken og blir spent når du skyver inn. Slik virker også Lee-enfield geværet. COC - cock on closing

 

Mange påstår dette er mye bedre på ei kamprifle, men jeg har aldri skjønt hvorfor? Noen mener en kan skyte fortere - kanskje det? De aller fleste moderne rifler er COO, eneste COC rifler jeg kan komme på er M96, Lee Enfield, Arisaka geværet, og Kongsberg M27 og M30 salongriflene.

 

Andre forskjeller er delene er mere firkantede på M96, den ser i det hele tatt litt "renere" ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

som mange har påpekt.

M96 er så å si samme mekanismen som M94 (og M1938), den er en "spenner ved lukking" mekanisme hvor tennstempelet blir dratt noen få mm bakover når man åpner mekanismen, men resten av spenningen av tennstempelet skjer ved lukking av bolten. den har 2 låseklakker som sitter foran på bolten.

 

en M98 er en "spenner ved åpning" mekanisme hvor mesteparten av spenningen av tennstempelet skjer ved åpning (bittelitt oppspenning skjer ved lukking og, da sluttstykket blir dratt litt fram under lukking.) den har 3 låseklakker på bolten, 2 foran på sluttstykket og en sikkerhetsklakk bak.

 

i tillegg er det forskjeller på diameter, lengde, gjenging på løp osv.

Link to comment
Share on other sites

 

Mesteparten av oppspenninga på en M98 skjer i det du åpner bolten!

 

Hva mener du med MESTEPARTEN? Mener du at fjæra blir mer spent (på noe som helt tidspunkt), enn når bolten er åpnet?? :wink:sorry, kunne ikke dy meg...

 

Som Høggern over her skriver, når avtrekkerhaken holder tennstempel og tennstempelmutter igjen og sluttstykket dras fram under låsingen. når vi først spikker fliser så... :wink:

Link to comment
Share on other sites

ellers har du en annen m98 enn meg :lol:

Ja, jeg håper da at vi for profetens skyld ikke har den samme børsa!

Neida, som det skrives her, så spennes den delvis i det armen løftes, men tennstemplet spennes først opp og er klart til skyting i det hevarmen dyttes ned.

Link to comment
Share on other sites

siden det spikkes fliser:

 

en M98 jeg har liggende her har følgende oppspenning av tennstempel(den vegen tennstempelet beveger seg bakover fra nedspent pososjon)

ved åpning: 9,80mm

ved lukking: 3,20 mm

 

dvs 13mm total slaglengde(oppspenning) å 1/4 av dette gjøres ved lukking av bolten...... de resterende 3/4 gjøres ved åpning....

 

så 3/4 kan vel defineres som mesteparten?

 

 

 

tilsvarende tall for M96 er

ved åpning: 2,80mm

ved lukking: 20,00 mm

dvs 22,8mm total slaglengde(oppspenning) å 7/8 av dette gjøres ved lukking av bolten...... de resterende 1/8 gjøres ved åpning....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...