Jump to content

Sauer vs Blaser pressisjonsmessig


ctm-4

Recommended Posts

Da har jeg antageligvis gjort noe idiotisk :shock: jeg solgte blasern og kjøpte meg splitter ny sauer outback i 6,5......Blaseren sammla lapua mega med 3 skudd i en klissterlapp i benk,sauern er ikke i nærheten,har prøvd mega , oryx og jaktmatch uten demper var det vanskelig og få bedre sammlinger en 40-50 mm ,med demper noe bedre men langt unna blaser pressisjon. (ca 20-25mm)med mega...demperen er en a-teck ctm-4 ,,noe avvik er det også når du tar av demperen og setter den på igjen :cry: ....Må vel krype inn i laderommet til våren og forske ut en pressis ladning men er ikke imponert over pressisjonen med fabrikk ammo...Med og uten demper var det skillnad på 15-20 cm :shock: Noen som har lignende problem????

Link to comment
Share on other sites

Nja det er jeg ikke så sikker på da de får løpene sine fra samme fabrikk....

 

Skal jeg endeligt sige noget ubetinget positivt om blaser, så er det deres konstruktion med at fastgøre piben, og lade slutmuffen være flytende. Det medfører at vibrationerne i piben bliver minimale. Så samme pibekvalitet vil ofte skyde lidt bedre på Blaser, sammenlignet med andre låsesystemer.

 

 

 

Så skal man jo heller ikke undervurdere at Blaseren har dobbelt så stor chance for at træffe 8):wink::oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da har jeg antageligvis gjort noe idiotisk :shock: jeg solgte blasern og kjøpte meg splitter ny sauer outback i 6,5......Blaseren sammla lapua mega med 3 skudd i en klissterlapp i benk,sauern er ikke i nærheten,har prøvd mega , oryx og jaktmatch uten demper var det vanskelig og få bedre sammlinger en 40-50 mm ,med demper noe bedre men langt unna blaser pressisjon. (ca 20-25mm)med mega...demperen er en a-teck ctm-4 ,,noe avvik er det også når du tar av demperen og setter den på igjen :cry: ....Må vel krype inn i laderommet til våren og forske ut en pressis ladning men er ikke imponert over pressisjonen med fabrikk ammo...Med og uten demper var det skillnad på 15-20 cm :shock: Noen som har lignende problem????

 

Er ute for noe av det samme..

Har en 202take down.. 6,5x55 og 9,3x62

6,5 får jeg ikke til å gå skikkelig mens 9,3 samler veldig godt.

prøvd flere ammo typer men uten hell.

Skjønner ikke helt hvor feilen kan ligge..

Link to comment
Share on other sites

Vel..denne Sævern sprer da vel ok ? :mrgreen:

 

4skudd.jpg

Våpen:Sauer 202 m turistubben og tofot ( Kina Harriskopi )

Kaliber:6,5x55

Kule:7gr lapua scenar

Krutt:40grain N140

C.O.L.:78mm

Spredning på serie: 15mm

Avstand:100m

Anntall skudd 4

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke dette er det minste rart. De Blaserne jeg har vært borti har hatt upåklagelig presisjon. Men, rifler er forskjellige, og man kan ikke slutte at Blasere er bra og Sauer dårllige basert på ei rifle av hvert fabrikat. Mitt syn er at om du har et våpen som samler fantastisk så hold fast på det. Du har ingen garanti for at neste rifle fra samme fabrikk samler like bra... Blaser og Sauer er begge kvalitetsvåpen, og oftest er presisjonen formidabel i begge.

Link to comment
Share on other sites

Sauer blir levert med presisjongaranti min i hvertfall 15mm spredning på 100 med en eller annen tyske kule brenneke kansje, krutttype og ladning, alt var angitt tom kopi av skive med treffene. finn fram den lappen og hvis du får til det same så lever børse tilbake i buttikken :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har Sauer 202 Elegance i 30-06. Den samler rundt 15-20 mm i benk med norma jaktmatch. I denne rifla skyter jeg ulike patroner som 200 gr Remington Nosler, 200 gr Lapua mega, 180 gr Norma Oryx og 180 gr Norma vulkan uten å stille sikte. Samtlige ligger innenfor ca 35 mm samling i benken. Dette er den mest tolerante rifla jeg har hatt, virker å like alt!

 

Har også en Sako 85 ss i .308. Denne har nesten like god presisjon: Fusion 180 gr og jaktmatch går helt likt og ligger rundt 20 mm i benk. Her må en imidlertid justere om en velger annen jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...